Volkswagen je značkou, ktorá ešte za nedávno odvolaného koncernového šéfa Herberta Diessa mala ambíciu stať sa európskou Teslou a do roku 2025 dokonca Teslu prekonať a stať sa najväčším výrobcom elektromobilov na svete. Aj preto na ne kládla až prehnaný dôraz a spaľovacie autá začala trochu zanedbávať.
Táto jednostranná orientácia sa zrejme po personálnych rošádach v koncerne trochu zmierni, čo značke VW rozhodne nebude na škodu. Faktom však je, že obrovský tlak na elektrické autá spôsobil, že aj keď sa možno elektromobily nepredávajú tak dobre, ako by VW chcel, tak na trh priniesol zatiaľ modely, ktoré naozaj stoja za pozornosť.
A aktuálne asi najzaujímavejší sme mali možnosť práve otestovať. Je ním Volkswagen ID.5 GTX s takmer 300 koňmi systémového výkonu pod kapotou a k tomu s pohonom 4×4.
Dvaja z jedného cesta
Hneď na úvod si rozšifrujme skratku GTX. Písmená GT odkazujú na športovosť modelu, dôležitejšie je však to tretie písmeno – X. To označuje prítomnosť elektrického pohonu všetkých kolies. Takže pri elektromobiloch sa rozlúčime s označením 4Motion, všetky budú v prípade štvorkolky označené ako GTX. Je to tak v prípade ID.4 GTX, jeho test nájdete na tomto odkaze, a aj práve testovaného ID.5 GTX.
Keď sme už ID.4 GTX spomenuli, porovnajme ho aspoň stručne s ID.5 GTX. Z hľadiska rozmerov sú obe autá temer identické, rozdiely sú milimetrové, prakticky ich ani netreba spomínať. Výkonovo sú taktiež oba modely vo verzii GTX v podstate rovnaké.
Ich dva motory (výkonnejší vzadu a slabší vpredu) majú pozoruhodný systémový výkon 220 kW, teda 299 koní a k tomu pohon 4×4. Jeden zo zásadných rozdielov medzi nimi zistíme pri pohľade do cenníku. Model ID.4 GTX aktuálne štartuje na cene 59 090 eur, zatiaľ čo ID.5 GTX má štartovaciu cenu 61 290 eur. Rozdiel je medzi nimi teda 2 200 eur. V základných verziách oboch modelov je rozdiel 3 300 eur (ID.4 štartuje na sume 47 290 eur, zatiaľ čo ID.5 na 50 590 eurách).
Svojim spôsobom je to „daň za dizajn“. S modelom ID.5 totiž Volkswagen vstupuje do mimoriadne populárnej a žiadanej kategórie vozidiel s označením SUV-coupé. Teda ide o SUV, ktorého zadná časť je skosená podobne ako pri vozidlách kupé, čo má podčiarkovať jeho dynamiku a športové naladenie. A v prípade testovaného modelu musíme priznať, že z nášho subjektívneho hľadiska sa ID.5 GTX mimoriadne vydarilo, považujeme ho aktuálne za vôbec najkrajší volkswagen.
Výkon v exkluzívnom balení
Pri ID.5 GTX je prepracovaný predný nárazník, má lakované obklady dverí a hlavne novú zošikmenú líniu strechy, takže od B-stĺpiku vyzerá naozaj inak. Pri SUV-kupé sa mnohí obávajú, že dozadu klesajúca strecha uberá priestor nad hlavou. V prípade tohto auta je však rozdiel oproti ID.4 len jeden a pol centimetra.
Priestoru nad hlavou je naozaj v tejto verzii dosť a čo je podstatné, tak z hľadiska objemu nijako neutrpel ani kufor, ktorý poskytuje veľmi slušný objem 549 litrov (aj napriek zošikmenej streche je to dokonca o pár litrov viac, než pri ID.4), treba však rátať s vyššie položenou nakladacou hranou.
Prístrojová doska je takmer identická s modelom ID.4 GTX. Nechýba modrá koža, červené prešívanie, špeciálny poťah sedadiel a prahové „GTX“ lišty. Pred vodičom je menší displej digitálneho združeného prístroja, v strede prístrojového panelu je veľký dotykový displej systému infotainmentu s ovládacími prvkami klimatizácie, ktorým však chýba podsvietenie. Dodatočné informácie zobrazuje voliteľný inovatívny head-up displej s rozšírenou realitou.
Top verzia GTX sa od zvyšných dvoch (Pro a Pro Performance) odlišuje niekoľkými detailmi aj zvonku. Zadný nárazník je inak tvarovaný a nižšie položený, ochranné lišty dvier sú lakované vo farbe karosérie, vzadu sú sériovo 3D LED svetlá a na výber sú dve animácie, ktorými sa rozblikajú svetlá, keď sa k autu priblížite s kľúčom.
Pri GTX máte ďalej oproti verzii Pro Performance svetlomety IQ.Light LED-Matrix s adaptívnymi diaľkovými svetlami už v sérii, dopĺňajú ich vyššie spomenuté 3D zadné LED svetlá, trojzónová automatická klimatizácia a 20-palcové disky so špecifickým dizajnom. Za príplatok môžete mať aj adaptívne tlmiče alebo hi-tech balík s množstvom pokročilých jazdných a bezpečnostných asistentov.
Pár dôležitých čísiel
A samozrejme najdôležitejší rozdiel – GTX má pohon 4×4 a systémový výkon 220 kW. Verzia Pro Performance ponúka o 70 kW menej a poháňaná je zadná náprava. Vďaka pohonu 4×4 v rámci jazdných režimov pribudol nový režim Traction, zlepšujúci trakciu auta na povrchoch s nižšou adhéziou. Deje sa tak vďaka rozloženiu hnacej sily optimálne medzi prednú a zadnú nápravu a zároveň sa zníži krútiaci moment.
Na druhú stranu – ID.5 Pro Performance je lacnejšie o nezanedbateľných 9 100 eur a základná verzia Pro , ktorá ponúka najnižší výkon (128 kW) je od GTX lacnejšia až o 10 700 eur. Všetky tri majú batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh.
Subjektívne by sme asi dosť výrazne zvažovali, či ísť do verzie GTX, alebo zostať pri ID.5 Pro Performance. A povieme aj prečo. Pravdou je, že GTX ponúka naozaj excelentné zrýchlenie – z nuly na stovku mu stačí 6,3 sekundy – a to je pri hmotnosti niečo nad 2,2 tony super hodnota. Najmä v režime Sport zrýchlenie naozaj intenzívne cítiť. Maximálka auta je obmedzená na 180 km/h.
Nízke ťažisko vďaka nízko uloženej batérii je veľkým benefitom pri ostrejšom prejazde zákrut, kde auto dokáže vynikajúco maskovať svoju vyššiu hmotnosť. Tá sa čiastočne prejaví iba v miernej nedotáčavosti.
Z nášho pohľadu prichádza pohon 4×4 k slovu iba sporadicky a pravdou je aj to, že napriek extrémnym parametrom ID.5 GTX nie je modelom, ktorý by vás lákal k nejakej extra dynamickej až agresívnej jazde. Je to skôr priestranné a dobre vyzerajúce auto, v ktorom si viete užiť pocit okamžitého zrýchlenia, ale raz za čas. A takmer rovnaké pocity si viete užiť aj vo výrazne lacnejšej verzii Pro Performance s rovnako nastaveným podvozkom, ktorá má maximálku o 20 km/h nižšiu a na stovku potrebuje niečo vyše 8 sekúnd.
Oproti ID.4 GTX má testované auto lepšiu aerodynamiku, čo by sa malo podpísať na o niečo nižšej spotrebe. Nevieme to presne porovnať, nakoľko sme ID.4 GTX testovali v zime a ID.5 GTX uprostred leta. Ale pár čísiel samozrejme poskytnúť vieme. Priemerná spotreba by sa mala podľa výrobcu pohybovať tesne pod hranicou 17 kWh na sto kilometrov. Tá naša sa pri skôr úspornej jazde s kilometrami rovnomerne rozloženými medzi mesto okresky a diaľnice priblížila 19 kWh.
V meste sa v pohode dostanete aj pod 15 kWh, na diaľnici pri rýchlostiach medzi 110 až 120 km/h by ste sa mali zmestiť do 22 kWh na sto kilometrov. Skúsili sme si aj dynamickejšiu jazdu po okreskách. Pravdou je, že tento štýl jazdy relatívne väčšiemu a pomerne ťažkému SUV svedčal najmenej, pri ňom by ste mali rátať so spotrebou nad 25 kWh na sto kilometrov.
Pokiaľ ide o nabíjanie, tak v rýchlonabíjačke pri výkone 135 kW (ak sa vám ho niekde náhodou podarí dosahnuť) auto nabijete z 5 na 80 percent za 38 minút, doma z wall-boxu pri 11 kW vám to bude trvať približne 7 a pol hodiny.
Oplatí sa?
Z nášho pohľadu je ID.5 GTX po dizajnovej stránke výnimočne vydareným autom. Jeho vysoký výkon cítiť vďaka okamžite dostupnému maximálnemu krútiacemu momentu najmä pri rozbiehaní. Má nízko položené ťažisko, čo sa prejaví na stabilite v zákrutách, kde však cítite aj vysokú hmotnosť, premietajúcu sa do čiastočnej nedotáčavosti. Podvozok je naladený neutrálne, respektíve mierne tvrdšie, možno by sme preto privítali menšie kolesá.
Subjektívne by sme volili skôr verziu Pro Performance, ktorá ponúka veľmi slušný výkon 150 kW, aj keď bez pohonu 4×4 a s maximálkou 160 km/h, čo je o 20 kilometrov menej, než má GTX. Pri nej sa nám zdá akceptovateľnejší pomer cena/hodnota, začína totiž na sume 52 190 eur, čo je, ako sme už napísali, o 9 100 eur menej, než základná cena testovanej verzie GTX.
A to sme ešte nespomenuli fakt, že testované auto malo doplnkovú výbavu vrátane adaptívneho podvozku, výrazne rozšírenej verzie jazdných a bezpečnostných asistentov, dizajnových vylepšení a ďalších drobností, ktorá jeho cenu posunula nad 70-tisícovú hranicu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | VW ID.5 GTX |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 599 |
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 607 |
Rázvor náprav (mm) | 2 771 |
Objem kufra (l) | 549 – 1 561 |
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) | od 2 242 |
Technické údaje, spotreba a dojazd | VW ID.5 GTX |
---|---|
Max. výkon (kW/k) | 220/299 |
Max. krút. moment (Nm) | 162/310 |
Prevodovka | jednostupňová, automatická |
Kapacita batérií (využiteľná, kWh) | 77 |
0 – 100 km/h (s) | 6,3 |
Maximálna rýchlosť km/h | 180 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 16,9 |
Spotreba počas testu (l) | 18 – 19 (august) |
Dojazd (komb., km) | 491 |
Dojazd počas testu (km) | cca 440 – 450 (august) |
Čas nabíjania | VW ID.5 GTX |
---|---|
DC 135 kW 5% – 80% (min) | 38 |
AC 11 kW 0% – 100% (h) | 7,5 h |
Ceny a výbavy | Volkswagen ID.5 GTX |
---|---|
Zákl. cena VW ID.5, 128 kW (€) | 50 590 |
Zákl. cena VW ID.5 GTX, 220 kW (€) | 61 291 |
Cena test. auta (€) | 70 690 |
VW ID.5 s financovaním cez VOKLSWAGEN FINANCIAL SERVICES
Elektrický výkon, ktorý inšpiruje. S výhodným financovaním bez poplatkov, s nízkou splátkou a akontáciou od 10% do 40%.
Model | VW ID.5 GTX |
---|---|
Cena vozidla | 70 690 € |
Typ financovania | VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania) |
Akontácia: | 40% (28 276 €) |
Výška úveru: | 42 414 € |
Spracovateľský poplatok: | 0 % |
Dĺžka splácania: | 60 mesiacov |
Posledná navýšená splátka: | 24 544 € |
Značkové VW poistenie v splátke (Allianz-SP a.s.) : PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo
Výška mesačnej splátky: 717 € vrátane poistenia *
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. VW nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW.