Pokračovanie článku: Test: Kia EV6 GT-line – kórejský 'Taycan' rúca predsudky

Dva silné motory vám rozprúdia krv

Verzia GT-line je zatiaľ najvýkonnejšiou. Platforma E-GMP totiž umožňuje použiť menší aj väčší batériový paket a tiež jeden alebo dva motory. Asi rýchlo pochopíte, že naše EV6 ťažilo z maxima. GT-line má teda dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, aj preto si zaslúžil označenie AWD a k tomu batérie s využiteľnou kapacitou 77,4 kWh. Je sympatické, že Kia udáva práve využiteľnú kapacitu. Takže sa nenechajte oklamať údajmi konkurentov, ktorý označujú svoje produkty celkovou kapacitou. Napríklad taký Enyaq iV 80 má v skutočnosti kapacitu tiež 77 kWh, hoci číslovka sľubuje viac. Pár elektromotorov dáva GT-line vskutku ohromujúci výkon 239 kW a krútiaci moment 605 Nm. Treba si ale tiež uvedomiť, že elektrická Kia má na váhe 2 090 kg. O to prekvapujúcejšie je, že s nadváhou nemá najmenšie problémy. Na stovku to zvládne za adrenalínových 5,2 sekundy.

Modulárna elektrická platforma E-MPG ponúka dve... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Modulárna elektrická platforma E-MPG ponúka dve kapacity akumulátorov a pohon zadných alebo všetkých kolies. Podľa toho sa odvíja výkon od 125 až do 239 kW.
IMG 20220416 111542 Čítajte viac Test: Kia Proceed GT – viac kupé ako kombi

Zvlášť šprinty z miesta sú omamné. Stačí prudko stlačiť plyn a v takmer úplnom tichu vás to zatlačí do operadla. Ale pozor. endorfíny sú závislé na zvolenom jazdnom režime. Maximálny výkon je k dispozícii len režime Sport, keď sa do práce zapojí predný elektromotor. V režime Comfort ostáva tiež pasívny s výnimkou prudkej akcelerácie. A v režime Eco je EV6 GT-line čistou zadokolkou. No i tak vám dopraje akceleráciu, ktorú väčšina konvenčných áut ani nezvládne. Ak chcete viac adrenalínu, môžete zosilniť syntetický zvuk aparatúry Meridian, ktorá vás ovlaží akousi kulisou z „hviezdych vojen“. Mimochodom, jazdné módy prepínate priamo tlačidlom priamo na volante. Klobúk dole, pri konkurentoch sa totiž často nevyhnete blúdeniu v palubnom menu alebo hľadáte ovládač režimov kdesi medzi sedadlami.

Pod prednou kapotou je nielen výkonová... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Pod prednou kapotou je nielen výkonová elektronika či klimatizácia, ale aj malý batožinový priestor.

Vzorovo vyriešené je aj nastavenie miery rekuperácie krídelkami na volante. Perfektné! Volíte jeden z troch stupňov, prípadne rekuperáciu úplne deaktivujete, čo umožňuj efektívne plachtenie. Najvyššia úroveň tvorí zas funkciu e-Pedal, takže ak nebrzdíte naozaj prudko, stačí auto ovládať pedálom akcelerátora. To, že EV6 je rýchle v priamke nás po skúsenostiach s mnohými výkonnými elektromobilmi neprekvapilo, ale nečakali sme, že bude až tak hravé v zákrutách. Nízke ťažisko, široký postoj, rozloženie hmotnosti v pomere 53 : 47, kolesá umiestnené takmer v rohoch karosérie a pneumatiky Michelin Pilot Sport4 SUV s profilom 255/45 R21 robia svoje. EV6 sa správa prekvapivo neutrálne, nenakláňa sa a urputne drží zvolenú stopu, akoby vážilo o pol tony menej. Riadenie je príjemne priame a výjazdy zo zákrut doslova pôžitkom.

Spotreba na uzde

Veľkým prínosom je plynulosť dávkovania výkonu, ktorú v aute s viacstupňovou prevodovkou jednoducho nezažijete. Pred zákrutou trošku uberiete a potom EV6 opäť „stúpite na krk“. Reakcia je bleskurýchla. Predbiehacie manévre sú hračkou. Stačí pár sekúnd a „nepriateľov“ máte v spätnom zrkadle. Opäť v tichu, takže sa môže ľahko stať, že stratíte odhad rýchlosti. Na to si treba dávať pozor. Maximálka končí pri relatívne nízkych 188 km/h, tak ako to býva pri elektromobiloch zvykom. Napriek jazdným vlastnostiam, ktoré vás lákajú otestovať vlastné schopnosti, z vás ale EV6 nevytrasie dušu. Podvozok skvelo filtruje nerovnosti i keď má predsa len tvrdšiu charakteristiku. Zadný pomocný rám je ku karosérii upevnený pomocou hydraulických puzdier. Systém tlmičov a pruženia je navyše doplnený o ďalší piest, ktorý reguluje silu tlmenia pri spätnom odskoku. Takže aj bez adaptívnych tlmičov zvláda EV6 slovenské cesty s prehľadom.

Dlhodobý priemer spotreby za 4 700 km sa udržal... Foto: Tomáš Andrejčák
Kia EV6 GT-line - test 2022 Dlhodobý priemer spotreby za 4 700 km sa udržal pod 20 kWh na 100 km. My sme ale jazdili ešte úspornejšie. Pomáhalo nám teplé počasie.
Kia EV9 Concept - 2021 Čítajte viac Kia EV9: Veľké elektrické SUV zamieri na linky už o rok

Iste sa pýtate, čo si za svoje služby EV6 GT pýta. Je to elektromobil a tak sú namieste obavy z dojazdu a dlhých časov nabíjania. Lenže EV6 GT má na to účinný liek – relatívne veľkú batériu, nízku spotrebu a pekelne rýchle nabíjanie. Ako sme spomínali, batérie pracuje s napätím 800 V, podobne ako Porsche Taycan či Rimac Nevera. To je dôvod, prečo Kia EV6 vytŕča z radu a robí vrásky konkurentom. Spotrebu energie má vzhľadom na enormný výkon pod kontrolou. V meste sme jazdili za približne 15 kWh na 100 km. Mimo mesta sa spotreba vyšplhala maximálne na 17 kWh. EV6 dokonca nevadia ani kopce. A tie sme si užili požehnane na strednom a východnom Slovensku. Stojí za tým účinná rekuperácia. To, čo miniete pri stúpaní sa vám z veľkej časti do batérie vráti pri klesaní. Brzdili sme prakticky stále pomocou elektromotorov. Jedine na diaľnici si EV6 vypýta okolo 22 až 24 kW/h na 100 km. Ale ani to nie je zlé.

Konektor nabíjania je na výbornom mieste.... Foto: Kia
Kia EV6 GT - 2022 Konektor nabíjania je na výbornom mieste. Káblom doň vždy dosiahnete.

Samozrejme, do kariet hralo Kii teplé letné počasie. Klimatizácia síce bežala, ale ako viem, tá potrebuje menej energie, ako zimné vykurovanie. Náš priemer za asi 2 000 km, vrátane diaľnic sa nakoniec ustálil na nižšej hodnote, ako udávaných 18 kWh/100 km. Dlhodobý priemer za viac ako 4 700 km, v ktorom boli aj predošlé testy, sa vyšplhal na 19,8 kWh. Ako sa ale s autom jazdilo, netušíme. No aj pri tejto hodnote máte k dispozícii dojazd 390 km. No a my sme zvládli až takmer 500 pri úspornom štýle jazdy, nevynímajúc kopcovitý terén. Úzkosť z dojazdu teda mať pri EV6 naozaj nemusíte. Zvlášť ak ponúka úžasne rýchle nabíjanie výkonom 240 kW. Aj to sme si vyskúšali.

Nabíjanie bez čakania

Začínali sme nabíjať 20 percentách. Výkon sa vyšplhal po chvíľke až na 230 kW! Nič také sme zatiaľ nezažili. Stačilo 4,5 minúty a boli sme na 40 percentách, na 60 % sme sa dostali za deväť minút a na 80 za 15. Nabíjací výkon dosahoval stále skvelých 150 kW. No a skončili sme na 90 % po 21 minútach, keď sme „natankovali“ spolu 57,9 kWh. To je o 10 kWh viac ako pri podobnom nabíjaní s Mercedesom EQS so 400 V architek­túrou. Za 21 minút sme teda dobili 70 % batérie, na ďalších minimálne 300 km jazdy. Tvrdiť teda, že elektromobily sú kvôli dlhému nabíjaniu nepoužiteľné na dlhé trasy je nezmysel. EV6 GT je toho jasným dôkazom. Dvadsať minút totiž bežne strávite na čerpacích staniciach aj s konvenčným autom. Pretože okrem samotného tankovania treba zaplatiť a občas príde vhod aj chvíľa oddychu.

Napätie 800 V robí zázraky. Len za 20 minút sme... Foto: Tomáš Andrejčák
Kia EV6 GT-line - test 2022 Napätie 800 V robí zázraky. Len za 20 minút sme dobili batériu z 20 na 90 %. "Dotankovali" sme takmer 58 kWh!
Kia Niro - 2022 Čítajte viac Kia Niro: Konečne vieme všetko. Aj o elektrickej verzii

Kia EV6 GT-line je nepochybne jeden z najlepších elektromobilov planéty. Nie náhodou si vyslúžia titul Európske auto roka 2022. Dokonca ho „vyfúkla“ sesterskému Hyundaiu Ioniq 5, práve kvôli veľmi dobrému hodnoteniu jazdných vlastností a skvelému vypracovaniu kabíny. Samozrejme, nie je to lacná hračka, ale vo svete elektrických áut sme si už na vyššie ceny zvykli. A v tomto svetle je EV6 skôr „lacným“ elektromobilom. Základná verzia so zadným náhonom a menšou batériou (58 kWh) začína na 49 900 eurách. Náš najdrahší GT-line s dvojicou synchrónnych elektromotorov si Kia cení na 67 590 eur. Je to výrazne menej ako zaplatíte za prémiové elektromobily a podobne ako za konkurenčné produkty, napríklad tie z koncernu VW, ktoré však nezvládnu tak rýchle nabíjanie ako EV6.

GT-line AWD má navyše enormne bohatú výbavu. Nielen príťažlivý exteriérový balík, 20-palcové disky, polokožené čalúnenie s Alcantarou, vynikajúce matrixové svetlá, najvyššiu úroveň infotainmentu s aparatúrou Meridian so 14 reproduktormi, vyhrievané a ventilované sedadlá, vyhrievaný volant ale aj pokročilý parkovací asistent, kompletný balík podpory vodiča s adaptívnym tempomatom a udržiavaním v jazdnom prúde. Mimochodom, asistenčné systémy pracujú bezchybne. Svetlá neoslňujú a inteligentný tempomat vyžíva vo veľkom rekuperáciou. Investovať už niet do čoho. V cenníku zostávajú iba dve položky – panoramatické strešné okno za 890 eur a matný lak karosérie za 690 eur. Ale aj bez nich je EV6 autom „nabitým“ až po strechu.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #test #elektromobily #Kia EV6 #Kia EV6 GT-line
Články podľa značiek