Test: Pár dní s najnovším Rolls-Royceom Ghost v predĺženej verzii

Ghost zaujal nielen 12-valcom s objemom 6,75 litra a krútiacim momentom 850 Nm, ale aj špičkovým jazdným komfortom a odhlučnením kabíny.

08.05.2022 07:00
debata (2)
Rolls-Royce Ghost Extended má rázvor predĺžený... Foto: Pravda, Martin Domček
Rolls-Royce Ghost Extended (2022) Rolls-Royce Ghost Extended má rázvor predĺžený o 18 centimetrov.

Zväčša máme príležitosť jazdiť v niektorom z modelov Rolls-Royce nanajvýš pár hodín, teraz sme však dostali možnosť stráviť s jedným z nich víkend. Konkrétne s modelom Ghost Extended, čo je o 18 centimetrov predĺžená verzia klasického Ghostu. Samozrejme, celých 18 centimetrov sa premietlo do rázvoru a presnejšie do miesta pre zadných cestujúcich, ktorí si v ňom tak môžu užívať podobný priestorový komfort ako tí vo Phantome, ktorý je vlajkovou loďou tejto britskej značky.

Prečo Rolls-Royce?

Možno je na mieste otázka, aký zmysel má test auta, ktoré si na Slovensku môže kúpiť naozaj len pár ľudí. Ten „náš rolls“, ktorý vidíte aj na fotografiách sa napríklad s cenovkou prehupol mierne cez hranicu 400-tisíc eur – a to hovoríme o cene bez dane. Bolo by asi pokrytecké napísať, že tým hlavným dôvodom bolo niečo iné, než možnosť vyskúšať si super-luxusné auto, do akého sa dostaneme len výnimočne.

Zadné dvere sa pre väčší komfort otvárajú... Foto: Pravda, Martin Domček
Rolls-Royce Ghost Extended (2022) Zadné dvere sa pre väčší komfort otvárajú protismerne.

Ale sú tu aj iné dôvody, pre ktoré takýto test dáva zmysel. Ide totiž o najnovší model britskej aristokratickej značky, ktorý bol predstavený len na jeseň v roku 2020. Samotný Ghost sa pritom stal od svojho uvedenia v roku 2009 jej komerčne vôbec najúspešnejším modelom. A jeho aktuálna verzia je podľa predstaviteľov tejto značky technologicky najvyspelejším modelom, aký kedy Rolls-Royce uviedol na trh.

A je tu ešte jeden – aspoň pre nás – dosť dôležitý argument. Aktuálny Ghost prišiel s novou dizajnovou filozofiou, ktorú automobilka nazvala post-opulentnou. To znamená, že dizajnéri reagovali na spätnú väzbu od mladších klientov, ktorí chceli super-luxusné auto. Svoju exkluzivitu však nemá dávať najavo tak okázalo ako napríklad Phantom a má byť stavané nielen s ohľadom na VIP-cestujúceho vpravo vzadu, ale orientované aj na šoféra, ktorý si chce užiť aktívnejšiu jazdu.

Po dizajnovej stránke sa im to z nášho pohľadu aj podarilo. Ghost síce púta pozornosť, ale skôr prirodzenou eleganciou a nápadnou 20 LED diódami podsvietenou prednou maskou, s ktorou je neodmysliteľne spojená soška Spirit of Ecstasy.

Soška Spirit of Ecstasy. Foto: Pravda, Martin Domček
Rolls-Royce Ghost Extended (2022) Soška Spirit of Ecstasy.

Len pre zaujímavosť – pri jej nastavení máte k dispozícii tri možnosti – môže byť permanentne viditeľná, stále schovaná v kapote, alebo sa z nej vždy vysunúť po naštartovaní a schovať po vypnutí motoru a uzamknutí auta. Ghost je rozhodne elegantný, ale, čo je z nášho pohľadu fajn, chýba mu okázalá aristokratická nadradenosť, ktorou sa vyznačuje napríklad Phantom alebo Cullinan. Druhý spomínaný si prívlastok „opulentný“ zaslúži stopercentne.

12 valcov pod kapotou

Na úvod by bolo zrejme dobré si testovaný Rolls-Royce Ghost Extended predstaviť aspoň cez základné čísla. To, že sa snaží byť „post-opulentný“ neznamená, že je nejakým drobčekom. S dĺžkou vyše 5,7 metra je napríklad takmer o pol metra dlhší než predĺžená verzia Mercedesu triedy S alebo dlhá verzia (iná už ani nie je) najnovšej generácie BMW radu 7. A úctyhodná je aj jeho šírka – 2 148 mm a predovšetkým rázvor, ktorý má 3 465 mm. Rozmery auta, jeho bohatá výbava a silný motor sa samozrejme podpísali aj na hmotnosti, ktorá mierne prekročila hranicu 2,5 tony.

Rolls-Royce Ghost Extended (2022)
Rolls-Royce Ghost Extended (2022)
+16Rolls-Royce Ghost Extended (2022)

2,5-tonové auto je však schopné – navyše s neuveriteľnou ľahkosťou – zrýchliť na stovku za menej ako 5 sekúnd a „maximálku“ má elektronicky obmedzenú na 250 km/h. Tu si dovolíme opäť subjektívny postreh, presnejšie dva. Prvým je, že vďaka obrovskému prebytku výkonu má toto auto neuveriteľné pružné zrýchlenie. Aj pri rýchlostiach na hranici 200 km/h stačí jemne stlačiť plyn a auto vyrazí vpred s takou ľahkosťou, akoby ste zrýchľovali z osemdesiatky na stovku.

Druhým je dokonalé odhlučnenie kabíny. Aj pri stopäťdesiat kilometrovej rýchlosti na diaľnici v kabíne nepočujete prakticky žiadny hluk – ani od pneumatík, ani od motoru a ani aerodynamický. A to „prakticky žiadny“ nemyslíme obrazne, ale doslovne – z hľadiska hluku máte naozaj chvíľami pocit, akoby ste jazdili šesťdesiatkou v elektromobile. K tomu stačí doplniť asi jediný údaj – v aute je využitých vyše 100 kilogramov rôznych hluk izolujúcich materiálov.

A to máte pritom pod kapotou silný benzínový 12-valec s objemom motoru 6,75 litra a s výkonom 571 koní (420 kW). A ešte impozantnejší je maximálny krútiaci moment 850 Nm. V dobrej spoločnosti, najmä v prípade Rolls-Royceu sa nezvykne hovoriť ani o peniazoch a ani spotrebe. Keďže to prvé pravidlo sme už porušili, porušíme teraz aj to druhé. S Ghostom sme najazdili približne 600 kilometrov s miernou prevahou diaľnic nad okreskami, na mesto pripadlo necelých sto kilometrov. Priemernú spotrebu sme mali napokon tesne pod hranicou 19 litrov, čo je o niečo viac než (podľa WLTP) udávaných 15,3 až 15,7 litra.

Prispôsobí sa ceste

Asi rovnakú pozornosť ako vysoko nadštandardné odhlučnenie si u nás získal aj špičkový jazdný komfort, pri ktorom ste takmer neregistrovali ani jazdu po komplikovanejších povrchoch, respektíve po panelovej ceste. Vďačí za to hlavne patentovanému systému odpruženia Planar. Vozidlo je vôbec po prvýkrát vybavené extra tlmičom na horných ramenách prednej nápravy spolupracujúcim so systémom Flagbearer, ktorý pomocou kamier umiestnených na čelnom skle sníma povrch cesty pred vozidlom (do rýchlosti 100 km/h), využíva GPS dáta a na ich základe optimalizuje odpruženie vzduchového podvozku.

Rázvor auta je predĺžený o 18 centimetrov,... Foto: Pravda, Martin Domček
Rolls-Royce Ghost Extended (2022) Rázvor auta je predĺžený o 18 centimetrov, vďaka nim sa zväčšil priestor pre cestujúcich vzadu.

Navyše sa relatívne ťažší dvanásťvalec posunul až za prednú nápravu, takže auto má teraz optimálne rozloženie hmotnosti 50:50, čo spolu s pohonom 4×4 naozaj umožňuje užiť si dynamickejšiu jazdu aj napriek predĺženému rázvoru s Ghostom.

Z nášho pohľadu je pocit extra luxusnej jazdy tvorený kombináciou obrovského vnútorného priestoru, dokonalého odhlučnenia a výkonného dvanásťvalca s neskutočným pružným zrýchlením. K tomu sme zabudli dopísať, že vyššie uvedených 850 Nm je dostupných už od 1 600 otáčok.

Samozrejme, nebol by to Rolls-Royce, keby auto nebolo doslova nabité ďalšími exkluzívnymi technológiami. Napríklad všetky dvere sa otvárajú a zatvárajú automaticky. Buď ľahkým potlačením kľučky, zatlačením do dverí, alebo tlačidlami v stredovej konzole, prípadne na C-stĺpikoch. Podotýkame – otvárajú, nie odomykajú, všetky sú totiž pre tento účel vybavené elektromotormi. Je to samozrejme fajn, teda ak sa vám takto dvere samy nezačnú otvárať do vedľajšieho rušného bus-pruhu.

Rolls-Royce Ghost Extended (2022)
Rolls-Royce Ghost Extended (2022)
+28Rolls-Royce Ghost Extended (2022)

Zadné dvere sa navyše pre zvýšený komfort pasažierov otvárajú protismerne a nechýba v nich typický dáždnik. V kabíne sú všetky sedadlá vyhrievané, klimatizované a vybavené masážnou funkciou. Každý z cestujúcich vzadu má pred sebou aj výklopný displej (ako inak, elektricky, ovládaný tlačidlom), kde môže využívať všetky funkcie infotainmentu, sledovať údaje o vozidle a sledovať, a samozrejme, aj nastavovať navigáciu. V chrbtovej opierke zadných sedadiel (možno na nich regulovať sklon sedáku a operadla) nechýba obligátna mini-chladnička s pohármi na šampanské a v lakťovej je ďalší chladený box na nápoje. Štvorzónová klimatizácia je vybavená automatickým monitoringom kvality ovzdušia, pri jej znížení sa aktivuje filtrácia.

Vzadu nechýba obligátna chladnička aj s pohármi... Foto: Pravda, Martin Domček
Rolls-Royce Ghost Extended (2022) Vzadu nechýba obligátna chladnička aj s pohármi na šampanské.

A pokiaľ ide o ďalšie technológie – do výbavy auta patria laserové a LED svetlomety s dosvitom až 600 metrov, vizuálny asistenčný systém s denným aj nočným videním, adaptívny tempomat, celá paleta predkolíznych asistenčných systémov, head-up displej, wi-fi hotspot, parkovací asistent a samozrejme high-endové audio. To je navrhnuté priamo na mieru auta s ohľadom na špecifické rozvrhnutie jeho interiéru, využíva 18 reproduktorov a má maximálny výkon 1 300 W.

Exkluzívny interiér

V interiéri môžete mať 20 druhov kože, nechýba v ňom LED diódami podsvietená strecha Starlight Headliner pripomínajúca hviezdnu oblohu a drevo, ktoré nemá na sebe 20 vrstiev klavírneho laku a preto vyzerá ako skutočné drevo. Špeciálna pozornosť bola venovaná palubnej doske. Jej súčasťou je žiariaci nápis Ghost obklopený viac ako 850 hviezdami. Nachádza sa pred spolujazdcom, a pokiaľ nie je vozidlo v prevádzke, je neviditeľný.

Prístrojová doska pôsobí naozaj exkluzívne. Foto: Pravda, Martin Domček
Rolls-Royce Ghost Extended (2022) Prístrojová doska pôsobí naozaj exkluzívne.

Keď sme už pri palubnej doske – jej podsvietenie je dosiahnuté 152 LED diódami umiestnenými nad a pod ňou. Tieto sú farebne zladené s palubnými hodinami a podsvietením prístrojového panelu. Aby bolo zároveň zabezpečené rovnomerné rozsvietenie vyššie spomínanej grafiky Ghost, sú využité svetlovody s hrúbkou dva milimetre, ktoré sú na povrchu opatrené viac ako 90 000 laserom leptanými bodmi. Vďaka tomu je svetlo nielen rovnomerne rozptýlené, ale pri pohľade na palubnú dosku spôsobuje aj ľahko trblietavý efekt.

Minimalistický dizajn Ghostu naozaj svedčí. Je... Foto: Pravda, Martin Domček
Rolls-Royce Ghost Extended (2022) Minimalistický dizajn Ghostu naozaj svedčí. Je fajn, že si "odpustil" módne prepojené zadné svetlá.

Z nášho pohľadu sa konštruktérom a dizajnérom naozaj podarilo vytvoriť extra-luxusné auto, ktoré si užijete rovnako za volantom, ako aj vzadu vpravo. Vieme si predstaviť, že ak by sme mali tú finančnú možnosť, o tomto modeli by sme pokojne uvažovali. Vonkoncom nie kvôli tomu, že by mal byť nejakým symbolom spoločenského statusu, ale preto že si v ňom dokážete, či už za volantom alebo na zadných sedadlách, naozaj pri jazde oddýchnuť tak, ako asi v žiadnom inom aute. Cena je samozrejme vysoká, ale na druhej strane, Ghost svoju exkluzivitu nedáva vôbec najavo okázalým a gýčovitým spôsobom à la Versace.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #luxusné autá #Rolls-Royce Ghost #test auta #autotest #Ghost Extended
Články podľa značiek