Test: SEAT Alhambra - labutia pieseň dobrého auta

Silnou stránkou auta je priestranný a variabilný interiér. S benzínovou 1,4-kou sa však Alhambra trochu trápi a podpisuje sa to ako na spotrebe, tak aj na jej dynamike.

15.05.2022 07:00
debata (16)
Alhambra je veľké auto s takmer trojmetrovým... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022) Alhambra je veľké auto s takmer trojmetrovým rázvorom, čo sa podpisuje na naozaj nadštandardnom vnútornom priestore.

Prečo pri Alhambre píšeme o „labutej piesni“? Z jednoduchého dôvodu – toto mimoriadne praktické rodinné veľkopriestorové auto (MPV), ktoré bolo na trhu od roku 1996 a doteraz sa z neho predalo približne pol milióna kusov totiž definitívne končí. Výroba je utlmená a o pár týždňov sa zastaví úplne. Na Slovensku sú k dispozícii posledné kusy, naftové už medzi nimi nie sú.

Za celý svoj život sa tento model dočkal len dvoch generácií, čo mu však na popularite vôbec neubralo. Svedčí o tom aj bezpočet titulov „MPV roku“, ktoré tento model v mnohých krajinách získal. Najlepšie sa predával v druhej polovici uplynulej dekády, keď jeho ročné predaje dosahovali úroveň nad 30-tisíc kusmi.

Má to spočítané

O konci tohto modelu sa začalo otvorene hovoriť takmer presne pred dvomi rokmi – na jar 2020. Teraz je to však smutná realita, Alhambra sa globálne už len dopredáva a na svete je jej nástupca. Za jeho koniec môže samozrejme stále pokračujúca SUV mánia.

SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022)
SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022)
+13SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022)

Len pre zaujímavosť: globálne bolo takmer každé druhé auto, ktoré sa minulý rok predalo, práve SUV. Obľúbenosť segmentu športových úžitkových vozidiel (SUV) sa neustále zvyšuje prakticky už od začiatku 90. rokov minulého storočia. Ich celkový počet za minulú uplynulú dekádu (resp. do roku 2019) vzrástol podľa spoločnosti Statista približne šesťnásobne.

Na vzhľade prístrojovky sa čas síce  už trochu... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022) Na vzhľade prístrojovky sa čas síce už trochu podpísal, z hľadiska spracovania a kvality použitých materiálov je však absolútne bezchybná.

V roku 2020 sa celosvetovo, aj napriek koronakríze, predalo takmer 30 miliónov vozidiel SUV. V roku 2021 to bolo dokonca približne o 5 miliónov viac. A Slovensko nie je výnimkou. Podľa štatistík Zväzu automobilového priemyslu bolo na Slovensku za prvé tri mesiace tohto roku každé druhé nové zaregistrované osobné auto SUV alebo crossover. Práve táto kategória doslova „vymazala z trhu“ MPV, akým je aj Alhambra.

Jedinou značkou, ktorá v poslednom období mala odvahu na trh uviesť nové rodinné 7-miestne MPV – a navyše za veľmi zaujímavú cenu – je Dacia s jej modelom Jogger. Ten sme nedávno mali možnosť tiež odskúšať, tu nájdete jeho test:

Dacia Jogger Extreme TCe 110 (2022) Čítajte viac Test: Dacia Jogger pre siedmich - ‘našliapnuté‘ na bestseller

V kontexte vyššie povedaného asi neprekvapí, že aj nástupcom Alhambry je v SEAT-e SUV. Volá sa Tarraco a je k dispozícii taktiež aj v sedemmiestnej verzii. To samozrejme neponúka tak veľkorysý vnútorný priestor ako Alhambra, ale je to rozhodne zaujímavý model. Ten sme už odjazdili tiež a s výborným dvojlitrovým dieslom a poháňanou prednou nápravou sa zaradil do nášho klubu „tisícovkárov“, teda áut, na ktorých sme dokázali spraviť na jednu nádrž tisíc a viac kilometrov. A to s výbornou spotrebou na hranici 6 litrov.

Test Tarraca vám však prinesieme až v priebehu leta, keď bude aktuálnejší, respektíve sa bude dať na Slovensku aj reálne kúpiť. Zatiaľ totiž patrí k autám tvrdo zasiahnutým nedostatkom komponentov a jeho výroba je výrazne v omeškaní.

Naozaj veľké auto

Ale späť k testovanej Alhambre. Tú sme dostali na jej úplne posledný test v športovejšie ladenej výbave FR Line a s benzínovým motorom s objemom 1,4 litra a výkonom 110 kW (150 koní), doplneným 6-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Výbava FR Line znamená, že testované auto malo 7-miestne prevedenie, veľké 18-palcové kolesá, bezkľúčové ovládanie, elektricky ovládané posuvné dvere a aj piate výklopné dvere, čierny kožený poťah sedadiel z Alcantary, navigáciu, automatickú klimatizáciu a silnú bezpečnostnú výbavu.

Posuvné dvere ba veľkom MPV sú mimoriadne... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022) Posuvné dvere ba veľkom MPV sú mimoriadne praktickou záležitosťou.

To sa samozrejme podpísalo aj na cene. Tá je relatívne vyššia a je jednou z mála vecí, ktoré by sme tomuto autu vedeli vytknúť. Cena testovaného kusu, ktorý vidíte aj na fotografiách, atakovala hranicu 45-tisíc eur, čo naozaj nie je málo. Reálne je však jeho základná cena s rovnakým motorom a manuálom v akcii už na úrovni 36-tisíc. Kvôli vyššie spomínaným dôvodom ho však zrejme nové už za ňu nezoženiete.

Z hľadiska rozmerov je Alhambra pomerne veľké auto. Na dĺžku meria takmer 4,9 metra, široké je vyše 1,9 metra a predovšetkým ponúka veľmi slušný, takmer trojmetrový (2 919 mm), rázvor. A to by sa na 7-miestne auto aj patrilo. Výsledkom je aj naozaj veľký batožinový priestor, ktorý má v 5-miestnej konfigurácii až 955 litrov a aj pri 7-miestnej máte ešte na batožinu k dispozícii tristo litrov.

To, čo Alhambra už nestihla dostať, sú LED svetlá, vpredu má len podstatne slabšie bi-xenóny a chýba jej napríklad aj digitálny prístrojový štít pred vodičom. Zato však má jednu super vec – bočné posuvné dvere, ktoré sú naozaj praktické, najmä pri parkovaní.

Priestor v kabíne je obrovský. Do druhého radu napríklad pokojne vedľa seba nainštalujete tri detské sedačky, čo je vec, ktorou sa veľa áut pochváliť nemôže. Nehovoriac o tom, že ich tam môžete mať aj integrované (na fotkách je to napríklad sedadlo vzadu so špecifickou hlavovou opierkou – pri ňom možno zdvihnúť nahor sedák a autosedačka je hotová).

SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022)
SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022)
+13SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022)

Sedenie v treťom rade nie je „bohviečo“, ale deti sa odvezú v pohode a aj dospelí na kratšie vzdialenosti. Navyše sedadlá v druhom rade možno posúvať, takže aj pri plnom obsadení sa nejaký priestorový kompromis pri siedmich ľuďoch dá nájsť. Kabína je aj kvalitne spracovaná, použité sú mäkčené plasty a po vizuálnej stránke už na prvý pohľad pôsobí hodnotne.

Vyššia spotreba, slabšia dynamika

Pravdou je, že testovaný motor s objemom len 1,4 litra a výkonom 110 kW (s inou motorizáciou novú Alhambru už ani nezoženiete) sa s týmto nielen veľkým, ale aj relatívne ťažším autom vážiacim vyše 1,8 tony trochu trápi. Cítiť to ako na dynamike, tak aj na spotrebe. My sme napríklad viac než polovicu z takmer tisíckilometrovej porcie kilometrov najazdili po okreskách, približne štvrtinu pod diaľnici a štvrtinu po meste, všetko predpisovými rýchlosťami.

Aj v druhom rade sa sedí doslova kráľovsky.... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022) Aj v druhom rade sa sedí doslova kráľovsky. Nechýba ani integrovaná autosedačka.

Aj pri tomto relatívne úspornom nastavení sa však spotreba vyšplhala tesne cez 8-litrovú hranicu a ak by ste s ním jazdili viac v meste, alebo by bolo plne naložené, pravdepodobne by dokázala atakovať aj dvojciferné číslo. Popri vyššej cene testovanej verzie je spotreba druhou vecou, ktorú by sme tomuto konkrétnemu autu vedeli trochu vyčítať. Na druhú stranu – máte k dispozícii 70-litrovú nádrž, takže až tak často na čerpačku chodiť netreba. Svojho času malo toto auto pod kapotou aj výkonné dvojlitrové diesle, takýto agregát dosluhujúcemu modelu však už chýba. Bohužiaľ.

Úplne inou vecou je však cestovný komfort a odhlučnenie. Aj na veľkých 18-palcových kolesách si auto dokáže výborne poradiť s väčšími nerovnosťami, prejazdy nimi cítiť naozaj len mierne a kabína pri jazde na úrovni diaľničného limitu zostáva tichá.

V podstate kolmé piate dvere pomáhajú... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Alhambra FR Line 1,4 TSI (2022) V podstate kolmé piate dvere pomáhajú maximalizovať objem kufra. V päťmiestnej verzii má 955 litrov.

Z nášho pohľadu patrila Alhambra k vôbec najvydarenejším veľkopriestorovým rodinným autám, určeným až pre 7 ľudí. Jej silnou stránkou bol práve vysoko nadštandardný vnútorný priestor, posuvné bočné dvere a obrovský kufor. Ak hľadáte tento typ auta, tak v autobazároch sa rozhodne pri Alhambre, najmä s naftovým dvojlitrom, zastavte.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #MPV #Seat Alhambra #rodinné auto #test auta #autotest
Články podľa značiek