Test: Ford Explorer EcoBoost PHEV – ako chutí Amerika

Veľký Explorer sa vrátil do Európy po nekonečných 18 rokoch. A má na to dobrý dôvod. Pomohla mu masívna elektrifikácia. Inak by nemal šancu. Ak sa teda chcete odlíšiť, Explorer je pripravený. Spotrebou pritom nemusí zruinovať váš rozpočet, hoci 70 litrová nádrž napája preplňovaný benzínový 6-valec.

07.05.2022 07:00
debata (4)
Explorer sa vrátil vo veľkom štýle. Na novej... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Explorer - test 2022 Explorer sa vrátil vo veľkom štýle. Na novej platforme a s hybridným pohonom. Dizajnom sa v konkurencii naozaj nestratí. Má skvelé proporcie a masku s tonou chrómu.

Ford predstavil nový Explorer v roku 2019. Bola to obrovská zmena. Vrátil sa totiž ku klasickej koncepcii s pozdĺžne uloženými motormi a prioritným zadným náhonom. A k tomu pribalil po prvýkrát plug-in hybridnú technológiu. Práve tá stojí za tým, že sa mohol takmer po dvoch dekádach vrátiť do Európy, hoci na zelené značky stále nemá. Pre starý kontinent je veľkým osviežením. Jednoducho preto, že je tu nový súper pre luxusné 7-miestne SUV z dielne Mercedesu-Benz, BMW, Land-Roveru či Toyoty. A aby Ford dokázal, že to myslí vážne, na výber dáva len dve verzie – ST-Line a Platinum. Obe „nadupané“ výbavou až po strechu. Napokon, cenový rozdiel medzi nimi je smiešnych 1 000 eur.

Za pôvod sa nehanbí

S výberom pohonu si tiež ťažkú hlavu robiť nemusíte. Vždy ide o 6-valcový plug-in hybrid s 10-stupňovým automatom a pohonom oboch náprav. Nám sa dostal do rúk „drahší“ Explorer Platinum. Spoznáte ho vďaka „tone“ chrómu, ktorá dekoruje mohutnú prednú masku či 20-palcovým strieborným kolesám. Dizajn sa Fordu naozaj vydaril. Vďaka novej platforme s tradičným „lejautom“ má perfektné proporcie s krátkym predným previsom, dlhou kapotou a vzad posunutou kabínou. Veľmi efektne pôsobí plávajúca strecha, ktorá sa vznáša nad zatmavenými prednými a zadnými stĺpikmi. Štyri chrómové koncovky výfuku demonštrujú, že za svoje benzínové srdce sa Explorer nehanbí. Ale pozor, spaliny vychádzajú ešte pred koncom „laufov“ smerom nadol.

Americký pôvod Explorer neutají ani rozmermi.... Foto: Ľuboš Pilc, PILC LUBOS
Ford Explorer - test 2022 Americký pôvod Explorer neutají ani rozmermi. Na dĺžku má cez päť metrov a na šírku cez dva aj keď sklopíte jeho zrkadlá.

A neprehliadnuteľný je aj vďaka formátu. Toto je skutočný americký obor. Na dĺžku má 5 049 mm a na šírku cez dva metre aj so sklopenými spätnými zrkadlami! Celé to korunuje výška 1 778 mm a rázvor náprav 3 025 mm. Jednoducho, toto auto si s konkurentmi nepomýlite. Je logické, že aj v kabíne na vás čaká more priestoru s puncom amerického štýlu. I keď spracovanie nie je také precízne ako v prémiových európskych značkách. Pokrčená koža po 8 000 km veští americký spotrebiteľský prístup k autám. Tomuto „prieskumníkovi“ to ale nemáme extra za zlé. S jeho drsným pôvodom to ladí a navyše si výrazne polepšil. Zvlášť vo vrcholovej verzii Platinum s palubnou doskou obšitou sedlovou kožou či dekorovanou pravým drevom.

Štvorica zadných výfukov veští poriadny výkon.... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Explorer - test 2022 Štvorica zadných výfukov veští poriadny výkon. Zaujímavé ale je, že v skutočnosti opúšťajú výfukové plyny potrubie ešte pred ich koncom smerom nadol.

Pri nastupovaní vás pred zašpinením chránia dvere prekrývajúce prahy. Vyhrievané, ventilované a masážne sedadlá s čierno-hnedým koženým čalúnením pripomínajú kapitánske kreslá. Za volantom sa môžete kochať pohľadom na masívnu kapotu. A posádka zas oblohou, keďže panoramatická a otvárateľná strecha je v sérii v každom Exploreri. Hoci si toto SUV zachovalo dostatok hardvéru, napríklad vďaka samostatnému analógovému panelu trojzónovej klimatizácie, digitalizácii sa nevyhlo. Prístrojový panel tvorí 12,3-palcová obrazovka, bohužiaľ s úbohou grafikou. Analógový otáčkomer sa na nej ale zjaví len vo móde Sport. Inak je tu iba malý tachometer a o otáčkach motora vás informuje nevýrazná stupnica. „Budíky“ by sa tomuto autu hodili viac.

Paluba až pre siedmich

Ešte nešťastnejší je ale dotykový displej infotainmentu. Má síce slušnú uhlopriečku 10,1 palca, lenže je situovaný vertikálne. To si môže dovoliť Tesla so svojim „televízorom“ ale nie Explorer. Výsledkom je, že napríklad obraz cúvacej kamery, ktorý má normálny šírkový formát, alebo zobrazenie okolia vozidla, je smiešne malý. Využíva asi len tretinu plochy. K rýchlosti reakcií na dotyk ale výhrady nemáme. Oceníte aj množstvo odkladacích priestorov. Explorer je naozaj štedrí. Indukčná nabíjačka je síce umiestnená pred stredovým boxom, teda nie práve po ruke, ale ak už si telefón prepojíte s infotainmentom, nevadí to.

Na luxuse Ford nešetril. A ani na materiáloch.... Foto: Ľuboš Pilc
Ford Explorer - test 2022 Na luxuse Ford nešetril. A ani na materiáloch. Palubná doska aj sedadlá sú potiahnuté pravou kožou. Aj drevo je drevom.

Kráľovstvo priestoru pokračuje vzadu. Explorer tu má tri sedadlá, z toho krajné sú posuvné aj sklopné. Stredné ostáva na mieste ale opäť môžete regulovať uhol operadla. Alebo si z neho urobiť veľkú lakťovú opierku. Posuvné sedadlá sú tu aj preto, aby ste sa mohli dostať k tretiemu radu. Tu sa síce bude páčiť najviac deťom, keďže na nohy nie je miesta nazvyš, ale v porovnaní s európskym štandardom ste na tom stále dobre. A obrovským bonusom je, že tretí rad sedadiel ovládate elektricky. Nielen sklopenie do podlahy ale aj ich vyklopenie. Potom stačí už len preklopiť opierky hláv a je hotovo. Len akosi plató kufra s kazetou nie je kam umiestniť. Ak chcete cestovať siedmi, nechajte ho doma.

Vertikálny „tablet“ nedáva v tomto aute zmysel.... Foto: Ľuboš Pilc, PILC LUBOS
Ford Explorer - test 2022 Vertikálny „tablet“ nedáva v tomto aute zmysel. Zbytočne totiž zmenšuje napríklad obraz cúvacej kamery. Ten má totiž klasický široký formát.

Zato aj so 7-člennou posádkou máte vzadu akceptovateľný batožinový priestor s objemom 250 litrov po okná a 330 litrov po strechu. A pod podlahou schránku na nabíjací kábel. Ak ste piati, zmení sa Explorer na dodávku s 1 137 litrami využiteľného objemu. Sklopením druhej rady získate ďalších viac ako 1 100 litrov. Veko ovládate elektricky. Je tu tlačidlo na zatvorenie aj zatvorenie a súčasné uzamknutie celého vozidla. A tiež senzor, ktorý veko otvorí po priblížení, ak máte práve plné ruky nákupu. Explorer tiež umožňuje cez aplikáciu ConnestPass ovládať niektoré funkcie na diaľku. Ako odomykanie či zamykanie a pre plug-in hybridy typické predhriatie kabíny. Posádka si môže užívať 14-reproduktorvú audio sústavu B&O s parádnym zvukom. Jednoducho, na výbave Ford nešetril.

Explorer je kráľom priestoru. Veľkorysé pomery... Foto: Ľuboš Pilc, PILC LUBOS
Ford Explorer - test 2022 Explorer je kráľom priestoru. Veľkorysé pomery vládnu aj v druhom rade sedadiel. A prežijete aj v tom treťom.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Ford #plug-in hybrid #Ford Explorer #test auta
Články podľa značiek