Štyri valce stačia
Pod prednou kapotou verzie xDrive20d pracuje naftový základ. Tento preplňovaný dvojliter ponúka 140 kW a krútiaci moment 400 Nm. Na športové SUV-kupé to nie je žiadna extra porcia, ale nedostatku dynamiky sa báť rozhodne nemusíte. Napokon, pri mainstreamových značkách je 140 kW často vrcholom. Spomeňme Škodu Kodiaq alebo VW Tiguan. Naftové X4 s hmotnosťou na hranici dvoch ton, tak zrýchľuje na stovku za slušných 7,9 sekundy. A elán nestráca ani pri vyššom tempe. Stále je tu rezerva na komfortné predbiehanie. Pomáha aj zamatový 8-stupňový automat, ktorý udržiava motor vždy v optimálnych otáčkach. Štvorvalec je dobre odhlučnený ale zvukovým prejavom príliš neočarí. Ak chcete viac, musíte zamieriť vyššie – k 6-valcovej X4 xDrive30d.
Rozhodne však oceníte, že sa svoje služby si naftové X4 nepýta veľa paliva. Napokon, pomáha 48V mild-hybridný štartér-generátor. Našťastie, bez výraznejšej rekuperácie, ktorá by vás obťažovala pri každom zložení nohy z plynu. Výrobcom udávaný priemer 5,7 litra síce nedosiahnete, ale my sme jazdili za priemerne 6,7 litra na 100 km, vrátane mesta aj diaľnice. No aj údaj palubného počítača za takmer 11 000 km s hodnotou 7,1 litra nafty na 100 km, je akceptovateľný, zvlášť ak mala novinárska X-štvorka za sebou iste neľahký život. V meste môže konzumácia paliva vyskočiť nad osem litrov, naopak na okreskách podleziete hlboko šesť litrovú spotrebu. Za volantom síce neprežijete omamné zrýchlenie 6-valca, ale nepochybne vás dostanú skvelé jazdné vlastnosti.
Jazdí ako kupé
Permanentná štvorkolka má obrovskú rezervu v pomere k výkonu motora. Takže X4 čosi ako preklz nepozná. A platí to vlastne o celom podvozku. V našom prípade športovom, doplnenom o spomínané 21-palcové disky obuté pneumatikami s profilom 245/40. Na ostré riadenie v zákrutách reaguje X4 takmer ako kupé a pod kontrolou má aj náklony. Samozrejme, odvrátenou stránkou je o čosi nižší komfort. Pruženie je tuhšie a nepomáhajú mu ani pneumatiky. Tie nebudú ideálne ani na nespevnených povrchoch. My by sme si preto X4, zvlášť s naftovým 4-valcom, dopriali radšej bez „emkových“ doplnkov a na bežných diskoch. I tak by malo X4 dosť štýlu, ale viac by sa priblížilo rodinnému autu na každodenné použitie. A ešte by ste ušetrili, pretože len exteriérový M paket zdvihne cenu o 4 000 eur.
Spolu s ďalšími doplnkami, ako úžasnými laserovými svetlami (1 240 €), rozšíreným asistentom parkovania (1 488 €), komfortnými prvkami balíka Business Class(2 406 €), diskami BMW Individual (3 286 €), head-up displejom (1 488 €) a mnohými ďalšími doplnkami vystrelila cena nakoniec na 81 610 eur. Pritom v základe stojí xDrive20d 59 610 eur aj s 8-stupňovým automatom. To nie je až také odstrašujúce pri dnešnom raste cien áut. Nad 50 000 eur sa totiž ľahko dostanete aj s dobre vybaveným Kodiaqom či Tiguanom. Najlepšou správou z testu ale je, že X4, aj napriek športovému strihu SUV-kupé, ostalo stále praktickým autom bez kompromisov, ktoré sa spájali s jeho predchádzajúcou generáciou.