Pokračovanie článku: Test: Mercedes-Benz EQS 580 4Matic – blízke stretnutie tretieho druhu

Brutálna sila, nízka spotreba

Mercedes-Benz dobre poznal svojho úhlavného konkurenta, a tak si dal záležať, aby EQS posunul ešte vyššie. Platforma EVA 2.0 ukrýva batérie s využiteľnou kapacitou 107,8 kWh. Zaujímavé je, že pracujú s napätím 400 V, a nie 800, tak ako Porsche Taycan či nové elektromobily od Audi, Hyundaia a Kie. Automobilka tvrdí, že pri nižšom napätí ostala z pragmatických dôvodov. Osemstovoltová architektúra síce umožňuje nabíjať vyššími výkonmi, ale 400 V systém zas dokáže udržať nabíjaciu krivku vysoko až do takmer maximálneho nabitia batérie. V konečnom dôsledku má byť tak nabitie rýchlejšie. EQS podporuje maximálny nabíjací výkon na úrovni 200 kW. Len 15 minút na rýchlonabíjacej stanici má stačiť na predĺženie dojazdu o 300 km. My sme nabíjali na sieti Ionity, v ktorej má prsty aj samotný Mercedes-Benz, takže identifikácia auta prebehla aj bez karty. Nám sa 200 kW dosiahnuť nepodarilo. Nabíjací výkon sa pohyboval maximálne na úrovni 135 kW. Ale aj tak prebiehalo všetko rýchlo. Za 20 minút sme dobili 46 kWh, čo je na viac ako 200 km. Priznávame ale, že v teplom počasí, ktoré batérie doslova milujú. V zime to môže byť horšie.

Nabíjací konektor je umiestnený tam, kde býva... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Mercedes EQS - test 2022 Nabíjací konektor je umiestnený tam, kde býva bežne hrdlo nádrže. Príliš praktické to nie je, občas sem totiž nemusíte dosiahnuť s nabíjacím káblom.
Mercedes-Benz EQB - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz EQB: Elektrické SUV debutuje v Číne. Dorazí aj do Európy

Výhody ideálnej klímy bolo okamžite poznať aj na dojazde. Deklarovaných 670 km je síce čírou fikciou, ale palubný počítač nám ukázal dojazd takmer 600 km a veru sa veľmi nemýlil. V meste sa síce spotreba pohybovala okolo 28 až 32 kWh na 100 km, ale ako náhle zamierite mimo, konzumácia energie prudko padá. Aj pod 20 kWh na 100 km. Náš celkový priemer bol na koniec 22 kW/100km. To je menej ako sme namerali na EQB, EQA alebo EQC. Tak rýchlo ide vývoj dopredu. A čo je čarovné, EQS je vďaka superaerodynamike ako doma aj na diaľnici. Je to asi prvý elektromobil, ktorému nevadí vysoká rýchlosť. Vzduchom sa prerezáva s neuveriteľnou ľahkosťou, čo poznať aj na jeho neskutočnej zotrvačnosti. Pri pohotovostnej hmotnosti 2 700 kg a nulovej rekuperácii, ktorá sa dá regulovať v troch stupňoch, sa EQS doslova nechce zastaviť a ukrajuje ďalší a ďalší kilometer. Až sa vám nechce veriť, že je to možné.

EQS je prvým luxusným elektrickým sedanom zo... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQS - 2021 EQS je prvým luxusným elektrickým sedanom zo Stuttgartu postaveným na elektrickej platforme EVA 2.0. Verzia 580 4Matic disponuje dvoma elektromotormi s výkonom 385 kW a krútiacim momentom 855 Nm.
Mercedes-Benz EQE - 2022 Čítajte viac Mercedes-Benz EQE: Elektrické éčko má techniku EQS

S dojazdom si teda hlavu lámať naozaj nemusíte. V letných teplotách je perfektný a pol hodina na nabíjačke nie je pri dlhej ceste žiaden problém. I tak si treba kdesi vychutnať kávu. Jedine, že by ste nemali chuť z EQS vystúpiť. A to sa môže ľahko stať, pretože jeho dynamika a komfort sú jednoducho omamné. Veď verziu 580 4Matic poháňa dvojica synchrónnych elektromotorov, ktoré dávajú 385 kW a krútiaci moment 855 Nm. V praxi to znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h 4,3 sekundy, akoby tu ani nebolo 2,7 tony „živej váhy“. O to vzrušujúcejšie, že do mäkučkého sedadla vás táto ohromná sila zatlačí v takmer úplnom tichu. A EQS 580 pokračuje v zrýchlení až do 210 km/h, čo je na elektromobily slušné. Zaber štyroch kolies prináša dokonalú trakciu. Čosi ako preklz tu neexistuje. Predbiehacie manévre sú skutočnou zábavou. Stačí poštekliť „plyn“ a prekážka je za vami. Pritom sa EQS akoby vznášalo nad asfaltom. Prirovnanie k lietajúcemu kobercu je namieste. Pomáha pneumatické odpruženie Airmatic, takže ani 21-palcové disky nie sú prekážkou plavnej jazdy. Nerovnosti žehlí s neuveriteľnou bravúrou.

Parkovanie ako s áčkom

A podobne je to so stabilitou a s manévrovateľnos­ťou. Za volantom máte pocit, akoby ste ovládali oveľa menšie a ľahšie auto. Zákrutami sa vie EQS preplietať s prekvapivou ľahkosťou. Jeho tajomstvo sa totiž skrýva v riadení všetkých kolies. Tie zadné sa vychyľujú v uhle 4,5 stupňa, no a ak si priplatíte, tak ako v našom prípade, zväčší sa uhol natočenia až o 10 stupňov. Pri parkovaní či otáčaní si musíte doslova zvykať na miniatúrny polomer zatáčania. Všetky odhady, ktoré sa vám viažu k autám s dĺžkou cez päť metrov, musia ísť razom preč. Jednoducho, s EQS parkujete ako s „áčkom“, albo dokonca ešte ľahšie. A ak sa vám to máli, Park Assist zaparkuje za vás. Pritom nemusíte byť ani za volantom. Celkovo stráži bezpečnosť 350 senzorov a únavu vodiča kontroluje priamo kamera sledujúca oči.

Tekutina do ostrekovača sa dopĺňa výsuvným... Foto: Ľuboš Pilc, Lubos Pilc
Mercedes EQS - test 2022 Tekutina do ostrekovača sa dopĺňa výsuvným lievikom na ľavom prednom blatníku. Kapotu totiž už netvoríte.
Mercedes-Benz EQA - 2021 Čítajte viac Mercedes-Benz EQA: Elektrické SUV má predný náhon a dojazd 486 km

Autonómne riadenie Drive Pilot dokáže do rýchlosti 60 km/h prevziať úlohu vodiča. Bohužiaľ, nie u nás, kde to legislatíva nedovoľuje. V Nemecku to však už možné je. Zvlášť sme ocenili svetlá Digital Lights. Nielen za ich brilantný výkon, ale aj za to, že na diaľnici neoslňujú protiidúcich kamiónistov. Toto býva častý problém áut s adaptívnym osvetlením. Výhradu máme len k brzdám. Očakávali by sme, že budú mať o čosi ostrejší nástup. Predsa len, pri enormnej hmotnosti by dali vodičovi pocit lepšej kontroly nad vozidlom. Dané je to pravdepodobne tým, že EQS sa snaží využiť na spomalenie prioritne rekuperáciu a brzdové kotúče, i keď obrovské, sa zapíja do hry, až keď sa vyčerpajú jej možnosti. Ak ale dupnete na brzdu, EQS hneď využije maximum svojho brzdného potenciálu.

Za túto technologickú exhibíciu si však Mercedes-Benz účtuje poriadnu „pálku“. Cena verzie 580 4Matic začína na 140 856 eurách. Lenže to ste iba na prahu veľkého príplatkového dobrodružstva. Náš exemplár bol navyše vybavený kožou Nappa (1 200 eur), head-up displejom s rozšírenou realitou (1 300 eur), balíkom AMG Line ( 5 300 eur), luxusný balík plus (13 800 eur), drevenými dekoráciami za (3 240 eur), riadením zadnej nápravy (1 560 eur) a mnohými ďalšími lákadlami, takže cena sa nakoniec vyšplhala na astronomických 174 246 eur. V tejto kategórií áut, ktorá mieri k solventným klientom, by to ale prekážať nemuselo. Strach máme skôr z toho, že vývoj elektromobilov ide vpred takým tempom, že ich technológia zastaráva asi tak rýchlo ako spotrebná elektronika. Stačí pár rokov a máte elektromobil s parametrami z „praveku“. Aj preto sa Mercedes-Benz snaží zmierniť obavy zákazníkov zárukou na batérie počas trvania desiatich rokov a sľubuje aktualizáciu softvéru vzduchom, ktorá má EQS udržiavať v dobrej kondícii. Týkať sa to má aj aktualizácie softvéru batérií a ich tepelného manažmentu, čo je ďalšia snaha o čo najnižší pokles využiteľnej kapacity.

Otázkou je, ku komu vlastne EQS smeruje. Nikdy totiž nebude triedou S. Tento aerodynamický „projektil“ na ňu z hľadiska prestíže jednoducho nemá. Esko je stále vrcholom s klasickými proporciami, priestrannejšou kabínou a do dokonalosti dovedenými detailmi. Nemení na tom nič ani fakt, že EQS môže mať prakticky totožnú výbavu. Navyše s eskom na jedno natankovanie prejdete dvojnásobnú vzdialenosť. Futuristické EQS bude teda musieť hľadať zákazníkov v iných vodách. Možno aj preto nemá vzadu „kapitánske kreslo“. Určené je skôr pre tých, ktorí sa nechcú voziť, ale stále radi šoférujú. Odpoveď na túto otázku prinesie až budúcnosť. V každom prípade sa Mercedesu-Benzu podarilo stvoriť nateraz ten najluxusnejší a najdokonalejší elektromobil planéty. Tesla S možno prejde podobne veľa kilometrov, možno lepšie zrýchľuje, ale nedokáže dobehnúť viac ako 100-ročný náskok Mercedesu-Benz a jeho zmysel pre detail a luxus. Zato Mercedes-Benz s novým EQS rýchlo stiahol technologický náskok Tesly v oblasti elektrického pohonu a softvéru. Klobúk dole.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #test #Mercedes-Benz EQS #Mercedes-Benz Mercedes-EQ
Články podľa značiek