Jazdený Ford Transit Custom patrí v kategórii stredne veľkých vanov už roky k bestsellerom. Vďačí za to nielen univerzalite, dobrým jazdným vlastnostiam a nízkym prevádzkovým nákladom, ale aj bezpečnosti. Svojho času bol napríklad van, ktorého test si práve čítate, jediným vo svojej kategórii, ktorý dokázal získať plný počet 5 hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP.
Ak auto kupujete ako rodinné auto pre väčšiu rodinu, takýto argument naozaj zaváži. My sme v tejto úlohe vyskúšali pofaceliftovú verziu Transitu Custom z roku 2018 s dvojlitrovým dieslom a necelými 60-tisíc najazdenými kilometrami.
Nedostatkový tovar
Silnou stránkou tohto auta sú aj jazdné vlastnosti a cestovný komfort. V tomto smere má málo konkurentov a z tých priamych, kam môžeme v rôznych karosárskych verziách zaradiť napríklad Mercedes Benz Vito, Opel Vivaro, Renault Trafic alebo Volkswagen Transporter, je na tom v tomto ohľade zrejme najlepšie. Samozrejme, sú na trhu vany, ktoré jazdia lepšie, v o niečo vyššej kategórii je to napríklad Multivan, ale zaň zaplatíte aj inú sumu.
Keď sme už pri peniazoch, tento typ áut, teda stredne veľké a väčšie vany, si v najbližšej dobe budú medzi jazdenými autami držať svoju cenu, pretože ich na trhu ubúda. Jedným z dôvodov je prechod na elektromobilitu. V tomto smere totiž podľa nás koncern Stellantis urobil predčasné a neuvážené rozhodnutie nevyrábať ďalej osobné vany so spaľovacími motormi.
Týka sa to značiek Peugeot, Citroën a Opel, ktoré mali v Európe v tomto segmente silnú pozíciu. Takže napríklad takú osobnú Zafiru, Traveller alebo SpaceTourer už kúpite iba v elektrických verziách, ktoré majú výrazne vyššiu cenu a nižší dojazd než ich naftoví predchodcovia.
Iste, elektrický osobný van, ktorý má, v závislosti od modelu, veľkosti batérie, aktuálneho obsadenia vozidla a vonkajších okolností reálny dojazd niekde v rozpätí od 150 do 300 kilometrov je využiteľný, ak máte napríklad hotel a vozíte hostí na letisko a späť, alebo ho využívate ako väčšie taxi. Ak ho však chcete ako rodinné auto, pre športový klub alebo firmu, kde sa predpokladajú dlhšie jazdy, je využiteľnosť elektrického osobného vanu v súčasnosti naozaj prinajmenšom sporná.
Radšej EcoBlue, než Duratorq
Práve z hľadiska ekonomiky jazdy je dobrým príkladom aj 8-miestny Ford Transit Custom, na ktorom sme najazdili takmer tritisíc kilometrov. Ten mal pod kapotou vynovený dvojlitrový naftový motor EcoBlue s výkonom 96 kW, respektíve 130 koní. Tento motor nahradil pri facelifte v roku 2018 pôvodný 2,2-litrový naftový Duratorq, čo v praxi znamená, že Transit Custom bol nielen úspornejší, ale aj to, že emisie NOx klesli oproti jeho predchodcovi o viac než polovicu.
My sme relatívne veľkú časť odjazdených kilometrov absolvovali v „našej“ 8-miestnej verzii s plne obsadeným autom a približne polovica z nich pripadala na diaľnicu. Napriek tomu sa nám priemernú spotrebu podarilo udržať pod 7-litrovou hranicou, čo je výborné. Navyše musíme pochváliť aj dobrú dynamiku auta, za ktorú, okrem iného, vďačí veľmi slušnému maximálnemu krútiacemu momentu 385 Nm dostupnému už od 1 500 otáčok.
Spolupráca s manuálom je veľmi dobrá, radenie je pomerné presné. Radiaca páka je umiestnená na vyvýšenom mieste na stredovej konzole tak, že ju má vodič bez problému na dosah bez ohľadu na postavu. Tento motor je dostupný v troch výkonových verziách a aj s automatom SelectShift. My by sme v prípade možnosti voľby uprednostnili skôr testovaný manuál – je naozaj presný a s krátkymi dráhami.
Ak sa po tomto aute budete pozerať v bazároch, tak rok 2018 je z hľadiska zmeny agregátov kľúčový. Určite by sme pri jazdenom modeli uprednostnili testovaný dvojliter EcoBlue pred starším 2,2-litrovým Duratorqom. Keď hľadáte starší rodinný van a ide vám o úspornosť a kultivovanosť, tak alternatívou k tomuto motoru môže byť naftová 1,6-ka, ktorú v tejto generácii nájdete napríklad vo Vivare alebo Vite – má podobnú dynamika a je o niečo tichšia. Práve o niečo vyšší hluk pri diaľničných rýchlostiach je asi jediné, čo by sme mohli testovanému Fordu Transit Custom vyčítať.
V kabíne
V čom je však príkladný, je ergonómia. Z hľadiska vodiča je všetko prehľadné, máte to „po ruke“ a presne tam, kde to aj intuitívne očakávate. S Transitom sa v podstate vôbec netreba nejako zžívať, po pár minútach sa v jeho kabíne bude cítiť tak, akoby ste ním jazdili už roky. Nás v testovanom aute potešila aj podpora Apple Car Play a Android Auto, takže na stredovom 8,8 palcovom displeji s jednoduchou, ale prehľadnou, grafikou nebol problém využívať navigáciu zo smartfónu.
Facelift priniesol aj ďalší benefit v podobe zvýšenia počtu rôznych odkladacích miest a schránok, čo je v prípade, ak jazdíte viacerí a na dlhšie trasy tiež celkom dôležitá vec. Sedadlá v druhom a treťom rade možno vyberať, vzadu sú dvojkrídlové dvere, čo je podľa náš praktickejšie, než veľké nahor výklopné dvere. Cestujúci v druhom a treťom rade nastupujú cez posuvné dvere. V testovanom aute boli len jedny, na trhu sú samozrejme aj kusy, vybavené dvomi, čo bola v čase kúpy nového auta príplatková záležitosť.
To, čo človek od jazdeného auta čakáva a čoho sa obáva, je jeho spoľahlivosť. Vždy platí, že ak kupujete auto z druhej ruky, tak svojím spôsobom kupujete „mačku vo vreci“ a nikdy neviete, či sa po pár týždňoch alebo mesiacoch neobjavia nejaké skryté chyby vyžadujúce finančne náročné opravy. Ak sa pozriete do štatistík spoľahlivosti, zistíte, že testovaný Ford Custom v tomto smere patrí k najmenej poruchovým autám vo svojej kategórii.
Záver
Neznamená to však, že auto je úplne bez „múch“. V súvislosti s testovaným motorom sa môže objaviť vyššia spotreba oleja, v tomto prípade problém zväčša smeruje k vstrekovačom. Taktiež sa zriedkavo objavili poruchy posilňovača bŕzd. Na testovanom modeli s vyše 50-tisíc odjazdenými kilometrami si už výmenu evidentne žiadali aj tlmiče, čo je však problém konkrétneho auta súvisiaci s jeho predchádzajúcim používaním.
Ak potrebujete väčšie rodinné vozidlo pre sedem alebo osem osôb, tak Ford Transit Custom patrí určite k tomu najlepšiemu, čo je v kategórii novších jazdených áut vo veku okolo päť rokov na trhu. Má výborné jazdné vlastnosti, dobrú variabilitu a ergonómiu, nízku spotrebu a pritom slušnú dynamiku. Sedenie v prvých dvoch radoch je vyložene komfortné, v treťom je to už o niečo horšie, no stále je tam dostatok miesta aj na dlhšie jazdy. Len je v ňom už dosť cítiť prejazd väčšími nerovnosťami.
(Auto na test zapožičala spoločnosť AAA Auto, patriaca do skupiny Aures Holdings.)
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
Ford Transit Custom kombi | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 973 |
Šírka (mm) | 2 080 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1925 – 2060 |
Rázvor náprav (mm) | 2 933 |
Počet miest) | 8 – 9 |
Objem pal. nádrže (l) | 70 |
Pohotovostná hmotnosť s vodičom 75 k (kg) | 2 318 |
Najazdené kilometre v čase testu | 59 000 |
Technické údaje
Motor | 2.0 EcoBlue 96 kW |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 |
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) | 96/130 pri 3 500 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 385 pri 1 500 – 2 000 |
Prevodovka | manuál 6 st. |
0 – 100 km/h (s) | – |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 6,3 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 6,7 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Cena testovaného auta v autobazáre v čase testu | 31 299 eur |