Test: Honda Civic 2,0 e:HEV – toto je závan zlatých čias, ale nie pod kapotou

Nový Civic si rýchlo zamilujete. Pripomenie vám totiž časy, keď jazdné vlastnosti hrali dôležitejšiu rolu ako infotainment. Lenže pod kapotou niet na výber. Sídli tu tak trochu sterilná hybridná sústava, i keď Honda urobila všetko pre to, aby ste to tak nevnímali. My sme si vyskúšali najdrahšiu verziu Advanced.

01.11.2022 07:00
debata (3)
Nový Civic sa už nesnaží zaujať agresivitou.... Foto: PILC LUBOS
Honda Civic - test 2022 Nový Civic sa už nesnaží zaujať agresivitou. Stavil na perfektné proporcie – nízky a široký postoj.

Honda prichádza v poradí už s 11. generáciou Civicu. A keďže v portfóliu japonskej značky chýba masovo predávaný elektromobil, ktorý by zrazil jej európske flotilové emisie, ani tento model neminula hybridizácia. Čo to znamená? Auto oceňované pre svoj zábavný jazdný charakter a skvelé motory, je dnes výlučne hybridom. Tak ako malý Jazz, crossover HR-V aj veľké SUV CR-V. Ono by to neprekážalo, ak by ste dostali na výber, tak ako v USA, kde je Civic k dispozícii aj s motormi 1,5 VTEC Turbo či atmosférickým dvojlitrom, alebo ako je to bežné pri jeho kórejských konkurentoch, lenže tentoraz inej voľby niet. Dokonca ani tej karosárskej. Hoci sa Civic vyrába aj ako sedan, na starý kontinent sa dováža výlučne v podobe hatchbcaku, či skôr liftbacku. O to zvedavejší sme na nový Civic boli. Do rúk sa nám dostal v najvyššej, a, samozrejme, aj najdrahšej úrovni vybavenia Advanced.

Nižší a striedmejší

Kým pri ôsmej a deviatej generácii sa dizajnéri tak trochu „utrhli z reťaze“, veď si len spomeňte na legendárne „ufá“, pri desiatke zatiahli „ručnú“ a vrátili sa k tradícii. Zo Civicu bol opäť sedan a hatchback. Platí to aj o "jedenástke“, ktorá je dokonca ešte konzervatívnejšia – zbavená akýchkoľvek falošných dekorácií. S umiernenosťou však ide ruka v ruke snaha navodiť dojem kupé. Aj preto má nový Civic predĺženú prednú kapotu, kolmejšie sklonené predné stĺpiky a k tomu všetkému splývavú siluetu kabíny. Nechýba ani typický „zobáčik“ tretieho bočného okna. Maska Civicu je prísne horizontálna, a aby sa nezabudlo, že Civic je atlétom, dostala plástový výplet. Svetlá sa zas mračia matným pozadím. Upokojila sa tiež grafika zadných svetiel, ktoré už divoko neobopínajú veko kufra, ale zvýrazňujú šírku horizontálnym usporiadaním.

Civic sa hrá na kupéé. Má dlhú kapotu a...
Honda Civic - test 2022 Civic sa hrá na kupéé. Má dlhú kapotu a klesajúcu siluetu strechy. Svedčia mu aj 18-palcové disky.
Honda Civic - test 2022
Honda Civic - test 2022
+15Honda Civic - test 2022

Spojovacia diódová lišta tu síce je, ale má funkciu tretieho brzdového svetla. Civic si tiež polepšil v proporciách. Je o čosi nižší a širší – dokonalý protipóĺ módnym SUV. Napokon, stojí na novej platforme s rázvorom predĺženým o 36 mm, na konečných 2 736 mm. Pomohlo aj 20 mm rozšírenie rozchodu zadných kolies. Jednoducho, Civic sa ešte predtým než si sadnete za jeho volant, snaží navodiť spätosť s asfaltom. Zvlášť dobre sa mu to darí vo verzii Advanced, s ktorou dostávate 18-palcové disky obuté vskutku širokým profilom pneumatík 235/40. A na „gumách“ Honda naozaj nešetrila, pretože Civicu už v prvovýrobe naordinovala prémiové Micheliny Pilot Sport 4. Jedinou chybičkou krásy je extrémne dlhý predný previs, ktorý pôsobí dosť ťažkopádne. Ak by boli kolesá posunuté viac vpred, získal by ešte dravší výraz. V tom však nie je Civic sám.

Za volantom ako v Type-R

Ešte viac vás Civic dostane po tom, čo si sadnete za volant. Je to živá spomienka na časy, keď ešte svetu nekraľovali opulentné SUV. Víta vás fantastickými sedadlami, ktoré akoby ani nepatrili do tejto triedy, a vzorovo nízkym posedom. A čo viac, zo Civicu je skvelý výhľad, o čo sa starajú nezvyčajne štíhle stĺpiky, ktoré sú dnes vzácnosťou, a relatívne veľká zasklená plocha. Pomer medzi výškou pontónu a kabíny takmer evokuje deväťdesiate roky. Dokonca vidíte kapotu. Nezavadzajú ani spätné zrkadlá uchytené na nožičkách. Kabína pôsobí jednoducho a usporiadane. Prísne horizontálnu palubnú dosku zdobí hliníková štruktúra vo funkcii prieduchov ventilácie. Výber materiálov a ich kombinácia navodzujú vyslovene prémiový duch. Kaplnka prístrojov má tie správne rozmery. Vo verzii Advanced síce ukrýva 10,2-palcový virtuálny kokpit, ale s precíznou analógovou grafikou a čiernym pozadím.

Interiér je zariadený veľmi jednoducho ale... Foto: PILC LUBOS
Honda Civic - test 2022 Interiér je zariadený veľmi jednoducho ale precízne. Platí to o ergonómii aj výbere vyslovene prémiových materiálov.
Honda Civic - test 2022
Honda Civic - test 2022
+15Honda Civic - test 2022

Rýchlomer má klasickú stupnicu a otáčkomer nahrádza výkonomer, čo je vzhľadom na druh pohonu logické. Veď otáčky spaľovacieho motora majú pri hybride nulovú výpovednú hodnotu. Intenzitu podsvietenia máte takpovediac „pod palcom“. Aj trojramenný volant vám padne do rúk ako uliaty, i keď v porovnaní s európskou konkurenciou má predsa len menší rozsah nastavenia. Zato oceníte mechanické ovládače. Čalúnená lakťová opierka nie je nastaviteľná vôbec, ale jej poloha je optimálna. Vysoký stredový tunel neprekáža kolenu. Dokonca tu nájdete samostatný panel klimatizácie s troma otočnými ovládačmi. Honda to neprehnala ani s infotainmentom. Neútočí na vás gigantickou obrazovkou. V centre palubovky nájdete 9-palcový dotykový displej s prehľadným usporiadaním a analógovým ovládačom hlasitosti a dvojicou hardvérových tlačidiel.

V kufri litrov ubudlo

Jednoducho, ergonómia je perfektná. Až na jednu výnimku. Je škoda, že Honda nepoužila ovládač „prevodovky“ z menšieho HR-V, ktorý by „dokreslil“ vyslovene analógovú atmosféru kokpitu. Bohužiaľ, Civic zdedil antiintuitívne tlačidlá z CR-V. Vďaka nim máte síce ľahší prístup ku schránke indukčného nabíjania smartfónu, nastaveniu vetrania či k dvom držiakom nápojov, ale strácate pocit športovo ladeného hatchbacku. Kým vpredu si na nedostatok miesta sťažovať nebudete, vzadu už k nejakým tým obmedzeniam dochádza. I keď aj tu Civic prekvapuje veľkoryso dimenzovanými sedadlami – výškou operadiel aj dĺžkou „sedákov“. Mohutný prah však sťažuje nastupovanie, to napriek tomu, že dvere sa otvárajú takmer v 90-stupňovom uhle a v hornej časti sú široké. Najväčší limit je nad hlavou, kde ostáva len malá rezerva, zvlášť vo verzii Advanced, ktorá musí pod čalúnením stropu schovávať mechanizmus ovládania aj čalúnenú roletku.

V kufri ubudlo zopár litrov. Je to daň za... Foto: PILC LUBOS
Honda Civic - test 2022 V kufri ubudlo zopár litrov. Je to daň za ekologickú technológiu a športový akcent dizajnu. Oceníte však výborný prístup cez široké výklopné veko.

V kufri veľké zázraky tiež nečakajte. Je tu 410 litrov na batožinu, vlastne 404, pretože úroveň Advanced je vybavená prémiovým audiom Bose so subwooferom umiestneným za zadným podblatníkom. Prekvapením je ale skôr fakt, že jedenásta generácia stráca v tomto parametri na tú predošlú až 68 litrov. Je to dané práve hybridným pohonom. Honda musela nájsť miesto pre batériu aj nádrž, to všetko sa nachádza pod zadným sedadlom a sčasti dnom kufra. Aj preto vzniká po sklopení operadiel na podlahe schod. Pod dnom je plytká schránka na lepiacu súpravu. Zvláštny je aj kryt batožiny. Namiesto pevného veka či kazety s roletkou je tu len sieťka, ktorá sa navyše zroluje do schránky na ľavej strane, teda priečne. Na druhej strane oceníte perfektný prístup k batožine cez naozaj veľké výklopné veko. Otvor, ktorý je teraz širší o 40 mm, neobmedzujú ani pánty, ktoré sa Honde podarilo ukryť tak, že nezavadzajú a ešte k tomu umožnili znížiť siluetu strechy.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #test #Honda #Honda Civic
Články podľa značiek