Test: SEAT Arona 1.0 TSI - nie je drahý, nie je 'žravý' a odvezie toho dosť

Arona s 81 kW trojvalcom jazdí lepšie s manuálom než s automatom. Možno si s ňou užiť na ceste zábavu, daňou za to je však o niečo nižší komfort.

, 30.10.2022 07:00
debata (3)
Arona je nápadné auto, nie však natoľko... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022) Arona je nápadné auto, nie však natoľko excentrické, aby sa rýchlo "opozeralo".

V rámci modelového portfólia značky SEAT na Slovensku má Arona špecifické postavenie. Za prvých 9 mesiacov sa z tohto modelu predalo 429 kusov. To je približne dvojnásobný počet v porovnaní s Leonom, ktorý je druhým najpredávanejším modelom španielskej značky na Slovensku. Arona však na našom trhu zostáva trochu v tieni mladoboleslavskej Škody Kamiq. Tá u nás patrí k vôbec najpredávanejším modelom a s 1 275 predanými kusmi suverénne dominuje rebríčku najpopulárnejších crossoverov.

Koncernová rivalita

Pravdou je aj to, že Kamiq je od Arony o 88 mm dlhší, o 13 mm širší a o 16 mm vyšší. Má tiež o 85 mm väčší rázvor, čo značí o niečo viac vnútorného priestoru. A aby sme nezabudli na veľkosť batožinového priestoru – Kamiq, rovnako ako Arona, ponúka kufor s objemom 400 litrov (okrem CNG verzie, kde má 280 litrov). A to je výborná hodnota.

Oba modely majú aj ďalšiu spoločnú vec – vzhľadom na svoje rozmery ponúkajú až prekvapivo slušný vnútorný priestor – a to nielen vpredu, ale na zadných sedadlách. Najmä Arona na to s celkovou dĺžkou 4 153 mm a rázvorom 2 552 mm nevyzerá, ale ak o takomto aute uvažujete, naozaj odporúčame posadiť sa nielen dopredu, ale aj do druhého radu. Arona vás v tomto smere príjemne prekvapí.

SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022)
SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022)
+8SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022)

A v čom ešte vyniká Arona? Je to subjektívne, ale z nášho pohľadu v prvom rade dizajnom. Kamiq pôsobí uhladene a pomerne konzervatívne, testovaná Arona podľa nás vyzerá originálnejšie, je dynamickejšia a zároveň viac zdôrazňuje svoj crossoverový pôvod. Navyše svojím naladením dokáže viac osloviť dynamickejších vodičov, hľadajúcich v jazde aj nejaké tie emócie. O tom však neskôr.

Teraz sa pozrime na priame porovnanie nami testovanej verzie s litrovým benzínovým motorom s výkonom 81 kW a 6-stupňovým manuálom s rovnako vybaveným Kamiqom (81 kW, manuál 6 st.). Aronu – v limitovanej edícii Family, ktorú sme aj testovali – dostanete za 18 150 eur, Kamiq s rovnakým motorom a prevodovkou stojí 18 940 eur. Teda Arona je o 790 eur lacnejšia. Ak sa edícia Family prestane predávať (v čase písania tohto testu v cenníkoch figurovala), tak najlacnejšia 81 kW Arona vyjde na 20 246, bude teda o 1 300 eur drahšia než Kamiq.

SEAT Arona FR 1,5 TSI  (2022) Čítajte viac Test: SEAT Arona FR 1,5 TSI - nie je to len o imidži!

Vynovená Arona sa na Slovensku predáva už niečo vyše roka. Oproti svojmu predchodcovi má extravagantnejšiu prednú masku, zmenený je tvar predného nárazníku s novými (pomerne vysoko umiestnenými) svetlami do hmly a pozmenené sú aj svetlomety eco-LED vpredu a vzadu. Za príplatok môžete mať vpredu full LED svetlá. Zmenil sa tvar zadného nárazníku s integrovanými koncovkami výfukov. V každom prípade ide zvonku skôr o decentnú modernizáciu, sympatické je dvojfarebné prevedenie.

SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022)
SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022)
+16SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022)

V kabíne sú použité kvalitnejšie plasty, nový je multifunkčný volant, dotykový displej infotainmentu sa posunul podstatne vyššie a je samostatne stojaci. Zaujímavé sú kruhové klimatizačné výduchy doplnené podsvietením. Komfort umocňuje prítomnosť Apple Car Play a Android Auto, po novom možno oba protokoly s mobilom využívať aj bez káblu. Poteší tiež taká drobnosť, akou je samostatné osvetlenie pre cestujúcich vzadu.

Manuál sa oplatí

V testovanom aute sme mali 81 kW litrový agregát spojený s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. K dispozícii je tento motor aj so 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Priplatíte si za ňu 1 560 eur.

Automat sme už testovali – ak chcete pohodlné auto na bežné jazdenie a neláka vás vyložene dynamická jazda, nie je vôbec zlou voľbou, i keď má určité limity. Napríklad vás kvôli úspornosti bude pomerne často nútiť jazdiť až v príliš nízkych otáčkach, kde sa litrový motor naozaj trochu trápi a má komótnejší prejav. Taktiež niekedy trochu oneskorene reaguje na plyn pri rozbiehaní sa z križovatky, čo sa potom snaží „dobehnúť“ podradením a až priveľmi výraznou akceleráciou vo vyšších otáčkach.

