Test: Dacia Lodgy 1.6 MPI – evolučný posun

Človek kedysi údajne chodil po štyroch, neskôr sa postavil na zadné a začal rozmýšľať. Hm, zaujímavé, no podobných prípadov evolúcie je viac. Chcete príklad? Rumunská Dacia.

04.07.2012 12:44
Dacia Lodgy Foto:
Súťaže krásy nevyhrá, ale rodinu pohodlne odvezie aj po rozbitých slovenských cestách. Zliatinové disky s priemerom 16 palcov dostanete za príplatok 490 eur.
debata (4)

Ústrednými témami testov Dacií sú vo väčšine prípadov jednoduchosť, cena, kritika jednoduchých tvarov a konštatovanie, že nenáročným klientom by vlastne mali stačiť. V podstate s tým súhlasíme, no v pozadí všetkých tých fráz a rečí sa akosi stráca hlavná myšlienka – vývoj tejto značky. A teraz nehovoríme o narastajúcich rozmeroch jej áut, ani výrobných počtoch, ale o jej dôležitosti a vnímaní zákazníkmi. Pozrite, z Loganu sa každý smial, Sandero už pôsobilo vážnejšie, Logan MCV pritiahol pozornosť a Duster dohnal konkurenciu k slzám. Nie kvalitou, ale tým, že vôbec vznikol. Možno sa nad tým smejete, no pravdou je, že Dacia má dnes rešpekt. Skrátka, vedia o nej všetci a aj keď bojuje menej konvenčnými zbraňami, zabývala sa v segmentoch, kde by to pred pár rokmi nikto nepredpokladal. A je to práve čistá a neriedená úprimnosť, ktorou si získava srdcia nových zákazníkov. Pokojne ich volajme menej náročnými, z pohľadu obchodu je to totiž úplne jedno. Takto nejako vyzerá automobilová evolúcia v 21. storočí.

Pohotovostná hmotnosť päťmiestnej verzie s... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Pohotovostná hmotnosť päťmiestnej verzie s motorom 1.6 MPI je len 1090 kg, ak chcete tretí rad sedadiel, Lodgy bude ťažšie o ďalších 101 kg.

Lodgy je len ďalším kamienkom v poctivo budovanej mozaike. Testovali sme päťmiestnu verziu s benzínovým štvorvalcom 1.6 MPI.

Zlepšenia aj závan minulosti

Tradične začneme kabínou. Lodgy predstavuje ďalšiu variáciu na tému tvrdých a zapáchajúcich plastov, ich povrchová štruktúra však nevyzerá vôbec zle a intenzita zápachu je aj na priamom slnku len zanedbateľnou časťou toho, čo svojho času predvádzal Logan. Myslíme, že časom sa akýkoľvek zápach aj tak vytratí a nikto si nič nevšimne. Skrátka, mierne zlepšenie vo všetkých disciplínach.

Plasty majú príjemnú povrchovú štruktúru, ich... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Plasty majú príjemnú povrchovú štruktúru, ich zápach už nie je tak intenzívny ako v minulosti.

Palubná doska je jednoduchá a prehľadná, prístroje čitateľné v každom počasí, ovládanie predný elektrických okien pekne na výplni dverí a prepínanie palubného počítača tlačidlom na páčke pod volantom. Vnímate tie zmeny? Možno pôsobia smiešne, ale sú nezvratným dôkazom kvalitatívnych premien Dacie k lepšiemu.

Ovládanie predných okien sa konečne... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Ovládanie predných okien sa konečne presťahovalo na vnútorné výplne dverí. Okná síce nie sú vybavené funkciou dojazdu (stále musíte držať stlačené tlačidlo), ale zasa by to malo vydržať a nekaziť sa.
Pozrite, ovládanie palubného počítača ako v... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Pozrite, ovládanie palubného počítača ako v poriadnom dospeláckom aute.

Stále sú tu však aj detaily, z ktorých cítiť stopy minulosti. Ovládanie sklonu svetlometov je utopené kdesi pod palubnou doskou a panel ventilácie pripomína detský plastový šporák. Aspoň je to účelné.

Nepripomína vám to detský plastový šporáčik?... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Nepripomína vám to detský plastový šporáčik? No, možno trochu preháňame.

Vpredu sa usadia aj vyšší pasažieri (problémom sú len kratšie sedáky), vzadu by však mohli mať problém s miestom na kolená. Ide o to, že si Lodgy necháva dostatočnú rezervu na tretí rad sedadiel. V prvých dvoch radoch to preto nie je až tak úžasné, ako by mohli vonkajšie proporcie auta napovedať. Ale pozor, bavíme sa o ľuďoch vyšších ako 190 cm, konfekčné postavy žiadne komplikácie nepocítia. Možno tak s plochými sedákmi, na ktorých v zákrutách cestujete zo strany na stranu. Má to však aj praktickú stránku, na zadnej lavici sa odvezú aj traja bez toho, aby ich do zadku tlačili bočnice susedovho sedadla.

Vzadu sa sedí vysoko a kolená máte v... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Vzadu sa sedí vysoko a kolená máte v prirodzenej polohe. Až tak veľa miesta na nohy tu však zasa nie je.

Miesta ako v dodávke

Nahliadnite do kufra a stuhne vám krv v žilách. Lodgy za druhým radom sedadiel ponúka celých 827 l, pričom ani liter svojho objemu neukrýva v nejakej z postranných schránok. Tie, ani žiadnu dvojitú podlahu tu jednoducho nenájdete. Celý objem máte k dispozícii okamžite a bez rečí.

Takto vyzerá 827 l v praxi. Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Takto vyzerá 827 l v praxi.

Ak vám to nestačí, stačí zvaliť operadlo na sedák a ten následne preklopiť dopredu. V tejto konfigurácii je z Dacie doslova sťahovací špeciál. Systém sklápania je veľmi jednoduchý a hoci nevyzerá extra premyslene, svoj účel plní perfektne. Vlastne sa na ňom nemá čo pokaziť.

Systém skladania zadných sedadiel je jednoduchý... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Systém skladania zadných sedadiel je jednoduchý a nepotrebujete k nemu vysokú školu.

Rozbité cesty jej nevadia

Opis jazdných vlastností Dacie Lodgy nie je nijak jednoduchý. Ak napíšeme, že má nepresné riadenie, veľkú vôľu okolo stredovej polohy, vo vetre nedrží smer a v zákrutách má tendenciu vyhodiť posádku bočnými oknami, vôbec to nevystihne podstatu veci. Jasné, že jej riadenie za veľa nestojí, ale tu ide o niečo úplne iné. Schopnosť tohto auta zvládať zlé slovenské cesty je neuveriteľná. Na dierach vám volant len mierne zavibruje v rukách, zavesenie s veľkým zdvihom pohltí, čo treba a do karosérie prenesie len zlomok toho, čo väčšina konkurencie. Nie, to nie je sranda, Lodgy na rozbitej ceste skutočne drží a čo je najlepšie, vôbec sa pritom nevlní ako súčasné francúzske vany s tvrdšie odpruženými zadnými nápravami. Zaujímavé pritom je, že zadné zavesenie nijak výrazne nekrúti karosériou. Tesnenia dverí nevŕzgajú a v kabíne panuje ticho. Uvidíme časom, takto veľké skrine majú tendenciu časom sa unaviť.

Zadná náprava je len jednoduchou priečkou, ale... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Zadná náprava je len jednoduchou priečkou, ale s rozbitými cestami si dokáže poradiť famózne. Navyše vďaka poddajnému pruženiu veľmi nekrúti veľkou karosériou.
Vnútorné podbehy majú slušný ochranný nástrek,... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Vnútorné podbehy majú slušný ochranný nástrek, ktorý znižuje hluk od odletujúcich kamienkov.

Na druhej strane treba priznať, že na rovnom asfalte sa prejav auta nijako nezlepší. Dacii je v podstate jedno, po akom povrchu jazdí, na jej stabilitu to v zásade nemá vplyv. Na rovných povrchoch a pri náročných jazdných manévroch tak na konkurenciu stráca. S dynamickým prejazdom zákrutou si ešte poradí, ale ak po nej chcete vyhýbací manéver, veľmi rada preklopí svoju váhu zo strany na stranu tak razantne, že jej zadné kolesá stratia priľnavosť. Nepredvedie pritom žiadny hororový scenár s opustením zákruty zadkom napred, ale v hraničných situáciách by to mohlo nepripraveného vodiča pekne zaskočiť. V aute ako je toto by mal byť stabilizačný systém štandardom. Rozhodne si zaň priplaťte, ak túto Daciu naložíte až po strechu, v náročných situáciách ju neudržíte na ceste. Na to vezmite jed.

Aj Lodgy má pod motorom poctivý plechový kryt.... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Aj Lodgy má pod motorom poctivý plechový kryt. Z podvozku nič nevytŕča, takže cestou na chatu by ste tu nemali nič poškodiť.

Žerie celkom dosť

Benzínový štvorvalec 1.6 8V (typ K7M 812) Dacia ponúka ako najlacnejšiu alternatívu, paradoxne však nemusí automaticky predstavovať len východisko z núdze. Má totiž príjemne spontánne reakcie na plyn, spolupracuje s priateľsky nastavenou spojkou a je prekvapujúco pružný. Samozrejme, v rámci možností. Turbodiesel 1.5 dCi je predsa len živší aj úspornejší, no dáme krk na to, že na krátkych tratiach nevydrží to, čo tento motor. Teraz hovoríme so všetkou vážnosťou, spoľahnite sa na výrobcom predpísané servisné intervaly, jazdite krátke trasy, využívajte plnými dúškami ponúkanú dynamiku motora 1.5 dCi a v konečnom dôsledku vás bude jeho údržba stáť viac ako pri testovanej jednašestke.

Motor K7M 812 je pružný a s otáčkami jeho výkon... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Motor K7M 812 je pružný a s otáčkami jeho výkon plynulo narastá. Dokáže jazdiť za 7-8 l/100 km. Akumulátor má kapacitu 60 Ah.

Objektívnym problémom tohto motora je jeho spotreba. Výrobca mu v Lodgy predpisuje 7,1 l/100 km, čo s prázdnym autom a menej častými jazdami preplneným mestom dokážete dosiahnuť. Ak však do Dacie naložíte náklad alebo rodinu, medzi semaformi počítajte skôr so spotrebou 9 l/100 km. Medzi mestami sme pri ustálenej rýchlosti 90 km/h (2600 ot./min.) na úseku dlhom približne 70 km dosiahli 6,1 l/100 km, v praxi však počítajte aj s nejakými predbiehacími manévrami a jazdou v kolónach, čo spotrebu aj s ľahkou nohou vyženie k sedemlitrovej hranici.

Užitočná hmotnosť verzie 1.6 MPI je 710 kg. Do... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Užitočná hmotnosť verzie 1.6 MPI je 710 kg. Do naftovej (1.5 dCi) môžete naložiť len 665 kg.

Na diaľnici dosť záleží od protivetru a rýchlosti, veľká čelná plocha totiž dáva motoru zabrať a ten si za zvýšenú námahu neváha pýtať poriadne porcie benzínu. Z Bratislavy do Trnavy (110 km/h) sme to pri obsadení dvoma osobami zvládli za 7,2 l/100 km, od Trnavy do Banskej Bystrice sme však zrýchlili na 130 km/h, motor sa roztočil na 3800 otáčok (V.) a spotreba stúpla na rovných osem litrov.

Testovaná Dacia jazdila na pneumatikách... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Testovaná Dacia jazdila na pneumatikách Continental ContiEcoContact 5 s rozmermi 195/55 R 16. Plnohodnotná rezerva má svoje miesto pod autom (za príplatok 50 eur).

Od 3500 otáčok je motor pomerne hlučný, takže jazdu diaľničnou stotridsiatkou sprevádza viac decibelov ako pri naftovej verzii. Nie je to však nič, z čoho by mali prísť vaše deti o uši. Tiež počítajte s tým, že od 100 km/h je ochota Dacie zrýchľovať pomerne malá, občas preto pomôže podradiť do štvorky a vyhnať motor niekde k päťtisícovej hranici. Až do 5500 otáčok má dosť chuti k životu, k obmedzovaču pri 5900 otáčkach sa však už len doplazí.

LED svetlá nemá, ale denné svietenie jej nechýba. Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy LED svetlá nemá, ale denné svietenie jej nechýba.

Ak si to celé zhrnieme, Lodgy 1.6 MPI je pohodlným rodinným autom, ktorého najväčšou devízou je schopnosť jazdy po akýchkoľvek cestách. Podľa skúseností s doterajšími Daciami toho navyše podvozok dosť vydrží a nevytrestá vás častými opravami.

Testované auto malo aj príplatkovú lakťovú... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Testované auto malo aj príplatkovú lakťovú opierku s odkladacím priestorom. Zaplatíte za ňu však nemalých 107 eur.

Slušná je aj ponuka vnútorného miesta, najmä objem batožinového priestoru so základnými rozmermi 1180 × 1357 × 894 mm. Mínusom pri rozhodovaní pre Lodgy tak zostáva jednoduchosť, z toho vyplývajúce lacné detaily a obmedzená príplatková výbava. V prípade základného motora 1.6 MPI aj jeho vyššia spotreba a hlučnosť na diaľnici. Dobrou správou je, že so správnym lakom a zliatinovými diskami Lodgy už nevyzerá ako z výpredaja a nekričí, že ste na lepšie auto nemali. Dacia sa skrátka neustále vyvíja.

Je to dobré auto, ale priplaťte si za ESP a... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Je to dobré auto, ale priplaťte si za ESP a ASR. Bude vás to stáť 300 eur navyše. Je to rozhodne užitočnejšie, ako metalíza za 420 eur.
Výhody Nevýhody
cena spotreba
kufor hluk vo vysokých otáčkach
podvozok nezáživné riadenie
Technické údaje
Model: Lodgy 1.6 MPI Arctica
Počet valcov/ventilov: 4/8 OHC
Objem motora (cm3): 1598
Výkon (kW/ot.): 60,5/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 134/2800
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4498/1751/1682
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 827–2617/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 160
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 14,5
Komb. spotreba (l/100 km): 7,1
Cena: 10 590 €
Sériové vybavenie Arctica (vybrané prvky):
ABS, 4 airbagy, chrómovanie masky chladiča, vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, bočné ochranné lišty čiernej farby, pozdĺžne strešné lišty, palubný počítač, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných okien, delené sedadlo v druhom rade, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča.
4 debata chyba
Články podľa značiek