Pokračovanie článku: Test: Mercedes-Benz EQS 580 4Matic – blízke stretnutie tretieho druhu

Kabína kozmickej lode

Rovnako omračujúca je kabína, ktorá čerpá množstvo technológii z triedy S. Zážitkom je už nastupovanie cez dvere s elektrickou aretáciou a automatickým privieraním. Nie je to len luxus, cítiť totiž ich masívnosť. Verzia 580 4Matic je sériovo vybavená megaobrazovkou Hyperscreen. V skutočnosti ide o tri displeje prekryté spoločným zaobleným sklom. Pred vodičom je 12,3-palcový LCD displej. Zvyšné dva s uhlopriečkou 17,7 a opäť 12,3 palca využívajú technológiu OLED. Ten tretí nájdete priamo pred spolujazdcom. Áno, aj ten dostáva možnosť využívať infotainment a keď sa nudí, napríklad pri nabíjaní, môže sa venovať hrám. Keď sa celá táto digitálna šou rozžiari, spolu so 190 diódami ambientného osvetlenia, ste razom v inom svete. Displeje majú brilantnú grafiku a rýchle reakcie. A k tomu pridáva EQS najväčší head-up displej s uhlopriečkou 77 palcov, ktorý zobrazuje údaje neskutočne ďaleko. Navyše s virtuálnou realitou. Navigáciu tak sprevádzajú vznášajúce sa šípky.

Palubnú dosku tvorí gigantická obrazovka... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Mercedes EQS - test 2022 Palubnú dosku tvorí gigantická obrazovka Hyperscreen so šírkou 1 410 mm. V skutočnosti sú tu tri displeje prekryté spoločným sklom. Dokonalý kontrast ponúka technológia organických diód OLED.
Mercedes EQS - test 2022
Mercedes EQS - test 2022
+32Mercedes EQS - test 2022

A ak by vám to nestačilo, môžete sa spoľahnúť na centrálny displej, ktorý kombinuje reálny obraz kamery s piktogramami. Je to doslova dotyk s budúcnosťou. Vyžaduje to však cvik. Aj týždeň je príliš krátky na to, aby ste navštívili všetky digitálne zákutia infotainmentu s umelou inteligenciou. Zo začiatku sme tak trochu „blúdili“ v nekonečných možnostiach nastavení a v informačnom menu. Mercedes-Benz však urobil maximum preto, aby bolo ovládanie čo najintuitívnejšie. Hovorí o rozhraní s takzvanou „nulovou vrstvou.“ Oceňujeme rýchly prístup k funkciám klimatizácie, ktorá má na displeji virtuálny panel aj spätnú haptickú odozvu, o ktorú sa stará 12 aktuátorov priamo v ploche displeja. Je tu tiež ikona EQ s rýchlym prístupom k údajom nabíjania a navigácii k nabíjacím staniciam. Po zadaní cieľu vám táto inteligentná služba naplánuje trasu aj s výberom vhodných miest dobitia, aby ste cestu absolvovali čo najrýchlejšie.

Kráľovské priestorové pomery vzadu zodpovedajú... Foto: Ľuboš Pilc
Mercedes EQS - test 2022 Kráľovské priestorové pomery vzadu zodpovedajú predĺženej triede S. Len by sme prijali o čosi dlhšie sedáky.
Mercedes-Benz EQS - losí test 2022 Čítajte viac Mercedes-Benz EQS: Elektrická pýcha sklamala v losom teste. Lepší je aj Spring!

Atmosféru môžete meniť výberom farby alebo kombinácie farieb náladového osvetlenia, ktoré nájdete ešte aj na obrysoch sedadiel! Pritom vás EQS rozmaznáva fantastickými sedadlami s masážou lávových kameňov a mäkučkým vankúšikom opierky hlavy zo sveta first class, ktorý vás dostane viac, ako elektronické „fičurky“. A to máte ďalej k dispozícii aromatizačný systém či klimatizáciu, ktorá zachytáva až 99,6 % prachových častíc. Zaujímavé je, že displeje dotvárajú atmosféru animáciou prírodných motívov. Aparatúra Burmester s výkonom 710 W a 15 reproduktormi robí z kabíny doslova koncertnú sieň. Lenže má aj iné funkcie. Mercedes-Benz vyvinul pre EQS syntetické zvuky, ktoré reagujú na akceleráciu či brzdenie. Nejde však o simuláciu zvuku motora, ale o zvláštne akustické „podfarbenie“, ktoré príde v dokonale izolovanej kabíne naozaj vhod. Inak tu strácate pojem o realite. Nechýba ani koža či pravé drevo, v našom prípade tíkové, kontrastujúce s futuristickou atmosférou na palube.

Tradícia aj futurizmus

Tradičný svet pripomínajú aj niektoré ergonomické prvky, ktoré sa Mercedes-Benz rozhodol napriek obrovskému posunu zachovať. Tak napríklad ovládaciu páčku stieračov nájdete vľavo, tak ako už celé desaťročia a podobne je to s pozíciou parkovacej brzdy vľavo pod volantom. Smer jazdy zas ovládate páčkou priamo na stĺpiku riadenia, opäť dôraz na tradíciu. Navyše sa tým úplne uvoľnil priestor na vznášajúcej sa stredovej konzole, takže je tu miesto pre nápoje ale napríklad aj pre dve indukčné nabíjačky telefónu. Aby sme ale EQS nevynášali len do neba, nemilo prekvapí obmedzený výhľad do strán cez mohutné stĺpiky. Za tie sa vám schová snáď celý kamión. Nie je to nič príjemné, najmä ak aj výhľad vpred mierne limituje relatívne malý priezor, keďže palubná doska je umiestnená naozaj vysoko a aerodynamická strecha sa zas krčí čo najbližšie k asfaltu. A keď sme pri streche, spomeňme obrie dvojdielne panoramatické okno, ktorého predná časť je otvárateľná. Ale ovláda sa pohybom prsta po dotykovej ploche, čo je pomerne málo intuitívne.

Do kufra je úžasný prístup vďaka piatym dverám.... Foto: Ľuboš Pilc
Mercedes EQS - test 2022 Do kufra je úžasný prístup vďaka piatym dverám. Nájdete tu ohromných 610 litrov pre batožinu.
Mercedes-Benz EQS - 2022 Čítajte viac Mercedes-Benz EQS SUV: Elektrické ‘GLS‘ je na svete. Pripláva z USA

Mohutne obstavaný interiér navyše vytvára pocit akejsi stiesnenosti. Nemyslíme tým, že je tu málo priestoru, ale v porovnaní s tradičnou triedou S áno. To vzadu ostáva EQS verné starým dobrým zvykom. Najmä na nohy je tu obrovská rezerva. Sedadlá sú veľmi pohodlné, hoci by sme si vedeli predstaviť o čosi dlhšie „sedáky“. Na to má ale EQS riešenie v podobe ešte komfortnejších zadných sedadiel vrátane ventilácie a sklopnej opierky s displejom. Tie naše boli „len“ vyhrievané a obsahovali držiaky nápojov. Štvorzónová klimatizácia je štandardom, čo príde vzadu vhod. A kufor? Ten je na to, že sedíte v aute najvyššej triedy naozaj úžasný. Vstup uľahčujú piate dvere, pod ktorými sa skrýva ohromných 610 litrov objemu. Úzka ale hlboká schránka je hneď za nakladacou hranou, napríklad na káble, aby sa zbytočne nepovaľovali na obrovskej ploche. Delené a sklopné operadlá umožňujú ďalšiu variabilitu. Mäkká roletka sa dvíha priamo s vekom kufra, takže nikdy nezavadzia a navyše chráni posádku pri otvorení batožinového priestoru pred priamym chladom či poryvom vetra – dokonalé.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Mercedes-Benz EQS #Mercedes-Benz Mercedes-EQ
Články podľa značiek