V interiéri cítiť zvýšenie dôrazu na vnímanú... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022) V interiéri cítiť zvýšenie dôrazu na vnímanú kvalitu.

Naproti tomu máte s manuálom auto viac pod kontrolou. Nižšie prevody sú krátke, čo prospieva dynamike, dlhšie sú až vyššie stupne, čo sa pre zmenu podpisuje na úspornosti jazdy. Celkom nás prekvapilo, že Arona nemala v kombinácii s manuálom žiadny extra apetít na diaľniciach, kde sa nám podarilo jazdiť pri dodržiavaní rýchlostných limitov s priemerom tesne pod 7 litrov, na okreskách sme sa dostali dokonca na päť litrov a v meste sme jazdili priemerom tiež pod 7 litrov. Celkový priemer po necelej tisícke najazdených kilometrov bol okolo 5,8 až 6 litrov.

Ak chcete vyložene komfortný menší crossover, asi bude vhodnejšou voľbou Kamiq. Ak však hľadáte emotívnejšie naladené auto, v ktorom si možno jazdu viac užiť, tak v tomto smere je na tom určite lepšie Arona. Najmä vďaka dobre vyladenému o niečo tvrdšiemu podvozku, ktorý skvele drží na ceste a umožňuje vám aj dynamickejšiu jaz­du.

Auto s ním má veľmi dobrú smerovú stabilitu, i keď zrejme občas pocítite prejazd priečnymi nerovnosťami. Na nich je Arona možno o niečo viac „uskákaná“ než sme si mysleli. Nie je to však nijako neúnosné, je to daň za niečo tvrdšie naladenie. K dynamike prispieva maximálny krútiaci moment 200 Nm, dostupný v pásme od 2 000 do 3 000 otáčok. Zrýchlenie na stovku za 10,6 sekundy je pomerne slušné, maximálka auta je obmedzená na 190 km/h.

Zmenil sa aj tvar zadného nárazníku s... Foto: Pravda, Martin Domček
SEAT Arona FR Family 1,0 TSI (2022) Zmenil sa aj tvar zadného nárazníku s integrovanými koncovkami výfukov.

Keď 81 kW motor výraznejšie vytočíte, počuť v kabíne charakteristický zvuk trojvalca, pri bežnom jazdení je však kabína odhlučnená dobre a ani od podvozku do nej neprenikajú žiadne nežiaduce pazvuky. Chválime kultivovanosť trojvalca, ktorý pomerne slušne zaberá už v nízkych otáčkach a s manuálom si rozumie výborne. Oceňujeme aj krátke dráhy a presnosť radenia tejto prevodovky.

Arona patrí vo svojej kategórii k najlepšie jazdiacim crossoverom, ocenia ho skôr športovejšie naladení šoféri. Testovaný litrový agregát si veľmi dobre rozumie s manuálom, ktorý je z nášho pohľadu lepšou voľbou než sedemstupňový automat. S touto kombináciou si možno viac vychutnať dynamický potenciál agregátu. Prekvapil nás, najmä vzhľadom na kompaktné vonkajšie rozmery, veľmi slušný vnútorný priestor. Arona je navyše charizmatické auto s výrazným vzhľadom, nie však natoľko excentrickým, aby sa rýchlo opozeral.

Rozmery, objemy, hmotnosti SEAT Arona 1.0 TSI 81 kW (110 k)
Dĺžka (mm) 4 153
Šírka (mm) 1 780
Výška (mm) 1 537
Rázvor (mm) 2 566
Objem batožinového priestoru(l) 400
Objem palivovej nádrže (l) 40
Prevádzková hmotnosť, (kg) 1 216
Technické údaje SEAT Arona 1.0 TSI 81 kW (110 k)
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 81/110 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 2 000 – 3 000
Prevodovka manuál, 6 stupňov
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,6
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,3 – 5,7
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) 5,8
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena SEAT Arona 1.0 TSI 81 kW, 6 manuál, Family 18 150 eur
Cena testovaného auta (1.0 TSI 81 kW, 6 man., Family) s príplatkovou výbavou 21 366 eur

SEAT ARONA s financovaním cez SEAT FINANCIAL SERVICES

Moderné financovanie SEAT FLEXI sa dokonale prispôsobí Vašim potrebám. Bez spracovateľských poplatkov, akontácia už od 10% z ceny vozidla, nízka splátka, ktorá sa prispôsobí vašej peňaženke. Na konci splácania sa môžete rozhodnúť ako s autom naložíte – máte 3 možnosti:

  • auto vrátite predajcovi a vyberiete si nové auto s novým financovaním
  • poslednú navýšenú splátku si opäť rozložíte na mesačné a splácate ďalej
  • auto jednorazovým uhradením poslednej navýšenej splátky odkúpite.

Výhodné financovanie bez poplatkov, s nízkou splátkou, s akontáciou od 10% do 40% a dĺžkou splácania od 24 do 60 mesiacov.

Model SEAT ARONA FR Family 1,0 TSI 110 6-G
Cena vozidla 21.366 €
Typ financovania SEAT FLEXI (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 30% (6.410 €)
Spracovateľský poplatok: 0 %
Výška úveru: 14.956 €
Posledná navýšená splátka: 9.196 €
Dĺžka splácania: 60 mesiacov
Značkové SEAT poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo

Výška mesačnej splátky: 241€ vrátane poistenia *

*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. SEAT nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. SEAT.

Naskenuj QR kód a vypočítaj si splátku!

qr-28-10

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #crossover #Seat Arona #test auta #autotest
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek