Škodu Enyaq iV sme mali v rukách už dvakrát. Najprv verziu iV 80 so zadným náhonom a neskôr aj iV 80× so štvorkolkou a paketom Sportline. Za veľkú batériu s využiteľnou kapacitou 77 kW, ktorá zabezpečuje slušný dojaz a s ktorou dostávate aj vyšší výkon aj výbavu si ale riadne priplatíte. Čo tak dať prednosť základu, teda Enyaqu iV 60? Presne taký sa k nám dostal do redakcie, navyše v základnej výbave Loft. To ale neznamená žiadne extra veľké kompromisy. Aj v tejto podobe vyzerá Enyaq iV k svetu. Nemôže sa síce pochváliť svietiacou maskou Crystal Face, tá je napokon za príplatok aj v drahších verziách, ale zato vzhľad zlepšujú lakované nárazníky aj zrkadlá či LED svetlá. Len v smerovkách „vykúkajú" klasické žiarovky.
Aj v základe štedrý
V našom prípade bol Enyaq iV 60 ešte „doladený“ parádnymi 20-palcovými diskami Vega a chrómovým paketom, čo znamená chrómový lem okien a tiež strieborný strešný nosič. Extra emócie síce nečakajte, ale pocit lacného auta mať určite nebudete. Popisovať dizajn Enyaqu už asi nemá význam, nie je to žiadna novinka, ale mnohí považujú Enyaq za jeden z najkrajších modelov Škody. Má sympatické proporcie, kdesi na rozhraní plnohodnotných SUV a klasických kombi. Pritom ťaží z výhod kompaktnej elektrickej technológie. Tomu zodpovedajú aj rozmery. Enyaq je síce kratší ako Kodiaq, ale rázvorom náprav 2 760 mm naň stráca len 27 mm. To je prísľubom nesmierne priestranného interiéru.
Tak ako predtým sme aj tentoraz ocenili mimoriadne vzdušnú kabínu, ktorá ponúka dostatok rezervy na nohy, v šírke ramien aj nad hlavou. Len vysoký stredový tunel môže občas prekážať kolenu. Potešia veľmi pohodlné sedadlá a nastaviteľná lakťová opierka. Posed sa veľmi nelíši od klasických kombi. Sedíte síce vyššie, ale nie oveľa „kolmejšie, pretože podlaha ukrývajúca batériu je situovaná relatívne vysoko. Ak vlastníte nejakú konvenčnú Škodu, napríklad Superb, budete sa tu cítiť takmer ako doma. Zvyknúť si musíte len na chýbajúci prístrojový panel. Ten zastupuje malá obrazovka, na ktorej sa zobrazuje iba to najnutnejšie, napríklad rýchlosť, dojazd alebo piktogramy navigácie. Uprednostniť ale môžete aj zobrazenie funkcií asistenčných systémov.
To ale neprekáža, pretože Enyaq iV mnohé doháňa obrím, 13-palcovým displejom infotainmentu. Má perfektnú grafiku a rýchle reakcie. Na ovládanie systému si zvyknete, no občas s ním musíte pracovať častejšie, ako by bolo nutné. Napríklad neexistuje mód, kde by displej zobrazoval súčasne stav nabitia batérie v percentách aj údaje palubného počítača, napríklad spotrebu energie. Chce to kliky navyše. Spodné klávesy pod displejom uľahčujú vstup do najpoužívanejších funkcií menu. Spomeňme aspoň klimatizáciu. Hlasitosť rádia sa ovláda pohybom prsta po dotykovej lište, čo by nevadilo, ak by bola v noci podsvietená. Poteší skvelá konektivita so smartfónmi cez bezdrôtový SmartLink aj sériovo dodávaný nabíjací box. Len Škoda, že Enyaq iV prišiel o samostatný panel klimatizácie. Ani joystick voliča „prevodovky“ nie je najšťastnejším riešením. Najmä ak nemá klasickú parkovaciu polohu „P“.
Čítajte viac Test: Škoda Enyaq iV 80 – najdrahšia Škoda všetkých čias sa nestratíObčas teda nemáte istotu v akom režime auto je. Zvyknúť si musíte aj na to, že Enyaq netreba „štartovať“ a ani ho vypínať. Nastúpite, zaradíte a idete. A naopak – zastavíte a vystúpite. Auto sa samé uvedie do parkovacieho režimu. Stať sa to ale môže aj vtedy, keď to od Enyaqu vlastne ani nechcete. Štartovacie tlačidlo síce Enyaq má, ale používať ho vlastne nemusíte. Prekvapí však, že je na rozdiel od koncernových súrodencov umiestnené na stĺpiku riadenia. Taký VW ID.4 ho má na stredovej konzole. Aj tempomat má tradičnú polohu. Ovládate ho klasickou páčkou na stĺpiku riadenia, ako na každej Škode. Je to intuitívne a znižuje to počet ovládačov na volante.
Stvorený pre rodinu
Úroveň Loft je základnou, čomu zodpovedá aj výber materiálov. V porovnaní s predošlými verziami s „nadupanou“ výbavou First Edition Plus a Sportline, pôsobí Loft trošku fádne, ale možno o to viac nadčasovo. Sedadlá sú čalúnené kombináciou sivej látky a kože, prístrojovú dosku pokrýva opäť sivý textil. Kontrast vytvárajú dekorácie z brúseného hliníka. Zato dvojramenný volant má kožený veniec. Atmosféru ešte dotvára ambientné podsvietenie, nielen palubnej dosky, ale aj dverí. Vzadu sa do Enyaqu iV doslova zamilujete. Ponúka tu takmer priestor Superbu a v kufri tiež nezaostáva povesti rodinnej značky. Novým konkurentom z dielene Hyundaiu a Kie dáva poriadne na frak.
Pod mechanicky výklopným vekom je ohromných 585 litrov pre batožiny a po sklopení sedadiel delených v pomere 40 : 60, až 1 710. Ložná plocha je takmer úplne rovná. A to ešte máte k dispozícii schránku pod podlahou na nabíjacie káble, čo je veľká výhoda a štyri výklopné háčiky na uchytenie tašiek. No za najväčšiu vychytávku považujeme extrémne praktický organizér, čo je obyčajná plastová priehradka v tvare L so suchým zipsom, ktorú môžete prichytiť prakticky kdekoľvek a zafixovať náklad – jednoduché ale geniálne. Príplatkový paket Family navyše pridá 230 V zásuvku kufri, dva USB porty pre zadných cestujúcich či praktické slnečné clony vo dverách. Enyaq jednoducho spĺňa všetky priestorové a praktické nároky rodinného auta. A to bez kompromisov, oveľa lepšie ako Kia EV6 či Hyundai Ioniq 5, ktoré sú tiež crossovermi.
A ani za volantom to nie je úplná nuda. Enyaq iV 60 poháňa zadný elektromotor s výkonom 132 kW. Na našom trhu je to najslabšia dostupná verzia, pretože iV 50 (109 kW) sa k nám nedováža. Hoci označenie iV60 má deklarovať kapacitu batérie, nie je to celkom presné. V skutočnosti má Enyaq iV 60 li-ion akumulátor s hrubou kapacitou 62 kWh a využiteľnou 58 kWh. Na prvá pohľad to asi nenadchne, ale šesťdesiatka má v talóne jednu veľkú výhodu. Ak ju porovnáme s Enyaqom iV 80, je táto verzia o viac ako 200 kg ľahšia. Takže Enyaq s menším akumulátorom a troma cestujúcimi na palube váži ako prázdna osemdesiatka. Nehovoriac o porovnaní s verziou 80× s dvojicou elektromotorov, ktorá pridá na váhe ďalší metrák. A práve túto výhodu vie iV 60 dokonale využiť.