Po Dacii Lodgy so základným benzínovým motorom sme usadli za volant toho najlepšieho, čo v tomto modelovom rade zoženiete. Testované auto poháňal turbodiesel 1.5 dCi (79 kW/107 k), bolo v najvyššej výbave Exception a odviezlo až sedem ľudí. Vzhľadom na nedávny test tejto Dacie s motorom 1.6 MPI sme tak mali dobrú možnosť porovnania.

Čo to sme už o Dacii Lodgy popísali v teste jej benzínovej verzie Dacia Lodgy 1.6 MPI – evolučný posun, nebudeme sa preto opakovať a sústredíme sa len na špecifiká motora 1.5 dCi, využitie tretieho radu sedadiel a praktické postrehy, ktoré nás počas testu zaujali. Čo nespomenieme v hlavnom texte, nájdete v popiskoch k jednotlivým fotografiám.
Tretí rad nie je za trest
Každý, kto mal niekedy možnosť usadnúť na tretí rad sedadiel v Logane MCV, žasol, koľko je tu miesta. Čo sa týka priestoru na posledných sedadlách, na kombi od Dacie nemali ani takí hráči ako Opel Zafira, Renault Grand Scénic, či Citroën C4 Grand Picasso. A Lodgy posúva normu priestrannosti na treťom rade ešte ďalej.

Tu naozaj neplatí, že cestovanie na sedadlách v kufri je za trest, ani pasažier vysoký 180 cm si totiž v Lodgy nemá na čo sťažovať. Ako sme už spomínali v teste benzínovej verzie, tým, že konštruktéri posunuli druhý rad relatívne blízko k predným sedadlám, nechali pre šieste a siedme miesto v kufri mimoriadne veľkorysý priestor. Môžete sa tu pokojne natiahnuť, mierne rozkročiť nohy, predlaktie položiť na lakťovú opierku nad blatníkom a hlavou sa pohodlne oprieť o opierku bez toho, aby ste sa dotýkali strechy. Prekvapujúca je aj dĺžka sedáku slušne podopierajúceho stehná a posed v relatívne prirodzenej polohe. Jednoducho, nesedíte v podrepe s nohami pritlačenými o brucho.

Aby sme si komfort v treťom rade vyskúšali na vlastnej koži, nechali sme sa tu odviezť na trase dlhej približne 240 km. Výsledok? Zdalo sa nám, že sme mali takmer rovnaké pohodlie, ako na sedadlách druhého radu. Sedadlá v poslednom rade sú v prípade Dacie Lodgy skutočne plnohodnotné.



Počítajte však s menším komfortom pruženia. Skrátka, sedíte rovno nad zadnou nápravou, takže zatiaľ čo vodič skoro nič necíti, s vami to na dlhých priečnych nerovnostiach pekne zametá. Tlmiče však nie sú prehnane tvrdé, takže prejazdy cez krátke nerovnosti, či jazda po panelovej diaľnici vám chrbticu určite nerozlámu. Okno zadného veka máte relatívne blízko hlavy, čo môže vyvolávať obavy o bezpečnosť v prípade nárazu zozadu, no v autách tejto veľkosti to tak jednoducho je. Aký silný náraz zadok Dacie znesie, je otázne.

Bez nádychu ani ranu
Výkonnejší z ponúkaných naftových motorov 1.5 dCi je naladený na 79 kW/107 k (slabšia verzia má 66 kW/90 k). Jeho max. krútiaci moment 240 Nm je údajne dostupný už pri 1750 otáčkach, v praxi však počítajte s tým, že pod hranicou 1800–1900 otáčok sa toho veľa nedeje. Turbodúchadlu nastavenému na vyšší plniaci tlak a riadiacej jednotke vystresovanej emisnou normou Euro 5 to jednoducho chvíľu trvá, potom sa však v motore „zapália sadze“ a Dacia vystrelí ako divá. Treba si na tento prejav zvyknúť, silným nábehom okolo dvojtisícovej hranice nám testovaný motor dokonca vzdialene pripomínal niekdajšie nemecké agregáty TDI PD (s rozdielom, že mu dych vydrží až do nejakých 4500 otáčok). Ak podržíte pedál plynu na podlahe, dostanete ho až na päťtisícovú hranicu, no v reálnej premávke to nemá prakticky žiadny význam. Skôr by sme vám odporúčali motor šetriť, výkonnejšie verzie štvorvalca 1.5 dCi totiž občas ničia svoje ložiská na kľuke (týmto problémom sa Renault svojho času zaoberal, či ho však vyriešil, známe nie je. Predčasným opotrebovaním kľukových ložísk trpí aj motor 2.0 dCi). Receptom na uvedený problém sú pravidelné výmeny oleja a čo najkratšie intervaly medzi nimi. Dacia odporúča 20 000 km, my by sme ho dokonca skrátili na 15 000 km (a prvú výmenu urobiť po prvých 5000 najazdených km). Vstrekovania Continental sa však báť nemusíte, podľa všetkého je podstatne spoľahlivejšie a odolnejšie, než Delphi používané v slabších verziách 1.5 dCi.

Na rozdiel od benzínovej verzie bol testovaný turbodiesel spojený s podstatne presnejšou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Síce pri radení stále akosi drhla, no aj tak predstavuje podstatné zlepšenie. Na diaľnici (130 km/h) sa vďaka nej motor točí len na 2250 otáčkach (VI.). Rýchlosť 90 km/h znamená 1500 otáčok (VI.), čo na udržiavanie zvolenej rýchlosti stačí. Ak však pridáte plyn, nárast tlakov vo valcoch motor nepríjemne roztrasie. Turbodúchadlo ho navyše poriadne natlakuje až tesne pred dvojtisícovou hranicou, takže bez podradenia bude zrýchľovanie z 1500 otáčok pre motor a pomocné agregáty skôr trápením. Stačí podradiť do päťky a otáčky tak zodvihnúť na 1800 (to sa už motor celkom chytá).

