Pokračovanie článku: Test: Honda Civic 2,0 e:HEV – toto je závan zlatých čias, ale nie pod kapotou

Hybrid, ale športový

Civic s označením 2,0 e:HEV využíva výkonnejšiu verziu hybridného systému Hondy. Na rozdiel od Jazzu či HR-V, ktoré si musia vystačiť so 4-valcom s objemom 1,5 litra, je Civic vybavený dvojlitrovým agregátom. Tak ako väčšia Honda CR-V. Ale pozor. Tento motor je úplne nový. Disponuje priamym vstrekovaním paliva, čo je pri hybridoch naozaj nezvyčajné. Aj vďaka Atkinsonovmu cyklu má tepelnú účinnosť až 41 %. Ponúka 105 kW a krútiaci moment 186 Nm. Ale neľakajte sa. Toto nie sú finálne parametre Civicu. Spaľovací motor má len funkciu generátora. Hlavným hnacím motorom je elektromotor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 315 Nm. „Spaľovák“ sa spája s kolesami prednej nápravy len vo vyšších rýchlostiach, keď by bola duplicitná premena energie neefektívna. Je tu teda len jediný prevod, ktorý zodpovedá piatemu alebo šiestemu prevodovému stupňu.

Pod kapotou pracuje atmosférický dvojliter. Ten... Foto: Honda
Honda Civic e:HEV - 2022 Pod kapotou pracuje atmosférický dvojliter. Ten ale Civic poháňa len pri vysokých rýchlostiach. Prvé husle hrá totiž elektromotor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 315 Nm.

Funguje to dobre. Civic sa správa takmer ako elektromobil, i keď si musí vystačí s batériou s kapacitou len 1,2 kWh. Civic má nesmierne hladké rozjazdy, čo oceníte napríklad pri parkovaní, a nechýba mu ani dynamika. Ak mu šliapnete na krk, stovku zvládne za 8,1 sekundy. Napokon, vďaka elektromotoru máte maximum krútiaceho momentu k dispozícii od nulových otáčok. V režime Sport reaguje Civic na stlačenie plynu ešte asertívnejšie. V kabíne pritom motor veľmi nepočuť. Honda si dala záležať, aby sa akustický komfort pri zapnutom a vypnutom motore, teda pri hybridnom alebo elektrickom režime, príliš nelíšil. Honde sa tiež podarilo sčasti odstrániť nepríjemný „mixér“ efekt, typický pre hybridy, ktoré majú úplne „odtrhnuté“ otáčky od okamžitej rýchlosti. Honda zašla až tak ďaleko, že pri prudkej akcelerácii motor simuluje radenie prevodových stupňov – samozrejme, virtuálnych.

Diesel v meste poráža, na diaľnici nie

Priaznivcov klasiky to asi nepoteší, ale viac v ústrety sa už ísť nedá. Jednoducho, toto je hybrid a musíte sa s ním zžiť. Ak to prijmete, vie sa vám odvďačiť čarovne nízkou spotrebou paliva. Najmä v meste, ktoré je jeho rajónom. Zvlášť v teplom počasí vie Civic e:HEV využívať jazdu bez spaľovacieho motora. Veľa plachtí a pri brzdení rekuperuje, čo klasické autá nedokážu. Dokonca môžete krídelkami na volante voliť jednu z troch intenzít rekuperácie. Sympatické však je, že aj tá najsilnejšia stále umožňuje využívať prirodzenú zotrvačnosť vozidla, takže príliš nebrzdí. Až v režime Sport sa ukáže potenciál rekuperácie naplno, aby brzdný účinok generátora napomáhal brzdovej sústave. Takže mestské úseky alebo okresky dokážete niekedy absolvovať aj so spotrebou pod štyri litre na 100 km.

Naša spotreba sa ustálila po vyše 600... Foto: Tomáš Andrejčák
Honda Civic e:HEV - 2022 Naša spotreba sa ustálila po vyše 600 kilometroch na 5,7 litroch benzínu na 100 km. V meste a na „okreskách“ vie ale spotreba zliezť aj pod štyri litre.

Na diaľnici sa apetít zvýši na šesť až sedem litrov. Tieto „špičky“ však zrazíte hneď, ako opustíte rýchlostnú cestu. Náš priemer po 623 km sa tak ustálil na 5,7 litra. Ak zvážime, že hybridný Civic má v talóne 184 koní, je to dobrý výsledok. Takmer na úrovni naftových motorov, nad ktorými vyhráva v meste, ale prehráva na diaľnici. Čím vás však Civic poteší najviac, je jeho neskutočné sebavedomie na ceste. Od hybridu naloženého technikou by ste to asi nečakali. Veď na váhe má vyše 1 500 kg. A navyše, predné kolesá sú zavesené na pomerne všedných tlmičových vzperách McPherson. Napriek tomu urobila Honda skvelú prácu. Civic reaguje na riadenie nesmierne pohotovo, nestráca trakciu a zákruty vymetá s ľahkosťou hothatchu. Nepozná nedotáčavosť, možno aj vďaka dobrému vyváženiu, na ktorom sa podieľa batéria umiestnená vzadu, a, samozrejme, vynikajúcim pneumatikám.

Podvozkom vás dostane

Zadné kolesá, vedené viacprvkovou nápravou s nezávislým zavesením, držia tiež príkladne stopu. Za volantom tohto auta sa akoby prenesiete v čase. Znervózniť ho je naozaj ťažké. Pritom z vás nevytrasie dušu. Osemnásťpalcové kolesá sú síce veľké, ale nie extrémne, a profil 235/40 vie ešte stále čo-to odfiltrovať. No vycibrený podvozok Civicu má predsa len chybičku krásy. A vlastne nejde o chybičku. Pôžitok za volantom vie totálne skaziť zlá akustická izolácia. V kabíne počuť odvaľujúce sa pneumatiky, kamienky a dokonca odstrekujúcu vodu. Zvlášť zozadu, kde chýba pevné plató. Hluk pri diaľničnom tempe dosť komplikuje komunikáciu. O to viac, že samotný motor je odhlučnený veľmi solídne. Nepridajú ani okná, ktoré nedokážu izolovať aerodynamický hluk. Je to veľká škoda, pretože nízky akustický komfort nezodpovedá brilantnej technike, prémiovému spracovaniu a už vôbec nie cene.

Honda HR-V - test Bulharsko 2021 Čítajte viac Honda HR-V: Ako zvládol zvláštny hybrid 3 200 km dlhú štreku? Spotrebou prekvapil

Honda cenou zákazníkom nikdy nepodliezala. A platí to aj o novom Civicu. Už minulá generácia s motorom 1,5 VTEC Turbo začínala v roku 2017 na vtedy odvážnych 21 390 eurách a s prevodovkou CVT na 22 690 eurách. Čo by sme dnes za to dali. Medzitým sme tu ale mali pandémiu aipovú. To všetko tlačilo na zvyšovanie cien. Z Civicu sa navyše stal hybrid s tou najdrahšou technológiou. Asi sa netreba čudovať, že jedenásta generácia dnes štartuje na 29 890 eurách. To je ešte o 2 000 eur viac, než stála predošlá generácia v najvyššom stupni vybavenia Advanced. Náš Civic, s rovnakým stupňom vybavenia, sa tak vyšplhal až k 34 490 eurám. Na druhej strane mu treba priznať veľmi bohaté vybavenie. Má kompletný balík asistenčných systémov Honda Sensing, adaptívne LED svetlá, stredový airbag, dvojzónovú klimatizáciu, naozaj skvelé audio Bose s 12 reproduktormi, kožené čalúnenie, elektricky ovládané sedadlo vodiča, vyhrievaný volant či otvárateľnú panoramatickú strechu. A k tomu jazdí tak ako máloktoré auto tejto triedy. Škoda len niektorých zbytočných chybičiek.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Honda #Honda Civic
Články podľa značiek