Prvá jazda: Vo Francúzsku sme vyskúšali vynovený Citroën C5 Aircross

Facelift sa tentokrát týka hlavne vzhľadu a čiastočne infotainmentu. Pod kapotou zostalo všetko "po starom".

, 30.06.2022 06:00
Citroën C5 Aircross, facelift (2022) Foto: ,
Dizajnové zmeny sa najviac dotkli prednej časti, zmenili sa svetlá, vzhľad loga a aj maska chladiča.
debata

Citroën C5 Aircross rozhodne nie je žiadne tuctové SUV. Jeho extravagantný a hravý dizajn je dôkazom toho, že auto môže pôsobiť originálne a zaujímavo aj bez toho, aby sa čo i len náznakom snažilo stavať svoj imidž na zdôrazňovaní agresivity a ultradynamických tvaroch. A takých áut veru nie je veľa.

O tom, že tento prístup oslovil naozaj pomerne veľa ľudí, svedčia aj predajné čísla. Od roku 2018 sa celosvetovo predalo z tohto modelu vyše 325 000 kusov, z toho 245 000 v Európe. Zaujímavé je, že aktuálne sa vyše 40 percent záujemcov rozhoduje pre hybrid (údaj za prvý kvartál tohto roku), čo rozhodne nebýva zvykom. Len pre zaujímavosť – pre plug-in hybrid sme sa pri teste rozhodli ako pre prvé auto aj my. Druhým autom, ktoré sme vo Francúzsku odjazdili bol klasický trojvalec s objemom motoru 1,2 litra.

Najvýraznejšie sa zmeny dotkli prednej časti,... Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën C5 Aircross, facelift (2022) Najvýraznejšie sa zmeny dotkli prednej časti, prepracovaný je vzhľad svetiel, celá predná maska, umiestnenie loga a aj nárazník.

Ale pozrime sa ešte, ako sa tomuto modelu darí na Slovensku. V uplynulom roku sa u nás predalo 234 kusov, to je len o 5 kusov menej, ako sa predalo z výrazne lacnejšieho modelu C3 Aircross. Za prvých 5 mesiacov roku 2022 sa zatiaľ predalo 47 kusov C5 Aircross. Nie je to nijako závratné číslo, problém však nie je v nezáujme, ale v nedostatku áut, ktorým Citroën trpí rovnako, ako väčšina ostatných európskych automobiliek.

Auto, ktoré „dospelo“

Záujem o toto auto práveže rastie – oživil ho totiž facelift. O ňom francúzska automobilka síce informovala už začiatkom tohto roku, no naživo sme sa s ním mohli prvýkrát zoznámiť až teraz. Boli sme dosť zvedaví, ako auto vyzerá v skutočnosti, pretože aktuálny facelift je v podstate čisto dizajnový, všetky pôvodné technológie, ako aj motorizácie zostali zachované. Takže čo sa vlastne zmenilo?

Citroën C5 Aircross, facelift (2022)
Citroën C5 Aircross, facelift (2022)
+9Citroën C5 Aircross, facelift (2022)

Najviac vidno zmeny pri pohľade na prednú masku. Tie spôsobili, že auto možno trochu stratilo na hravosti, získalo však na elegancii. S trochou zveličenia by sme možno mohli napísať, že Citroën C5 Aircross dospel. Logo v tvare dvojitého šípu je decentné čierne, jeho obrysy sú zvýraznené chrómom. Od loga sa tiahnu oboma smermi dve lišty, plynulo prechádzajúce do denných LED svetiel. Ich dizajn má evokovať klavírne klávesy a prehĺbiť 3D dojem.

Mimochodom – aj lišty, tiahnuce sa od svetiel k centrálnemu logu vyzerajú ako klaviatúra, čím sa zjednocuje vizuálny dojem z prednej masky. Samotné predné svetlá sú zatmavené, takže lepšie zapadajú do prednej masky s dominujúcou čiernou. Pod mriežkou chladiča sa predná maska vozidla opticky rozširuje a pôsobí masívnejšie. Otvorené a funkčné bočné mriežky nasávania vzduchu zlepšujú aerodynamiku. Zmenené sú aj zadné horizontálne orientované LED svetlá s výraznejším svetelným podpisom a mierne sa zmenil aj tvar zadného nárazníku.

V interiéri najviac upúta nový 10-palcový dotykový displej, ktorý pôsobí, akoby sa vysúval z palubnej dosky. V tomto prevedení je k vodičovi, presnejšie k jeho očiam, bližšie a je aj ľahšie dosiahnuteľný. Výduchy ventilácie sú pod displejom a majú pozmenený tvar a horizontálnu orientáciu. Krajné výduchy na oboch koncoch prístrojovky sú orientované vertikálne.

