Škoda Fabia je v našich končinách najväčším bestsellerom „škodovky“. Ak sa pozrieme na čísla, tie tento rok nemajú až tak výpovednú hodnotu, lebo kvôli čipovej kríze a nedostatku ďalších komponentov bola mladoboleslavská automobilka nútená opakovane obmedzovať výrobu, najviac na to doplatili práve Fabia a Octavia. Ale predsa: za jún nám ešte v čase písania tohto článku Zväz automobilového priemyslu Slovenska (ZAP SR) nedodal dáta, takže sa pozrime na prvých 5 mesiacov tohto roka.
Stále bestseller
Z Fabie sa predalo 1 215 kusov, z toho 958 kusov pripadalo na hatchback a 257 na kombi predošlej generácie, pretože nová Fabia o túto karosársku verziu prišla. Druhým najpredávanejším modelom je Octavia so 750 kusmi, na ktorú sa už „tlačí“ Kamiq (714 predaných kusov). Nie je to dané nezáujmom o Octaviu, len zatiaľ ešte stále chýbajú importérovi autá, no situácia by sa mohla začať pozvoľna stabilizovať v druhom polroku.
Ale späť k Fabii. Na test sme ju tentokrát získali v exkluzívnej kombinácii – s najsilnejším motorom, ktorým je benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra, 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG a v imidžovej výbave Monte Carlo. Tá nie je dostupná len s najsilnejším motorom, ako sa niektorí domnievajú. Škoda ju ponúka už s verziou 1.0 TSI (70 kW) a 5-stupňovým manuálom a následne aj so všetkými silnejšími verziami. Spomínaný 70 kW „litrák“ s 5-stupňovým manuálom kúpite vo výbave Style za 16 190 eur, ak by ste ho chceli ako „Monte Carlo“, priplatíte si navyše 1 200 eur.
Z nášho pohľadu sa to oplatí. V prípade Monte Carla totiž máte čierne zrkadlá, čiernu masku chladiča a čierne 16-palcové disky z ľahkých zliatin, dizajnový interiér Monte Carlo, predné a denné LED svetlá a svetelný a dažďový senzor.
Ďalej je jej súčasťou tempomat, dvojzónová automatická klimatizácia, rádio Bolero s 8-palcovým farebným dotykovým displejom, vyhrievané predné sedadlá, zadné parkovacie senzory a množstvo ďalších dizajnových a funkčných vylepšení, vrátane asistenta pre udržiavanie vo zvolenom jazdnom pruhu a rozpoznávania únavy. Samozrejme, časť spomenutých výbavových prvkov máte aj vo výbave Style, ale Monte Carlo je bohatšia a dizajnovo rozhodne zaujímavejšia výbava.
Pokiaľ ide o „naše“ testované auto, to malo v rámci príplatkovej výbavy ešte 10-palcový virtuálny kokpit, bezkľúčový prístup, farebne odlíšenú strechu, parkovaciu kameru, adaptívny tempomat, veľké 18-palcové čierne disky a niekoľko ďalších doplnkov, ktoré zdvihli jeho cenu na úroveň 25-tisíc eur. Samozrejme, nesmieme zabúdať, že pod kapotou sme mali najsilnejší 1,5-litrový benzínový motor TSI so 7-stupňovým automatom.
Nebojte sa štvorvalca
A práve teraz prichádzame k tomu, čím sme začali. V nadpise sme totiž konštatovali, že táto kombináciou je „úplne inou ligou“. Tým vôbec nechceme povedať, že trojvalcové Fabie jazdia zle, práve naopak. Fabiu sme už stihli otestovať so 7O kW trojvalcom a 5-stupňovým manuálom (test nájdete na tomto odkaze) a 81 kW trojvalcom so 7-stupňovým automatom (test nájdete na tomto odkaze) – a obe v nás zanechali naozaj dobrý dojem.
Interiér je spracovaný kvalitne, svedčí mu dvojfarebné prevedenie. Chválime priestor vpredu, vrátane mimoriadne pohodlných ergonomických sedadiel, ktoré sú súčasťou tejto výbavy. Digitálny kokpit je za príplatok a pri navigácii sa musíte spoľahnúť na (bezproblémovú) integráciu so smartfónom. Kufor má objem priemerných 380 litrov, Fabia je však malý hatchback a hodnota je primeraná. Kto potrebuje veľký kufor v cenovo dostupnom aute, môže si kúpiť napríklad Daciu Jogger, tá ponúka vyše 700 litrov. Fabia je však úplne o inom a určená je pre inú skupinu ľudí.
Teraz niečo k testovanému agregátu: štvorvalec s objemom 1,5 litra a s výkonom 150 koní u mnohých budí rešpekt, pretože Fabiu si kupujú hlavne ako relatívne cenovo dostupné a úsporné približovadlo a majú pocit, že si budú pri takto silnom agregáte zbytočne priplácať za spotrebu. Toto je v skutočnosti ale výborný motor. Nielenže je podstatne kultivovanejší než trojvalce, ale pri podobnej trase a prejdených kilometroch ako s trojvalcom s výkonom 81 kW a automatom sme pri rovnakom jazdnom štýle dosiahli pri oboch agregátoch prakticky identickú priemernú spotrebu na úrovni 6,5 litra na sto kilometrov.
Oproti zmienenému trojvalcu má „naša“ 1,5-ka o 50 Nm vyšší krútiaci moment, dostupný navyše v podstatne nižších otáčkach. Výsledkom je (subjektívne aj objektívne) podstatne lepšia dynamika a akcelerácia, budete to cítiť aj pri predbiehaní. Na stovku s týmto agregátnom zrýchlite za 8 sekúnd a maximálka je 225 km/h. S týmto motorom získavate ešte jeden bonus – je menej citlivejší na rôzne jazdné štýly než trojvalce a spotreba tak výrazne nekolíše.
Na dvojspojkovú prevodovku si budete musieť trochu zvykať, buď sa auto nechce pohnúť z križovatky, alebo vzápätí z nej „vystrelí“ ako splašené. Po čase si ale zvyknete na správne dávkovanie plynu a spolupráca s ňou vôbec nie je komplikovaná.
Silnou stránkou auta je podvozok. Je nastavený pomerne neutrálne, takže auto si vie veľmi dobre poradiť s väčšími aj menšími priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami a pritom si zachováva veľmi dobrú stabilitu aj pri ostrejších prejazdoch zákrut. Jazdný komfort bol naozaj dobrý aj na veľkých príplatkových 18-palcových kolesách. A čo sme ešte nespomenuli – auto je výborne odhlučnené, od podvozku, rovnako ako aj od motora.
Vyladené auto
Na Fabiu v edícii Monte Carlo netreba pozerať a už vonkoncom ju porovnávať s niekdajšími ostrými verziami RS, prípadne hothatchmi od konkurencie. Je to jednoducho veľmi dobre vyladená výbava, ktorá autu dáva (najmä v testovanej červeno-čiernej kombinácii) elegantný a zároveň dynamický vzhľad. Niečo ako keď si klient kúpi v BMW výbavu M Line s dvojlitrovým naftovým motorom. Auto s ňou proste výborne vyzerá a nemusí byť pritom žiadnym „trhačom asfaltu“.
Ak však túto výbavu spojíte s motorom 1,5 TSI – príplatok oproti 81 kW trojvalcu naozaj nie je veľký a spotreba je temer identická – tak vo výsledku dostávate auto, ktoré neplní len úlohu praktického a úsporného približovadla, ale viete si v ňom jazdu skutočne aj užiť, má na to potenciál.
A v neposlednom rade – najmä s príplatkovými 18-palcovými čiernymi diskami, čiernou maskou chladiča a čiernou strechou v kombinácii s červenou farbou karosérie vyzerá skvelo. A keďže Fabia nepatrí k prehnane extravagantným autám, ktoré sa zvyknú rýchlo „opozerať“, máte istotu, že tak bude vyzerať aj po pár rokoch.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 108 |
Šírka (mm) | 1 780 |
Výška (mm) | 1 459 |
Rázvor (mm) | 2 564 |
Objem batožinového priestoru(l) | 380 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 (možnosť 50) |
Pohotovostná hmotnosť, vrátane vodiča 75 kg (kg) | 1 224 – 1 362 |
Technické údaje | Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 110 kW 7AT |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 110/150 pri 5 000 – 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | automat DSG, 7 stupňov |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,0 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,5 – 6,0 |
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) | 6,5 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Škoda Fabia (1,0 MPI 59 kW (80k) | 12 990 eur |
Základná cena Škoda Fabia 1.5 TSI 110 kW (150 k) 7AT | 19 990 eur (20 780 Monte Carlo) |
Cena test. auta | 25 575 eur |
Kalkulácia financovania ŠKODA Financial Services
Moderné financovanie ŠKODA NaMieru sa dokonale prispôsobí Vašim potrebám. Bez spracovateľských poplatkov, akontácia už od 10% z ceny vozidla, nízka splátka, ktorá sa prispôsobí vašej peňaženke. Na konci splácania sa môžete rozhodnúť ako s autom naložíte – máte 3 možnosti:
- auto vrátite predajcovi a vyberiete si nové auto s novým financovaním
- poslednú navýšenú splátku si opäť rozložíte na mesačné a splácate ďalej
- auto jednorazovým uhradením poslednej navýšenej splátky odkúpite.
Testovaná Fabia Monte Carlo 1.5 pri splácaní 3 roky a zloženej akontácií 40% vás vyjde orientačne do 255 € vrátane všetkých dôležitých poistení (PZP, HP, GAP, aj čelné sklo).
Model | Škoda Fabia 1.5 TSI Monte Carlo |
---|---|
Cena vozidla | 25 575,00 € |
Typ financovania | ŠKODA NaMieru (3 možnosti ukončenia financovania) |
Akontácia | 40% (10.230 €) |
Výška úveru | 15 345 € |
Dĺžka splácania | 36 mesiacov |
Spracovateľský poplatok | 0 % |
Posledná navýšená splátka: | 10 695 € |
Výška mesačnej splátky | 254 € vrátane poistenia (HP, PZP, GAP…)* |
*Modelový príklad financovania ŠKODA NaMieru cez ŠKODA Financial Services je pre model ŠKODA
FABIA Monte Carlo 1.5 TSI v cenníkovej cene 25.757€ vrátane DPH, pri úrokovej sadzbe 1,99%, dĺžke úveru 36 mesiacov, výške poskytnutého úveru 15.345€ a pri 40% akontácií (10.230 €) s ročným nájazdom 20 000 km. Počet splátok 36, prvých 35 splátok je vo výške 253,36 €, posledná splátka je vo výške 10.694,36€. Splátka zahŕňa povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie a poistenie finančnej straty. Spracovateľský poplatok je 0 % z financovanej hodnoty, RPMN je 7,60%. Celková čiastka k úhrade s poistením 29.791,96€. Uvedené sumy sú s DPH. Financovanie zabezpečuje spoločnosť VOLKSWAGEN Finančné služby Slovensko, s.r.o.
Viac informácií o možnostiach financovania vozidiel značky ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk
Kalkulácia financovania bola dodaná v spolupráci s klientom ŠKODA Financial Services