Test: Cupra Formentor 2.0 TDI 4Drive - nafta nie je 'na odpis'!

Formentor skvele jazdí, má výborný podvozok a úsporný naftový motor. Je však o niečo tvrdšie naladený, čo sa podpisuje na nižšom cestovnom komforte.

19.06.2022 07:00
Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022) Foto: ,
Cupra Formentor je menšie SUV, alebo skôr crossover, má však prekvapivo priestrannú kabínu.
debata (2)

V čase, keď väčšina (neázijských) automobiliek „vyplakáva“ ako im rozpad dodávateľsko-odberateľských vzťahov najprv cez pandémiu a neskôr kvôli vojne na Ukrajine rozbil dodávateľsko-odberateľské reťazce a chýbajú im najrôznejšie diely, kvôli čomu nedokážu vyrábať a rátajú pokles predaja v rádoch desiatok percent, jedna európska značka dokázala doslova „explodovať“.

Success story

Je ňou španielska Cupra, ktorá sa v roku 2018 osamostatnila od materského SEAT-u. Dovtedy sa totiž pod značkou SEAT Cupra objavovali najvýkonnejšie deriváty štandardných modelov, teda bola niečím ako RS pri Škode. V tom čase jej takmer nikto neveštil veľkú budúcnosť a priznávame, že aj my sme predpokladali, že bude prežívať ako nízkoobjemový trochu extravagantný výrobca. Stal sa však pravý opak – akonáhle Cupra predstavila svoj prvý model vyvinutý nezávisle od SEAT-u, stal sa z neho doslova bestseller. Bol ním Formentor, ktorého test si práve čítate. Jeho predaj od uvedenia na trh v marci 2020 už prekročil stotisícovú hranicu a záujem oň neutícha.

Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022)
Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022)
+8Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022)

A neutícha ani o ďalšie modely. Pre názornosť spomeňme pár čísiel – zatiaľ čo v roku 2018 mala Cupra obrat len 430 miliónov eur, vlani to už bolo 2,2 miliardy. A to tu máme prakticky od roku 2020 nonstop krízu. Cupry akoby sa ani netýkala. Len pred pár dňami táto značka predstavila hneď tri celkom nové modely, ktoré v najbližších rokoch uvedie na trh. Sú to kompaktné SUV Terramar, elektrické SUV-coupé Tavascan a malý mestský elektromobil UrbanRebel.

Cupre aktuálne „ide karta“ a verí si nielen s týmito novými modelmi ale aj s celkovými predajmi – už v najbližšom roku by chcela predávať pol milióna áut. To by túto mladú a tak trochu rebelantskú španielsku značku razom katapultovalo niekam tesne pod prvú desiatku najsilnejších automobiliek sveta. A takto rýchlo sa dostať takmer na vrchol v komplikovanej dobe, akú práve žijeme, je tak trochu zázrak.

Klame telom

Výrazne jej k úspechu napomohol model Formentor, ktorého test si práve čítate. A navyše sme ho dostali vo veľmi zaujímavej kombinácii – pod kapotou má totiž klasický naftový dvojliter a k tomu pohon 4×4. Aký teda skutočne bol? Pozrime sa najprv na dizajn.

Interiér pôsobí o niečo strohejšie, nám v ňom... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022) Interiér pôsobí o niečo strohejšie, nám v ňom chýbali hardvérové ovládače.

Formentor je športovo vyzerajúce menšie SUV, jeho dynamiku zvýrazňuje nápadná predná maska a výrazné bočné prelisy. Aj keď tak nepôsobí, v skutočnosti by sme ho mohli rozmermi označiť aj za crossover. Je dlhý 4 450, široký 1 839 a vysoký len 1 528 mm. Sesterský SEAT Tarraco, ktorého test si už onedlho budete môcť tiež prečítať, je od Formentoru dlhší takmer o 30 centimetrov. Pritom oba modely zdieľajú platformu MQB, aj keď využívajú jej rôzne deriváty.

Nás subjektívne naozaj zaujal medenou farbou na doplnkoch (znak na prednej maske, na volante, na príplatkových diskoch), ktorá mu, bez ohľadu na farbu karosérie, prepožičiava punc exkluzivity. A teraz ju ešte viac podčiarkli naozaj výborne vyzerajúce dvojfarebné čierno-medené 19-palcové disky. Tie sú príplatkové, dáte za ne niečo cez tisícku, ale autu naozaj mimoriadne svedčia

Z praktického hľadiska ponúka auto 420-litrový kufor. Pokiaľ by ste oželeli pohon 4×4, získate o 30 litrov viac, no zástavba plug-in hybridného pohonu je priestorovo náročnejšia, pri nej sa vám batožinový priestor „scvrkne“ na 345 litrov.

Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022)
Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022)
+14Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022)

Zvonku tak auto možno nevyzerá, ale Formentor ponúka až prekvapivo priestranné sedenie vzadu. Vpredu je priestoru tiež dosť, použité materiály aj vnímaná kvalita sú na vysokej úrovni. Chvíľku si treba zvykať len na infotainment, ktorý je takmer výlučne dotykový, avšak odozvu má pomerne rýchlu.

Prístrojový panel je síce digitálny, môžete si vybrať z piatich zobrazení, vrátane športového s dominantným otáčkomerom. Stredový infotainmentový displej má výbornú grafiku a rýchle reakcie. No aj tak by sme privítali jednoduchší prístup k niektorým funkciám a hlavne aspoň pre základné mohli zostať zachované hardvérové ovládače. Potom by sa nestalo napríklad také faux pas, že klimatizácie aj ovládač hlasitosti audia sú súčasťou malej a hlavne nepodsvietenej lišty pod stredovým displejom.

Nafta s pohonom 4×4

Pod kapotou sme mali poctivý naftový dvojliter 2.0 TDI s výkonom 110 kW, resp. 150 koní s 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG a pohonom 4×4, označovaným v Cupre ako 4Drive. „Papierovo“ jeho dynamické parametre nevyzerajú vôbec zle – na stovku zrýchli za 8,6 sekundy a maximálku má 203 km/h. A vďaka slušnému krútiacemu momentu 360 Nm, dostupnému už od 1 600 otáčok je aj reálne naozaj agilný.

Pravdou je, že prevodovka kvôli zníženiu spotreby tento agregát občas podtáča až do pásma, kde dynamiku stráca, ale zas, ak chcete, máte k dispozícii športový režim. Spolupráca s prevodovkou je ale celkovo na veľmi slušnej úrovni, aj keď tak, ako väčšina prevodoviek DSG, občas so zaradením vhodného prevodového stupňa váha.

Batožinový priestor má objem 420 litrov. Ak by... Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022) Batožinový priestor má objem 420 litrov. Ak by ste volili verziu bez štvorkolky, ponúkal by o 30 litrov viac.

A to, čo človek od naftového motoru asi očakáva samozrejme, tento agregát napĺňa – je naozaj úsporný. My sme štvrtinu z celkovo asi 800 najazdených kilometrov absolvovali v meste, štvrtinu po okreskách a polovicu po diaľnici na hranici povolených rýchlostných limitov. Na diaľnici si tento agregát vypýta niečo cez sedem litrov, preto sa nám napokon celková priemerná spotreba ustálila na 6,4 litra. Faktom ale je , že na okreskách spotreba atakovala päťlitrovú hranicu a dokonca aj v meste sa s ním dalo jazdiť s priemerom niekde tesne and šiestimi litrami.

Len pre zaujímavosť – rovnaký motor, avšak bez pohonu 4×4, sme mali aj v podstatne väčšom a ťažšom SEAT-e Tarraco (jeho test ešte len pripravujeme) a po vyše tisíc najazdených kilometroch sa nám priemerná spotreba ustálila na rovných šiestich litroch, čo je naozaj výborné.

Výnimočné auto

Ale späť k Formentoru. Jeho ďalšou silnou stránkou je výborný podvozok. Pravdou je, že je o niečo tvrdšie naladený, čo nie každému musí vyhovovať, cítiť to najmä pri prejazde priečnych nerovností. Na druhú stranu – vďaka podvozku Formentor doslova ukážkovo drží stopu, aj pri ostrejšom prejazde zákrut sa nakláňa len minimálne, správa sa predvídateľne a skutočne si s ním možno užiť aj naozaj športovú jazdu, čo od menšieho SUV, respektíve väčšieho crossoveru čaká len málokto.

S Formentorom sme mali už tú česť aj v jeho extrémnej podobe s výkonom vyše tristo koní, testovali sme ho s mimoriadne úsporným benzínovým motorom 1,5 TSI ako dvojkolku a štvorkolku (odkazy na testy nájdete nižšie), toto bola naša prvá skúsenosť s naftovým motorom pod jeho kapotou.

Stručne by sme ju mohli zhodnotiť konštatovaním, že je fajn, že Cupra na tento dvojliter nezanevrela a navyše si ho môžete kúpiť aj ako štvorkolku. A to za pomerne zaujímavú cenu (najmä ak vezmete do úvahu ponúkanú výbavu) na úrovni 37-tisíc eur. Ak by ste chceli tento motor bez opohonu 4×4, ušetríte približne 5-tisíc eur.

Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá. Foto: Pravda, Martin Domček
Cupra Formentor 2.0 TDi 4Drive (2022) Vzadu nechýbajú módne prepojené svetlá.

Formentor je z nášho pohľadu naozaj výnimočné menšie SUV s naozaj atraktívnym dizajnom, tým vyše stotisíc predaným kusom sa z tohto pohľadu vôbec nečudujeme. A dynamický vzhľad neklame – aj s naftovým dvojlitrom sa dá jazdiť s Formentorom vďaka výbornému podvozku naozaj športovo. Jediné, s čím treba rátať, je jeho o niečo tvrdšie naladenie, čo cítiť aj na jazdnom komforte. Keď s ním však absolvujete testovaciu jazdu, nielenže pochopíte dôvod, ale tento menší hendikep mu určite aj odpustíte.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #4x4 #SUV #Cupra Formentor #test auta #autotest #test SUV
Články podľa značiek