Pokračovanie článku: Test: BMW i4 M50 - tichá beštia, ktorá dá zabrať žalúdku

Pozor na žalúdok

Samozrejme, praktická stránka veci nie je to, prečo by ste sa mali rozhodnúť pre i4 M50. Magnetom je dynamika a zážitok z jazdy. Ide ale písmeno M dokopy s elektrickým pohonom? Verte, že áno. Ak sme nedávno BMW M240i označili za „fosílnu nirvánu“, táto je elektrická. Batériové emko totiž ukrýva dva synchrónne, „prúdom budené“ elektromotory, so systémovým výkonom 400 kW a krútiacim momentom 795 Nm. To je neskutočná porcia sily. A ešte k tomu tichej a kultivovanej, ktorá je dostupná kedykoľvek rýchlosťou blesku. Šprinty z miesta sú jednoducho omračujúce. Treba sa na ne pripraviť, pretože nástup je brutálny. Rýchlo si spomeniete na efekt horskej dráhy. Tentoraz ale sprevádzaný futuristický zvukom od slávneho Hansa Zimmera, ktorý má pôvod kdesi v „benzíne“.

Pod prednou kapotou by sme očakávali aspoň malý... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 Pod prednou kapotou by sme očakávali aspoň malý odkladací priestor. Nič také tu ale nie je. Plastové veko ukrýva masívne výstuhy. Elektrická štvorka s hmotnosťou 2,3 tony ich naozaj potrebuje.
BMW 7 - 2022 Čítajte viac BMW 7: Nová generácia provokuje. Najprv príde elektrické i7

Veď i4 M50 šprintuje v režime Sport Boost na stovku za 3,9 sekundy, akoby ani nevážilo 2,3 tony. To je tempo pravoverného M3 vo výkonnejšej verzii Competition. Chuť po zrýchlení pritom i4 M50 nestráca ani vo vyšších rýchlostiach, veď na dvojnásobku je za ďalších deväť sekúnd, hoci v porovnaní s M3 a M4 končí už pri údaji 225 km/h. Pri tých klasických pokračuje rozlet až do 290 km/h. Skúšať však potenciál M50 dlhodobo by sme neodporúčali. Aj napriek účinnej rekuperácii si totiž batérie siahnu rýchlo na dno. Ale s dojazdom to až také zlé nie je. Dlhodobý priemer spotreby v palubnom počítači, teda od výroby, ukazoval okolo 27 kWh na 100 km. Podľa stavu pneumatík však bolo jasné, že i4 M50, ktoré vás priam provokuje hľadať vlastné limity, má za sebou ťažké „novinárske“ kilometre.

V kabíne prekvapí klasický volič... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 V kabíne prekvapí klasický volič "prevodovky". Aj to dáva i4 M50 charakter emkového bavoráku.
Alpina B8 Gran Coupe - 2022 Čítajte viac Aj BMW bude mať svoje ‘AMG‘. Kupuje spoločnosť Alpina

Bežne sme jazdili asi za 24 kWh. Ak uvážite, že k dispozícii je v batériách využiteľných 80,7 kWh, máte pred sebou minimálne 330 km. Zastávky na nabíjacích staniciach nemusia byť pritom dlhé, veď elektrická štvorka podporuje nabíjanie výkonom 200 kW a jej nabíjacia krivka sa drží parádne vysoko. Aj nad 95 % vie udržať nabíjací výkon nad 40 kW. Za ideálnych podmienok stačí 10 minút na predĺženie dojazdu o približne 140 km. Skôr nás prekvapilo, že táto elektrická raketa nemá manuálne nastavovanie rekuperácie krídelkami na volante. Tie by i4 M50 svedčali už len preto, že je to emko. Jednu z troch úrovní volíte výlučne cez rozhranie iDrive, čo si vyžaduje viacero klikov. Veľký význam to ale nemá, keďže štvorka disponuje inteligentnou rekuperáciou. Využíva ju vždy keď brzdíte, keď sa blížite k prekážke, pomalšiemu autu či pred zákrutou na základe dát navigácie.

Sedí aj v zákrutách

Fascinujúce ale je, že i4 M50 je rýchle nielen v priamke. Svoju nadváhu vie tajiť dokonca aj v zákrutách. Nízke ťažisko, ešte o 35 mm nižšie v porovnaní s bežným BMW 4, dokáže spolu s rozložením hmotnosti 50 : 50 a širokými pneumatikami zázraky. Veď i4 M50 je doslova prilepené k asfaltu so zmiešaným profilom 255/35 R20 na predných a 285/30 R20 na zadných kolesách. Trakcia je fantastická. M50 využíva extrémne rýchlu protipreklzovú kontrolu. Výkon vie preniesť na asfalt bez zaváhania a to veľmi štýlovo. Väčšinu času je totiž zadokolkou, čo cítiť, no ako náhle sa trakcia zadných kolies blíži k limitu, zapája do práce prednú nápravu. Bez toho aby ste o tom tušili.

Veko konektora nabíjania je na mieste, kde sa... Foto: Ľuboš Pilc
BMW I4 M50 Veko konektora nabíjania je na mieste, kde sa bežne nachádza veko nádrže. To nie je práve ideálne riešenie vzhľadom na krátke nabíjacie káble väčšiny nabíjačiek.
BMW M3 Touring - 2022 Čítajte viac BMW M3 Touring: Sen fanúšikov je na dosah. Tvorcovia aj čosi odhalili

To má priaznivý vplyv aj na stabilitu v zákrutách, kde sa ťažké elektrické BMW správa prekvapivo neutrálne. Z rýchlych bavorákov prebralo aj ďalší bonus – presné progresívne riadenie a vysokú mieru komfortu, o ktorú sa starajú adaptívne tlmiče. Ani v režime Sport z vás nevytrasie dušu. Jednoducho, môžete s ním absolvovať dlhú, priam relaxačnú trasu, alebo sa vyblázniť kdesi v serpentínach. A vždy budete uveličený. Samozrejme, nie je to lacná hračka. Ostrá elektrická štvorka štartuje na sume 69 900 eur. Vo svete elektromobilov to ale nie je až také extrémne číslo. Veď za podobné peniaze vám predá Škoda podstatne slabší Enyaq iV RS Coupé.

BMW 240i xDrive - test 2022 Čítajte viac Test: BMW M240i xDrive Coupé – toto je fosílna nirvána

Šokujúce je ale najmä to, že toto auto je výrazne lacnejšie ako kupé M440i xDrive (77 500 €), nehovoriac o ostrom M4 Competitione, za ktoré si od vás BMW vypýta 102 250 eur. Dynamikou sú si pritom rovnocenné. Samozrejme, reálna cena nášho exempláru vystrelila vyššie. Veď len matný lak Frozen Portimao Blue stál 3 463 eur, kožené čalúnenie Vernasca 1 499 eur, 20-palcové diamantové disky 2 687 eur a karbónové doplnky 2 894 eur. Tam sme ale nekončili. Zhrnuté a podčiarknuté, za toto auto by ste zaplatili 94 718 eur. Aj tak ide o slovo do bitky a prvého vážneho súpera pre Teslu 3, ktorá sa kvalitou spracovania na nemeckého predátora naozaj nechytá. Nečudovali by sme sa, keby i4 čoskoro zmenilo rebríček najpredávanejších elektromobilov v Európe.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #BMW #BMW i4 #BMW i4 M50
Články podľa značiek