Test očakávaného nového Multivanu T7 publikujeme vo zvláštnom čase. Pred niekoľkými dňami bola totiž v portugalskom závode koncernu definitívne ukončená výroba iného ikonického modelu značky Volkswagen – Sharanu. Ten bol na trhu bezmála tri dekády a za ten čas sa z neho predalo vyše 1,1 milióna kusov.
Sharan a Multivan
Začal sa vyrábať v roku 1995 a druhej generácie sa dočkal až po 15 rokoch, teda v roku 2010. Po ďalších piatich rokoch prešiel modernizáciou s tým, že pôvodne mal jeho životný cyklus definitívne skončiť v roku 2019. Kvôli vysokému záujmu sa však tak nestalo a vyrábal sa ďalšie tri roky. Definitívne končí až teraz – v októbri 2022.
Len málo jeho priamych konkurentov sa mohlo pochváliť možnosťou v druhom rade namontovať vedľa seba tri plnohodnotné detské sedačky a kuriozitou bolo aj vyše tridsať odkladacích schránok a priehradiek v interiéri. Iste, bola tu jeho koncernová dvojička, SEAT Alhambra. Ten však tento rok tiež postihol rovnaký osud a jej výroba bola ukončená.
Asi je na mieste otázka, prečo sa tak obšírne v teste nového Multivanu rozpisujeme o Sharane. Dôvod je jednoduchý – keďže Sharan nemá žiadneho priameho nástupcu, stane sa ním nový Multivan.
Vo Volkswagene takéto závery neradi počúvajú, pretože fakticky by to znamenalo z hľadiska trhovej pozície určitú degradáciu Multivanu, ktorý predsa len stál nad Sharanom. A predchodca aktuálnej verzie to dával najavo nielen vzhľadom, ale aj fakticky bol postavený na inej platforme.
Keďže Sharan nemá priameho nástupcu, naozaj sa ním stane „krátky“ Multivan. Toto auto sa totiž predáva v dvoch dĺžkach. Kratší meria 4 973 mm a dlhší o rovných 200 mm viac. Celý rozdiel ide ale na vrub zadného previsu. Rázvor, definujúci vnútorný priestor, je u oboch rovnaký a pomerne veľkorysý – 3 124 mm.
Zmena platformy
Pravdou je, že „krátky“ Multivan je o 12 centimetrov dlhší než Sharan, no aj to, že po prvýkrát nestojí na úžitkovej platforme T, ale na platforme osobných áut MQB. Teda na rovnakej, na akej je postavený napríklad aj Golf. A nie všetci sú z toho nadšení.
Na prvý pohľad vidno aj to, že nový Multivan je oproti predchodcovi (verzia T6.1) nižší a to vcelku výrazne – o 70 mm. Napriek tomu je výška vnútorného priestoru oboch verzií identická a nový model T7 má aj dlhší rázvor o 120 mm a je širší o 40 mm. Vnútorný priestor je teda prinajmenšom rovnako veľkorysý ako vo verzii T6.1.
V reči konkrétnych čísiel to znamená, že Multivan ponúka objem od 470 (respektíve 763) litrov batožinového priestoru pri 7-miestnej konfigurácii vozidla (základná vs. dlhá verzia) až po 4 053 litrov pri dlhej verzii v prípade dvojmiestneho usporiadania s panoramatickou strechou.
A tu si dovolíme prvú subjektívnu odbočku. Zhodou okolností sme mali krátko pred testom tohto auta možnosť vyskúšať aj verziu Multivan T6.1, avšak s dvojlitrovým dieslom a pohonom 4×4. (Ak chcete, respektíve potrebujete štvorkolku, treba sa orientovať na tento variant, T7 sa zatiaľ u nás s pohonom 4×4 zatiaľ neponúka). Ak vás zaujíma, tu je odkaz na test:
Čítajte viac Test: Volkswagen Multivan T6.1 - univerzálnejší osobný van asi neexistujeTakže pri jazde s najnovšou generáciou sme mali čo porovnávať. S testovaným autom sme tentokrát absolvovali za týždeň 1 300 kilometrov, z toho približne 600 kilometrov po diaľniciach a zvyšok bol rovnomerne rozdelený medzi okresky a mesto. Jazdili sme v 2-miestnom, 5-miestnom a aj 7-miestnom usporiadaní.
Naozaj univerzálny
Z hľadiska variability, praktickosti a veľkosti vnútorného priestoru medzi oboma verziami nie je žiaden rozdiel, ktorý by nás nejako iritoval. V najnovšej inkarnácii bol navyše Multivan ešte pohodlnejší, po stránke jazdného komfortu je skutočne na úrovni dobre vyladeného osobného auta. Samozrejme, „leví podiel“ mal na tom aj príplatkový adaptívny podvozok, dáte zaň niečo vyše 1 500 eur a naozaj ho ako príplatkový prvok odporúčame.
Chválime aj jednoduchú manipuláciu so sedadlami a stolíkom v koľajnicovom systéme. Sedadlá sú s pomerne ťažké (aj keď ich hmotnosť znížili o štvrtinu), ale vyberajú sa a nasadzujú sa jednoducho a bez problémov. To zdôrazňujeme preto, že v lete sa nám dostal do rúk aj priamy konkurent tohto auta, Mercedes Marco Polo v edícii Horizon.
V ňom je využitý rovnaký koľajnicový systém, avšak manipulácia so sedadlami bola katastrofálna. Nasadzovali sa komplikovane, stačilo, aby sa v koľajniciach posunula istiaca priečka a už ste ju museli pomocou skrutkovača posúvať na miesto. V Multivane sme rozličné sedadlá vyberali naozaj pomerne často, ale tento problém nenastal ani raz.
Stolík má podobu výsuvnej/posuvnej konzoly, z ktorej sa po vysunutí vyklopia jeho dve polovice, funguje veľmi dobre, ale opäť ide o príplatkovú záležitosť a stojí takmer 770 eur. Za príplatkovú výbavu si Volkswagen pri Multivane nechá naozaj dobre zaplatiť. Je cena je jednou z mála výhrad k tomuto autu.
Len pre názornosť – zatiaľ čo základná cena testovanej verzie bola 59 520 eur (s DPH), tak s príplatkovou výbavou sa zvýšila na 81 348 eur. A za čo sme v rámci príplatkov dali takmer 22-tisíc eur? Len pár príkladov: head-up displej 1 392 eur, audio Harman Kardon (14 reproduktorov, výkon 840 W) 1 424 eur, sedadlo vodiča a spolujazdca v prevedení "ArtVelour“ 1 800 eur, nezávislé kúrenie 1 656 eur, vyhrievanie sedadiel 816 eur, adaptívny tempomat 624 eur, elektrický ovládané zadné výklopné dvere 852 eur, balík pokročilých asistenčných systémov 1 356 eur a takto by sme ešte mohli relatívne dlho pokračovať.
Ako v „osobáku“
Pravdou je, že za volantom sa budete cítiť takmer ako v „osobáku“. Horizontálna palubná doska s dreveným obložením integruje najnovší infotainment Volkswagenu. Kombinuje 10,25-palcový displej virtuálneho kokpitu a 10-palcovú obrazovku pre ostatné funkcie. Keďže Multivan nemá stredovú konzolu, integrovaná je tu aj elektrická parkovacia brzda a tlačidlá pre ovládanie automatickej prevodovky. S tou manuálnou Multivan už neráta.
Po prvý raz sa v modeloch divízie úžitkových Volkswagenov objavuje head-up displej. Infotainment Discover Media a Discover Pro prináša možnosť diaľkovej aktualizácie softvéru, diaľkového ovládania niektorých funkcií cez smartfón ako odomykania či klimatizácie a využívanie pokročilej navigácie.
A ako sa jazdí s benzínovým dvojlitrom? Ako sme už napísali vyššie, tak aj vďaka adaptívnemu podvozku je jazdný komfort Multivanu v rámci svojej kategórie naozaj bezkonkurenčný a auto je aj pomerne dobre odhlučnené.
Z hľadiska výkonu je 150 kW dvojliter rozumnou voľbou a aj pružnosť agregátu je dostatočná. Koniec-koncov, zrýchlenie na stovku za 9,4 sekundy pri takto veľkom a ťažkom aute vôbec nie je zlá hodnota. Auto veľmi dobre reaguje na plynový pedál, dobre zaberá už od nízkych otáčok a pochváliť musíme aj prevodovku DSG, ktorá sa snaží radiť na svoje pomery pomerne plynule a dokonca sa ani nesnaží motor príliš podtáčať.
Ale pravdou je, že sa to celkom prejaví na spotrebe. My sme po vyššie zmienených 1 300 kilometroch, keď sme auto príliš netrápili a snažili sme sa dodržiavať povolené rýchlostné limity skončili s priemerom 9,3 litra, čo bolo o niečo viac, než sme čakali. Správanie auta je možné ovplyvniť aj voľbou jazdného režimu, ale zas nie nejako extrémne.
Záver
Z nášho pohľadu je nový Multivan mimoriadne vydareným autom. Aj keď už nie je postavený na „dodávkovej“ platforme, stále si zachoval obrovský vnútorný priestor (naozaj sa dá aj na dlhšiu cestu pohodlne zviezť aj v treťom rade), špičkovú variabilitu a k tomu ponúka prémiové spracovanie a komfort dobre vyladeného osobného auta. V základe sú ceny nastavené rozumne, avšak príplatková výbava je pomerne drahá, takže cena auta skutočne môže „vyletieť“ až do prémiovej kategórie.
Testovaný dvojliter je dobrý, avšak ak by to bolo na nás, pre Multivan by sme asi skôr volili naftový dvojliter s výkonom 110 kW, ktorý sa v rámci výbav pohybuje na viac-menej rovnakej cenovej úrovni ako testovaný benzínový agregát, respektíve je mierne lacnejší.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
Volkswagen Multivan T7 Style LR 2,0 TSI | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 173 |
Šírka (mm) | 1941 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 957 |
Rázvor náprav (mm) | 3 124 |
Priestor pre cestujúcich/batožinový priestor, plocha (m2) | – |
Objem pal. nádrže (l) | 60 |
Skutočná hmotnosť* | 2 242 |
*_zahŕňa hmotnosť vozidla s naplnenými nádržami najmenej na 90% ich objemu (palivo, voda atď.), vodiča (75 kg) a prípadne doplnkovú výbavu
Technické údaje
Motor | 2,0 TSI, benzín |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 984 |
Max. výkon (kW/k pri ot/min.) | 150/204 pri 5 000 – 6 500 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 320 pri 1 600 – 4 300 |
Prevodovka | automat 7 st., DSG |
0 – 100 km/h (s) | 9,4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 7,7 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 9,3 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena VW Multivan (1.5 TSI 7-DSG, 100 kW, krátky, 5 miest) | 40 908 eur |
Základná cena VW Multivan(2.0 l TSI 7-DSG, 150 kW, 7 miest, long) | 59 520 eur |
Cena testovaného auta s doplnkovou výbavou) | 81 341 eur |
Nový Multivan financovaním cez VOKLSWAGEN FINANCIAL SERVICES
Zažite viac jazdného komfortu, viac prémiovejšieho charakteru, viac konektivity, viac dizajnu a viac multifunkčnosti s výhodným financovaním bez poplatkov, s nízkou splátkou a akontáciou od 10% do 40%.
Model | VW Multivan T7 Style 2.0TSI |
---|---|
Cena vozidla | 81.348 € |
Typ financovania | VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania) |
Akontácia: | 30% (24.404 €) |
Výška úveru: | 56.944 € |
Spracovateľský poplatok: | 0 % |
Dĺžka splácania: | 60 mesiacov |
Posledná navýšená splátka: | 43.717 € |
Značkové VW poistenie v splátke (Allianz-SP a.s.): | PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo |
Výška mesačnej splátky: 755€ vrátane poistenia *
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. VW nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW.