Test: Dacia Lodgy 1.5 dCi – rumunský expres

Sedem miest, vrcholná výbava a najvýkonnejší naftový motor v ponuke – testovali sme to najlepšie, čo Dacia Lodgy ponúka.

13.07.2012 07:11
Dacia Lodgy Foto:
S výkonnejším naftovým motorom 1.5 dCi a tretím radom sedadiel sa z Lodgy stáva malý diaľničný expres, ktorému nevadia ani tiahle diaľničné stúpania.
debata (4)

Po Dacii Lodgy so základným benzínovým motorom sme usadli za volant toho najlepšieho, čo v tomto modelovom rade zoženiete. Testované auto poháňal turbodiesel 1.5 dCi (79 kW/107 k), bolo v najvyššej výbave Exception a odviezlo až sedem ľudí. Vzhľadom na nedávny test tejto Dacie s motorom 1.6 MPI sme tak mali dobrú možnosť porovnania.

Zliatinové disky s priemerom 16 palcov sú... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Zliatinové disky s priemerom 16 palcov sú súčasťou najvyššej výbavy.

Čo to sme už o Dacii Lodgy popísali v teste jej benzínovej verzie Dacia Lodgy 1.6 MPI – evolučný posun, nebudeme sa preto opakovať a sústredíme sa len na špecifiká motora 1.5 dCi, využitie tretieho radu sedadiel a praktické postrehy, ktoré nás počas testu zaujali. Čo nespomenieme v hlavnom texte, nájdete v popiskoch k jednotlivým fotografiám.

Tretí rad nie je za trest

Každý, kto mal niekedy možnosť usadnúť na tretí rad sedadiel v Logane MCV, žasol, koľko je tu miesta. Čo sa týka priestoru na posledných sedadlách, na kombi od Dacie nemali ani takí hráči ako Opel Zafira, Renault Grand Scénic, či Citroën C4 Grand Picasso. A Lodgy posúva normu priestrannosti na treťom rade ešte ďalej.

Tretí rad sedadiel pridáva na pohotovostnej... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Tretí rad sedadiel pridáva na pohotovostnej hmotnosti celkom 57 kg.

Tu naozaj neplatí, že cestovanie na sedadlách v kufri je za trest, ani pasažier vysoký 180 cm si totiž v Lodgy nemá na čo sťažovať. Ako sme už spomínali v teste benzínovej verzie, tým, že konštruktéri posunuli druhý rad relatívne blízko k predným sedadlám, nechali pre šieste a siedme miesto v kufri mimoriadne veľkorysý priestor. Môžete sa tu pokojne natiahnuť, mierne rozkročiť nohy, predlaktie položiť na lakťovú opierku nad blatníkom a hlavou sa pohodlne oprieť o opierku bez toho, aby ste sa dotýkali strechy. Prekvapujúca je aj dĺžka sedáku slušne podopierajúceho stehná a posed v relatívne prirodzenej polohe. Jednoducho, nesedíte v podrepe s nohami pritlačenými o brucho.

Lakťová opierka je z tvrdého plastu, takže pri... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Lakťová opierka je z tvrdého plastu, takže pri dlhšej ceste môže trochu tlačiť. Je v nej aj stojan na malú fľašu a relatívne veľký odkladací priestor.

Aby sme si komfort v treťom rade vyskúšali na vlastnej koži, nechali sme sa tu odviezť na trase dlhej približne 240 km. Výsledok? Zdalo sa nám, že sme mali takmer rovnaké pohodlie, ako na sedadlách druhého radu. Sedadlá v poslednom rade sú v prípade Dacie Lodgy skutočne plnohodnotné.

Za tretím radom sedadiel ostáva priestor s... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Za tretím radom sedadiel ostáva priestor s objemom 207 l. Pár tašiek sa sem skutočne vojde.
Ak tretí rad priklopíte k operadlám zadných... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Ak tretí rad priklopíte k operadlám zadných sedadiel, máte k dispozícii 634 l na batožinu. Stačí však priklopené sedadlá úplne vybrať (technicky je to možné) a priestor sa zväčší na 827 l. V praxi však spomínaných 634 l bohato stačí.
Zdvihák, ťažné oko a povinná výbava sú uložené... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Zdvihák, ťažné oko a povinná výbava sú uložené v priestoroch za blatníkmi. Ak ich neupevníte, za jazdy nepríjemne búchajú.

Počítajte však s menším komfortom pruženia. Skrátka, sedíte rovno nad zadnou nápravou, takže zatiaľ čo vodič skoro nič necíti, s vami to na dlhých priečnych nerovnostiach pekne zametá. Tlmiče však nie sú prehnane tvrdé, takže prejazdy cez krátke nerovnosti, či jazda po panelovej diaľnici vám chrbticu určite nerozlámu. Okno zadného veka máte relatívne blízko hlavy, čo môže vyvolávať obavy o bezpečnosť v prípade nárazu zozadu, no v autách tejto veľkosti to tak jednoducho je. Aký silný náraz zadok Dacie znesie, je otázne.

Bočné okná vedľa tretieho radu sedadiel sú... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Bočné okná vedľa tretieho radu sedadiel sú výklopné, čo je veľmi praktické riešenie pre bezprievanové vetranie. Funguje to výborne. Ich otvorením dokonca dokážete zabrániť roseniu čelného okna (pri vypnutej klimatizácii).

Bez nádychu ani ranu

Výkonnejší z ponúkaných naftových motorov 1.5 dCi je naladený na 79 kW/107 k (slabšia verzia má 66 kW/90 k). Jeho max. krútiaci moment 240 Nm je údajne dostupný už pri 1750 otáčkach, v praxi však počítajte s tým, že pod hranicou 1800–1900 otáčok sa toho veľa nedeje. Turbodúchadlu nastavenému na vyšší plniaci tlak a riadiacej jednotke vystresovanej emisnou normou Euro 5 to jednoducho chvíľu trvá, potom sa však v motore „zapália sadze“ a Dacia vystrelí ako divá. Treba si na tento prejav zvyknúť, silným nábehom okolo dvojtisícovej hranice nám testovaný motor dokonca vzdialene pripomínal niekdajšie nemecké agregáty TDI PD (s rozdielom, že mu dych vydrží až do nejakých 4500 otáčok). Ak podržíte pedál plynu na podlahe, dostanete ho až na päťtisícovú hranicu, no v reálnej premávke to nemá prakticky žiadny význam. Skôr by sme vám odporúčali motor šetriť, výkonnejšie verzie štvorvalca 1.5 dCi totiž občas ničia svoje ložiská na kľuke (týmto problémom sa Renault svojho času zaoberal, či ho však vyriešil, známe nie je. Predčasným opotrebovaním kľukových ložísk trpí aj motor 2.0 dCi). Receptom na uvedený problém sú pravidelné výmeny oleja a čo najkratšie intervaly medzi nimi. Dacia odporúča 20 000 km, my by sme ho dokonca skrátili na 15 000 km (a prvú výmenu urobiť po prvých 5000 najazdených km). Vstrekovania Continental sa však báť nemusíte, podľa všetkého je podstatne spoľahlivejšie a odolnejšie, než Delphi používané v slabších verziách 1.5 dCi.

Motor 1.5 dCi má sily dosť, no v nízkych... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Motor 1.5 dCi má sily dosť, no v nízkych otáčkach mu chýba ťah. Akumulátor má kapacitu 70 Ah, benzínovej verzii 1.6 MPI stačí akumulátor s kapacitou 60 Ah. Použité vstrekovanie Continental je český výrobok

Na rozdiel od benzínovej verzie bol testovaný turbodiesel spojený s podstatne presnejšou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Síce pri radení stále akosi drhla, no aj tak predstavuje podstatné zlepšenie. Na diaľnici (130 km/h) sa vďaka nej motor točí len na 2250 otáčkach (VI.). Rýchlosť 90 km/h znamená 1500 otáčok (VI.), čo na udržiavanie zvolenej rýchlosti stačí. Ak však pridáte plyn, nárast tlakov vo valcoch motor nepríjemne roztrasie. Turbodúchadlo ho navyše poriadne natlakuje až tesne pred dvojtisícovou hranicou, takže bez podradenia bude zrýchľovanie z 1500 otáčok pre motor a pomocné agregáty skôr trápením. Stačí podradiť do päťky a otáčky tak zodvihnúť na 1800 (to sa už motor celkom chytá).

Šesťstupňová prevodovka je presnejšia ako... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Šesťstupňová prevodovka je presnejšia ako päťkvalt z benzínovej verzie.

Keď to zhrnieme, motor má na pomerne ľahkú Daciu (1262 kg) sily až až, problémom je len nepríjemná turbodiera, s ktorou sa musíte naučiť žiť. Slabšia verzia 1.5 dCi (66 kW/90 k) ide plynulejšie a z nízkych otáčok sa spamätáva pohotovejšie, pri predbiehaní a točení motora do vyšších sfér jej však pochopiteľne skôr dôjdu sily. Navyše je spojená len s päťstupňovou prevodovkou.

Tepelnoizolačné plechy sú nad výfukovým vedením... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Tepelnoizolačné plechy sú nad výfukovým vedením dostatočne vysoko, ani po neskoršej výmene výfuku z druhovýroby by tak nemalo hroziť narážanie inak tvarovaného potrubia o izolačné plechy. Najmä pri lacných výfukoch s nejasným pôvodom výroby býva ich odlišné tvarovanie problémom. Ich zakrivenia totiž často nekorešpondujú s tvarmi originálu.

Spotrebou poteší

Najväčším argumentom pri kúpe naftovej verzie bude nepochybne spotreba. Tá je v porovnaní s benzínovým štvorvalcom 1.6 MPI skutočne nižšia a menej závislá na rýchlosti jazdy.

Začneme rovno diaľnicou. Tam, kde si benzínová verzia pýtala osem litrov, sme s Lodgy 1.5 dCi jazdili za rovných šesť. Pri občasnom znížení rýchlosti na 110–120 km/h spotreba dokonca klesla na 5,8 l/100 km.

Naftová verzia jazdila na pneumatikách... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Naftová verzia jazdila na pneumatikách Continental ContiEcoContact 5 s rozmermi 195/55 R 16.

Ešte príjemnejšie je to na cestách mimo miest (90 km/h), kde sme dosiahli spotrebu v rozsahu 5,0–5,3 l/100 km (podľa hustoty premávky a počtu predbiehaní). Trasu dlhú 550 km (z toho 180 km diaľnice) sme absolvovali za 5,5 l/100 km (obsadenie troma osobami a so zapnutou klimatizáciou).

Poctivý plechový kryt pod motorom tu nie je ani... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Poctivý plechový kryt pod motorom tu nie je ani tak z dôvodu aerodynamiky, ale kvôli lepšej ochrane olejovej vane.

Veľa si však naftová Dacia nepýtala ani v meste. Pri bežnom jazdení po mestskom diaľničnom obchvate a občasnom zjazde do preplneného centra sa spotreba ustálila na 5,3 l/100 km.

Postrehy na záver

Celkom nás potešil výkon stretávacích svetlometov, na druhej strane, s diaľkovými svetlami to až tak slávne nie je. Kvalita stieračov je len priemerná, no majú dlhé stieracie lišty, takže ak sú ich gumičky v poriadku, stierajú veľký priestor.

Multimediálny systém s dotykovým displejom sa... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Multimediálny systém s dotykovým displejom sa ovláda jednoducho a posádke zbytočne nekomplikuje život.

Škoda, že do predných dverí nedokážete postaviť žiadnu fľašu s nápojom. Nejaké stojany síce nájdete na stredovom tuneli pred radiacou pákou, ale sú plytké a nie je nad nimi na vysoké fľaše dostatok miesta.

Do dverí žiadnu fľašu nepostavíte. Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Do dverí žiadnu fľašu nepostavíte.

V súvislosti s Daciou Lodgy často počúvame aj obavy o pevnosť jej karosérie v prípade nárazu. Pravdupovediac, netušíme aká je. Znie to drsne, ale celá pravda sa ukáže až po prvých praktických skúsenostiach záchranárov pri dopravných nehodách. Je vôbec zaujímavé porozprávať sa s hasičmi, ktorí denne vystrihávajú zranených ľudí z pokrútených karosérií. Tých nejaké hviezdičky testov EuroNCAP nezaujímajú a obrazne vám vysvetlia rozdiely medzi teoretickými predpokladmi a krutou realitou. Čo sa týka krútenia karosérie počas jazdy, Lodgy je na tom dobre. V testovanom aute nič nevŕzgalo a subjektívne pôsobilo dokonca pevnejšie ako Scénic (to však môže byť klamlivé).

Jediným príplatkovým prvkom na testovacom aute... Foto: Václav Lipavský
Dacia Lodgy Jediným príplatkovým prvkom na testovacom aute bola plnohodnotná rezerva za 50 eur.

Ak by sme mali vystihnúť najväčší rozdiel medzi benzínovou a naftovou verziou, nie je ním ani tak spotreba, ako skôr charakter. Dacia Lodgy 1.5 dCi je skôr typickým diaľničným expresom. Preplietanie sa mestom, alebo náhle zmeny tempa jej nerobia dobre, no ak sa už raz rozbehne, je nezastaviteľná. Kopce si veľmi nevšíma a aj nad povoleným diaľničným rýchlostným limitom ju roztočené turbodúchadlo drží pekne v pohotovosti. S motorom 1.6 MPI je skôr operatívnym rodinným autom do mesta a prímestských oblastí. Za strop komfortného cestovania v jej prípade považujte 110 km/h, ak zrýchlite, je to už o výrazných ústupkoch v komforte a ekonomike cestovania.

Výhody Nevýhody
spotreba ťah v nízkych otáčkach
miesto v treťom rade absencia tempomatu
tichý motor aj pri vyšších rýchlostiach citlivosť na bočný vietor
Technické údaje
Model: Lodgy 1.5 dCi 7m Exception
Objem motora (cm3): 1461
Výkon (kW/ot.): 79/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 240/1750
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4498/1751/1682
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 207/2617
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,6
Komb. spotreba (l/100 km): 4,4
Cena: 15 390 €
Sériové vybavenie Exception (vybrané prvky):
ESP, ABS, 4 airbagy, zadné parkovacie senzory, kožený volant aj hlavica radiacej páky, dotykový multimediálny systém MEDIA NAV (+ USB, handsfree, Bluetooth), 16-palcové zliatinové disky kolies, chrómovanie masky chladiča, vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, bočné ochranné lišty čiernej farby, pozdĺžne strešné lišty, palubný počítač, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, manuálna klimatizácia, elektrické ovládanie predných aj zadných okien, delené sedadlo v druhom rade, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča.
4 debata chyba
Články podľa značiek