V súčasnosti sa na elektromobily môžeme pozrieť už celkom novou optikou. Európsky parlament totiž pred pár dňami definitívne schválil zákaz predaja spaľovacích áut v Európe. Od roku 2035 tak skončí predaj nových osobných a ľahkých úžitkových áut so spaľovacími motormi. Staršie vozidlá s nimi budú jazdiť aj naďalej a budú sa môcť „secondhandovo“ predávať.
Únia si elektromobily odhlasovala
Popri tom bolo navrhnuté aj ďalšie opatrenie – europoslanci chcú odstránenie osobitných stimulov pre vozidlá s nulovými a nízkymi emisiami, keďže už neslúžia pôvodnému účelu. Inak povedané – mali by sa postupne zrušiť dotácie na elektromobily. Priemerná cena v Európe predávaného elektromobilu je dnes približne 40-tisíc eur. Ten, o ktorom je aj tento test, má prívlastok „rodinný“ a jeho cena aj s nadštandardnou výbavou je takmer 75-tisíc eur.
V čase, keď len štartuje ekonomická kríza, ktorá bude trvať roky a ľudia majú problém platiť za základné energie nemožno z nášho pohľadu tlak na to, aby sa predávali len elektrické autá a navyše bez akýchkoľvek úľav nazvať inak, než arogantným.
A to ešte nehovoríme o nedostatočne vybudovanej infraštruktúre, ktorá sa ani pri najlepšom nestihne na základe súčasného stavu do roku 2035 dobudovať a o zastaraných rozvodných sieťach, ktoré obrovské energetické výkyvy, súvisiace s masovým nabíjaním áut a využívaním obnoviteľných zdrojov nebudú zvládať. Samozrejme, pomôžu veľké batériové úložiská – nad ich ekologickosťou a uhlíkovou stopu si však europoslanci hlavy nelámu, hlavne že z batérií netrčia „výfuky“.
Ten netrčal ani z auta, ktorého test práve čítate. Ak sme v nadpise vyzdvihli, že ide o model, „na ktorý sme si museli zvykať“, neznamená to, že bol nejako zlý. Bol len skrátka iný, než väčšina ostatných. Po dizajnovej a aj praktickej stránke. Takže sme sa s „našim“ testovaným Mercedesom EQB 350 4Matic zžívali oveľa dlhšie a zo subjektívneho hľadiska sme sa nevedeli rozhodnúť, či sa nám dizajnovo vlastne páči, alebo nie. V skutočnosti na to nevieme odpovedať ani teraz s odstupom času pri prezeraní fotografií k tomuto testu.
Na rozhraní MPV a SUV
Vzhľad je však čisto subjektívnou záležitosťou, univerzálne súdy by sa o ňom vynášať nemali. Čo však tomuto Mercedesu rozhodne nemožno uprieť, je originalita. V prvom rade – má 7 miest a sedemmiestnych elektromobilov na trhu je ako šafranu, takže je fajn, že Mercedes-Benz sa pre tento variant rozhodol. Dizajnovo to vlastne nie je experiment, EQB je odvodené priamo z verzie GLB.
A to je auto presne na pomedzi medzi veľkopriestorovým rodinným MPV a SUV. Je to vlastne taká „hranatá krabica“ s veľkým dôrazom na maximalizáciu vnútorného priestoru. A spojenie „hranatá krabica“ vôbec nemyslíme pejoratívne. Je to svojský dizajn, ktorý je skrátka iný než mainstream, ale má svoje čaro a originalitu. A autora tohto textu, ktorý vyše 10 rokov jazdil na Jeepe Wrangler, by ste z nejakej averzie k „hranatým krabiciam“ podozrievať určite nemali.
Pozrime sa najprv na to z nášho pohľadu najzaujímavejšie – tretí rad sedadiel. Ten je v kufri elegantne maskovaný koberčekom, takže o nich vlastne ani neviete a keď nie sú vyklopené, stále máte k dispozícii slušný, vyše 450-litrový batožinový priestor. Ako sa zmenší, keď sedačky v treťom rade používate, sme sa nikde nedočítali, ale po praktickej skúsenosti môžeme povedať, že za ne viac než nejakú tú pracovnú tašku nedáte. V tlačovej správe Mercedes-Benz uvádza, že obe miesta v treťom rade môžu využívať osoby s telesnou výškou do 1,65 metra a na obe je možné umiestniť aj detskú sedačku, majú Isofix.
Sedačky sa z kufra dajú vyklopiť úplne jednoducho. Keďže ale sedadlá v druhom rade nie sú preklopiteľné, ale možno na nich iba sklopiť operadlo, tak do tretieho radu sa cez ne nastupuje trochu horšie, na to si bolo treba tiež zvyknúť. Na druhú stranu – sedadlá v druhom rade sú na koľajničkách, takže sa dajú až o 14 centimetrov posúvať a možno regulovať aj sklon ich chrbtovej časti.
Ak ich posuniete maximálne vpred, v treťom rade je dosť priestoru na nohy, aj keď sedáky sú naozaj krátke. Treba si to v praxi odskúšať, veľa totiž závisí od toho, ako je zvyknutý sedieť šofér a nakoľko bude v praxi možné posúvať sedadlá v druhom rade.
Pre niekoho môže byť z tohto pohľadu testovaný Mercedes EQB absolútne dostatočný, niekto iný však nebude vedieť pasažierov do tretieho radu vtesnať. Ale je super, že sedemmiestny variant tu je, za to si Mercedes-Benz určite zaslúži pochvalu. Ak ho chcete, príplatok za sedačky v treťom rade je 830 eur.
Dva motory a skoro tristo koní
Pred vodičom je klasický veľký „skejtbordový“ displej, známy aj z iných modelov, ktorý tvoria dve pod jedným krycím sklom prepojené 10,5-palcové obrazovky – digitálny prístrojový štít a displej infotainmentu. Prístrojový štít má prehľadnú (a naozaj čistú) grafiku, ktorú si navyše môžete z hľadiska zobrazenia prispôsobiť podľa seba. Väčšinu funkcií možno ovládať na stredovom displeji, vrátane konfigurácie rôznych asistenčných systémov, nastavenie médií a aj ambientného podsvietenia. Samozrejme, nechýba ani aktivačný povel „Hej, Mercedes!“ umožňujúci ovládanie hlasom.
O Mercedese je známe, že kladie maximálny dôraz na bezpečnosť a testované auto nebolo výnimkou, celú paletu predkolíznych a bezpečnostných asistentov nejde ani vymenovať. Spomeňme ale, že napríklad bočný airbag sa v prípade nehody rozvinie tak, že efektívne chráni aj cestujúcich v treťom rade sedadiel. Do výbavy patril aj aktívny asistent udržiavania odstupu, praktickou je výstraha pred približujúcimi sa cyklistami alebo vozidlami pri vystupovaní alebo pred rozpoznanými osobami na priechode pre chodcov.
Čítajte viac Test: Excentrický Mercedes-Benz EQA zaujal priestorom aj spotrebouNami testovaná verzia je aktuálne najvýkonnejšia, aká je v ponuke. Názov EQB 350 4MATIC znamená, že vodič má k dispozícii štvorkolku s dvojicu elektromotorov s kombinovaným maximálnym výkonom 215 kW, čo je takmer 300 koní.
Vpredu je asynchrónny a vzadu synchrónny elektromotor, dopĺňa ich 1-stupňová prevodovka s pevným prevodovým pomerom a diferenciálom. Radenie prebieha pomocou dobre známej páčky nachádzajúcej sa na pravej strane volantu. Auto má aj klasické páčky pod volantom, tie však slúžia na reguláciu intenzity rekuperácie.
Prítomnosť pohonu 4×4 neznamená nejaké nadštandardné schopnosti v teréne, ale zas – máte k dispozícii naozaj výborný krútiaci moment 520 Nm (a aj vďaka nemu zrýchlenie na stovku za výborných 6,2 sekundy), takže nielen pri rozbiehaní sa na povrchoch s nižšou trakciou, ale aj pri ostrejšej jazde v zákrutách sa „štvorkolka“ zíde. Na druhú stranu – športový režim a športová jazda EQB príliš nesedia, zbytočne pri nich stvrdne. Maximálka auta je, podobne ako v iných elektromobiloch, obmedzená kvôli šetreniu batérie viac, než v porovnateľných spaľovacích autách, konkrétne je to na 160 km/h.
Z nášho pohľadu sa v aute najlepšie jazdí v komfortnom režime, kedy sa správa presne tak, ako by sme od názvu tohto režimu očakávali. Podvozok je výborný a auto si veľmi dobre dokáže poradiť aj na 19-palcových kolesách aj s väčšími priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami. Aj keď je vyššie, ťažisko má aj vďaka v podvozku zabudovanej batérii nízko a v zákrutách je stabilné a správa sa predvídateľne.
Vyššia spotreba
A teraz to najdôležitejšie – batéria, dojazd a spotreba. Využiteľná kapacita lítium-iónovej batérie je 66,5 kWh a maximálny nabíjací výkon 100 kW (mohol byť vyšší). Podľa údajov výrobcu možno auto na rýchlonabíjačke z 10 na 80 percent za 32 minút, nám sa to podarilo za trištvrte hodinku, čo je fajn. Deklarovaný dojazd je niečo vyše 420 kilometrov a deklarovaná priemerná spotreba 19,4 kWh.
My sme auto testovali ešte v relatívne chladnejšom počasí s teplotami okolo 15 stupňov. Pod 20 kWh sme sa so spotrebou nedokázali dostať, náš týždňový priemer sa napokon ustálil približne na hodnote 24 kWh a na diaľnici pri jazde na hranici povoleného limitu sme sa dostali aj cez 30 kWh. Pri bežnom jazdení s miernou prevahou okresiek a mesta určite dá spoľahnúť na reálny dojazd okolo 300 kilometrov, čo je na pomery elektromobilov slušné. Priznávame, že spotrebu sme očakávali o niečo nižšiu aj napriek chladnejšiemu počasiu.
Z nášho pohľadu priniesol Mercedes-Benz na trh zaujímavý 7-miestny variant auta, ktoré dokáže dizajnom rovnako osloviť priaznivcov MPV, ako aj SUV. Jeho hranatejší tvar maximalizuje vnútorný priestor, ktorý je silnou zbraňou tohto modelu. Zvonku tak EQB možno nepôsobí, ale kabína je naozaj priestranná. Treba rátať s tým, že pri využití všetkých 7 miest vám zostane „mikroskopický“ úložný priestor v kufri.
Na aute oceňujeme aj výbornú jazdnú dynamiku a nadštandardný cestovný komfort, čo je pri rodinnom modeli dôležité. Naopak – očakávali sme o niečo nižšiu spotrebu a aj cenu niektorých príplatkových prvkov. V základe začína EQB na pomerne sympatickej sume tesne nad 50-tisícovou hranicou. Ak však chcete výkonnejší variant so štvorkolkou a výbavou, akú od prémiovej triedy očakávate, cena sa razom môže vyšplhať až na 75-tisícovú hranicu, ako sa stalo aj v prípade nami testovaného auta.