Ubehlo niekoľko rokov, kým Lexus presvedčil potenciálnych zákazníkov o svojich kvalitách, získal si prepotrebný imidž a zaradil sa do klubu ku trojici prémiových automobiliek z Nemecka. Rovnako úspešný príbeh sa teraz snaží napísať značka DS Automobiles. Hoci Francúzi majú aj sedan vyššej strednej triedy, gro ponuky tvoria kompaktné modely, o ktoré majú Európania najväčší záujem.
V rámci prvej jazdy sme si vyskúšali ten najpredávanejší – DS 7. Kompaktné SUV aktuálne prešlo omladzovacou kúrou a prvé, čo si všimnete, je upravený názov auta. Vypadol z neho výraz „Crossback“, takže po novom je to skrátka iba DS 7.
Dizajnéri premodelovali prednú i zadnú časť a ubrali z trblietok. Keď sa predtým človek s kľúčom vo vrecku priblížil k autu, tri moduly v predných svetlách sa na privítanie otočili o 360 stupňov. Modernizovaná verzia už toto divadielko neponúkne, ale samotná technika si polepšila.
Svetlá ako sa patrí
Plne diódové svetlá sa podľa potreby natáčajú do zákruty a dokážu odtieniť ostatné autá na ceste. Výška svetelného kužeľa závisí od aktuálnej rýchlosti. Dosvit pri mestskej päťdesiatke predstavuje asi 65 metrov. Pri vyšších rýchlostiach a s aktivovanými diaľkovými svetlami sa natiahne na 380 metrov. Hlavné svetlomety musia nahradiť aj hmlovky, ktoré po modernizácii zmizli z ponuky.
Za zmienku stojí výrazné denné svietenie, ktoré zároveň plní úlohu smeroviek. Svetlo žiari akoby z útrob karosérie. Základom je priehľadný polykarbonát, ktorý z vnútornej strany nalakujú do odtieňa karosérie. Laser následne odstráni časť farby tak, aby vzniklo päť zvislých pruhov, skrz ktoré presvitá svetlo. Zdrojom sú – ako inak – diódy.
Koncové svetlá sú naďalej dvojdielne. Vyššie nájdete svetlá s efektnou grafikou, pripomínajúcou rybie šupiny. Keďže svetlá sú súčasťou piatych dverí, po ich otvorení by zadná časť zostala neosvetlená. Preto konštruktéri zakomponovali ďalšie koncové svetlá do nárazníka. Za normálnych okolností svietia horné svetlá. V momente, keď otvoríte kufor, zažnú sa spodné. Podobný trik používajú napríklad SUV od Audi.
Kvalitnejšie displeje
Spasovanie jednotlivých častí karosérie, vrátane plastových lemov blatníkov, bolo na novinárskych autách prvotriedne. A to je dobrá pozvánka do interiéru, pretože aj vo vnútri je remeselné spracovanie naozaj precízne. Napokon, zlepšenie kvality montáže bolo jednou z priorít omladzovacej kúry. Ďalšou prioritou bolo povýšiť technologickú výbavu DS 7.
Digitálny prístrojový panel nám pripadal prehľadnejší, než sme si ho pamätali z minulosti. Avšak väčšiu pozornosť púta dotyková obrazovka uprostred palubnej dosky. S uhlopriečkou 12 palcov síce nepatrí medzi absolútne najväčšie, ale nová generácia multimediálneho systému zásadne rýchlejšie reaguje na pokyny prstom. Logika menu si vyžaduje zvyk. Komu sa nepozdáva, môže ho konfigurovať tak, aby mal najčastejšie využívané funkcie naozaj po ruke.
Revolúcia pod kapotou
Kto chce DS-Sedmičku s čisto benzínovým turbomotorom 1.6 PureTech (133 kW/181 k), mal by sa poponáhľať po jeden z posledných kusov spred modernizácie. Po nej už obyčajný benzín v ponuke nie je. Iba plug-in hybrid alebo diesel.
Naftu spaľuje známa jedna-päťka BlueHDi (96 kW/130 k), spriahnutá výhradne s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Ide o ústrojenstvo s kvapalinovým hydromeničom od japonského dodávateľa Aisin. Naftový dvojliter by ku charakteru auta sedel viac, ale k dispozícii nie je už dávno.
Pri plug-in hybridoch je ponuka širšia. Základ benzínovo-elektrického pohonu predstavuje prepĺňaná jedna-šestka a osemstupňová automatická prevodovka Aisin. Tentoraz však bez hydrodynamického meniča, pretože ten nahradil trakčný elektromotor.
Verzia s pohonom predných kolies dosahuje kombinovaný výkon 165 kW (224 k). Varianty s pohonom 4×4 majú ešte druhý elektromotor. Je umiestnený vzadu a cez otvorený diferenciál roztáča zadné kolesá. Slabšia štvorkolka sa pýši kombinovaným výkonom 220 kW (299 k). Silnejšia dokonca 265 kW (360 k), a to napriek identickým ingredienciám. Rozdiel je zrejme v softvérovom naladení pohonu a intenzívnejšom využívaní elektrického dopingu.