Keď to zhrnieme, motor má na pomerne ľahkú Daciu (1262 kg) sily až až, problémom je len nepríjemná turbodiera, s ktorou sa musíte naučiť žiť. Slabšia verzia 1.5 dCi (66 kW/90 k) ide plynulejšie a z nízkych otáčok sa spamätáva pohotovejšie, pri predbiehaní a točení motora do vyšších sfér jej však pochopiteľne skôr dôjdu sily. Navyše je spojená len s päťstupňovou prevodovkou.

Spotrebou poteší
Najväčším argumentom pri kúpe naftovej verzie bude nepochybne spotreba. Tá je v porovnaní s benzínovým štvorvalcom 1.6 MPI skutočne nižšia a menej závislá na rýchlosti jazdy.
Začneme rovno diaľnicou. Tam, kde si benzínová verzia pýtala osem litrov, sme s Lodgy 1.5 dCi jazdili za rovných šesť. Pri občasnom znížení rýchlosti na 110–120 km/h spotreba dokonca klesla na 5,8 l/100 km.

Ešte príjemnejšie je to na cestách mimo miest (90 km/h), kde sme dosiahli spotrebu v rozsahu 5,0–5,3 l/100 km (podľa hustoty premávky a počtu predbiehaní). Trasu dlhú 550 km (z toho 180 km diaľnice) sme absolvovali za 5,5 l/100 km (obsadenie troma osobami a so zapnutou klimatizáciou).

Veľa si však naftová Dacia nepýtala ani v meste. Pri bežnom jazdení po mestskom diaľničnom obchvate a občasnom zjazde do preplneného centra sa spotreba ustálila na 5,3 l/100 km.
Postrehy na záver
Celkom nás potešil výkon stretávacích svetlometov, na druhej strane, s diaľkovými svetlami to až tak slávne nie je. Kvalita stieračov je len priemerná, no majú dlhé stieracie lišty, takže ak sú ich gumičky v poriadku, stierajú veľký priestor.

Škoda, že do predných dverí nedokážete postaviť žiadnu fľašu s nápojom. Nejaké stojany síce nájdete na stredovom tuneli pred radiacou pákou, ale sú plytké a nie je nad nimi na vysoké fľaše dostatok miesta.

V súvislosti s Daciou Lodgy často počúvame aj obavy o pevnosť jej karosérie v prípade nárazu. Pravdupovediac, netušíme aká je. Znie to drsne, ale celá pravda sa ukáže až po prvých praktických skúsenostiach záchranárov pri dopravných nehodách. Je vôbec zaujímavé porozprávať sa s hasičmi, ktorí denne vystrihávajú zranených ľudí z pokrútených karosérií. Tých nejaké hviezdičky testov EuroNCAP nezaujímajú a obrazne vám vysvetlia rozdiely medzi teoretickými predpokladmi a krutou realitou. Čo sa týka krútenia karosérie počas jazdy, Lodgy je na tom dobre. V testovanom aute nič nevŕzgalo a subjektívne pôsobilo dokonca pevnejšie ako Scénic (to však môže byť klamlivé).

Ak by sme mali vystihnúť najväčší rozdiel medzi benzínovou a naftovou verziou, nie je ním ani tak spotreba, ako skôr charakter. Dacia Lodgy 1.5 dCi je skôr typickým diaľničným expresom. Preplietanie sa mestom, alebo náhle zmeny tempa jej nerobia dobre, no ak sa už raz rozbehne, je nezastaviteľná. Kopce si veľmi nevšíma a aj nad povoleným diaľničným rýchlostným limitom ju roztočené turbodúchadlo drží pekne v pohotovosti. S motorom 1.6 MPI je skôr operatívnym rodinným autom do mesta a prímestských oblastí. Za strop komfortného cestovania v jej prípade považujte 110 km/h, ak zrýchlite, je to už o výrazných ústupkoch v komforte a ekonomike cestovania.
Výhody | Nevýhody |
---|---|
spotreba | ťah v nízkych otáčkach |
miesto v treťom rade | absencia tempomatu |
tichý motor aj pri vyšších rýchlostiach | citlivosť na bočný vietor |
Technické údaje | |
---|---|
Model: | Lodgy 1.5 dCi 7m Exception |
Objem motora (cm3): | 1461 |
Výkon (kW/ot.): | 79/4000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 240/1750 |
Prevodovka: | 6-manuál |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 4498/1751/1682 |
Rázvor náprav (mm): | 2810 |
Objem bat. priestoru/nádrže (l): | 207/2617 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 175 |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): | 11,6 |
Komb. spotreba (l/100 km): | 4,4 |
Cena: | 15 390 € |
Sériové vybavenie Exception (vybrané prvky): | |
ESP, ABS, 4 airbagy, zadné parkovacie senzory, kožený volant aj hlavica radiacej páky, dotykový multimediálny systém MEDIA NAV (+ USB, handsfree, Bluetooth), 16-palcové zliatinové disky kolies, chrómovanie masky chladiča, vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, bočné ochranné lišty čiernej farby, pozdĺžne strešné lišty, palubný počítač, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, delené sedadlo v druhom rade, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča. |