Citroën C5 Aircross, facelift (2022)
Citroën C5 Aircross, facelift (2022)
+6Citroën C5 Aircross, facelift (2022)

Vodič má ďalej k dispozícii prístrojovú dosku s nastaviteľným digitálnym displejom s uhlopriečkou 12,3 palca, na ktorom sa mu priamo v zornom poli zobrazujú všetky dôležité informácie, ktoré potrebuje, a to podľa jeho preferencií: navigácia, informácie o aktívnych asistenčných systémoch, informácie o aktuálnom toku energie hybridného pohonu a mnohé ďalšie, takže nemusí spustiť oči z vozovky. Ďalšou badateľnou zmenou je nový volič prevodovky E-Toggle a tlačidlový volič jazdných režimov. Ten pri spaľovacích motoroch môže zahŕňať funkciu Grip Control a pri plug-in hybridných motoroch voľbu jazdného režimu (Electric, Hybrid alebo Sport).

Pohodlný a modulárny

Zmenou prešli aj sedadlá – vynovený C5 Aircross je vybavený novou generáciou sedadiel Citroën Advanced Comfort. Tie kombinujú penu s vysokou hustotou uprostred sedadiel so silnou penou s hrúbkou 15 mm na povrchu. Vďaka použitým materiálom pri nich nedochádza k ich postupnému presedeniu. Predné sú aj vyhrievané a vybavené masážnou funkciou.

Silnou stránkou tohto modelu je aj modularita. Vzadu máte tri samostatné posuvné sedadlá, ktoré možno nielen sklopiť, ale aj zasunúť tak, že dostanete úplne rovnú podlahu. K tomu si prirátajte dostatok odkladacích priestorov, vrátane bezdrôtovej dobíjačky na mobil a kufor, ktorý má objem 460 litrov.

Pod kapotou bez zmien

Technika sa pri facelifte prakticky nezmenila. V ponuke zostali benzínové motory 1,2 PureTech 130 a 1,6 PureTech 180, diesel 1,5 BlueHDi 130 a plug-in hybrid s kombinovaným výkonom 225 k a dojazdom na elektrinu 55 km. Motoru PureTech 180 sme sa bližšie venovali v našom teste „predfaceliftovej“ verzie, nájdete ho na tomto odkaze a náš videotest verzie BlueHDi si môžete pozrieť na tomto odkaze.

My sme najviac najazdili vo Francúzsku na plug-in hybride s čisto elektrickým dojazdom až 55 km, pričom na elektrinu môže jazdiť rýchlosťou až 135 km/h. Batéria má kapacitu 13 kWh, za jednu kWh platíte na verejných nabíjacích staniciach sumu od približne 30 centov až po vyše 80 centov, ak ho dobíjate doma, tak samozrejme tarifu vášho domáceho poskytovateľa. Priemerná cena kWh je na Slovensku niekde okolo 16 centov. O tom, ako, kedy a kde sa oplatí plug-in hybrid nabíjať, si už urobte obraz sami.

Zmenil sa aj zadný svetelný podpis. Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën C5 Aircross, facelift (2022) Zmenil sa aj zadný svetelný podpis.

Z wall-boxu ho síce dobijete za dve hodinky, musíte však mať príplatkovú silnejšiu palubnú nabíjačku (7,4 kW). Ak by ste ho chceli nabíjať doba z bežnej siete, bude to trvať takmer 8 hodín. O tom, ako sa s plug-in hybridom jazdí, si môžete prečítať v našom podrobnom teste.

Z nášho pohľadu zostal Citroen C5 Aircross aj po facelifte predovšetkým autom, v ktorom si možno oddýchnuť. A nejde len o komfort na palube, ale aj o jazdné vlastnosti. Je dobre, že aj po modernizácii tento relatívne veľký Citroën pôsobí neagresívne, milo a príjemne, aj keď určite o niečo dospelejšie. Z nášho pohľadu je výborným rodinným autom, určeným skôr pre ľudí, uprednostňujúcich pred aktívnou jazdou komfort a bezpečnosť. Facelift sa na náš trh dostane už v najbližších týždňoch.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid 225 ë-EAT8 PureTech 130
Dĺžka (mm) 4 500 4 500
Šírka (mm) 2 099 2 099
Výška (mm) 1 689 1 689
Rázvor náprav (mm) 2 730 2 730
Objem kufra (l) 460 580
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 894 1 505
     
     

Technické údaje

Motor PureTech 180 S&S EAT8 PureTech 130 S&S EAT8
Počet valcov/ventilov 4/16 3/12
Zdvihový objem (ccm) 1598 1199
Max. výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) 133/6000 96/5500
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 300/3000 230/1750
Max. výkon elektromotora (kW/ot) 81/2500
Max. krút. moment elektromotoru (kW/ot) 320/500–2500
Max. systémpvý krút. moment (Nm) 360
Max. systémový výkon (kW) 166
Kapacita batérií (kWh) 13,2
Prevodovka AT 8 st. AT 8 st.
0 – 100 km/h (s) 8,9 10,3
Max. rýchlosť (km/h) 225 188
Spotreba na 100 km, komb. (l) od 1,4 od 6,5
Dojazd v EV režime , WLTP(km) 56

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #plug-in hybrid #prvá jazda #Citroën C5 Aircross #test auta #autoest
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek