S modernizovanou Aronou sa v teste stretávame už tretíkrát. Prvé dva modely, ktoré sa nám dostali do rúk, boli trojvalce so zhodným výkonom 81 kW (110 koní). Jeden však bol spojený so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, druhý s dvojspojkovým automatom DSG. A ktorý bol podľa nás lepší?
Dvojspojková prevodovka DSG je ideálna pre tých, ktorí sa chcú komfortne a pohodlne odviezť, motor však občas dosť podtáčala. Manuál bude viac vyhovovať šoférom, preferujúcim aktívnejšiu jazdu. Nám sa s manuálom jazdilo lepšie, pretože bol citeľne agilnejší a o niečo úspornejší. Viac si môžete prečítať v našom porovnávacom teste, ktorý nájdete na tomto odkaze.
Teraz sa nám dostala do rúk najvýkonnejšia verzia, ktorá má pod kapotou benzínový štvorvalec s objemom 1,5 litra a výkon 110 kW, respektíve 150 koní, navyše v imidžovej športovo ladenej výbave FR, ktorá veľmi dobre vynikne vo výraznej červenej farbe, ktorú malo aj „naše“ testované auto.
SEAT verzus Škoda
Kým sa však k nemu dostaneme, najprv pár všeobecnejších údajov. SEAT má na našom trhu trochu komplikovanú pozíciu, pretože jeho hlavným konkurentom je mladoboleslavská Škoda, ktorá už z historických dôvodov je v našom regióne etablovaná oveľa výraznejšie. Ak sa pozrieme na najaktuálnejšie čísla, teda na celkové predaje na Slovensku za prvý polrok tohto roku, tak Škoda na našom trhu v tomto období umiestnila 6 558 áut, SEAT 771 áut. A pritom pri niektorých modeloch ponúka SEAT voči Škode viac než zaujímavú konkurenciu.
Týka sa to aj práve testovaného auta. Arona je kompaktný mestský crossover, ktorého najväčším konkurentom je Kamiq. Ten je od Arony o 88 mm dlhší, o 13 mm širší a o 16 mm vyšší. Má aj o 85 mm väčší rázvor, čo značí aj o niečo viac vnútorného priestoru. A aby sme nezabudli na veľkosť batožinového priestoru – Kamiq, rovnako ako aj Arona, ponúka kufor s objemom 400 litrov (okrem CNG verzie, kde má objem 280 litrov).
Pokiaľ ide o ponuku motorov, tak Kamiq aj Arona majú zhodne pod kapotou buď litrové agregáty s výkonom 70 alebo 81 kW, prípadne 1,5-litrový agregát s výkonom 110 kW. Ekologickou alternatívou je plynový pohon, využívajúci CNG, motor má v tomto prípade výkon 66 kW. Agregáty sú kombinované, podľa výbavy a motoru, s 5 alebo 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, prípadne so 7-stupňovou dvojspojkovou automatickou prevodovkou DSG. Ani jeden z nich nemá v ponuke naftový motor, ani elektrifikovanú verziu a tiež pri oboch absentuje aj pohon 4×4.
Kamiq s motorom 1,5 TSI a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom kúpite za 23 650 eur, testovanú Aronu FR s rovnakým motorom a prevodovkou za 23 230 eur. To je absolútne porovnateľné. Pravdou je, že cenové nožnice sa v prospech Kamiqu otvárajú skôr v nižších výbavách. Ale aj tak, z Kamiqu sa predalo za prvý polrok 836 kusov, viac, než všetkých SEAT-ov spolu. Arona na tom tiež nebola zle, 319 kusov z nej robí najpredávanejší SEAT. Z nášho pohľadu sa v konfrontácii podobných modelov medzi Škodou a SEAT-om oplatí pozerať aj po španielskych autách. Určite viac, než to robia Slováci.
Čo sa zmenilo?
Ale späť k Arone. Pozrime sa najprv na to, čo vlastne jej modernizácia priniesla. V prvom rade sa zmenila predná maska, ktorá pôsobí o niečo extravagantnejšie, zmenený je tvar predného nárazníku s novými (pomerne vysoko umiestnenými) svetlami do hmly a pozmenené sú aj svetlomety eco-LED vpredu a aj vzadu. Zmenil sa aj tvar zadného nárazníku s integrovanými koncovkami výfukov. V každom prípade ide zvonku skôr o decentnú modernizáciu, sympatické je dvojfarebné prevedenie. O niečo výraznejšie sa zmenil interiér a aj použité technológie.
Na prístrojovej doske sú použité kvalitnejšie plasty, nový je aj multifunkčný volant, dotykový displej infotainmentu sa posunul podstatne vyššie a je samostatne stojaci, zaujímavé sú kruhové klimatizačné výduchy, doplnené podsvietením. Komfort umocňuje aj prítomnosť Apple Car Play a Android Auto, po novom možno oba protokoly s mobilom využívať aj bez káblu. Poteší aj taká drobnosť, akou je samostatné osvetlenie pre cestujúcich vzadu.
Výbava FR sa ako jediná môže pochváliť tým, že má v cene SEAT Drive profile, čo sú 4 voliteľné jazdné režimy (Comfort, Eco, Sport a Individual) s odlišným nastavením riadenia, plynu a prevodovky a elektronickú uzávierku diferenciálu XDS. Potom je tu ešte edícia FR RedLine a tá ma aj adaptívne nastavovanie tlmičov Dual ride (komfort a šport), brzdové strmene s červeným lakovaním a aj mäkčený povrch prístrojovej dosky s červeným orámovaním ventilačných výduchov (tie malo aj testované auto).
Inak je FR silná športovo ladená výbava, v ktorej sú už v cene dvojfarebné lakovanie (farebne odlíšená strecha), infotainment s 8,25-palcovým displejom, predné aj zadné LED svetlá, zadné parkovacie senzory, automatická dvojzónová klimatizácia, 17-palcové kolesá s diskami z ľahkých zliatin a samozrejme množstvo dizajnových doplnkov a asistenčných systémov.
Z príplatkovej výbavy, ktorá cenu auta zdvihla z 23 110 eur približne o dve tisícky spomeňme aspoň bezkľúčové ovládanie, parkovací balík (senzory vpredu aj vzadu, kamera a parkovací asistent), adaptívny tempomat, vyhrievané predné sedadlá a 18-palcové disky. Celkovo sú ceny príplatkovej výbavy pri tomto modeli nastavené celkom prijateľne. To je vec, ktorú pri iných autách môžeme konštatovať naozaj len sporadicky.
Skvelý štvorvalec
Čo robí toto auto zaujímavým, je pomerne silný motor s výkonom 110 kW a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm, dostupným už od 1 500 otáčok. Auto s ním zrýchli na stovku za 8,4 sekundy a maximálku má na úrovni 210 km/h.
Dynamika je naozaj výborná, ak keď je pravda, že DSG prevodovka občas motor podtáča a čas od času sa vám pri nej pri rozjazdoch z križovatky stane, že na na stlačenie akcelerátoru zareaguje oneskorene, zato však oveľa intenzívnejšie, než je vám milé. Vo vyšších rýchlostiach však už radí plynulo a rýchlo. Je komfortná, z nášho pohľadu však viac potenciál tohto motoru využijete s manuálom. Arona však, na rozdiel od Kamiqu, túto kombináciu neponúka.
Testovaný motor nie je nijako prehnane „žravý“. Priemernú spotrebu sme s ním dosiahli veľmi podobnú, ako s Fabiou Monte Carlo, ktorej test sme zverejnili pred dvomi týždňami (nájdete ho na tomto odkaze), teda na úrovni 6,6 litra. Prešli sme aj relatívne dosť kilometrov po diaľnici rýchlosťami tesne pod povoleným diaľničným limitom. Pri tejto jazde stúpol apetít auta približne na 7,8 litra. Možno jedinou výhradou k tomuto autu môže byť o niečo vyššia úroveň hluku v kabíne, ktorá vcelku úmerne rastie s otáčkami.
Aj keď je FR športovo ladená výbava, podvozok je naladený neutrálne, čo však nie je na škodu. Dokonca aj na príplatkových 18-palcových diskoch, ktoré malo testované auto obuté, si aj s prejazdom väčších priečnych a pozdĺžnych nerovností dokázalo veľmi dobre poradiť, pritom s veľkou istotou a smerovou stabilitou zvládalo aj rýchlejšiu jazdu kľukatými okreskami.
Stojí za pozornosť
Arona FR s 1,5-litrovým motorom je výborným mestským crossoverom. Ak sa na jeho vzhľad pozrieme subjektívne, tak pôsobí o niečo drsnejšie a menej sterilne a uhladene než Kamiq. To je však z nášho pohľadu plusom, nie výhradou. Benzínového štvorvalca s objemom 1,5 litra sa vôbec netreba z hľadiska spotreby báť, práve naopak. Je to výborný agregát, ktorý má apetít porovnateľný s 81 kW trojvalcom a pridáva k tomu aj veľmi slušnú dynamiku.
Arona jazdí naozaj veľmi dobre a najmä v silnejších výbavách je po všetkých stránkach minimálne rovnocenným súperom Kamiqu. Ak uvažujete o menšom mestskom crossoveri, toto auto by ste mali zaradiť do užšieho výberu a určite obetovať čas, na to, aby ste si ho vyskúšali aj na testovacej jazde.
VIDEO: Pozrite si test Seatu Arona FR 1.5 TSI z dielne videoredakcie denníka PravdaRozmery, objemy, hmotnosti | SEAT Arona FR 1,5 TSI |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 153 |
Šírka (mm) | 1 780 (bez sp. zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 532 |
Rázvor (mm) | 2 552 |
Objem batožinového priestoru (l) | 400 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Skutočná hmotnosť (kg) | 1 292 |
Technické údaje | SEAT Arona FR 1,5 TSI 150 EVO 7-DSG |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 498 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 110/50 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 500 – 3 500 |
Prevodovka | automat, 7 stupňov, DSG |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,4 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 6,2 |
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) | 6,6 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena SEAT Arona | 17 930 eur |
Základná cena SEAT Arona FR 1,5 TSI 150 EVO 7-DSG | 22 850 eur |
Cena test. auta | 25 199 eur |
SEAT ARONA s financovaním cez SEAT FINANCIAL SERVICES
Kompaktné SUV s odvážnym dizajnom, ktorým sa môžete nechať zviesť, si viete zaobstarať s výhodným financovaním bez poplatkov, s nízkou splátkou a akontáciou od 10% do 40%.
Model | SEAT ARONA FR 1.5 TSI |
---|---|
Cena vozidla | 25 199 € |
Typ financovania | BONUS SEAT FINANCE (úver/kredit) |
BONUS za financovanie: | 1 200 € |
Cena vozidla po zľave 1 200 € | 23 999 € |
Akontácia | 40% (9600 €) |
Výška úveru | 14 400 € |
Spracovateľský poplatok: | 0 % |
Dĺžka splácania: | 72 mesiacov |
Značkové SEAT poistenie v splátke (Allianz-SP a.s.) : PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Výška mesačnej splátky: 335€ vrátane poistenia *
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Ponuka SEAT Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. SEAT nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. SEAT.
Pozrite si aj iné možnosti financovania a prispôsobte si výšku splátky. Vyskúšajte SEAT kalkulačku splátok.