Test: Dacia Jogger pre siedmich - ‘našliapnuté‘ na bestseller

Jogger je naozaj veľké 7-miestne rodinné MPV, ktoré nás prekvapilo nielen nízkou cenou, ale aj jazdnými vlastnosťami. Zaujal tiež nový 81 kW benzínový trojvalec s krútiacim momentom 200 Nm.

30.04.2022 07:01
debata (6)
Jogger má už v základe predné stretávacie... Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022) Jogger má už v základe predné stretávacie svetlá a aj denné svietenie s technológiou LED.

Dacia Jogger je auto, ktoré vyvolávalo mimoriadnu pozornosť prakticky od momentu, keď jeho materská automobilka o ňom zverejnila prvé informácie. Pozornosť ešte vzrástla, keď oznámila jeho ceny.

Dôvod je jednoduchý. Dacia sa rozhodla uviesť na trh úplne nové rodinné veľkopriestorové auto (MPV) v čase, keď väčšina ostatných automobiliek upúšťa od podpory a výroby tejto karosárskej verzie. Len pre zaujímavosť – práve pripravujeme test výborného rodinného SEAT-u Alhambra. A bude to jeho „labutia pieseň“.

V tomto čase totiž práve dobieha jeho výroba a zbierajú sa posledné objednávky. Nám bude za týmto mimoriadne priestranným a variabilným rodinným modelom určite ľúto. Ale čo sa dá robiť, keď takmer každý chce SUV alebo crossover. Ostatné karosárske verzie sú momentálne na okraji záujmu. Podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu bolo na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roku každé druhé nové zaregistrované osobné auto práve crossover alebo SUV.

Zásah do čierneho

Ale späť k Joggeru. Prečo informácie o ňom vyvolali takú pozornosť? V prvom rade kvôli vyššie povedanému. Dacia má odvahu ísť proti prúdu a predstaviť nové MPV v dobe, ktorá tomuto typu áut nepraje. A nielen to, hneď pri uvedení ho ponúkla v päť- a v sedemmiestnej konfigurácii. Jogger zaujal aj tým, že už základná verzia jazdí na benzín a LPG. Navyše má zvýšenú svetlú výšku a s ochranným oplastovaním, alebo aspoň jeho imitáciou, pôsobí tak trochu ako all-road, respektíve zvýšené terénne kombi, čo mu ešte viac pridáva na atraktivite. V neposlednom rade treba spomenúť ceny.

Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022)
Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022)
+7Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022)

Tými Dacia naozaj rozvírila pozornosť. V čase, keď väčšina automobiliek nové autá zdražuje, čo sa najvýraznejšie prejavuje v kategórii malých áut a v nižšej strednej triede, Dacia uviedla na trh veľké rodinné auto (dĺžka 4 547 mm, rázvor 2 897) so základnou cenou 14 550 eur – a to je v nej už dorátaný aj fabricky montovaný pohon na LPG. To „fabricky montovaný“ je dosť dôležité, pretože ak si na nové auto dáte ex post dorobiť LPG, strácate záruku na motor. Ale späť k cenám. Ak chcete 7-miestny Jogger, možno ho kúpiť už za 15 450 eur.

V interiéri prevládajú lacnejšie tvrdé plasty,... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022) V interiéri prevládajú lacnejšie tvrdé plasty, avšak nepôsobí low-costovo.

Škoda, že v ponuke nezostal žiadny diesel a žiadny do nej, s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou, nepribudne. Na výber sú totiž pri Joggeri aktuálne len dve motorické verzie – TCe 100 LPG a TCe 110. Prvá z nich kombinuje litrový benzínový trojvalec s pohonom na LPG, pričom pri jazde na benzín má motor maximálny výkon 67 kW a pri jazde na LPG 74 kW. TCe 110 je rovnako benzínový trojvalec, avšak bez LPG a s maximálnym výkonom 81 kW, teda 110 koní. Oba agregáty sú doplnené 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, automat zatiaľ v ponuke absentuje. Tretí – hybrid aj s automatom – pribudne na budúci rok.

Čarovanie s cenou

My sme napríklad testovali 7-miestnu verziu s čisto benzínovým motorom v najvyššej výbave Extreme. Jej súčasťou už boli napríklad hands-free karta pre bezkľúčový prístup a štartovanie, automatická klimatizácia, zadná parkovacia kamera a senzory, 16-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, dažďový a svetelný senzor, tempomat, 8-palcový dotykový displej infotainmentu s podporou Apple Car Play a Android Auto a cena auta zostala stále na hranici 18-tisíc eur.

Keď sme k tomu doplnili navigáciu, vyhrievané predné sedadlá, elektrickú parkovaciu brzdu, stredovú lakťovú opierku, výškové reproduktory, predné parkovacie senzory, rozšírený asistent pre sledovanie mŕtveho uhla a bezdrôtové zrkadlenie smartfónov, aj tak zostala cena testovaného auta, ako ho vidíte na fotografiách, pod hranicou 19 800 eur.

Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022)
Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022)
+16Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022)

Veľa sa diskutovalo o hodnotení Joggeru v bezpečnostných testoch Euro NCAP. V nich auto získalo len jedinú hviezdičku. Tu si neodpustíme malú odbočku – v týchto testoch je čoraz väčší dôraz kladený na elektroniku a asistenčné systémy. Takže, ak chce nejaká automobilka priniesť na trh cenovo dostupné auto so slabšou elektronickou výbavou, nemá šancu uspieť podobne ako aj Jogger.

Je nám jasné, že sú to spojené nádoby, ale z nášho pohľadu by sa mala metodika zmeniť a zvlášť by mala byť hodnotená štrukturálna (mechanická pevnosť) a zvlášť elektronická asistenčná nadstavba. Inak sa môže stať – a stáva sa – že auto je výrazne sankcionované napríklad za to, že nemá vpredu kameru, alebo akusticky neupozorní na nezapnuté pásy vzadu. Potom skončí s dvomi alebo tromi hviezdičkami, aj keď pri samotnom náraze chráni posádku rovnako dobre ako modely so štyrmi alebo piatimi hviezdičkami.

Dacia Duster TCe 100 LPG Čítajte viac Test: Nový Duster jazdí na plyn aj benzín, prekvapil najmä s LPG

Poďme späť k Joggeru, ten bol ohodnotený jednou hviezdou bez toho, aby v ňom skúšobní komisári aspoň sedeli a dokonca bez toho, aby nárazové testy reálne absolvoval. Vychádza totiž z rovnakej platformy (CMF-B) ako Sandero a preto ako referenčný bod slúžili pre Jogger výsledky jeho nárazových testov. To, že obe autá majú diametrálne odlišný tvar a dĺžku karosérie, podstatné nebolo.

A keď sme už spomenuli dĺžku, ide o „veľkopriestorové auto“, čo vidno aj na takmer 2,9-metrovom rázvore. Ten je napríklad o viac než 20 centimetrov dlhší, než ponúka jeden z najobľúbenejších „osobných nákladiakov“ na Slovensku, čím myslíme Octaviu kombi. Z hľadiska rozmerov trochu zaostáva šírkou. Mali sme možnosť Jogger priamo porovnať s jeho predchodcom, Daciou Lodgy. Tam bolo najmä pri kufri vidieť, že je o dosť užší. Napriek tomu je ale naozaj priestranný, vyše 700 litrov v základe hovorí samo za seba.

Sedadlá  v treťom rade idú jednoducho sklopiť... Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022) Sedadlá v treťom rade idú jednoducho sklopiť alebo vybrať.

Sedadlá v druhom a treťom rade sú zvýšené ako vo väčšine podobných áut, takže sedíte trochu ako v kine. Ak využijete všetkých sedem miest, zostáva vám ešte i tak približne 200-litrový kufor. Tu by sme chceli naozaj pochváliť sedadlá v treťom rade, pretože sa s nimi manipuluje veľmi jednoducho a sú ultraľahké, ich hmotnosť je cca 10 kg, takže bez problémov s nimi bude manipulovať aj žena.

Interiér je samozrejme do určitej miery poplatný nízkej cene. Je v ňom veľa tvrdých lacných plastov, avšak doplnených niekoľkými vkusnými a prepracovanými detailmi, napríklad čalúnenými opierkami, alebo elegantnými ovládačmi automatickej klimatizácie, takže celkový dojem rozhodne nie je low-costový. Práve naopak – nám sa interiér, rovnako ako jeho usporiadanie a ergonómia, páčili.

Na ceste

Nový litrový benzínový trojvalec s výkonom 81 kW a maximálnym krútiacim momentom 200 Nm (ten je výrazne vyšší než vo verzii benzín + LPG) pre Jogger bohato stačí. Je dostatočne dynamický a agilný a dobre spolupracuje aj s pomerne presne radiacim 6-stupňovým manuálom. Auto totiž ťaží zo svojej relatívne nízkej hmotnosti, ktorá sa aj pri 7-miestnom usporiadaní pohybuje na úrovni 1,3 tony. I vďaka tomu sa nám podarilo jazdiť s priemernou spotrebou na úrovni 6,3 litra, pričom polovicu ciest tvorili okresky, štvrtinu diaľnice a štvrtinu mesto.

Dokonca sedadlá v treťom rade nie sú len... Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022) Dokonca sedadlá v treťom rade nie sú len detské, respektíve núdzové. Dajú sa využiť aj pre dospelých.

Jediné, čo nám trochu prekážalo, bol o niečo vyšší hluk o občas trochu nepokojné správanie sa trojvalca na voľnobehu. Zato podvozok je výborný. Naladený je jednoznačne komfortne a veľmi dobre filtruje väčšie nerovnosti. Pritom však autu neuberá v zákrutách príliš na stabilite. Očakávali sme, že sa v nich bude nakláňať oveľa viac.

Z nášho hľadiska je Jogger dobre postavené a všestranne použiteľné rodinné MPV. Len pre zaujímavosť – má svetlú výšku 200 mm, čo je hodnota, ktorou sa nemôžu pochváliť ani mnohé podstatne väčšie SUV. Tie svojím zvýšeným postojom a ochranným oplastovaním tak trochu pripomína.

Interiér je pre siedmich aj v skutočnosti, nielen na papieri, a navyše je po estetickej stránke pekne spracovaný. Z pohľadu cena/hodnota Jogger určite stojí za pozornosť.

Dacia Jogger sa môže pochváliť svetlou výškou... Foto: Martin Domček, Pravda
Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022) Dacia Jogger sa môže pochváliť svetlou výškou 200 mm.

Ak hľadáte veľké a cenovo dostupné auto, ktoré je na ceste pohodlné a z hľadiska spotreby vás tiež nezruinuje, Jogger zrejme bude patriť do užšieho výberu. Z nášho pohľadu – a samozrejme pokiaľ bude na trhu dostatok kusov – je veľkým ašpirantom na to, aby sa dostal medzi 15 najpredáva­nejších áut na Slovensku. Chceli sme sa pozrieť, ako sa po uvedení Jogger „chytil“ na slovenskom trhu, no ZAP SR ho do svojich štatistík za prvý kvartál ešte nezaradil.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #MPV #rodinné auto #test auta #Dacia Jogger #7-miestne auto #autotest
Články podľa značiek