Pokračovanie článku: Test: Škoda Enyaq iV 60 – menšiu batériu ‘doháňa‘ nízkou spotrebou

Dojazdu sa nebojte

Hoci na Enyaq iV 80 stráca vo výkone 18 kW, v dynamike sú oba modely takmer porovnateľné. Šesťdesiatka zrýchľuje na stovku za 8,8 sekundy a to nesmierne hladko a bez „kopancov“, na ktoré sme pri niektorých elektromobiloch zvyknutí. Táto dynamika je konštantná, pretože iV 60 nie je štandardne vybavené voličom jazdných režimov, kde by ste mali k dispozícii mód Sport. Sťažovať sa ale určite nebudete. Zvyknúť si treba len na typický limit elektromobilov – rozlet Enyaqu končí pri údaji 160 km/h. Platí to pre všetky jeho verzie, teda aj tú najsilnejšiu. Podstatný je ale pocit, že aj vaše iV 60 zvláda to isté, čo jeho výkonnejší súrodencis číslicou 80 v názve. Rýchlejší bude len Enyaq RS.

Pod prednou kapotou nenájdete motor ale... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Škoda Enyaq - test 2022 Pod prednou kapotou nenájdete motor ale bohužiaľ ani batožinový priestor. Pár litrov tu mohla Škoda vytvoriť. Aspoň na nabíjacie káble.
Škoda Enyaq iV - losí test 2021 Čítajte viac Škoda Enyaq iV: Elektrické SUV zlyhalo v losom teste. Je horšie ako ID.4

Samozrejme, jazdiť s elektromobilom vysoko nad diaľničným limitom nie je práve dobrý nápad. Skracujete tým výrazne dojazd. Ani Enyaq iV totiž nie je imúnny voči tejto „chorobe“ elektrických áut. Na druhej strane nás veľmi prekvapil priaznivou spotrebou. Aj tu totiž čerpá iV60 zo svojej nižšej hmotnosti a pravdepodobne aj z nedávnej aktualizácie softvéru, ktorá sa dotkla mimo iného tepelného manažmentu batérií. Pravdou ale je, že nám prialo počasie s teplotami nad 20 stupňov Celzia, ktoré elektromobily priam milujú. V meste, ale vo večerných hodinách, sa nám raz podarilo podliezť na úseku dlhom asi 10 km hranicu 10 kW/h na 100 km. Cestu do Piešťan a späť rýchlosťou 120 km/h sme zas absolvovali za 17,6 kWh.

Kufor má fantastických 580 litrov a pritom je... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Škoda Enyaq - test 2022 Kufor má fantastických 580 litrov a pritom je pod jeho dnom ešte elektromotor. Nechýbajú výklopné háčiky ani prepáška so suchým zipsom. Je jednoduchá a neuveriteľne praktická.

Dlhodobý priemer uložený v palubnom počítači za takmer 2 800 km bol síce 21,2 kWh na 100 km, ale my sme nemali problém zraziť spotrebu hlboko pod 20 kWh, dokonca pod 17 kWh. To naozaj nie je ďaleko od oficiálne deklarovaných 15,9 až 17,1 kWh na 100 km. Potom sa aj menšia kapacita batérie javí v oveľa lepšom svetle. Ak sa nenaháňate, máte k dispozícii 300 až 330 km pohodovej jazdy čo opäť nie je ďaleko od údaju výrobcu o 380 kilometrovom dojazde. A pri priemere 21,2 kWh bude váš dojazd stále akceptovateľných 270 km. Navyše, nabíjacích staníc pribúda, takže dlhšia cesta po Slovensku, s výnimkou juhu, ktorý je stále bielym miestom na mape, nebude problémom.

Cenou dnes až tak nevytŕča

Pochopiteľne, v zimných mesiacoch sa situácia zmení. To si z dojazdu radšej odpočítajte 30 % kvôli kúreniu. Ani samotný nabíjanie nie sú muky. Enyaq iV podporuje nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 120 kW. Za ideálnych podmienok, by malo stačiť na rýchlonabíjačke 35 minút, aby sa dobil z 10 na 80 %. My sme používali nabíjačku s výkonom 50 kW a z 22 na 58 % sa náš Enyaq nabil za 30 minút. Takže náš dojazd sa predĺžil za pol hodinu o 100 km. Ďalších 10 % trvalo 10 minút. Dlhé cesty sú pritom veľmi príjemné. Enyaq nie je síce extra šoférskym autom, ale zato je veľmi tichý a pohodlný. Má dobrú filtráciu podvozka a s aerodynamickým hlukom zas bojuje pomocou sériovo dodávaného akustického predného a bočných okien.

Škoda Enyaq iV - nový softvér ME3 2022 Čítajte viac Škoda Enyaq iV: Nový softvér už po roku. Zlepší dojazd a nabíjanie

Ani v zákrutách to nie je zlé. Pomáha nižšie ťažisko podlahovej batérie a, nezávislé zavesenie všetkých kolies ale aj pneumatiky s profilom 235/35 R20 do ktorých sa vie, ak to treba, oprieť. A 200 kg nižšia hmotnosť tiež znamená, že prudším zmenám smeru jazdy sa nebráni tak ako jeho súrodenec s väčšou a ťažšou batériou. A potom je tu zadný náhon, ktorý vás vie pekne vytiahnuť z oblúka zákruty a príjemné riadenie, keďže predné kolesá sa nemusia starať o trakciu. Cena iV 60 od 42 060 euro sa zas až tak veľmi nelíši od ceny dobre vybaveného Kodiaqu s automatickou prevodovkou a predným náhonom. Ak by bolo možné získať dotáciu, iV 60 stojí za úvahu.

Škoda Enyaq iV 80x Sportline - test 2022 Čítajte viac Test: Škoda Enyaq iV 80x Sportline - RS už ani netreba, jazdí výborne

V tejto cene dostávate pritom také vychytávky ako dvojzónovú klimatizáciu, udržiavanie v jazdnom prúde, elektrochromatické vnútorné zrkadlo, bezkľúčový prístup, 13-palcový infotainment, tempomat, dáždnik vo dverách, parkovaciu kameru a až 8-ročnú záruku. Náš testovací exemplár bol ešte vybavený paketmi Chrome, Family, Climate a Navigation, ktoré mu priniesli napríklad adaptívny tempomat, vyhrievané sedadlá, navigáciu s trojročnou aktualizáciou či praktickú 11 kW palubnú nabíjačku, ktorá skráti domáce nabíjanie z wallboxu z 9,5 na zruba šesť hodín (0 – 80 %). Takže cena sa vyšplhala na 46 822 eur.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Enyaq iV
Flowers
Články podľa značiek