Test: Opel Mokka - štýlový crossover, ktorý aj dobre jazdí!

Mokka vyzerá výborne a s 96 kW benzínovým trojvalcom je až prekvapivo dynamická. Osemstupňový automat jej svedčí, treba však rátať s tvrdšie naladeným podvozkom.

07.08.2022 07:00
Opel Mokka 1,2 Turbo (2022) Foto: ,
Opel Mokka patrí podľa nás k aktuálne najkrajším crossoverom na trhu.
debata (3)

SUV a crossovery stále doslova „valcujú“ slovenský trh aj keď rozhodne nepatria k tým najlacnejším autám. Aj napriek nedostatku komponentov, vysokým cenám, ešte vyššej inflácii a vojne na Ukrajine ich predaj oproti roku 2021 vzrástol. A rozhodne nie nejako nezanedbateľne.

Za prvých šesť mesiacov tohto roku sa na Slovensku predalo 19 704 SUV a crossoverov, zatiaľ čo v rovnakom období v uplynulom roku to bolo v tejto kategórii 17 160 áut. Ich predaj teda medziročne vzrástol približne o 13 percent, pričom celkový predaj áut bol v prvom polroku tohto roku na Slovensku takmer rovnaký ako pred rokom. Približne každé druhé predané nové auto na Slovensku je SUV alebo crossover.

Mokka a tí druhí

Do tejto vysoko konkurenčnej kategórie patrí aj kompaktný mestský crossover Opel Mokka. S dĺžkou 4 150 mm, šírkou 1 791 mm, výškou 1 534 mm a rázvorom 2 557 mm má asi najbližšie k SEAT-u Arona, ktorý sme skúšali nedávno, test si môžete prečítať na tomto odkaze.

Oproti predchodcovi sa Mokka skrátila o 15... Foto: Pravda, Martin Domček
Opel Mokka 1,2 Turbo (2022) Oproti predchodcovi sa Mokka skrátila o 15 centimetrov, rázvor však zostal prakticky identický.

K najväčším priamym konkurentom Mokky patrí Škoda Kamiq, ktorá je najpredávanejším mestským crossoverom a napríklad originálnym dizajnom mu konkuruje aj Peugeot 2008, lenže ten momentálne na slovenskom trhu nie je v dostatočnom množstve. V polovici uplynulého roku bol medzi SUV a crossovermi v predaji na vynikajúcom piatom mieste, teraz v rebríčku klesol až o 20 miest. Problémom však nie je nezáujem, ale chýbajúce autá.

Opel Mokka sa snaží presadiť naozaj zaujímavým dizajnom, no v prvom polroku nepatril medzi SUV a crossovermi na Slovensku k úplným bestsellerom, s 219 predanými kusmi za prvých šesť mesiacov otváral až štvrtú desiatku.

Presadiť sa snaží najmä vzhľadom, ktorý hodnotíme ako skutočne vydarený a zaujme aj niektorými technologickými riešeniami. Len málo malých crossoverov sa napríklad môže pochváliť 8-stupňovou automatickou prevodovkou, tak ako nami testovaná verzia 1,2 Turbo s benzínovým trojvalcom s výkonom 96 kW, respektíve 130 koní.

Opel Mokka 1,2 Turbo (2022)
Opel Mokka 1,2 Turbo (2022)
+7Opel Mokka 1,2 Turbo (2022)

Určitým hendikepom je pri Mokke cena. Základ stál v čase písania tohto testu 19 990 eur (1,2 TURBO 74kW, manuál 6 st.). Ak sa pozrieme na jej hlavných konkurentov, väčšina z nich je v základe lacnejšia. Napríklad už spomenutá Arona v čase písania tohto článku začínala na sume 17 930 eur (1,0 TSI 81 kW, manuál 6 st.), Kamiq stál v základe 17 280 eur (1.0 TSI 70kW, manuál 5 st.), VW T-Cross s rovnakým motorom ako Kamiq 17 390 eur. Nižšie začínal aj jeden z veľkých tohtoročných bestsellerov medzi kompaktnými crossovermi, Toyota Yaris Cross. Jej základná cena je 17 790 eur (1.5 Dynamic Force, 92 kW, manuál 6 st.).

Na druhú stranu – dovolíme si jeden subjektívny názor – Mokka patrí medzi kompaktnými crossovermi k najkrajším modelom, do prvej trojky by sme popri nej zaradili ešte Peugeot 2008 a už spomenutý Yaris Cross. Pozrime sa teda na testované auto podrobnejšie.

Úplne odlišná

Mokka sa začala predávať v roku 2012 a patrila vôbec k prvým mestským crossoverom, ktoré sa objavili na trhu a okamžite sa zaradila k bestsellerom. Jej druhá generácia prišla na trh minulý rok, pričom nezostal prakticky kameň na kameni. Zmenila sa výrazne dizajnovo aj technologicky. A niet sa čo diviť. Pri uvedení prvej generácie bol ešte Opel súčasťou koncernu General Motors, potom prešiel do PSA a krátko na to sa stal súčasťou rodiny 14 značiek novovzniknutého koncernu Stellantis. A samozrejme prešiel na technológie nového majiteľa a prevzal jeho dizajnovú stratégiu.

Napriek tomu, že oproti predchodcovi sa nová Mokka skrátila približne o 15 centimetrov (rázvor je však prakticky rovnaký), tak s krátkymi prevismi, ochranným oplastovaním a zaujímavou úzkou prednou maskou s horizontálne umiestnenými svetlami pôsobí ako skutočné malé SUV. Pritom absolútne nepotrebuje zaujať prehnane zdôrazňovanou agresivitou a ostrými tvarmi. Ešte užšie svetlá sa nachádzajú vzadu, spolu so zadným spojlerom a výrazným prelisom pôsobí zadná časť naozaj dynamicky.

Opel Mokka 1,2 Turbo (2022)
Opel Mokka 1,2 Turbo (2022)
+7Opel Mokka 1,2 Turbo (2022)

Mokka zvonku naozaj vyzerá výborne a má charizmu. Rovnako možno pochváliť aj interiér. Ten využíva z viacerých áut dobre známy koncept dvoch prepojených obrazoviek a palubná doska je výrazne orientovaná na vodiča. V kabíne zostali zachované popri dotykových aj klasické hardvérové ovládače, z hľadiska ergonómie je všetko umiestnené naozaj „po ruke“.

Možno by sme formulovali iba jednu výhradu. Niektoré tlačidlá, rovnako ako aj ukazovatele na digitálnom paneli nám pripadali trochu malé, akoby sa chceli prispôsobiť kompaktným rozmerom auta. A z nášho pohľadu by interiéru „prišlo k duhu“ o niečo menej lesklej čiernej farby, v ktorej trochu zanikajú jeho vydarené hravé tvary a vidno na ňom doslova každé zrnko prachu.

Palubná doska je orientovaná na vodiča,... Foto: Pravda, Martin Domček
Opel Mokka 1,2 Turbo (2022) Palubná doska je orientovaná na vodiča, chválime zachovanie viacerých hardvérových ovlýdačov.

Ako sme už viackrát napísali, auto je kompaktné a tomu zodpovedá aj vnútorný priestor. Vzadu nie je miesta nazvyš, no dvaja dospelí s priemernými postavami sa tam vojdú. Kufor má objem 350 litrov, čo je v porovnaní s konkurentmi slabší priemer. SEAT Arona rovnako ako Kamiq ponúkajú napríklad 400 litrov, Yaris Cross 397 litrov, Peugeot 2008 434 litrov a Renault Captur 404 litrov. Miestu vpredu niet čo vyčítať, sedadlá sú pohodlné a výhľad z auta dobrý.

Dobrý motor, tvrdší podvozok

Pod kapotou sme mali downsizingový benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 96 kW, respektíve 130 koní (dobre známy 1,2 PureTech z francúzskych modelov), doplnený osemstupňovým automatom, čo je v tejto triede naozaj raritou. Maximálny krútiaci moment je 230 Nm.

Papierovo tieto údaje možno neohúria, Mokka je však pomerne ľahké auto s hmotnosťou pod 1,3 tony, preto má až prekvapivo dobrú dynamiku a výkon mu rozhodne nechýba. V konečnom dôsledku, výpovednú hodnotu majú aj čísla – na stovku potrebuje len niečo viac, než 9 sekúnd a maximálku má rovných 200 km/h. Navyše na trojvalec je tento motor aj pomerne kultivovaný, na voľnobehu o ňom z hľadiska vibrácií prakticky neviete a je aj tichý.

Rovnako chválime aj spoluprácu s 8-stupňovým automatom. Ak by sa vám reakcie prevodovky nepáčili, môžete radiť páčkami pod volantom, my sme ich však počas testu prakticky vôbec nepoužili. Tento automat môžeme rozhodne odporučiť, priplatíte si zaň oproti verzii so 6-stupňovým manuálom 1 700 eur. Správanie auta si môžete zľahka prispôsobiť voľbou jazdných režimov. Na výber sú tri – ECO, Normal a Sport.

Spotreba je taktiež dobrá. V meste sa dá jazdiť s priemerom mierne nad 6 litrov, na diaľnici pri jazde na hranici povoleného rýchlostného limitu vyskočí nad osem, naopak, na okreskách sa s ľahšou nohou na plyne dokážete priblížiť až päťlitrovej hranici. My sme po týždni testovania a približne 800 najazdených kilometroch, pomerne rovnomerne rozvrhnutých medzi mesto, okresky a diaľnice skončili s priemerom 6,3 litra.

Zadná časť s úzkymi horizontálnymi svetlami... Foto: Pravda, Martin Domček
Opel Mokka 1,2 Turbo (2022) Zadná časť s úzkymi horizontálnymi svetlami pôsobí dynamicky.

Jazdné vlastnosti a aj smerová stabilita vo vyšších rýchlostiach sú veľmi dobré, Mokka za ne vďačí relatívne tvrdšiemu naladeniu podvozku, čo sa ale odráža na prejazde nerovnosťami, ktoré je pomerne dosť cítiť.

Záver

Z nášho pohľadu patrí Mokka k najkrajším malým crossoverom na trhu, je to jednoznačne imidžové a osobité auto. Testovaný motor ponúka výbornú dynamiku a veľmi slušnú spotrebu, jazdu s ním si možno naozaj užiť. Priestorovo neohúri a ani nesklame. Vpredu je to komfortné, vzadu o niečo stiesnenejšie, objem kufra je mierne pod priemerom, nejde však o nejako zásadný rozdiel, ktorý by sme považovali za hendikep.

Daňou za výborné jazdné vlastnosti je však tvrdšie naladenie podvozku, čo cítiť pri prejazde nerovností a nie každému to musí vyhovovať. Taktiež treba rátať v porovnaní s konkurenciou s o niečo vyššou cenou.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #SUV #crossover #test auta #autotest #Opel Moka
Články podľa značiek