Peugeot 308 má za sebou skvelú kariéru. Predstavili ho v roku 2013 a ako jeden z mála modelov dokázal tvrdo konkurovať nemeckým súperom. Za osem rokov sa preň rozhodlo viac ako 1,3 milióna zákazníkov. S tristoosmičkou debutovala aj celkom nová platforma EMP2 ako aj futuristický i-Cockpit. S pribúdajúcim vekom tak stále dokázala držať krok s mladšou konkurenciu. Čas sa však nedá zastaviť. V tomto roku sa preto dostal k zákazníkom Peugeot 308 v treťom vydaní. Opäť na platforme EMP2, ale výrazne modernizovanej, infotainmentom, ktorý ho posúva do súčasnosti a zostavou motorov poplatnou súčasným emisným škrtom. Takže na výber sú dokonca dva nabíjateľné hybridy. Nám sa ale do rúk dostala klasika s benzínovým 3-valcom 1,2 PureTech 130. A neľutovali sme.
Dizajnom priťahuje
Vydarený vzhľad predchodcu viedol dizajnérov k evolučnej ceste. Tristoosmičku si preto rozhodne s inými autami nepomýlite. Línie sú však novšie, akoby sa mohlo na prvý pohľad zdať. Napokon, menil sa celý formát. Novinka je síce len o 11 mm dlhšia, ale o 20 mm nižšia a jej rázvor náprav sa natiahol až o 55 mm. Predná kapota je teraz dlhšia a kabína posunutá viac vzad. Predná maska vyznáva aktuálny štýl. Je bezrámová a jej segmenty akoby sa „rozpíjali“ do okolia, presne ako v modernizovaných SUV 3008 a 5008. Jasným grafickým podpisom sú diódové „tesáky“ vo funkcii denných svetiel a „pazúre“ v zadných svetlách. Celé spolu to perfektne funguje. Prečo? Už dávno sme nezažili taký spontánny obdiv okolia, ktorý išiel z časti aj na konto efektnej zelenej metalízy Olivine. A tá je bez príplatku!
Klobúk dole, Peugeot 308 je nádherné auto. Exemplár vo výbave GT bol navyše vyzbrojený parádnymi 18-palcovými diskami s diamantovým výbrusom, svetlami Matrix LED a lesklými čiernymi lemami okien, nahrádzajúcimi staromódny chróm. Jedinou výhradou, ktorá uberá tristoomičke na atraktívnosti, sú pomerne masívne predné blatníky v oblasti nad výrezom predného kolesa, akoby z triedy SUV. Tento detail si ale všimnete jedine ak sa na tristoosmičku pozeráte od spätných zrkadiel. A tiež si uvedomíte vysoko situovanú kapotu. Veľký predný previs si zas vyžiadala ochrana chodcov. Predchodca bol v tomto smere o čosi elegantnejší. Tam ale akékoľvek výhrady končia.
Futurizmus má aj chyby
Skvelú prácu odviedli dizajnéri aj v kabíne. Pôsobí veľmi inovatívne. A tiež kvalitne. Za použité materiály a ich kombináciu by sa nemuseli hanbiť ani prémiové nemecké kompakty. Palubná doska je klenutá pod oknom tak, aby podporovala pocit vzdušnosti. Vybavená je treťou generáciou i-Cockpitu s malým skoseným volantom a priam futuristickým prístrojovým panelom s dvojicou zobrazovacích plôch. Tá prvá je transparentná takže vytvára skutočne hlboký 3D efekt. Systém umožňuje až šesť druhov zobrazenia, bohužiaľ ani jeden neprináša jasne čitateľnú analógovú grafiku okamžitej rýchlosti a otáčok motora. Navyše Peugeot celkom neodstránil problém s výhľadom. Nájsť si ideálnu polohu sedadla a volantu tak, aby vám veniec neprekážal, dá zabrať. A výsledok nemusí byť stále optimálny.
Ako z iného vesmíru pôsobí nový infotainment využívajúci tiež 10-palcovú obrazovku. Má perfektné rozlíšenie a efektnú grafiku. No najmä rýchle reakcie, neporovnateľné s minulosťou. Pod displejom je ďalšia dotyková plocha pre vstup do hlavných vetiev menu. Vlastne, ponuku týchto funkcií si môžete sami nakonfigurovať. Je tu až šesť wignetov. Tak sa môžete rýchlo dostať napríklad do klimatizácie, asistenčných systémov, funkcií prepojenia s telefónmi či nastavenia sedadiel alebo si zvoliť tlačidlo deaktivácie štart-stop systému. A to je ešte k dispozícii „hardvér“, teda tradičné tlačidlá pre najčastejšie využívané funkcie ventilácie a analógový ovládač hlasitosti. Mimochodom, prieduchy majú elegantný horizontálny tvar a lemujú celú palubnú dosku. Vyzerá to perfektne.
Kufor si polepšil
Sedadlá čalúnené „odvážnou“ modrou kožou akoby patrili do triedy prémiových áut. Nielenže výborne držia telo ale sú neskutočne pohodlné. A ešte k tomu masážne. Zabudnite však na jednoduché funkcie z minulosti. Tieto sú vybavené až ôsmymi vankúšmi, takže ponúkajú celú škálu relaxačných programov. Stredový tunel obsahuje miniatúrny volič prevodovky, až taký, že počas jazdy ho občas nenájdete a tiež kolískový prepínač jazdných režimov. Aj pri jeho ovládaní musíte odkloniť zrak z vozovky. Na priestor sa sťažovať nebudete, ale tristosmička ním ani neohúri. Kým palubná doska miesto šetrí, stredový tunel a dverové výplne sú možno až zbytočne masívne. A potom je tu pomerne nízka strecha a relatívne vysoko uchytené sedadlá, čo môže spôsobiť problém ľuďom s výškou na 180 stupňov.
Ani vzadu nový Peugeot 308 nevalcuje konkurentov. Má síce slušné rozmery sedadiel, ale veľa rezervy na nohy ani nad hlavou neponúka. Na druhej strane to má logiku. Veď Francúzi majú v zálohe praktické kombi SW, ktoré je nielen dlhšie ale má tiež dlhší rázvor náprav. Základný hatchback sa jednoducho nechce hrať na čosi viac. Cítiť to už pri nastupovaní, keď menší otvor dverí komplikuje prístup. Pod zadným vekom nájdete 412 litrov pre batožiny. Dvojitá podlaha chýba ale pod tou jedinou nájdete ešte zopár ďalších užitočných miest na uskladnenie vecí. Samotný kufor má pravidelný tvar ale vyššiu nakladaciu hranu. A zúfalo mu chýbajú fixačné háčiky na tašky alebo sieťky na stabilizáciu batožiny. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 narastie využiteľný objem na 1 312 litrov.