Test: SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 - poriadne auto s poriadnym motorom!

Benzínový dvojliter v Leone výborne zaberá už od nízkych otáčok a je prekvapivo úsporný. Škoda, že ho nemožno kombinovať s manuálom.

, 21.08.2022 07:00
debata (4)
V červenej farbe veľmi dobre vyniknú dynamické... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Leon Sportstourer V červenej farbe veľmi dobre vyniknú dynamické línie Leonu Sportstourer.

SEAT na Slovensku stojí neprávom trochu v tieni mladoboleslavskej Škody, ktorá ťaží z historicky danej silnej pozície na našom trhu. Stačí sa pozrieť na čísla. Zatiaľ čo Škoda predala na Slovensku za prvých 7 mesiacov tohto roku spolu takmer 7 700 nových áut, SEAT za rovnaké obdobie necelých 900 áut. A pritom má určite čo ponúknuť.

Leon verzus Octavia

Pravdou je, že obe automobilky, patriace do koncernu VW, sú výrazne postihnuté nedostatkom komponentov a vojnu na Ukrajine. Zatiaľ čo Škode sa relatívne darí aspoň s dodávkami veľkého SUV Kodiaq, SEAT ešte stále má problémy dostať na trh aspoň v minimálnom množstve mimoriadne očakávané Tarraco, ktoré mu bude zdatným konkurentom.

Už sme ho mali možnosť vyskúšať, test prinesieme v dohľadnej dobe, zatiaľ však môžeme povedať, že s dvojlitrovým dieslom pod kapotou sa zaradilo k „tisíckárom“, teda k modelom, schopným prejsť na jednu nádrž približne tisíc kilometrov. A vyzerá fakt dobre.

Interiér je minimalistický, kvalitne... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022) Interiér je minimalistický, kvalitne spracovaný, no postrádali sme v ňom aspoň základné hardvérové tlačidlá.

Ale späť k Leonu vo verzii Sportstourer, teda s karosériou kombi. Jeho priamym a zároveň najväčším konkurentom je Škoda Octavia. SEAT v prevedení kombi začína vo verzii 1,0 TSI 90, teda s benzínovým motorom s výkonom 66 kW a 5-stupňovým manuálom na cene 18 480 eur.

Octavia kombi už túto verziu v cenníku nemá, začína až so silnejším 81 kW „litrákom“ a 6-stupňovým manuálom na cene 21 640 eur. Tu už priame porovnanie možné je. Leon Sportstourer v rovnakom prevedení začína na cene 18 860 eur, je teda v prvej porovnateľnej verzii výrazne lacnejší – o vyše tritisíc eur. A to až pri detailnom porovnaní cenníkov vyzerá zaujímavo.

SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022)
SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022)
+7SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022)

A ako to je v prípade testovaného auta? SEAT Leon Sportstourer stojí s benzínovým dvojlitrom s výkonom 140 kW a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG 29 620 eur. Octavia kombi v rovnakom prevedení začína na sume 34 750 eur.

Ale pozor – Octavia kombi tento agregát ponúka výhradne s pohonom 4×4, zatiaľ čo Leon Sportstourer „štvorkolku“ s týmto motorom vôbec nepredáva, ide o verziu s pohonom prednej nápravy. Takže rozdiel v cene ide do výraznej miery na vrub práve pohonu 4×4. Ak by ste predsa len chceli Leon Sportstourer vo verzii 4×4, tak máte jedinú motorickú možnosť – naftový dvojliter s výkonom 110 kW.

Pokiaľ ide o rozmery, Octavia je vo všetkých smeroch a pár milimetrov väčšia a ponúka o 20 litrov väčší batožinový priestor. Či však máte kufor s objemom 620 alebo 640 litrov nie je až tak dôležité. V oboch vozidlách je naozaj impozantný, čo sa pri rodinnom kombi aj žiada. Leon kombi je od 5-dverového hatchbacku dlhší o 30 centimetrov, celý rozdiel sa premietol do kufra, inak majú rázvor – tým pádom aj vnútorný priestor prakticky totožný.

Komfortný a priestranný

Auto ponúka dostatok miesta vpredu aj vzadu, kde poteší delená lavica v pomere 40:20:40. Sedadlá nielen dobre vyzerajú, ale majú aj dostatočné bočné vedenie a pritom stále zostávajú komfortné – za ne si SEAT naozaj zaslúži jednotku.

Interiér nezaprie koncernovú príbuznosť s Volkswagenom, takže v ňom máte prístrojovú dosku takmer bez hardvérových tlačidiel, dotykom musíte nastavovať v podstate všetko, nie celkom najšťastnejšie riešeným slajdrom ovládate klímu. Ale inak je interiér minimalistický, pôsobí relatívne hodnotne a elegantne. V kabíne zaujme centrálny displej a skosený volant s logom FR v spodnej časti.

A keď sme už to „FR“ spomenuli – ide o športovo ladenú výbavu, za ktorú si síce trochu priplatíte, ale stojí zato. „Trochu“ myslíme doslova, SEAT totiž testované auto ponúka v dvoch výbavách – Xcellence a FR. Prvá je viac elegantná, druhá viac športová, rozdiel medzi nimi je v prípade testovaného auta 230 eur.

Silnou stránkou auta je obrovský kufor s... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022) Silnou stránkou auta je obrovský kufor s objemom až 620 litrov.

Z nášho pohľadu mu tá športová naozaj svedčí a máte v nej – na rozdiel od Xcellence napríklad aj volič jazdných režimov SEAT Drive profile. Ten umožňuje špecifické nastavenie riadenia, odozvy plynového pedálu, prevodovky DSG v štyroch rôznych režimov: Comfort, Eco, Sport a Individual a k tomu máte vyššie zmienené naozaj výborné športové sedadlá.

Športovo sú ladené aj nárazníky vpredu a vzadu, koncovky výfukov a na aute máte aj sivé lakované kryty spätných zrkadiel. V Xcellence máte zas viac chrómových doplnkov, v cene bezkľúčové ovládanie, svetelný a dažďový senzor a pár ďalších doplnkov.

Dobrá dynamika, nízka spotreba

A ako SEAT Leon Sportstourer s dvojlitrovým benzínom a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou jazdí? Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše – výborne. Len pre zaujímavosť – približne pred mesiacom sme publikovali test SEAT-u Arona s benzínovým štvorvalcom s objemom1,5 litra, výkonom 110 kW (150 koní) a 7-stupňovým dvojspojkovým automatom DSG, nájdete ho na tomto odkaze.

SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022)
SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022)
+12SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022)

Dosiahli sme s ním priemernú spotrebu 6,6 litra na sto kilometrov. Teraz sme s dvojlitrom s výkonom 140 kW (190 koní) dosiahli pri podobnom profile jazdy s o niečo viac kilometrami absolvovanými po diaľnici spotrebu 7,2 litra a sme presvedčení, že s ľahšou nohou na plyne by sme s týmto autom vedeli jazdiť s dlhodobým priemerom okolo 7 litrov. Samozrejme, Arona je crossover s o niečo horšou aerodynamikou, ale aj tak je rozdiel pozoruhodne malý.

Pokiaľ chcete mať z Leonu rýchle a naozaj dynamické kombi a pritom aj ušetriť, myslíme si, že 1,5-litrový agregát je pre toto auto úplne ideálnou voľbou, aj keď ho (s výnimkou mild hybridu) nedostanete s automatom, ale len so 6-stupňovým manuálom. Čo ale vôbec nie je na škodu, pretože manuál vám umožní oveľa lepšie využiť dynamický potenciál tohto motoru.

Verziu 1,5 TSI s výkonom 110 kW a s manuálom pritom viete kúpiť už za 23 220 eur, čo je v porovnaní s nami testovaným autom nie celkom zanedbateľný rozdiel 6 400 eur. Samozrejme, je rozdiel aj vo výbavách, prvý zo spomínaných motorov dostanete v uvedenej cene v druhej najnižšej výbave Style, zatiaľ čo nami testovaný agregát až v silnej výbava Xcellence.

Auto má výrazný svetelný podpis, spojnica oboch... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Leon Sportstourer 2.0 TSI 190 (2022) Auto má výrazný svetelný podpis, spojnica oboch zadných svetiel nie je len "odrazka", ale aj reálne svieti.

Dvojliter, ktorý sme skúšali my, je už skôr voľbou pre fajnšmekrov, reálne ho v aute tohto typu nepotrebujete. Má však výborné parametre – maximálka je 233 km/h a na stovku zrýchli za 7,6 sekundy. Aj vďaka väčšiemu objemu a krútiacemu momentu 320 NM zaberá už od nízkych otáčok ešte lepšie, než už spomínaná 1,5-ka. Cítite to už v štandardnom režime a keď si zvolíte športový, máte na plyn ešte ostrejšie reakcie.

Dynamickú jazdu si naozaj viete užiť aj vďaka viacprvkovej zadnej náprave a celkovo výbornému podvozku, ktorý má príkladnú stabilitu v zákrutách, kde sa aj pri ostrejšej jazde auto nakláňa len minimálne. Zároveň je však až prekvapivo komfortný pri prejazde aj väčších nerovností, dlhších jázd, aj „v kompletnom obsadení“, sa v ňom naozaj nemusíte obávať. Čo viac môžete od rodinného kombi chcieť?

Verzia pre fajnšmekrov

Z nášho pohľadu je testovaný Leon vo verzii kombi výborným rodinným autom s dobrým vnútorným priestorom a obrovským kufrom. Má príkladnú jazdnú dynamiku, užijete si v ňom aj športovejšiu jazdu a pritom stále zostáva nielen komfortný, ale aj úsporný. Je to, ako sme už napísali, motor pre fajnšmekrov a je super, že je ešte v tejto triede áut pri súčasnej vojne s emisiami vôbec v ponuke.

Ak ale chcete ušetriť, Leon ST bude výborný aj s lacnejšou benzínovou 1,5-kou, avšak bez automatu. To je však skôr výhodou, než chybou. Trochu nám v testovanom aute prekážala absencia aspoň základných hardvérových ovládačov a možno by sme v ňom, aspoň v športovom režme, privítali aj o niečo drsnejší zvuk.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #kombi #Seat Leon #test auta. autotest #Leon Sportstourer
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek