Test: Peugeot 208 1.4 VTi - levíča po diéte

20.07.2012 10:54
Peugeot 208
Nový Peugeot 208 sa vzdal rekordných rozmerov v prospech nižšej hmotnosti a spotreby. Autor:

Hoci Peugeot sám tvrdí, že novinkou urobil dvojgeneračný skok vpred, v skutočnosti sa nová dvestoosmička inšpiruje minulosťou. Útočí ľahkosťou a kompaktnosťou.

Peugeot 208 bol jednou z najočakávanejších noviniek jarnej automobilovej sezóny. Nielen preto, že sa vyrába v Trnave. Je to v prvom rade auto, ktoré má Peugeot vrátiť do čias, keď hral kľúčovú úlohu v nižšej triede s mega úspešnými modelmi 205 a 206. Má na to? Odpoveď sme hľadali za volantom verzie 1.4 Vti Allure.

Hoci Peugeot sám tvrdí, že novinkou urobil dvojgeneračný skok vpred, v skutočnosti sa nová dvestoosmička inšpiruje minulosťou. Z velikána triedy s dĺžkou cez štyri metre, akým bol Peugeot 207, sa vracia k ľahkosti a kompaktnosti, teda vlastnostiam, ktoré priniesli vavríny jeho predchodcom. Preto neprekvapia nové proporcie a zredukované rozmery. Karoséria má o 6 cm kratší predný a o centimeter kratší zadný previs. Je o dva centimetre užšia aj o málo nižšia.

Svalnaté blatníky ustúpili aerodynamike  a...
Svalnaté blatníky ustúpili aerodynamike a spolu s „vyhladeným“ podvozkom priniesli dvestoosmičke nízky odpor vzduchu s hodnotou Cx 0,29. Autor: Peugeot

Dizajn sa vybral novou cestou, hoci avíza na legendárny Peugeot 205 a 206 neutají. Napríklad tvarom zadného stĺpika či profilom bočných okien. Peugeot 208 sa však zbavil príliš gýčových a okukaných barokových kriviek dvestosedmičky a neustáleho zvýrazňovania levích motívov. Prednosť dostala jednoduchosť a moderný technický akcent inšpirovaný štúdiou SR1. Práve z nej pochádza napríklad nová predná maska so zvláštnym metalickým povrchom.

Svalnaté blatníky ustúpili aerodynamike a spolu s „vyhladeným“ podvozkom priniesli dvestoosmičke nízky odpor vzduchu s hodnotou Cx 0,29. Hravosť, ale malému Peugeotu určite nechýba. Postarali sa o ňu bohato profilované predné svetlá s dennými LED diódami, zadné svetlá v tvare levích pazúrov či veľmi originálny profil okien zasahujúcich do predných blatníkov v tvare akéhosi zobáčika.

Dosť miesta pre štyroch

Menšie rozmery našťastie neobmedzili priestor pre cestujúcich. Práve naopak. Peugeot tu vyčaroval viac miesta ako v minulosti. Vpredu to zvládne aj dvojmetrový dlháň a vzadu je limitom len klesajúca strecha. Ak však nemáte nad 180 všetko je o. k. Dokonca aj vaše nohy nájdu dostatok miesta, keďže pod prednými sedadlami je priestor na chodidlá a na kolená pribudlo v porovnaní s minulosťou až päť centimetrov k dobru. Pochopiteľne, pri nastupovaní vzadu musíte rešpektovať užšie dvere.

Vnútri šokuje 208 novou polohou prístrojového...
Vnútri šokuje 208 novou polohou prístrojového panelu, ale aj multimediálnym rozhraním so 7-palcovým dotykovým displejom. Autor: Peugeot

Peugeot si výrazne polepšil aj v materiáloch. Po rokoch sa tu konečne objavujú mäkčené plasty. Dojem solídnosti umocňujú robustné výplne dverí s mohutnými kľučkami, ktoré len tak ľahko v tejto triede nenájdete, ale aj efektné obklady z klavírnej černe. Rovnako prekvapia sedadlá. Majú príjemnú francúzsku mäkkosť, no na druhej strane im nechýba ani výrazná bočná opora. Nahnevá len lakťová opierka, bez možnosti nastavenia sklonu.

Volant v novej polohe

V ergonómii urobil Peugeot doslova revolúciu. Prístrojový panel totiž premiestnil nad volant a ten, naopak, umiestnil o čosi nižšie. Nevšedné riešenie si vyžiadalo zmenšiť jeho priemer na neskutočných 33 cm. To je parameter blízky zvyklostiam Ferrari. Hoci nové riešenie vyvoláva spočiatku rozpaky, rýchlo si naň zvyknete a kompaktný volant si doslova zamilujete. Ale treba priznať, že v niektorých pozíciách predsa len prekrýva jeho veniec časť analógových prístrojov. Takže, v dvestoosmičke si hľadáte polohu skôr podľa toho, aby ste videli na prístroje a nie podľa toho, ako sa cítite za volantom. Výčitka smeruje aj k slabému tieneniu prístrojov, čo zhoršuje čitateľnosť aj tak malých stupníc.

Na umiestnenie prístrojov si musíte zvykať.
Na umiestnenie prístrojov si musíte zvykať. Autor: Peugeot

Rovnaký problém má však aj nové multimediálne rozhranie s centrálnym 7-palcovým dotykovým displejom. Má skvelú polohu, vysoké rozlíšenie, ale zlú čitateľnosť za slnečného počasia. Je to paradox, pretože práve na tomto prvku si Peugeot veľmi zakladá. Vďaka nemu radikálne zredukoval záplavu klasických tlačidiel. Rozhranie integruje funkcie audiosústavy, navigácie, telekomunikácie, internetu či komunikuje cez USB s externými zariadeniami. Aj preto Peugeot spočítal dni klasickej CD – mechanike. Tú tu už v sérii základných verzií nenájdete (len za príplatok v skrinke spolujazdca). Obľúbený playlist si budete musieť nosiť v praktickejšom a hlavne módnejšom balení na iPode alebo v MP3 prehrávačoch. Na druhej strane si práca s rozhraním vyžaduje istý cvik a konzervatívni klienti s ním nemusia byť práve spokojní. Jediné klasické ovládače ostali už len na paneli klimatizácie.

Nájdete tu dva USB porty.
Nájdete tu dva USB porty. Autor: Peugeot

Pochváliť musíme výhľad. Z dvetsoomičky máte prehľad o dianí vpredu aj vzadu, čomu napomáha veľká presklená plocha aj dostatočne veľké spätné zrkadlá.

Vybavením deklaruje Peugeot 208 svoju modernú povahu. V sérii základnej verzie nájdete ESP, šesť airbagov a dokonca tempomat s obmedzovačom rýchlosti a palubný počítač. Najvyššia úroveň Allure pridáva vyslovene komfortné prvky od dvojzónovej klimatizácie až po parkovací asistent či odbočovaciu funkciu hmlových svetiel.

Pod zadným vekom je slušný kufor s objemom 285 litrov a pod ním ešte plnohodnotnú rezervu. Slabou stránkou je vysoká nakladacia hrana a malý schod, ktorý vzniká na dne po sklopení zadných operadiel.

Pod kapotou klasika

Najväčším trhákom francúzskej novinky sa majú stať úplne nové benzínové trojvalce, to však až na jeseň. Nám sa preto dostala do rúk klasika v podobe známeho 4-valca 1,4 Vti, ktorý je zlatou strednou cestou. Agregát vyvíjaný v spolupráci s BMW má vďaka variabilnému zdvihu ventilov veľmi kultivovaný priebeh výkonových kriviek a malému Peugeotu stačí aj na dlhšie trasy. Horšie je to s jeho akustickým prejavom.

Testovaný Peugeot 208 bol na diaľnici...
Testovaný Peugeot 208 bol na diaľnici hlučnejší, než sme čakali. Autor: Peugeot

V časoch, keď motory na voľnobehu takmer ani nepočuť, zásobuje dvestoosmička posádku zvukovou kulisou v celom spektre otáčok. A keďže prevody sú pomerne krátke, na päťke točí Peugeot 208 pri stovke 3000 otáčok, na diaľnici to nie je práve príjemné. A keď sme už pri prevodovke, Peugot tu neurobil žiaden krok vpred. Ani čo sa týka počtu stupňov a bohužiaľ ani presnosti. Vôle sú stále francúzsky „rozšafné“. Nižšia hmotnosť a lepšia aerodynamika sa však prejavili v hospodárnosti. Náš priemer skončil na slušnej hodnote siedmych litrov.

Hlučný viac ako treba

Podvozok nijako nevybočuje zo štandardov. V porovnaní s Peugeotom 207 si dvestoosmička samozrejme polepšila, ale len čo do kvality jazdných vlastností. Krátke previsy a väčší rozchod jej priniesli predsa len istejšie správanie v zákrutách. Tak či tak ostáva priemerom triedy. To čím ho však podlieza, je jej komfort pruženia. Nie nejde o príliš tvrdé naladenie, ale o schopnosť či skôr neschopnosť pohlcovať nerovnosti. Zvlášť tie krátke sa prenášajú do kabíny v miere, ktorá sa dnes už nenosí. Volte preto radšej menšie kolesá. Rovnako prekvapujúce sú vŕzgavé zvuky šíriace sa zo zadnej časti karosérie. To veľmi kazí celkový dojem. Snaha znížiť hmotnosť tu asi išla na úkor tlmiacich hmôt či tuhosti karosérie. A je to škoda, pretože napríklad riadenie s priamym prevodom aj brzdy so štandardnou štvoricou kotúčov si pochvalu určite zaslúžia.

Krátke priečne nerovnosti sa prenášajú do...
Krátke priečne nerovnosti sa prenášajú do kabíny v miere, ktorá sa dnes už nenosí. Autor: Peugeot

Z Peugeotu 208 preto vystupujete zo zmiešanými pocitmi. Bijú sa v ňom pokrokové riešenia s podcenením faktoru subjektívneho vnímania komfortu. Skôr ako auto preskakujúce jednu generáciu, pôsobí ako prvá generácia nového modelu aj s detskými chorobami, ktoré k nej nevyhnutne patria. Uvidíme, možno opäť zaberie dizajn…

Výhody Nevýhody
veľký kufor poloha prístrojov
multimediálne rozhranie hlučný podvozok
priame riadenie radenie
Technické údaje
Model: 208 1.4 VTi Allure
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1397
Výkon (kW/ot.): 70/6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 136/4000
Prevodovka: 5-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3962/1829/1460
Rázvor náprav (mm): 2538
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 285–1076/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 188
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 10,5
Komb. spotreba (l/100 km): 5,9
Cena: 14 520 €
Sériové vybavenie Allure (vybrané prvky):
stabilizačný systém ESP, 6 x airbag, predné hmlové svetlá, denné LED-svetlá, odbočovacie svetlá, elektrochromatické spätné zrkadlo, dažďový a svetelný senzor, zadný parkovací asistent, dvojosová regulácia volantu, výšková regulácia predných sedadiel, el. balík na okná a vyhrievané spätné zrkadlá, multimediálne rozhranie + 7-palcový dotykový displej, kožený volant a radiaca páka, automatická 2-zónová klimatizácia, palubný počítač, audio s CD (v skrinke spolujazdca), + 2× USB-port, 16-palcové hliníkové disky, chrómový len okien.
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR