Test: Peugeot 308 1,2 PureTech – GT, ktoré rozmaznáva

Toto je pravdepodobne posledný Peugeot 308 so spaľovacími motormi. Možno aj preto dali v Paríži prednosť evolúcii. Novinka stavia na silných stránkach predchodcu ale v oblasti konektivity či bezpečnosti sa posunula míľovými krokmi vpred.

25.06.2022 07:00
debata (2)
Tristoosmička je širšia a nižšia. Na vážnosti... Foto: Lubos Pilc
Peugeot 308 - 2022 Tristoosmička je širšia a nižšia. Na vážnosti jej dodáva maska, ktorá sa rozpíja do prednej časti ale aj nové logo.

Peugeot 308 má za sebou skvelú kariéru. Predstavili ho v roku 2013 a ako jeden z mála modelov dokázal tvrdo konkurovať nemeckým súperom. Za osem rokov sa preň rozhodlo viac ako 1,3 milióna zákazníkov. S tristoosmičkou debutovala aj celkom nová platforma EMP2 ako aj futuristický i-Cockpit. S pribúdajúcim vekom tak stále dokázala držať krok s mladšou konkurenciu. Čas sa však nedá zastaviť. V tomto roku sa preto dostal k zákazníkom Peugeot 308 v treťom vydaní. Opäť na platforme EMP2, ale výrazne modernizovanej, infotainmentom, ktorý ho posúva do súčasnosti a zostavou motorov poplatnou súčasným emisným škrtom. Takže na výber sú dokonca dva nabíjateľné hybridy. Nám sa ale do rúk dostala klasika s benzínovým 3-valcom 1,2 PureTech 130. A neľuto­vali sme.

Dizajnom priťahuje

Vydarený vzhľad predchodcu viedol dizajnérov k evolučnej ceste. Tristoosmičku si preto rozhodne s inými autami nepomýlite. Línie sú však novšie, akoby sa mohlo na prvý pohľad zdať. Napokon, menil sa celý formát. Novinka je síce len o 11 mm dlhšia, ale o 20 mm nižšia a jej rázvor náprav sa natiahol až o 55 mm. Predná kapota je teraz dlhšia a kabína posunutá viac vzad. Predná maska vyznáva aktuálny štýl. Je bezrámová a jej segmenty akoby sa „rozpíjali“ do okolia, presne ako v modernizovaných SUV 3008 a 5008. Jasným grafickým podpisom sú diódové „tesáky“ vo funkcii denných svetiel a „pazúre“ v zadných svetlách. Celé spolu to perfektne funguje. Prečo? Už dávno sme nezažili taký spontánny obdiv okolia, ktorý išiel z časti aj na konto efektnej zelenej metalízy Olivine. A tá je bez príplatku!

Profil 308 sa príliš nemenil. Pomohol mu ale... Foto: Lubos Pilc
Peugeot 308 - 2022 Profil 308 sa príliš nemenil. Pomohol mu ale predĺžený rázvor náprav. Verzia GT má navyše parádne 18-palcové disky. A predstavte si, túto nádhernú zelenú farbu dostanete bez príplatku.
Peugeot 308 - 2022
Peugeot 308 - 2022
+16Peugeot 308 - 2022

Klobúk dole, Peugeot 308 je nádherné auto. Exemplár vo výbave GT bol navyše vyzbrojený parádnymi 18-palcovými diskami s diamantovým výbrusom, svetlami Matrix LED a lesklými čiernymi lemami okien, nahrádzajúcimi staromódny chróm. Jedinou výhradou, ktorá uberá tristoomičke na atraktívnosti, sú pomerne masívne predné blatníky v oblasti nad výrezom predného kolesa, akoby z triedy SUV. Tento detail si ale všimnete jedine ak sa na tristoosmičku pozeráte od spätných zrkadiel. A tiež si uvedomíte vysoko situovanú kapotu. Veľký predný previs si zas vyžiadala ochrana chodcov. Predchodca bol v tomto smere o čosi elegantnejší. Tam ale akékoľvek výhrady končia.

Ani grafika zadných svetiel nezabúda na... Foto: Lubos Pilc
Peugeot 308 - 2022 Ani grafika zadných svetiel nezabúda na „mačací“ pôvod Peugeotu. Sympatické ale je, že s Bižutériou“ to dizajnéri neprehnali. Svetlá nie sú prepojené svetelnou lištou. Čierna stačí.

Futurizmus má aj chyby

Skvelú prácu odviedli dizajnéri aj v kabíne. Pôsobí veľmi inovatívne. A tiež kvalitne. Za použité materiály a ich kombináciu by sa nemuseli hanbiť ani prémiové nemecké kompakty. Palubná doska je klenutá pod oknom tak, aby podporovala pocit vzdušnosti. Vybavená je treťou generáciou i-Cockpitu s malým skoseným volantom a priam futuristickým prístrojovým panelom s dvojicou zobrazovacích plôch. Tá prvá je transparentná takže vytvára skutočne hlboký 3D efekt. Systém umožňuje až šesť druhov zobrazenia, bohužiaľ ani jeden neprináša jasne čitateľnú analógovú grafiku okamžitej rýchlosti a otáčok motora. Navyše Peugeot celkom neodstránil problém s výhľadom. Nájsť si ideálnu polohu sedadla a volantu tak, aby vám veniec neprekážal, dá zabrať. A výsledok nemusí byť stále optimálny.

Interiér pôsobí mimoriadne inovatívne a... Foto: Lubos Pilc
Peugeot 308 - 2022 Interiér pôsobí mimoriadne inovatívne a prémiovo. Futuristický i-Cockpit sa však celkom nezbavil problému obmedzeného výhľadu na prístrojový panel. Efektná 3D grafika na tom nič nezmení.
Peugeot 308 - 2022
Peugeot 308 - 2022
+16Peugeot 308 - 2022

Ako z iného vesmíru pôsobí nový infotainment využívajúci tiež 10-palcovú obrazovku. Má perfektné rozlíšenie a efektnú grafiku. No najmä rýchle reakcie, neporovnateľné s minulosťou. Pod displejom je ďalšia dotyková plocha pre vstup do hlavných vetiev menu. Vlastne, ponuku týchto funkcií si môžete sami nakonfigurovať. Je tu až šesť wignetov. Tak sa môžete rýchlo dostať napríklad do klimatizácie, asistenčných systémov, funkcií prepojenia s telefónmi či nastavenia sedadiel alebo si zvoliť tlačidlo deaktivácie štart-stop systému. A to je ešte k dispozícii „hardvér“, teda tradičné tlačidlá pre najčastejšie využívané funkcie ventilácie a analógový ovládač hlasitosti. Mimochodom, prieduchy majú elegantný horizontálny tvar a lemujú celú palubnú dosku. Vyzerá to perfektne.

Kufor si polepšil

Sedadlá čalúnené „odvážnou“ modrou kožou akoby patrili do triedy prémiových áut. Nielenže výborne držia telo ale sú neskutočne pohodlné. A ešte k tomu masážne. Zabudnite však na jednoduché funkcie z minulosti. Tieto sú vybavené až ôsmymi vankúšmi, takže ponúkajú celú škálu relaxačných programov. Stredový tunel obsahuje miniatúrny volič prevodovky, až taký, že počas jazdy ho občas nenájdete a tiež kolískový prepínač jazdných režimov. Aj pri jeho ovládaní musíte odkloniť zrak z vozovky. Na priestor sa sťažovať nebudete, ale tristosmička ním ani neohúri. Kým palubná doska miesto šetrí, stredový tunel a dverové výplne sú možno až zbytočne masívne. A potom je tu pomerne nízka strecha a relatívne vysoko uchytené sedadlá, čo môže spôsobiť problém ľuďom s výškou na 180 stupňov.

Infotainment sa posunul míľovými krokmi vpred.... Foto: Lubos Pilc
Peugeot 308 - 2022 Infotainment sa posunul míľovými krokmi vpred. Je rýchly, inteligentný a prináša aj dostatok hardvéru.
Nový Peugeot 308 SW (2021) Čítajte viac Test: Radikálne nový - vyskúšali sme praktický Peugeot 308 v prevedení kombi

Ani vzadu nový Peugeot 308 nevalcuje konkurentov. Má síce slušné rozmery sedadiel, ale veľa rezervy na nohy ani nad hlavou neponúka. Na druhej strane to má logiku. Veď Francúzi majú v zálohe praktické kombi SW, ktoré je nielen dlhšie ale má tiež dlhší rázvor náprav. Základný hatchback sa jednoducho nechce hrať na čosi viac. Cítiť to už pri nastupovaní, keď menší otvor dverí komplikuje prístup. Pod zadným vekom nájdete 412 litrov pre batožiny. Dvojitá podlaha chýba ale pod tou jedinou nájdete ešte zopár ďalších užitočných miest na uskladnenie vecí. Samotný kufor má pravidelný tvar ale vyššiu nakladaciu hranu. A zúfalo mu chýbajú fixačné háčiky na tašky alebo sieťky na stabilizáciu batožiny. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 60 narastie využiteľný objem na 1 312 litrov.

Kufor má 413 litrov ale aj s priestorom pod... Foto: Lubos Pilc
Peugeot 308 - 2022 Kufor má 413 litrov ale aj s priestorom pod podlahou. Je súmerný aj praktický, no chýbajú mu háčiky na uchytenie tašiek.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Peugeot #Peugeto 308
Články podľa značiek