Test: Ford S-Max 1.6 EcoBoost - veľkorysý základ

Hľadáte ideálne rodinné auto? Ford S-Max ním určite je. A to dokonca v najlacnejšej verzii Trend X so „základným“ motorom 1.6 EcoBoost ktorú sme si vyskúšali. Prekvapí nielen dynamikou a priestorom, ale tiež nezvyčajne bohatou výbavou.

18.06.2012 12:56
Ford S-Max Foto:
S-Max je síce vanom so všetkými výhodami, ktoré k tomu patria, no v porovnaní s konkurenciou vyniká oveľa športovejšími líniami.
debata (3)

S S-Maxom Ford poriadne zamiešal karty. Na podvozku veľkého Galaxy sa mu podarilo postaviť dynamicky štylizovaný van, ktorý ponúka takmer rovnakú variabilitu, no bez otravného pocitu, že sedíte za volantom autobusu. V porovnaní s Galaxy má totiž nižšie situovanú strechu a línie, na ktoré zatiaľ konkurencia nenašla odpoveď.

Aj po rokoch má Ford S-Max čo povedať.... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Aj po rokoch má Ford S-Max čo povedať. Konkurencia ho v mnohých ohľadoch dodnes nedobehla.

Vnútri očarí priestorom. Na nohy i v šírke ramien je ho na rozdávanie, pričom nad hlavou ostáva stále bohatá rezerva. Tretí rad sedadiel v kombinácii s motorom 1.6 EcoBoost síce nenájdete, no o to väčší je jeho kufor. Pod výklopným vekom je fantastických 755 litrov pre batožinu, a po strechu až 1051. Po sklopení trojice samostatných zadných sedadiel sa z S-Maxu stáva skutočný obor, pretože dole idú nielen operadlá, ale aj sedadlá. Navyše je ich možné posúvať v rozsahu 20 cm.

Interiér verzie Trend X ponúka prekvapujúco... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Interiér verzie Trend X ponúka prekvapujúco bohaté vybavenie.

Celkom vodorovnú podlahu tu však nenájdete. Zato prídavnú schránku v podlahe áno. Vynása sa len otázka, prečo sa v S-Maxe nenašlo miesto aspoň na dojazdovú rezervu? Lepiaca súprava môže byť v rodinnom aute na dovolenke doslova pohromou. A predstaviť by sme si vedeli aj samostatné výklopné zadné okno, aby nebolo potrebné otvárať vždy celé veko.

Kufor dokážete sklopením zadných samostatných... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Kufor dokážete sklopením zadných samostatných sedadiel zväčšiť na 2100 l.

Daňou za variabilitu je obmedzený komfort pre cestujúcich v druhom rade. Tri rovnocenné sedadlá majú totiž typicky kratšie sedáky a pomerne nízke operadlá. Pochváliť však treba dostatok miesta vo výške ramien, čo rozhodne nebýva zvykom.

Škoda, že pod podlahou nenájdete aspoň... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Škoda, že pod podlahou nenájdete aspoň dojazdovú rezervu.

Vpredu je to úplne iná káva. S-Max oslní vynikajúcimi sedadlami a „civilným“ posedom, ktorý má bližšie k bežným kombi než k MPV. Môže za to aj klasická poloha prístrojového panelu. Žiadna digitálna šou pod oknom sa nekoná. Škoda len, že panel je opäť príliš nízko, čo unavuje pri odčítaní. Na polohu volantu a radiacej páky sa však sťažovať nebudete. Nahnevá len lakťová opierka, tvorená pevným krytom odkladacieho boxu bez možnosti nastavenia, a čudesná rukoväť ručnej brzdy, ktorá kradne miesto, napríklad pre držiaky nápojov. Nepoteší ani rozdvojený predný stĺpik, ktorý predsa len uberá zo zorného pola pri pohľade do strán.

Praktickým detailom je aj v tomto prípade... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Praktickým detailom je aj v tomto prípade absencia stredového tunela.

Verzia Trend X je síce cenovým základom S-Maxu, ale pravdupovediac, na jeho palube vám nič nechýba. Má sedem airbagov, vyhrievané sedadlá a čelné sklo, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, kompletný elektrický balík na okná a zrkadlá, ale aj slušnú aparatúru. Niet dôvodu investovať viac. Aj zvonku vie zaujať dennými LED svetlami, vyspelou „neónovou“ grafikou zadných svetiel či 16-palcovými hliníkovými diskami.

Dobrá aerodynamika je stále jeho silnou stránkou. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Dobrá aerodynamika je stále jeho silnou stránkou.

Nový benzínový agregát 1.6 EcoBoost si doslova zamilujete. Je nesmierne kultivovaný, neuveriteľne tichý a vďaka tubodúchadlu ťahá takmer ako 2,5-litrový 6-valec. Je až neuveriteľné, ako sa Fordu podarilo zamaskovať turbodieru. Na stlačenie plynového pedála reaguje bez omeškania a od nízkych otáčok. Jeho 118 kW a 240 Nm zabezpečuje v spojení s presnou 6-stupňou prevodovkou skvelú dynamiku. A pritom si za svoje služby pýta len skromnú dávku paliva. V meste sa dokážete udržať tesne nad 8-litrovou hranicou a mimo neho sa priblížite k 6,5 litra. Len na diaľnici sa prejaví jeho menší objem, keď sa pri vysokých rýchlostiach a prekonávaní odporu vzduchu nezaobíde bez turbodopingu. Pri stotridsiatke si S-Max pýta okolo 8,5 litra a s pribúdajúcim údajom na tachometri jeho chuť po palive rastie.

Jazda S-Maxom je veľkým pôžitkom. Komfortom odpruženia a zvukovou izoláciou patrí totiž na absolútnu špičku triedy. A jeho relaxačná povaha pritom nijako neuberá z kvality jazdných vlastností. Vyspelý podvozok z Galaxy v kombinácii s nižším ťažiskom zabezpečuje veľmi slušné správanie v zákrutách. Nemusíte bojovať ani s extra náklonmi karosérie a priame riadenie s dva a pol otáčky vám dokonca prináša jazdný zážitok športového kombi.

Ford S-Max 1.6 EcoBoost stojí za úvahu. Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Ford S-Max 1.6 EcoBoost stojí za úvahu.

Jednoducho s cenou 23 790 eur stojí S-Max za vážne zamyslenie. Je to totiž cena lepšie vybavenej Škody Octavia 1.8 TSI. Zmieriť sa musíte len s tým, že akčný model Trend X 1.6 EcoBoost nemožno skombinovať so 7-miestnym interiérom ani automatickou prevodovkou.

Silnou stránkou S-Maxu sú dobre dávkovateľné... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Silnou stránkou S-Maxu sú dobre dávkovateľné brzdy a príjemne komunikatívne riadenie.

Pohľadom Václava Lipavského

Všetko dôležité už napísal kolega Tomáš Andrejčák, na záver pridám len niekoľko mojich postrehov k samotnému motoru. Je až prekvapujúce, s akou samozrejmosťou tento EcoBoost v S-Maxe vystupuje. Jasné, má výkon, dobre navrhnuté prepĺňanie a ukážkovo plochú krivku krútiaceho momentu, aj tak ma však dostalo, s akou ľahkosťou si s ním poradil. Už samotný rozjazd je tak samozrejmý, že len ťažko by ste tento motor nazvali základnou motorizáciou. Prázdny S-Max má pritom poctivých 1,5 t a ak ho naložíte, dvojtonovú hranicu pokoríte, ani sa nenazdáte. S pribúdajúcou hmotnosťou sa pôvodná živelnosť samozrejme vytráca a najmä pri vysokých diaľničných rýchlostiach už zrýchľovanie nie je tak suverénne, ako pri naftových verziách, no dynamika ostáva stále mimo bežného chápania. V tak veľkom aute, tak malý motor a s takou chuťou k životu? Kým nad S-Maxom nezačne víťaziť aerodynamický odpor a turbodúchadlo neposiela všetok svoj pretlak cez obtokový ventil, z pohľadu dynamiky nemôžete na túto verziu povedať ani jedno krivé slovo. Ak sa navyše ukáže, že EcoBoost je spoľahlivý (a zatiaľ to tak vyzerá), máme pred sebou ideál rodín, ktoré s autom nerobia ročné astronomické nájazdy.

EcoBoost je príjemne úsporný, spotreba rastie... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max EcoBoost je príjemne úsporný, spotreba rastie len pri veľmi vysokých rýchlostiach. Riadiaca jednotka musí pri vysokej záťaži palivom dodatočne znižovať teplotu spalín, čím chráni katalyzátor aj malé turbodúchadlo.

Určite by som ho však neodporúčal nikomu, kto hodlá šetriť na pravidelných výmenách oleja. Ak máte podobné úmysly, vyhnite sa mu oblúkom. Tento motor funguje, ale potrebuje čistý olej. Človek totiž nemusí byť technický génius, aby pochopil, že tak malý motor naladený na 160 k musí svoju olejovú náplň poriadne vyčerpávať. Koniec koncov, v motore je len 4,1 l oleja, takže vás jeho pravidelné výmeny určite nezruinujú.

Pri takto ťažkom aute dostávajú predné ramená... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Pri takto ťažkom aute dostávajú predné ramená poriadne zabrať, poteší preto samostatne meniteľný čap.

Veci znalí čitatelia už vedia, že v súvislosti s motorom 1.6 EcoBoost sa nemusia báť ani vysokej spotreby. A rovnako ako pri Focuse, či Mondeu, sa ňou nemusia zaťažovať ani pri S-Maxe. Pri bežnom jazdení sa viete pohybovať kdesi medzi 7–8 l/100 km. Za mestom nie je problém spotrebu zraziť aj pod sedemlitrovú hranicu, pričom ani pri diaľničných 130 km/h to nie je žiadna tragédia. Jednak má karoséria celkom slušne vyriešenú aeradynamiku, jednak si Ford pomáha dlhšími prevodmi manuálnej prevodovky. Pri rýchlosti 130 km/h tak motor pri zaradenom šiestom prevodovom stupni točí 2900 otáčok, ak spomalíte na 90 km/h, otáčky klesnú na rovných dvetisíc. Vďaka dobrej pružnosti si motor už pri rýchlosti 70 km/h pýta zaradenie najvyššieho prevodového stupňa. Ak v tej chvíli skutočne zaradíte šestku, otáčky klesnú z pôvodných 1800 (V.) na 1500 (VI.).

Dopredu posunuté čelné okno a bezpečnostné... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Dopredu posunuté čelné okno a bezpečnostné výstuhy za motorovou priečkou si vyžiadali mohutnú palubnú dosku, pred spolujazdcom je však pekne vykrojená, takže neuberá miesto na kolená.

Na dlhých cestách príde vhod palivová nádrž s objemom až 70 l. Po natankovaní doplna vám tak palubný počítač bez odvrávania ukáže dojazd 1000 km.

Testovaný S-Max jazdil na pneumatikách Michelin... Foto: Václav Lipavský
Ford S-Max Testovaný S-Max jazdil na pneumatikách Michelin Primacy HP 215/60 R 16.
Výhody Nevýhody
vnútorný priestor chýba rezerva
variabilita nemožnosť dokúpiť tretí rad sedadiel (1.6 EcoBoost)
veľký kufor pevná lakťová opierka
Technické údaje
Model: S-Max 1.6 EcoBoost Trend X
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1596
Výkon (kW/ot.): 118/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1600
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4903/1884/1660
Rázvor náprav (mm): 2850
Objem kufra/nádrže (l): 755–2100/70
Maximálna rýchlosť (km/h): 204
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 9,8
Komb. spotreba (l/100 km): 6,8
Cena: 23 790 €
Sériové vybavenie Trend X (vybrané prvky):
ESP, 7× airbag, predné hmlové svetlá, denné LED svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, zadné LED svetlá, svetelný senzor, el. vyhrievané čelné okno, dvojosové nastavenie volantu, tempomat, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia, el. ovládanie okien a vyhrievaných spätných zrkadiel, el. nastaviteľná výška vodičovho sedadla, vyhrievané predné sedadlá, audio s CD + 8 repro., 16-palcové disky kolies
Autozor: Ford S-Max – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
3 debata chyba
Články podľa značiek