Motorizácie – základný prehľad
– | DS 7 E-Tense 225 | DS 7 E-Tense 4×4 300 | DS 7 E-Tense 4×4 360 |
---|---|---|---|
1.6 PureTech | 133 kW (180 k) | 147 kW (200 k) | 147 kW (200 k) |
predný elektromotor | 81 kW (110 k) | 81 kW (110 k) | 81 kW (110 k) |
zadný elektromotor | nie je | 83 kW (113 k) | 83 kW (113 k) |
kombinovaný výkon | 165 kW (224 k) | 220 kW (299 k) | 265 kW (360 k) |
Pohodlný, ale aj precízny
Ako prvý sme si vyskúšali základný plug-in hybrid. Nemalú pohotovostnú hmotnosť auta 1847 kilogramov cítiť najmä v zákrutách. Poháňacie ústrojenstvo má dosť síl aj na diaľnici. Prioritou pre DS 7 je pohodlie. A tak sa karoséria na mäkkom pružení komfortne pohojdáva, kabína je akusticky veľmi dobre utlmená a riadenie je ľahučké – neponúka žiadny cit. S charakterom auta to bezpochyby ladí.
Snáď len elektromechanický posilňovač bŕzd, ktorý pri spomaľovaní mixuje rekuperačné brzdenie s klasickými hydraulickými brzdami, si zaslúži ešte doladiť. Nábeh brzdného účinku po šliapnutí na pedál by subjektívne mohol byť intenzívnejší.
Presadnutie do špičkovej verzie DS 7 E-Tense 4×4 360 nás prenieslo akoby do iného sveta. A to nielen po stránke dynamiky, ale najmä jazdy ako takej. Kompaktné SUV odrazu ochotnejšie zatáča, riadenie je precíznejšie a pruženie má pohyby karosérie v zákrutách omnoho viac pod kontrolou.
Najsilnejšia DS-Sedmička totiž nie je len o výkone, ale o naladení celého auta. Do parády si ho vzali technici z oddelenia DS Performance a čo sa dalo, to upravili (v rámci finančných možností, samozrejme).
Auto vďaka upravenému pruženiu kleslo o 15 milimetrov bližšie k zemi (svetlá výška dosahuje namiesto 190, 175 mm), predná náprava má rozchod širší o 24 mm, zadná o 10 mm. Plus väčšie predné brzdy (kotúče s priemerom 380 mm namiesto 304; štvorpiestikové strmene) a v neposlednom rade kvalitné pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S v rozmere 245/35 R21.
Pochopiteľne, z SUV sa mrštný hatchback nestal, ale rozdiel v porovnaní so základnou verziou je očividný. Otázkou je, ako si tuhší podvozok a malé profilové číslo pneumatík budú rozumieť so slovenskými cestami. Na francúzskych to bolo fajn.
Na elektrinu aj 81 kilometrov
Aby plug-in hybrid fungoval ako má, jeho batériu je potrebné pravidelne nabíjať z externého zdroja. Lítiovo-iónový akumulátor, umiestnený pod zadnými sedadlami, má po novom kapacitu 14,2 kWh. Dojazd v čisto elektrickom režime sa líši v závislosti od jednotlivých verzií.
Dojazd v elektrickom režime podľa normy WLTP
– | DS 7 E-Tense 225 | DS 7 E-Tense 4×4 300 | DS 7 E-Tense 4×4 360 |
---|---|---|---|
mesto | 80 km | 81 km | 62 km |
kombinovaný cyklus | 65 km | 63 km | 57 km |
Palubná nabíjačka má výkon 7,4 kW. Ak ho využijete celý, napríklad prostredníctvom wallboxu, akumulátor nabijete za dve hodiny. Z bežnej domácej zásuvky 230V 10A to potrvá šesť a pol hodiny a z 230V zásuvky s 12A istením rovných šesť.
Na prezentácii sme sa dozvedeli, že až 80% DS-Sedmičiek nakupujú firmy. Zostáva veriť, že autá budú mať kde pravidelne nabíjať. V opačnom pripade budú so sebou zbytočne voziť veľkú batériu a jazdiť s úplne inou spotrebou benzínu i emisiami, než s akými bola DS 7 homologovaná.
Novinka sa fyzicky na Slovensku objaví na prelome novembra a decembra. Ceny štartujú od 38 990 eur.
Základné technické špecifikácie jednotlivých verzií
– | E-Tense 225 | E-Tense 4×4 300 | E-Tense 4×4 360 | BlueHDi 130 |
---|---|---|---|---|
výkon | 165 kW (224 k) | 220 kW (299 k) | 265 kW (360 k) | 96 kW (130 k) |
prevodovka | 8-stupňová Aisin | 8-stupňová Aisin | 8-stupňová Aisin | 8-stupňová Aisin |
pohon | 4×2 | 4×4 | 4×4 | 4×2 |
zrýchlenie 0–100 km/h | 8,9 s | 5,9 s | 5,6 s | 10,9 s |
maximálna rýchlosť | 225 km/h | 235 km/h | 235 km/h | 195 km/h |
spotreba benzínu/nafty | 1,2 l/100 km | 1,2 l/100 km | 1,8 l/100 km | 5,5 l/100 km |
cena od | 50 990 eur | 55 990 eur | 64 990 eur | 38 990 eur |