Dynamikou nadchne, spotrebou nezničí
Americký pôvod, 6-valcový preplňovaný benzínový motor 3,0 EcoBoost, automat, pohon oboch náprav a 70 litrová nádrž Európana, zvyknutého na úsporné diesely, v prvom momente vydesí. Nehovoriac o celkovom systémovom výkone 336 kW, ktorý sa skladá z 261 benzínových a 75 elektrických kilowattov, zabudovaných priamo v prevodovke. Takže tento opulentný koráb s hmotnosťou okolo 2,5 tony vystrelí na stovku za omamných šesť sekúnd. A akcelerácii sa nebráni s dodatočnými elektrickými newtonmetrami ani pri vyšších rýchlostiach. Pritom sa správa vždy kultivovane, bez známok „zadýchania“ čo je veľmi príjemné. V športovo režime môžeme dokonca hovoriť o emóciách, keď pustí do kabíny viac decibelov. O to viac prekvapí, že vie s energiou narábať naozaj úsporne.
Podmienkou je však pravidelné nabíjanie. K Exploreru jednoducho potrebujete garáž alebo parkovacie miesto so zásuvkou. Inak nemôžte príliš ťažiť z výhod tejto technológie. Batéria s kapacitou 13,6 kWh vydrží tak maximálne na 35 km elektrickej jazdy, ale nie v príliš chladnom počasí. Napokon, využiteľných je len 10,7 kW. No aj to pomáha „upratať“ spotrebu do prijateľných medzí. Možno by sa dalo z elektrifikovanej časti pohonu „vyžmýkať“ viac, ale palubná nabíjačka vám to nedovolí. Má zúfalých 3,6 kW. Aj z wallboxu potom trvá dobitie na 100 % nekonečné 3,5 hodiny. Jednoducho, dobiť si auto počas nákupu, nie je možné. Nabíjanie jednosmerným prúdom Explorer na rozdiel od najnovších plug-in hybridov od Land Roveru alebo Mercedesu-Benz, nepodporuje. Ale nie je v tom sám.
Ako to teda dopadlo? My sme skončili s priemerom 8,7 litra benzínu na 100 km, ale s každodenným nabíjaním, i keď nikdy nie na 100 %. Relevantnejší je asi údaj 9,5 litra po 1 369 km. To sú tiež pekné čísla na mohutné luxusné auto, ktoré vás vie poriadne pritlačiť do sedadla. Ale ani s vybitou batériou to nemusí byť katastrofa, pretože Explorer potom pracuje ako hybrid. Tiež vie rekuperovať a túto energiu neskôr využiť, aby uľahčil prácu benzínovej jednotke. Navyše je tu 10-stupňový automat, ktorý drží otáčky pri diaľničnom tempe poriadne na uzde. Rýchlosti radí, i keď samozrejme nie všetky, dokonca aj v čisto elektrickom režime. Vytknúť mu môžeme len občasný prudký záber pri rozbehu z miesta, čo nie je práve príjemné, ak parkujete v stiesnených pomeroch garáží, alebo naopak, potrebujete vyparkovať. Zvlášť s tak veľkým autom.
Zlý elektromobil, dobrý hybrid
Elektrický pohon je schopný pri plne nabitej batérii pracovať až do 130 km/h. Zásobu energie (75 %) si môžete odložiť pomocou funkcie Safe na čas, keď to považujete za vhodné. Alebo si dobiť baterku z motora. To ale nemá význam, snáď len pred vjazdom do bezemisných zón, ktoré u nás nenájdete. Na všetky nedostatky však rýchlo zabudnete, keď vás začne Explorer rozmaznávať svojim americkým podvozkom. I keď sa nemôže pochváliť pneumatickým odpružením, ani adaptívnymi tlmičmi, doslova žehlí nerovnosti. K tomu pridáva skvelý akustický komfort. V tomto aute jednoducho rýchlosť necítiť. Dva a pol tony sa navyše postarali o dokonalé ignorovanie bočného vetra. Cestu v pred si Explorer razí s prirodzenou suverenitou. Nepochybujte ani o jeho schopnostiach mimo spevnených ciest.
Toto nie je žiadna elektrická štvorkolka. Aj v elektrickom móde prenáša silu ku kolesám klasickým rozvodom. Pohon 4×4 je vyzbrojený až siedmimi režimami, napríklad pre sneh, piesok, šotolinu, klzké povrchy, športovú jazdu ale pre ťahanie prívesu. A krátka jednotka zľahka supluje redukciu. Sympatické je, že vďaka novej platforme preferuje Explorer zadný náhon, čo cítiť v zákrutách, ale jeho predné kolesá vstupujú do hry prakticky neustále. Elektronika sa stará o prerozdelenie permanentne v záujem trakcie a stability. Za takúto nálož sily, luxusu a technológie si Ford od vás vypýta 79 250 eur. Áno, nie je to málo, ale porovnateľné ponuky prémiových značiek by boli drahšie. Dobrý pocit môžete mať aj z toho, že Explorer z vás už nevytiahne žiadne ďalšie peniaze. Je v ňom proste všetko, vrátane kompletného balíka asistenčných systémov.