Test: BMW i4 M50 - tichá beštia, ktorá dá zabrať žalúdku

Prvý elektromobil divízie M bude asi aj prvým elektromobilom, pred ktorým sklonia hlavu tradiční mníchovských „petrolheadi“. Jazdí úžasne, zrýchľuje priam vesmírne a ešte k tomu sa dokáže tváriť ako nevinný baránok. Na to, že stíha M4 Competition, má aj skvelú cenu.

21.05.2022 07:00
debata
Na prvý pohľad by ste asi netypovali, že i4 M50... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 Na prvý pohľad by ste asi netypovali, že i4 M50 je čistým elektromobilom. Nijak zvlášť to nedáva najavo. Zato príslušnosť k emkovým bavorákom svojimi ľadvinkami a agresívnym tvarom nárazníka nezaprie. Za matnú modrú farbu si ale priplatíte takmer 3 500 eur.

BMW i4 by bolo za normálnych okolností rozumným elektromobilom. Kým totiž väčšina batériových áut mieri do segmentu crossoverov a SUV, ako aj iX či iX3, elektrické i4 Gran Coupé je praktickým 4-dverovým kupé so skvelou aerodynamikou. Tak dôležitou pre dojazd elektrických áut. Nemusí pred sebou tlačiť vzduch a zápasiť s nadbytočnou váhou veľkej karosérie. A aj to tak je, pokiaľ sa rozhodnete pre „civilné“ i4 eDrive40 so zadným náhonom. Lenže verzia M50 je z celkom iného vesmíru. Keď sa rozpúta sila jej dvoch elektromotorov, zažijete čosi, čo vám nie je dopriate ani za volantom čistokrvných M3 a M4.

Navonok prekvapivo klasické

Sympatické je, že i4 Gran Coupé sa dizajnom nijako zásadne nelíši od klasickej štvorky. Umožnila to multienergetická platforma, ktorá dokáže používať spaľovacie motory aj čisto elektrický pohon. Jednoducho, je to pekný bavorák s klasickými proporciami – dlhou kapotou, vzad posunutou kabínou a dlhším zadným previsom. Nenájdete tu nič extra futuristické, čo by nútilo prehodnocovať váš postoj ku kráse. Do i4 M50 Gran Coupé sa tak ľahko zamilujú aj tradiční vyznávači emkových bavorákov, ktorí o čomsi ako elektromotoroch a batériách rozhodne nesnívajú.

Keďže i4 M50 má multienergetickú platformu... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 Keďže i4 M50 má multienergetickú platformu pripravenú aj pre spaľovacie motory, má klasické proporcie s dlhou prednou kapotou, kabínou posunutou vzad a dlhším zadným previsom.
BMW I4 M50 - test 2022
BMW I4 M50 - test 2022
+21BMW I4 M50

Napokon, BMW im ponúklo všetky typické prvky divízie M. Obrovské sacie otvory v prednom nárazníku, odvetrávacie lišty v blatníkoch, difúzor či emkové 20-palcové disky kolies. Rozdiel je len v zaslepenej maske a absentujúcich výfukoch. Inak by ste na elektrickú povahu tohto kupé ani neprišli. V našom prípade išla i4 M50 však ešte ďalej. Načrela totiž do skladu BMW Individual. Tak sa na nej ocitol neprehliadnuteľný mrazivý lak Frozen Portimao Blue, laserové svetlá s matným pozadím a celý rad karbónových doplnkov, vrátane zrkadiel a decentnej odtrhovej hrany na veku piatych dverí. Z diskov zas vykúkali modré strmene masívnych bŕzd.

Vzadu chýbajú výfuky. To je jediný rozdiel, ak... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 Vzadu chýbajú výfuky. To je jediný rozdiel, ak by sme i4 M50 porovnali s BMW M4. Karbónové dekorácie sú už za príplatok.
BMW 3-Series -2022 Čítajte viac BMW 3: Vynovený bestseller preberá prvky i4 aj divízie M

Tak ako každé Gran Coupé dostalo aj i4 bezrámovú konštrukciu okien dverí, ktorá jemne znižuje profil strechy. Báť sa však nedostatku priestoru nemusíte. BMW 4 Gran Coupé sme si už pred časom vyskúšali vo verzii 420d xDrive s klasickým 4-valcovým naftovým motorom a i4 M50 sa od neho nijak extra nelíši. Rozdiely tu ale samozrejme sú. Ako v každom zástupcovi emkových bavorákov nemôžu chýbať parádne anatomické M sedadlá s integrovanými opierkami hláv, masívny M volant a samozrejme špecifická zostava materiálov. Palubná doska je obšitá kožou a dekorovaná pravým karbónom. Na elektrický pohon upozorňujú len modré akcenty – napríklad prešívanie čalúnenia alebo povrch štartovacieho tlačidla.

Väčší displej, menej tlačidiel

V kokpite sa zabývate veľmi rýchlo. Doslova vás pohltí a to bez toho, aby ste si museli zvykať na novú ergonómiu tak, ako vo futuristickom SUV iX. Všetko zásadné je na svojom mieste. Dokonca aj volič „prevodovky“ má klasický dizajn namiesto malého joysticku. Zásadnou zmenou je len nahradenie kaplnky virtuálneho kokpitu širokým zakriveným displejom, ktorý tvoria obrazovky s uhlopriečkou 12,3 a 14,9 palca. Ale aj o túto odlišnosť i4 čoskoro príde, pretože Curved Display dostane po inovácii celý modelový rad 3 a 4. Len škoda, že sa divízia M nesnažila vytvoriť pre i4 M50 Gran Coupé odlišnú grafiku. Opäť tu máme nešťastné kosoštvorcové stupnice rýchlosti a výkonu z iX a je jedno, aký jazdný mód práve používate.

Elektrická štvorka zamenila kaplnku... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 Elektrická štvorka zamenila kaplnku prístrojového panelu a samostatný infotainment za zakrivený voľne stojaci displej. Vyzerá to dobre, až na kosoštvorcovú grafiku prístrojov.
BMW I4 M50
BMW I4 M50
+23BMW I4 M50

V súvislosti s novým displejom ubudlo zopár tlačidiel. Asi najviac zamrzí absencia samostatného panelu klimatizácie, takže jej nastavenie sa nezaobíde bez dotyku obrazovky, alebo otočného voliča iDrive. Na druhej strane je funkcia teploty stále prítomná na displeji infotainmentu, čo ovládanie uľahčuje. Napokon, pokročilé funkcie klimatizácie boli aj predtým riešené takýmto spôsobom. Čo je však podstatné, i4 ostáva aj v brutálnej verzii M50 nesmierne praktickým autom. Prístup k zadným sedadlám je síce trošku krkolomný, keďže otvor dverí je užší, ale nakoniec sa tu usadíte prekvapivo pohodlne. Ak nemáte nad 180 cm, sťažovať sa nebudete.

Napriek športovej DNA je pod zadným vekom 470... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 Napriek športovej DNA je pod zadným vekom 470 litrov pre batožiny. Rovnako ako v BMW 4 Gran Coupé so spaľovacími motormi. A ešte tu máte sklopné delené operadlá.
BMW i3 - Čína Čítajte viac BMW vyvíja ‘Neue Klasse‘. Prvým zástupcom bude elektrická trojka

Len vysoký stredový tunel prezrádza, že štvorkový rad počíta naďalej s fosílnym palivom, hoci v tomto prípade je absolútne zbytočný. A nesklame ani kufor. Pod obrovským výklopným vekom je 470 litrov pre batožiny, na liter rovnako so štvorkou so spaľovacími motormi. Klobúk dole pred konštruktérmi, ktorým sa podarilo batérie dokonale utajiť v podlahe. Pritom i4 neprišlo ani o variabilitu. Stále sú tu operadlá delené v prémiovom pomere 40 : 20 : 40, po ktorých sklopení ponúkne i4 takmer úplne vodorovnú podlahu a ako prekvapenie, praktický výklopný háčik a dve sieťky po bokoch na fixáciu menších predmetov. Nechýba ani praktický nožný senzor ak by ste náhodu išli s i4 M50 na nákupy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #BMW i4 #BMW i4 M50
Články podľa značiek