Prvýkrát sme mali možnosť jazdiť na novom BMW iX takmer presne pred rokom. Vtedy sme, taktiež v rámci kratšieho testu, vyskúšali verziu iX xDrive 50. Odvtedy sme s týmto autom jazdili už viackrát a v rôznych verziách, teraz sme sa dostali k jeho najextrémnejšej podobe.
Tou je verzia iX M60. Ak by sme ju mali predstaviť len v krátkosti, stačí naznačiť pár čísiel – má výkon 611 koní, ponúka maximálny krútiaci moment až 1 100 Nm a pri hmotnosti takmer 2,7 tony dokáže na stovku zrýchliť za menej ako štyri sekundy. Cena je rovnako extrémna ako výkon tohto auta.
V základnej verzii kúpite BMW iX (xDrive40, 240 kW) za 87 200 eur. „Naša“ testovaná verzia M60 začína na suma 134 200 eur. Auto, ktoré vidíte na fotografiách malo navyše, na pomery BMW, pomerne skromnú nadštandardnú výbavu, ktorá cenu auta navýšila o necelých 6 500 eur. Najviac sa na nej podieľali špeciálne 22-palcové disky so športovými pneumatikami (2 532 eur) a špeciálna farba (1 135 eur) a interiérové prvky Clear&Bold (sklo a udržateľne pestované drevo) za 1 189 eur.
Detailnejšie sme o BMW iX písali v jeho predošlých testoch, nájdete ich na týchto odkazoch:
Čítajte viac Prvá jazda: BMW iX - ako sa jazdí s elektromobilom dvojstovkou? Čítajte viac Test: BMW iX xDrive40 – budúcnosť má aj svoje limity Čítajte viac Test: BMW iX xDrive50 – veľká batéria, veľký reparátTeraz sa pozrime, čo je vo verzii M60 iné. Všetko je to stelesnené práve v písmene M, ktoré značí extra výkonnú verziu. V reči čísiel to znamená, že toto auta poháňané dvojicou elektromotorov dokáže krátkodobo dosiahnuť maximálny výkon 455 kW (619k) a maximálny krútiaci moment pri aktivovanej funkcii Lanuch Control môže byť až 1 100 Nm. Do štandardnej výbavy vozidla patria napríklad adaptívne M vzduchové odpruženie oboch náprav, integrálne aktívne riadenie a športové brzdy s modrými strmeňmi.
V praxi to znamená, že toto veľké SUV je schopné zrýchliť na stovku za 3,8 sekundy (podobné zrýchlenie má napríklad X5 M) a maximálku má obmedzenú na 250 km/h. Vďačí za to aj relatívne nízkej hmotnosti (na pomery veľkého SUV s vyše 100 kWh batériou vážiacou takmer 650 kg) 2,66 tony. Tú auto dosiahlo aj vďaka hliníkovému rámu a použitiu kompozitných materiálov. A samozrejme netreba zabúdať ani na vylepšenú aerodynamiku, čo umožnilo znížiť koeficient odporu vzduchu na Cd 0,26, čo je na SUV mimoriadne dobrá hodnota.
Len pre zaujímavosť, ak idete s motorom do extrému, tak s využitím jednostupňovej prevodovky „točí“ 15 400 otáčok za minútu. Akcelerácia auta je famózna, po štarte vás doslova zatlačí do sedadla. ešte zaujímavejší je však prejazd zákrutami, kde sa auto naozaj nakláňa minimálne. Vďačí za to celej sérii úprav na podvozku, napríklad stabilizátory sú zosilnené o 10 percent vpredu a 20 percent vzadu.
Pri jazde auto predsa len nezaprie svoju hmotnosť – a hlavne hybnosť – na čo si treba nejaký čas zvykať. A možno by mohli mať brzdy aj o niečo razantnejší nástup -ale to jedna z mála výhrad k tomuto autu. Naopak, pochváliť musíme rekuperáciu, ktorá bola plynulá a veľmi dobre a citlivo nastavená.
Samozrejme, dôležitá je pri takto extrémne výkonnom aute spotreba. Jazdili sme s ním príliš krátko na to, aby sme vyniesli nejaký zásadný zovšeobecňujúci dojem, takže aspoň pár postrehov. Boli sme zvedaví, čo spraví s dojazdom, ktorý by mal byť až 560 kilometrov jazda po diaľnici na hornej hranici povoleného rýchlostného limitu. Tu sme skončili tesne pod hranicou 27 kWh, takže by sme sa vošli niekde mierne pod 400 kilometrov. Uvedená diaľničná spotreba je na taký kolos dobrá, takmer rovnakú sme nedávno dosiahli napríklad aj S Fordom Mustang Mach-e.
Na okreskách sme sa vedeli dostať aj pod 20 kWh a v meste si auto vypýtalo ešte o niečo menej. Celkový priemer za jeden deň relatívne intenzívneho jazdenia s iX M60 sa napokon pohyboval medzi okolo 22 kWh, čo vôbec nie je zlé. Priznávame bez mučenia, že hlavne na okreskách a pri prejazde jedným horským priechodom sme sa nedokázali úplne zžiť s excentrickým šesťuholníkovým volantom, ktorý nám akosi „nechcel padnúť do ruky“.
Z nášho pohľadu je iX M60 hodné toho, aby na kapote nosilo ikonické písmeno „M“ – a nielen ako dekoráciu. Je to aktuálne je to asi najrýchlejší a „najdivokejší“ elektromobil, aký sa nám dostal do rúk – to prirodzene myslíme ako pochvalu. Pri aktuálne testovanej verzii iX M60 si naozaj treba dávať pozor pri prejazdoch zákrut (a pri brzdení všeobecne) na obrovský krútiaci moment v kombinácii s hybnosťou auta, aby ste sa nedostali do nepríjemných situácií. Sme zvedaví, ako sa na ceste bude správať práve predstavené BMW XM, ktoré ponúka takmer 750 koní. Nás totiž naozaj prekvapili dynamické parametre už pri testovanom modeli.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 953 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 967 |
Výška (mm) | 1 696 |
Rázvor náprav (mm) | 3 000 |
Objem kufra (dm3) | 500 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 659 |
Technické údaje BMW iX M60
Max. výkon (kW/k) | 455/619 |
---|---|
Max. krút. moment (Nm) | 1015 (1 100 s launch control) |
Prevodovka | jednostupňová |
Kapacita batérií (kWh) | 105,2 (využiteľná) |
0 – 100 km/h (s) | 3,8 |
Maximálna rýchlosť km/h | 250 |
Spotreba na 100 km (podľa WLTP, kWh) | 21,7 – 24,7 |
Dojazd (km, WLTP) | 561 |
Čas nabíjania
DC 195 kW 10% – 80% (min) | 35 min |
---|---|
Wallbox, AC 11 kW 0% – 100% (h) | cca 10,8 h |
Ceny
Zákl. cena BMW iX | 87 200 € |
---|---|
Zákl. cena BMW iX M60 | 134 200 € |
Cena testovaného auta | 140 588 € |