Mercedes-Benz triedy v obytnom prevedení môžete mať v troch variantoch – podľa úrovne výbavy exkluzívne Marco Polo a jednoduchšie výbavy Marco Polo Horizon a Marco Polo Activity. My sme tentokrát testovali auto vo verzii Horizon a navyše s množstvom príplatkových doplnkov, vďaka ktorým sa jeho cena vyšplhala až na šesťmiestnu hranicu. V základe sa nám pritom jeho cena na úrovni 74 000 nezdá prehnaná, navýšili ju však výrazne niektoré prvky príplatkovej výbavy.
Len pre zaujímavosť – takmer 6 000 eur stála dizajnová línia AMG a interiérový „dizajnový balík“, takmer 1 800 eur vyšlo elektrické ovládanie bočných posuvných dverí vľavo aj vpravo, pričom tie ľavé sú navyše príplatkové (864 eur). Vonkajšia 230 V zásuvka na pripojenie vozidla stála 1 002 eur, adaptívny tempomat s navigáciou približne 2 tisícky, nezávislé kúrenie 2 160 eur, inteligentné LED svetlá vyše 1 800 eur, stály pohon všetkých kolies 5 000 eur…
Takto by sme mohli ešte pokračovať, výpočet príplatkovej výbavy má totiž štyri strany. Cena auta sa vďaka nej zvýšila zo základných 74 000 približne o ďalších 26 000 eur. Priznávame, že tento prístup k príplatkovej „politike“ nám (nielen) v prípade Mercedesu-Benz nie je úplne po chuti.
Hybrid, ale trochu iný
Verzia Horizon je zaujímavým hybridom. Nie však po technickej stránke, ale svojou konštrukciou. Je totiž čímsi medzi kempovacím vozidlom a klasickým civilným vanom. Oproti tomu prvému mu chýba integrovaná kuchynka, oproti druhému však ponúka komfortný priestor na spanie.
Nápad to vôbec nie je zlý. Ak si totiž z Marca Pola odmontujete bočnú výsuvnú markízu, môžete s ním celý čas jazdiť ako so štandardným civilným autom. Stačí ju však na auto pripevniť a vybrať z neho strednú lavicu a máte auto, v ktorom sa komfortne vyspíte štyria a núdzovo aj piati. Marco Polo má totiž výsuvnú strechu a v hornej časti sa dá pohodlne spať vo dvojici, ďalšia dvojica sa vyspí dolu.
V prípade, že ste dvaja, so spodkom nemusíte ani nič robiť. Ak chcete predsa len spať na prízemí, nie je to nič komplikované. Sedadlo sa dá jednoducho sklopiť tak, že v zadnej časti získate komfortné dvojlôžko. A vyspať sa na ňom možno naozaj pohodlne, potvrdzujeme to aj z vlastnej skúsenosti. Ak takto chcete spávať, prikúpte si určite do spodnej časti matrac, ktorý je presne na toto lôžko dimenzovaný.
Chybička krásy
Jediným problémom v interiéri je, ak meníte konfiguráciu sedadiel. Stačí, že svojou nepozornosťou posuniete pri vyberaní sedadla niektorú zo zarážok v koľajniciach a pokiaľ chcete vybrané sedadlo nasadiť naspäť, do pôvodnej polohy ju dostanete už iba skrutkovačom. Nedávno sme mali na test Volkswagen Multivan T7 v prakticky rovnakej konfigurácii, no bez výsuvnej strechy, a ten mal mechanizmus manipulácie sedadiel a ich aretovania vyriešený určite lepšie.
Treba upozorniť, že v oboch modeloch sú sedadlá pomerne ťažké a slabší jedinci môžu mať s narábaním s nimi problém. Sú to však masívne a bezpečné sedadlá, navyše v testovanom aute aj v koži, takže od nich nemôžete chcieť, aby vážili nejakých cca 10 kg ako napríklad v 7-miestnej Dacii Jogger.
A keď sme už pri sedadlách a konfigurácii – obe predné sa dajú otočiť dozadu, z posuvnej konzoly si spravíte malý stolík a máte tak „na prízemí“ obývačku a hore môžete spať. V tejto konfigurácii môžete aj s verziou Horizon kempovať dlhší čas s tým, že si varíte vonku. To vôbec nie je problém (ak teda neprší a nefúka), pretože zboku auta si pomocou kľuky vysuniete relatívne veľkú markízu a pod ňou si rozložíte kempingové sedenie aj s plynovým varičom.
Ak to myslíte s týmto životným štýlom vážne a neinvestovali ste do expedičných spacákov, tak jednou z praktických, aj keď nie najlacnejších príplatkových vecí, je nezávislé kúrenie.
Ak je naopak teplo, v hornej časti je dobre riešené vetranie, pretože na oboch stranách výsuvnej strechy si môžete, podobne ako v stane, odzipsovať sieťované vetracie okienka a spraviť si prievan. Super je, že sú k dispozícii dve čítacie LED lampičky s nastaviteľnou intenzitou svietenia a dokonca aj dva USB porty. Ak v noci nechcete mať z auta výklad, celý spodok si môžete zastrieť nepriehľadnými záclonkami.
Prekvapivo úsporné
Testovanú verziu 300d poháňa dvojlitrový naftový motor s výkonom 176 kW a maximálnym krútiacim momentom 500 Nm, kombinovaný je s 9-stupňovým automatom. Určite odporúčame aj pohon 4×4 (pri verziách, kde je na výber), ktorý sme v aute mali aj my. Nejde vôbec o to, že by ste s týmto autom mali jazdiť do nejakého extra terénu. Nie je však najľahšie a keď večer napríklad padne rosa, môžete mať problém aj v kempoch, keď pôjdete k vyhliadnutému miestu po miernom svahu a mokrej tráve.
Obrovskou výhodou tohto auta oproti väčšine kempovacích áut sú jeho štandardné rozmery. Na rozdiel od nich vás Marco Polo nijako neobmedzuje. Nemáte v ňom síce štandardné WC a sprchu, ale zato sa s ním dostanete všade tam, kam môžu aj bežné osobné autá a karavany nie – na podzemné parkoviská v nákupných centrách, do vnútorných mestských zón, do parkovacích domov a podobne. Výška auta aj s výklopnou strechou je totiž tesne pod dvomi metrami.
Počas jazdy je auto vybavené vzduchovým pružením Airmatic vyložene komfortné, spolupráca silného dieslu s 9-stupňovým automatom je dobrá, prevodovka ho zbytočne nedrží v extrémne nízkych otáčkach a aj bez toho je spotreba vynikajúca. S trojtonovou obytnou dodávkou dokážete jazdiť štýlom, akým sa zväčša s obytným autom jazdí, aj s priemerom mierne nad ôsmymi litrami, čo je super a dokonca menej, než udáva výrobca. Má veľmi slušný krútiaci moment na úrovni 500 Nm, takže predbiehať s ním nie je problém.
Aj napriek vyššej hmotnosti je pritom dostatočne úsporné na to, aby ste ho mohli využívať aj na bežné každodenné jazdenie. Máte v ňom reálne dve autá v jednom a keď si ho rozumne nakonfigurujete, cena je určite akceptovateľná. V inom prípade vám môže ustreliť naozaj „do extrému“ ako v prípade testovaného modelu.
Len pre zaujímavosť, približne pred rokom sme mali možnosť testovať veľmi slušne vybavené Marco Polo v najvyššej výbave aj so vstavanou kuchynskou linkou a v rovnakej motorizácii, pričom bolo lacnejšie než auto, ktorého test práve čítate. Takže naozaj pri konfigurácii platí staré známe „dvakrát meraj a raz rež“.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Mercedes Marco Polo Horizon 300d 4Matic |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 140 |
Šírka (mm) | 2 249 |
Výška (mm) | 1 966 – 1 973 |
Rázvor (mm) | 3 200 |
Objem batožinového priestoru(l) | 830 |
Objem palivovej nádrže (l) | 57 (70 za príplatok) |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 3 100 |
Technické údaje | Mercedes Marco Polo V 300d 4Matic |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 950 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot./min) | 176/239 pri 4 200 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot. za min.) | 500 (+30)pri 1 600 – 2 400 |
Prevodovka | automatická 9 G-tronic |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,0 |
Spotreba (kombinovaná) (l/100km) | 8,5 |
Spotreba (test) (l/100km) | 8,3 |
Ceny (vrátane DPH) | |
Základná cena Mercedes Marco Polo (Activity, 200d, 100 kW, 4×2) | 57 349 eur |
Základná cena Mercedes Marco Polo (Horizon 300d 4Matic | 74 008 eur |
Cena testovaného auta od | 110 056 eur |