SEAT na Slovensku stojí neprávom trochu v tieni mladoboleslavskej Škody, ktorá ťaží z historicky danej silnej pozície na našom trhu. Stačí sa pozrieť na čísla. Zatiaľ čo Škoda predala na Slovensku za prvých 7 mesiacov tohto roku spolu takmer 7 700 nových áut, SEAT za rovnaké obdobie necelých 900 áut. A pritom má určite čo ponúknuť.
Leon verzus Octavia
Pravdou je, že obe automobilky, patriace do koncernu VW, sú výrazne postihnuté nedostatkom komponentov a vojnu na Ukrajine. Zatiaľ čo Škode sa relatívne darí aspoň s dodávkami veľkého SUV Kodiaq, SEAT ešte stále má problémy dostať na trh aspoň v minimálnom množstve mimoriadne očakávané Tarraco, ktoré mu bude zdatným konkurentom.
Už sme ho mali možnosť vyskúšať, test prinesieme v dohľadnej dobe, zatiaľ však môžeme povedať, že s dvojlitrovým dieslom pod kapotou sa zaradilo k „tisíckárom“, teda k modelom, schopným prejsť na jednu nádrž približne tisíc kilometrov. A vyzerá fakt dobre.
Ale späť k Leonu vo verzii Sportstourer, teda s karosériou kombi. Jeho priamym a zároveň najväčším konkurentom je Škoda Octavia. SEAT v prevedení kombi začína vo verzii 1,0 TSI 90, teda s benzínovým motorom s výkonom 66 kW a 5-stupňovým manuálom na cene 18 480 eur.
Octavia kombi už túto verziu v cenníku nemá, začína až so silnejším 81 kW „litrákom“ a 6-stupňovým manuálom na cene 21 640 eur. Tu už priame porovnanie možné je. Leon Sportstourer v rovnakom prevedení začína na cene 18 860 eur, je teda v prvej porovnateľnej verzii výrazne lacnejší – o vyše tritisíc eur. A to až pri detailnom porovnaní cenníkov vyzerá zaujímavo.
A ako to je v prípade testovaného auta? SEAT Leon Sportstourer stojí s benzínovým dvojlitrom s výkonom 140 kW a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG 29 620 eur. Octavia kombi v rovnakom prevedení začína na sume 34 750 eur.
Ale pozor – Octavia kombi tento agregát ponúka výhradne s pohonom 4×4, zatiaľ čo Leon Sportstourer „štvorkolku“ s týmto motorom vôbec nepredáva, ide o verziu s pohonom prednej nápravy. Takže rozdiel v cene ide do výraznej miery na vrub práve pohonu 4×4. Ak by ste predsa len chceli Leon Sportstourer vo verzii 4×4, tak máte jedinú motorickú možnosť – naftový dvojliter s výkonom 110 kW.
Pokiaľ ide o rozmery, Octavia je vo všetkých smeroch a pár milimetrov väčšia a ponúka o 20 litrov väčší batožinový priestor. Či však máte kufor s objemom 620 alebo 640 litrov nie je až tak dôležité. V oboch vozidlách je naozaj impozantný, čo sa pri rodinnom kombi aj žiada. Leon kombi je od 5-dverového hatchbacku dlhší o 30 centimetrov, celý rozdiel sa premietol do kufra, inak majú rázvor – tým pádom aj vnútorný priestor prakticky totožný.
Komfortný a priestranný
Auto ponúka dostatok miesta vpredu aj vzadu, kde poteší delená lavica v pomere 40:20:40. Sedadlá nielen dobre vyzerajú, ale majú aj dostatočné bočné vedenie a pritom stále zostávajú komfortné – za ne si SEAT naozaj zaslúži jednotku.
Interiér nezaprie koncernovú príbuznosť s Volkswagenom, takže v ňom máte prístrojovú dosku takmer bez hardvérových tlačidiel, dotykom musíte nastavovať v podstate všetko, nie celkom najšťastnejšie riešeným slajdrom ovládate klímu. Ale inak je interiér minimalistický, pôsobí relatívne hodnotne a elegantne. V kabíne zaujme centrálny displej a skosený volant s logom FR v spodnej časti.
A keď sme už to „FR“ spomenuli – ide o športovo ladenú výbavu, za ktorú si síce trochu priplatíte, ale stojí zato. „Trochu“ myslíme doslova, SEAT totiž testované auto ponúka v dvoch výbavách – Xcellence a FR. Prvá je viac elegantná, druhá viac športová, rozdiel medzi nimi je v prípade testovaného auta 230 eur.
Z nášho pohľadu mu tá športová naozaj svedčí a máte v nej – na rozdiel od Xcellence napríklad aj volič jazdných režimov SEAT Drive profile. Ten umožňuje špecifické nastavenie riadenia, odozvy plynového pedálu, prevodovky DSG v štyroch rôznych režimov: Comfort, Eco, Sport a Individual a k tomu máte vyššie zmienené naozaj výborné športové sedadlá.
Športovo sú ladené aj nárazníky vpredu a vzadu, koncovky výfukov a na aute máte aj sivé lakované kryty spätných zrkadiel. V Xcellence máte zas viac chrómových doplnkov, v cene bezkľúčové ovládanie, svetelný a dažďový senzor a pár ďalších doplnkov.
Dobrá dynamika, nízka spotreba
A ako SEAT Leon Sportstourer s dvojlitrovým benzínom a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou jazdí? Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše – výborne. Len pre zaujímavosť – približne pred mesiacom sme publikovali test SEAT-u Arona s benzínovým štvorvalcom s objemom1,5 litra, výkonom 110 kW (150 koní) a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG, nájdete ho na tomto odkaze.
Dosiahli sme s ním priemernú spotrebu 6,6 litra na sto kilometrov. Teraz sme s dvojlitrom s výkonom 140 kW (190 koní) dosiahli pri podobnom profile jazdy s o niečo viac kilometrami absolvovanými po diaľnici spotrebu 7,2 litra a sme presvedčení, že s ľahšou nohou na plyne by sme s týmto autom vedeli jazdiť s dlhodobým priemerom okolo 7 litrov. Samozrejme, Arona je crossover s o niečo horšou aerodynamikou, ale aj tak je rozdiel pozoruhodne malý.
Pokiaľ chcete mať z Leonu rýchle a naozaj dynamické kombi a pritom aj ušetriť, myslíme si, že 1,5-litrový agregát je pre toto auto úplne ideálnou voľbou, aj keď ho (s výnimkou mild hybridu) nedostanete s automatom, ale len so 6-stupňovým manuálom. Čo ale vôbec nie je na škodu, pretože manuál vám umožní oveľa lepšie využiť dynamický potenciál tohto motoru.
Verziu 1,5 TSI s výkonom 110 kW a s manuálom pritom viete kúpiť už za 23 220 eur, čo je v porovnaní s nami testovaným autom nie celkom zanedbateľný rozdiel 6 400 eur. Samozrejme, je rozdiel aj vo výbavách, prvý zo spomínaných motorov dostanete v uvedenej cene v druhej najnižšej výbave Style, zatiaľ čo nami testovaný agregát až v silnej výbava Xcellence.
Dvojliter, ktorý sme skúšali my, je už skôr voľbou pre fajnšmekrov, reálne ho v aute tohto typu nepotrebujete. Má však výborné parametre – maximálka je 233 km/h a na stovku zrýchli za 7,6 sekundy. Aj vďaka väčšiemu objemu a krútiacemu momentu 320 NM zaberá už od nízkych otáčok ešte lepšie, než už spomínaná 1,5-ka. Cítite to už v štandardnom režime a keď si zvolíte športový, máte na plyn ešte ostrejšie reakcie.
Dynamickú jazdu si naozaj viete užiť aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave a celkovo výbornému podvozku, ktorý má príkladnú stabilitu v zákrutách, kde sa aj pri ostrejšej jazde auto nakláňa len minimálne. Zároveň je však až prekvapivo komfortný pri prejazde aj väčších nerovností, dlhších jázd, aj „v kompletnom obsadení“, sa v ňom naozaj nemusíte obávať. Čo viac môžete od rodinného kombi chcieť?
Verzia pre fajnšmekrov
Z nášho pohľadu je testovaný Leon vo verzii kombi výborným rodinným autom s dobrým vnútorným priestorom a obrovským kufrom. Má príkladnú jazdnú dynamiku, užijete si v ňom aj športovejšiu jazdu a pritom stále zostáva nielen komfortný, ale aj úsporný. Je to, ako sme už napísali, motor pre fajnšmekrov a je super, že je ešte v tejto triede áut pri súčasnej vojne s emisiami vôbec v ponuke.
Ak ale chcete ušetriť, Leon ST bude výborný aj s lacnejšou benzínovou 1,5-kou, avšak bez automatu. To je však skôr výhodou, než chybou. Trochu nám v testovanom aute prekážala absencia aspoň základných hardvérových ovládačov a možno by sme v ňom, aspoň v športovom režme, privítali aj o niečo drsnejší zvuk.