Test: Kia Proceed GT – viac kupé ako kombi

Karosárske prevedenie kórejského modelu spája dve predstavy o automobile. Na jednej strane praktickosť v podobe väčšieho batožinového priestoru a na druhej športový vzhľad a jazdný prejav typický pre kupé. Výsledkom je auto s viacerými osobnosťami, no bez kompromisov sa nezaobíde.

14.05.2022 07:00
IMG 20220416 111542 Foto:
Kia vo verzii GT, pridáva k odvážnemu dizajnu aj sebavedomé jazdné vlastnosti.
debata

V rámci modelového radu Kia ponúka zákazníkom viac, ako by bolo nevyhnutné. V segmente C sa aj napriek stúpajúcej ponuke a obľube SUV a crossoverov stále zákazníci obzerajú aj po karosérii kombi. Kým v menších autách je už toto riešenie minulosťou a v strednej triede sa ponuka dramaticky zužuje, práve nižšia stredná trieda ostáva revírom, kde loví najviac záujemcov.

Kórejská značka je v spomínanom segmente zastúpená modelom Ceed, a to s karosériou hatchback, kombi SW, crossoverom Xceed a aj športovým kombi Proceed. A zrovna posledný menovaný variant odlišuje ponuku Kie od väčšiny konkurencie. Navyše je tento „shooting brake“ na výber aj vo verzii GT, ktorá k odvážnemu dizajnu pridáva aj sebavedomé jazdné vlastnosti.

Oku lahodiaci vzhľad

Navonok sa Kia snaží prezentovať ako progresívna značka so športovými ambíciami. Okrem portfólia modelov tomu zodpovedá aj vzhľad jej automobilov. Už základný Ceed pôsobí odvážne a dynamicky, no a Procced ho posúva ešte o úroveň vyššie. V prednej časti to dokazuje dvojdielna maska chladiča v tvare „tigrieho nosa“, ktorej spodná časť auto opticky rozširuje. Športovosť podčiarkujú falošné otvory po bokoch a červené linky. Dramatickosť prednej časti dodávajú aj denné LED svetlá v tvare „tigrích pazúrov“.

Kia Proceed GT
Kia Proceed GT
+6Kia Proceed GT

Zboku upúta prirodzene sa zvažujúca strecha a okná ktoré dokonale kopírujú jej tvar. Zadný spojler a 18-pacové disky kolies maskujú dlhší zadný previs, ktorý slúži väčšiemu batožinovému priestoru. Pri pohľade na zadnú časť niet pochýb, že ide o verziu GT. Dve koncovky výfukového potrubia opticky prepájajú červené linky a tie ladia s prepojenými zadnými LED svetlami.

Vo vnútri ako v kupé

Skutočnosť, že Proceed nie je tradičné kombi, si posádka uvedomí už pri nasadaní. Auto meria na výšku 1 422 milimetrov a pri nastupovaní sa treba výrazné zohnúť. Sedadlá sú ukotvené nízko, čo zlepšuje pocit ovládateľnosti vozidla aj znižuje ťažisko, čo prospieva jazdným vlastnostiam. Lenže ak niekto vníma kombi ako praktické rodinné auto a plánuje často využívať aj zadné sedadlá, mal by zvážiť verziu Ceed SW.

V druhom rade sedadiel je aj napriek zvažujúcej sa streche dostatok miesta nad hlavou, čo je výsledok aj spomínaného nízkeho ukotvenia sedadiel, no na nohy majú nedostatok miesta aj stredne vysoké postavy. Na druhej strane kufor je mimoriadne variabilný. Hoci jeho objem 594 litrov je slušný, zvažujúca sa strecha umožňuje prevoz skôr dlhých a plytkých predmetov. Dvojité dno navyše poskytuje množstvo menších priečinkov a schránok, takže objem sa dá využiť na maximum. Po sklopení operadiel zadných sedadiel páčkami z kufra sa prepravná kapacita zväčší na 1 545 litrov. Výhodou je delenie operadiel v pomere 40:20:40, čo uľahčuje prevoz dlhších predmetov.

Kia Proceed GT
Kia Proceed GT
+6Kia Proceed GT

Pracoviska vodiča je zmesou moderny a klasiky. Údaje o jazde zobrazuje 12,3-palcový digitálny prístrojový panel, ktorý možno ovládať tlačidlami na multifunkčnom volante. Tlačidlá nechýbajú ani pod displejom infotainmentu. Ovláda sa nimi kúrenie, klimatizácia, vyhrievanie sedadiel a volantu. Ďalšie tlačidlá sú vedľa páky automatickej prevodovky, ktorými sa zapína športový režim vypína systém Start/Stop, zapínajú parkovacie senzory a kamery. Stredová konzola má nádych prémiovosti vďaka roletke zakrývajúcej držiaky na nápoje a zatvárateľnej schránke s USB konektormi.

Informačno-zábavný systém sa ovláda dotykovo a má uhlopriečku s dĺžkou 10,25 palca. Graficky zodpovedá súčasnej dobe, no reakcie by mohli byť rýchlejšie. Navyše práca so softvérom navigácie a nastavenie funkcií boli prekvapivo komplikované a trvalo nám dlhší čas, kým sme si zvykli na ich logiku. K moderným prvkom výbavy patrí aj možnosť bezdrôtového nabíjania telefónu a kompletná výbava asistenčných systémov, ktoré sú však za príplatok 1 090 eur v rámci balíka Safety pack DCT.

Kia Proceed GT
Kia Proceed GT
+6Kia Proceed GT

Športová jazda s rozumnou spotrebou

Kia Proceed GT dáva najavo už v interiéri, že pod kapotou nebude len „obyčajný“ motor. Červené prešívanie na športovom volante, na výplniach dvier a na radiacej páke spolu so športovými sedadlami čalúnenými kombináciou kože a Alcantary s vyšitým logom GT sú dostatočným avízom potenciálu auta. Nemožno však hovoriť o „hot-hatchi“, či skôr „hot-kombi“. Ide skôr o medzistupeň medzi športovým kompaktom a základným modelom.

Pod kapotou pracuje 1,6-litrový preplňovaný zážihový štvorvalec T-GDi s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 265 Nm. Ten spolupracuje so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ktorá výkon prenáša na prednú nápravu. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 7,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 225 km/h.

Auto meria na výšku 1 422 milimetrov a pri... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20220416 111753 Auto meria na výšku 1 422 milimetrov a pri nastupovaní sa treba výrazné zohnúť.

Okrem zrýchlenia v priamom smere je Proceed GT športovo naladený aj pri jazde v zákrutách. Podvozok je pevný a vďaka pneumatikám Michelin Pilot Sport 4 s rozmerom 225/40 ZR 18 auto výborne drží stopu. Riadenie je progresívne, čo znamená že pri manévrovaní na parkovisku sa volant točí ľahko a pri vyšších rýchlostiach stuhne. To všetko platí v režime Comfort, no k dispozícii je aj režim Sport, ktorý okamžite po aktivovaní zdvihne otáčky motora. Ten následne pružnejšie reaguje na stlačenie plynového pedála. Navyše sa prevodovka nesnaží, čo najskôr zaradiť vyšší prevodový stupeň ale ponechá ručičku otáčkomera dosiahnuť hodnotu 6 000 ot./min. Keď vodič chce, môže radenie prevziať do vlastných rúk a použiť páčky pod volantom.

Kia Proceed GT Line Čítajte aj Test: Kia Proceed GT Line 1,6 CRDi - najkrajšia, no nie bezchybná

V neposlednom rade treba spomenúť zvuk výfukovej sústavy. Hoci auto poháňa štvorvalec, v Kii sa rozhodli, že výfuku prikrášlia zvuk. V rámci možností sa im to aj podarilo a počuť ho nielen zvonku, ale aj v kabíne. Pochvalu si zaslúžia aj za to, že nešli cestou umelo dotváraného zvuku z reproduktorov, ktorý zvyčajne pôsobí komicky alebo otravne. Keď už sme pri zvuku spomeňme odhlučnenie, ktoré je na veľmi dobrej úrovni. Aerodynamický hluk počuť minimálne a prejazd len väčšími nerovnosťami si posádka všimne sluchom. Skôr ho bude cítiť, lebo nízky profil pneumatík a tuhšie nastavenie pruženia a tlmičov dajú o sebe vedieť.

Pracoviska vodiča je zmesou moderny a klasiky. Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20220416 112307 Pracoviska vodiča je zmesou moderny a klasiky.

Výborným parametrom je však spotreba paliva. Mimo mesta nepresahuje spotreba benzínu hranicu 7 litrov na 100 kilometrov. Na diaľnici, kde motor pri rýchlosti 130 km/h pracuje pri 2 800 ot./min, sa odber paliva ustálil na úrovni 7,6 l/100 km. V meste je spotreba najvyššia, a to 7,8 l/100 km. Priemerná spotreba má hodnotu 7,4 l/100 km. Uvedené čísla však možno dosiahnuť len pri bežnej jazde bez športových prejavov. Dobrou správou je, že aj pri aktivovaní športového režimu a využívaní dynamického potenciálu auta sa priemerná spotreba udrží mierne nad hranicou 8 l/100 km. Dokazuje to dlhodobý priemer na palubnom počítači testovaného auta, ktoré má po viac ako 20 000 „novinárskych“ kilometroch priemernú spotrebu 8,1 l/100 km.

Záver

Súčasný cenník Kie Proceed uvádza, že ceny sa týkajú len skladových vozidiel a od začiatku apríla platia akciové ceny. Základná cena modelu je 23 990 eur. Ide o verziu s 1,5-litrovým zážihovým štvorvalcom a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou vo výbave GT Line. Variant GT začína na cene 28 890 eur.

Výfuk počuť nielen zvonku, ale aj v kabíne. Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20220416 111919 Výfuk počuť nielen zvonku, ale aj v kabíne.

Už štandardná výbava Proccedu GT je bohatá. Obsahuje 18-palcové disky kolies, predné aj zadné parkovacie senzory, vizuálne vylepšenia GT, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, športové sedadlá, digitálny prístrojový panel a prémiový audiosystém JBL s 8 reproduktormi a externým zosilňovačom. Priplatiť si možno za balík asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu v cene 1 090 eur, bezdotykové elektrické otváranie dverí batožinového priestoru za 590 eur, panoramatické strešné okno za 890 eur a metalický lak karosérie za 590 eur. Kia poskytuje záruku na 7 rokov alebo do prejdenia 150 000 km, pričom do 3 rokov je počet najazdených kilometrov neobmedzený.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Kia #kombi #Shooting Brake #Kia Proceed
Články podľa značiek