Test: Mercedes-Benz Marco Polo Horizon - výborné auto, až na cenu

Verzia Horizon je rozumne vytvorený kompromis medzi klasickým 7-miestnym vanom a kempovacím autom. Prekvapila nás výbornou spotrebou a komfortom, trochu sklamala manipuláciou so sedadlami a zarazila cenou.

, 06.11.2022 07:00
debata
Aj keď je Marco Polo Horizon pomerne ťažké... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022) Aj keď je Marco Polo Horizon pomerne ťažké auto, je až prekvapivo úsporné.

Mercedes-Benz triedy v obytnom prevedení môžete mať v troch variantoch – podľa úrovne výbavy exkluzívne Marco Polo a jednoduchšie výbavy Marco Polo Horizon a Marco Polo Activity. My sme tentokrát testovali auto vo verzii Horizon a navyše s množstvom príplatkových doplnkov, vďaka ktorým sa jeho cena vyšplhala až na šesťmiestnu hranicu. V základe sa nám pritom jeho cena na úrovni 74 000 nezdá prehnaná, navýšili ju však výrazne niektoré prvky príplatkovej výbavy.

Len pre zaujímavosť – takmer 6 000 eur stála dizajnová línia AMG a interiérový „dizajnový balík“, takmer 1 800 eur vyšlo elektrické ovládanie bočných posuvných dverí vľavo aj vpravo, pričom tie ľavé sú navyše príplatkové (864 eur). Vonkajšia 230 V zásuvka na pripojenie vozidla stála 1 002 eur, adaptívny tempomat s navigáciou približne 2 tisícky, nezávislé kúrenie 2 160 eur, inteligentné LED svetlá vyše 1 800 eur, stály pohon všetkých kolies 5 000 eur…

Takto by sme mohli ešte pokračovať, výpočet príplatkovej výbavy má totiž štyri strany. Cena auta sa vďaka nej zvýšila zo základných 74 000 približne o ďalších 26 000 eur. Priznávame, že tento prístup k príplatkovej „politike“ nám (nielen) v prípade Mercedesu-Benz nie je úplne po chuti.

Hybrid, ale trochu iný

Verzia Horizon je zaujímavým hybridom. Nie však po technickej stránke, ale svojou konštrukciou. Je totiž čímsi medzi kempovacím vozidlom a klasickým civilným vanom. Oproti tomu prvému mu chýba integrovaná kuchynka, oproti druhému však ponúka komfortný priestor na spanie.

Nápad to vôbec nie je zlý. Ak si totiž z Marca Pola odmontujete bočnú výsuvnú markízu, môžete s ním celý čas jazdiť ako so štandardným civilným autom. Stačí ju však na auto pripevniť a vybrať z neho strednú lavicu a máte auto, v ktorom sa komfortne vyspíte štyria a núdzovo aj piati. Marco Polo má totiž výsuvnú strechu a v hornej časti sa dá pohodlne spať vo dvojici, ďalšia dvojica sa vyspí dolu.

Interiér je spracovaný naozaj kvalitne. Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022) Interiér je spracovaný naozaj kvalitne.

V prípade, že ste dvaja, so spodkom nemusíte ani nič robiť. Ak chcete predsa len spať na prízemí, nie je to nič komplikované. Sedadlo sa dá jednoducho sklopiť tak, že v zadnej časti získate komfortné dvojlôžko. A vyspať sa na ňom možno naozaj pohodlne, potvrdzujeme to aj z vlastnej skúsenosti. Ak takto chcete spávať, prikúpte si určite do spodnej časti matrac, ktorý je presne na toto lôžko dimenzovaný.

Chybička krásy

Jediným problémom v interiéri je, ak meníte konfiguráciu sedadiel. Stačí, že svojou nepozornosťou posuniete pri vyberaní sedadla niektorú zo zarážok v koľajniciach a pokiaľ chcete vybrané sedadlo nasadiť naspäť, do pôvodnej polohy ju dostanete už iba skrutkovačom. Nedávno sme mali na test Volkswagen Multivan T7 v prakticky rovnakej konfigurácii, no bez výsuvnej strechy, a ten mal mechanizmus manipulácie sedadiel a ich aretovania vyriešený určite lepšie.

Treba upozorniť, že v oboch modeloch sú sedadlá pomerne ťažké a slabší jedinci môžu mať s narábaním s nimi problém. Sú to však masívne a bezpečné sedadlá, navyše v testovanom aute aj v koži, takže od nich nemôžete chcieť, aby vážili nejakých cca 10 kg ako napríklad v 7-miestnej Dacii Jogger.

Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022)
Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022)
+16Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022)

A keď sme už pri sedadlách a konfigurácii – obe predné sa dajú otočiť dozadu, z posuvnej konzoly si spravíte malý stolík a máte tak „na prízemí“ obývačku a hore môžete spať. V tejto konfigurácii môžete aj s verziou Horizon kempovať dlhší čas s tým, že si varíte vonku. To vôbec nie je problém (ak teda neprší a nefúka), pretože zboku auta si pomocou kľuky vysuniete relatívne veľkú markízu a pod ňou si rozložíte kempingové sedenie aj s plynovým varičom.

Ak to myslíte s týmto životným štýlom vážne a neinvestovali ste do expedičných spacákov, tak jednou z praktických, aj keď nie najlacnejších príplatkových vecí, je nezávislé kúrenie.

Spanie hore. Foto: Martin Domček, Pravda
Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022) Spanie hore.

Ak je naopak teplo, v hornej časti je dobre riešené vetranie, pretože na oboch stranách výsuvnej strechy si môžete, podobne ako v stane, odzipsovať sieťované vetracie okienka a spraviť si prievan. Super je, že sú k dispozícii dve čítacie LED lampičky s nastaviteľnou intenzitou svietenia a dokonca aj dva USB porty. Ak v noci nechcete mať z auta výklad, celý spodok si môžete zastrieť nepriehľadnými záclonkami.

Prekvapivo úsporné

Testovanú verziu 300d poháňa dvojlitrový naftový motor s výkonom 176 kW a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm, kombinovaný je s 9-stupňovým automatom. Určite odporúčame aj pohon 4×4 (pri verziách, kde je na výber), ktorý sme v aute mali aj my. Nejde vôbec o to, že by ste s týmto autom mali jazdiť do nejakého extra terénu. Nie je však najľahšie a keď večer napríklad padne rosa, môžete mať problém aj v kempoch, keď pôjdete k vyhliadnutému miestu po miernom svahu a mokrej tráve.

Takto si viete ustlať "na... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022) Takto si viete ustlať "na prízemí".

Obrovskou výhodou tohto auta oproti väčšine kempovacích áut sú jeho štandardné rozmery. Na rozdiel od nich vás Marco Polo nijako neobmedzuje. Nemáte v ňom síce štandardné WC a sprchu, ale zato sa s ním dostanete všade tam, kam môžu aj bežné osobné autá a karavany nie – na podzemné parkoviská v nákupných centrách, do vnútorných mestských zón, do parkovacích domov a podobne. Výška auta aj s výklopnou strechou je totiž tesne pod dvomi metrami.

Počas jazdy je auto vybavené vzduchovým pružením Airmatic vyložene komfortné, spolupráca silného dieslu s 9-stupňovým automatom je dobrá, prevodovka ho zbytočne nedrží v extrémne nízkych otáčkach a aj bez toho je spotreba vynikajúca. S trojtonovou obytnou dodávkou dokážete jazdiť štýlom, akým sa zväčša s obytným autom jazdí, aj s priemerom mierne nad ôsmymi litrami, čo je super a dokonca menej, než udáva výrobca. Má veľmi slušný krútiaci moment na úrovni 500 Nm, takže predbiehať s ním nie je problém.

Až na prídavnú markízi vyzerá Marco Polo ako... Foto: Pravda, Martin Domček
Mercedes-Benz Marco Polo Horizon (2022) Až na prídavnú markízi vyzerá Marco Polo ako "civilný" van.

Aj napriek vyššej hmotnosti je pritom dostatočne úsporné na to, aby ste ho mohli využívať aj na bežné každodenné jazdenie. Máte v ňom reálne dve autá v jednom a keď si ho rozumne nakonfigurujete, cena je určite akceptovateľná. V inom prípade vám môže ustreliť naozaj „do extrému“ ako v prípade testovaného modelu.

Len pre zaujímavosť, približne pred rokom sme mali možnosť testovať veľmi slušne vybavené Marco Polo v najvyššej výbave aj so vstavanou kuchynskou linkou a v rovnakej motorizácii, pričom bolo lacnejšie než auto, ktorého test práve čítate. Takže naozaj pri konfigurácii platí staré známe „dvakrát meraj a raz rež“.

Rozmery, objemy, hmotnosti Mercedes Marco Polo Horizon 300d 4Matic
Dĺžka (mm) 5 140
Šírka (mm) 2 249
Výška (mm) 1 966 – 1 973
Rázvor (mm) 3 200
Objem batožinového priestoru(l) 830
Objem palivovej nádrže (l) 57 (70 za príplatok)
Prevádzková hmotnosť (kg) 3 100
Technické údaje Mercedes Marco Polo V 300d 4Matic
Typ motora vznetový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 950
Počet valcov 4
Výkon (kW/k pri ot./min) 176/239 pri 4 200
Max. krútiaci moment (Nm pri ot. za min.) 500 (+30)pri 1 600 – 2 400
Prevodovka automatická 9 G-tronic
Poháňaná náprava predná a zadná
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,0
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) 8,5
Spotreba (test) (l/100km) 8,3
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Mercedes Marco Polo (Activity, 200d, 100 kW, 4×2) 57 349 eur
Základná cena Mercedes Marco Polo (Horizon 300d 4Matic 74 008 eur
Cena testovaného auta od 110 056 eur

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Marco polo #test auta #autotest #osobný van #Horizon #kempovacie auto
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek