Žijeme v zvláštnej dobe. Automobilky sa sťažujú, že nemajú čo vyrábať, lebo COVID, lebo čipová kríza, lebo vojna na Ukrajine… Ale keď sa pozrieme na ich ekonomické výsledky, mnohé vykazujú väčšie zisky ako v čase „predpandémiovej hojnosti“. A nielen to. Ani tretí krízový rok ľudí nedonútil šetriť, kupujú stále relatívne drahšie SUV a crossovery, a to tak, že tieto autá doslova vytláčajú z trhu iné, často rovnako zaujímavé a praktickejšie modely.
Len nedávno sme napríklad uverejnili test výborného rodinného SEAT-u Alhambra s podtitulom, že je to jeho „labutia pieseň“. Aj toto auto končí kvôli nezáujmu, pretože všetci chcú jazdiť v SUV. A v neposlednom rade – máme tu čoraz väčší tlak na elektromobilitu a mnohé automobilky už teraz proaktívne z ponuky vypúšťajú modely, ktoré tu ešte roky mohli byť a záujem o ne by rozhodne neupadal. A to je aj prípad práve testovaného Spacetoureru s naftovým motorom.
Až príliš radikálny krok
Informácia, že koncern Stellantis úplne končí s vanmi so spaľovacími motormi sa objavila začiatkom tohto roku a spôsobila menší šok. Nejde totiž ani zďaleka len o Spacetourer. Už si viac nekúpite so spaľovacími motormi ani modely ako Citroën Berlingo, Opel Combo Life a Peugeot Rifter, rovnako ako aj Citroën Jumpy, Opel Vivaro a Zafiru a Peugeot Expert a Traveller. Tieto všetky sa so spaľovacími motormi potichu vytrácajú z oficiálnych cenníkov.
Citroën na prelome rokov toto svoje rozhodnutie zdôvodnil takto: "Elektrifikácia je obzvlášť citlivá otázka pre budúcnosť segmentov MPV a osobných vanov. Profil ich karosérie a vyššia hmotnosť znamenajú vyššiu spotrebu paliva, pričom aj ceny benzínu a nafty neustále rastú. Táto situácia výrazne znižuje atraktivitu spaľovacích motorov v týchto modeloch.“ Preložené do normálnej reči: máme pri nich v Európe problém s emisnými kvótami a nič s tým nevieme spraviť.
Pozrime sa teda najprv na auto, ktoré z trhu už odchádza, v oficiálnych cenníkoch nefiguruje, ale niekde v showroomoch ho ešte možno nájdete – silný naftový dvojliter s výkonom 177 koní (130 kW) a maximálnym krútiacim momentom 400 Nm, dostupným už od 2 000 otáčok. Auto sme skúšali v najdlhšej verzii XL, merajúcej približne 5,3 metra a s interiérom pre 8 cestujúcich.
Silný dvojliter je preň ideálnou voľbou, najmä bez záťaže mu nechýba dynamika, super zaberá už odspodu a pritom sa aj vďaka dobre zladenému 8-stupňovému automatu vo veľmi rozumnom rozpätí dokáže držať aj spotreba. Pri jazde len s vodičom a s vyše polovicou kilometrov absolvovaných po okreskách a zvyškom rovnako rozdeleným medzi mestom a diaľnicou sme zostali s priemerom hlboko pod siedmimi litrami, čo je super. Aj pri šiestich ľuďoch a jazde tesne pod diaľničným limitom sme zostali mierne nad osemlitrovým priemerom.
Pritom auto bolo naozaj dobre odhlučnené a vybavené tak, že ste si pripadali takmer ako v osobnom aute, samozrejme až na zvýšený posed. A ani pri dlhších jazdách vás neunavuje, pretože podvozok 'je naladený komfortne a veľmi dobre si dokázal poradiť aj s väčšími nerovnosťami. Len pre zaujímavosť – auto vo výbave Feel malo dvojzónovú klimatizáciu, 17-palcové disky z ľahkých zliatin, už spomínaný 8-stupňový automat, bočné posuvné dvere na oboch stranách a vyberateľné trojmiestne delené lavice v druhom a aj treťom rade.
Za príplatok bol testovaný Spacetourer dovybavený navigáciou, bezkľúčovým prístupom a štartovaním, zadnými parkovacími senzormi s kamerou, otvárateľným a vyhrievaným oknom zadných výklopných dverí, xenónovými svetlometmi a pár ďalšími drobnosťami, ktoré jeho cenu zdvihli z pôvodných 35 400 eur na niečo vyše 43 000.
Stále však zostalo pod cenou testovanej elektrickej verzie, ktorá aktuálne s batériou s kapacitou 75 kWh (na výber je aj menšia s kapacitou 50 kWh) v akcii štartuje na sume tesne pod hranicou 50-tisíc eur. Na druhú stranu – cenový rozdiel nie je až tak dramatický, ako pri porovnateľných modeloch iných značiek.
Nespravodlivá skepsa
Priznávame, že spočiatku sme k elektrickému modelu po skúsenostiach s naftou a vyše 800-kilometrovom dojazde na nádrž pristúpili s určitým dešpektom. Daný bol možno aj tým, že sme skoro presne pred rokom testovali elektrický Mercedes eSprinter, ktorý nás prekvapil vysokou cenou a slabým dojazdom. V podstate to bolo tak, akoby ste kupovali naftovú dodávku s nádržou s kapacitou 7 litrov, navyše o polovicu drahšie. Ak vás tento test zaujíma, nájdete ho tu:
Čítajte viac Test: Mercedes eSprinter - má elektrododávka s dojazdom 100 km zmysel?Elektrický Spacetourer však už bol trochu iná káva. V prvom rade – aj keď sme s ním deklarovaný dojazd 330 kilometrov nedosiahli, tak 250 až 300 kilometrov je pri nezaťaženom auto celkom reálnych – podľa počasia a profilu a trasy, ktoré dojazd ovplyvňujú výrazne. Pri atakovaní maximálky a zároveň povoleného diaľničného limitu sme sa samozrejme dostali aj výraznejšie cez 30 kWh, s ľahkou nohou na plyne a prázdnym autom sme sa v rovinatom teréne v meste a jeho okolí dosiahli aj priemer na úrovni 18 kWh.
Reálne sme odjazdili vyše 600 kilometrov s priemerom na úrovni necelých 25 kWh, čo je super. Aj vzhľadom na to, že van si ľudia kupujú na to, aby mohli odviezť viac pasažierov a nákladu, tak určite príliš nedoporučujeme slabšiu 50 kWh batériu. Pri vyššie spomínaných výkyvoch v dojazde tým výrazne obmedzíte reálnu využiteľnosť auta.
A treba povedať, že zástavba batérií nijako negatívne neovplyvňuje vnútorný priestor a ani jeho variabilitu. Taktiež máte vyberateľné, posuvné a sklápateľné sedadlá v druhom aj treťom rade a ak si odmyslíte trochu odlišný kokpit a volič automatickej prevodovky, tak prakticky totožný je aj interiér. Ďalšou vecou, ktorá nás na tejto elektrickej dodávke príjemne prekvapila, bola rýchlosť nabíjania. Maximum, ktoré sme na rýchlonabíjačke s jednosmerným prúdom nabíjali bolo z 5 na takmer 95 percent – a to celé nám trvalo len niečo vyše 50 minút, čo je úplne super.
Pre oba Spacetourery platí – interiér je spracovaný veľmi slušne, posuvné dvere sú na nezaplatenie, zadné výklopné však v prípade manuálneho otvárania vyžadujú dosť sily, rovnako ako aj vybranie sedadiel v prípade, že chcete väčší nákladný priestor.
Rozhodne účel
Z nášho pohľadu je už elektrická verzia pomerne zaujímavá a prekvapila nás svojimi vlastnosťami naozaj príjemne. Dáva zmysel najmä ak auto chcete využívať na kratšie vzdialenosti a prevažne v meste. Alebo s ním plánujete jazdiť niekam, kde už existujú, alebo sa práve tvoria v centrách bezemisné zóny. A nehovoriac už o rastúcich cenách nafty a aj jej hroziacom nedostatku, ktoré k atraktivite elektrických áut teraz určite výrazne prispeli.
Na občasné dlhšie cesty je už vďaka rýchlemu nabíjaniu použiteľný tiež, tých 200 kilometrov medzi nabíjačkami, a možno aj trochu viac, pri ohľaduplnom využívaní zvládne určite aj pri obsadení viacerými pasažiermi. Ak sa dnes vyberiete povedzme zo Slovenska do Nemecka, nabíjacia infraštruktúra je už taká, že aj niekoľko stokilometrovú cestu dokážete absolvovať relatívne bez stresu z nedostatočného dojazdu. Cenový rozdiel medzi najsilnejším dieslom a testovanou elektrickou verziou už nie je taký, aby staval elektromobil do pozície „nezmyslu“.
Ale priznávame, doba zákazu spaľovacích áut je v Európe ešte veľmi ďaleko a ak Spacetourer kupujete na dlhšie jazdy, napríklad ako van pre športový klub, určite by sme preferovali diesel, ak by bol ešte niekde dostupný. Má skvelú dynamiku aj vďaka vysokému krútiacemu momentu, nízku spotrebu, je slušne odhlučnený a v neposlednom rade – niečo cez 800 kilometrov na nádrž a tankovanie pri dlhších cestách bez opakovaného čakania nás zatiaľ predsa len presvedčilo viac.