Test: Toyota GT86 - stvorená pre radosť

Už dávno nenašla žiadna automobilka odvahu vytvoriť rýdzo športový a cenovo dostupný automobil. Toyote sa to po dlhých rokoch konečne podarilo.

18.08.2012 11:30
Toyota GT 86 Foto:
Toto je kupé bez kompromisov. Nízke ťažisko, atmosférický boxer pod kapotou a zadný náhon prinášajú za volantom očarujúce zážitky aj bez extrémneho výkonu.
debata (7)

Ak ste po niečom takom zatúžili, museli ste, azda s výnimkou legendárnej Mazdy MX-5, siahnuť po drahých kúskoch z dielne Porsche, BMW alebo Mercedesu. Toyota GT86 však všetko mení. Je to skutočné GT so všetkým, čo k tomu patrí – nízkym ťažiskom, zadným náhonom, atmosférickým motorom a podvozkom, ktorý by zniesol aj dvojnásobok výkonu.

Toyotu GT86 si nemýľte so športovými derivátmi hatchbackov, akými sú Golf GTI, Audi S3, Mazda 3 MPS, alebo s Astrou OPC, ale ani s Audi TT, postavenom na platforme Audi A3. Toto je od základu nové auto, ktorého cieľom nie je nič menej, ako poskytnúť dokonalú radosť z jazdy. Vidno to na prvý pohľad. Silueta karosérie sa vznáša len 1425 mm nad zemou a kompaktná dĺžka 4240 mm zas naznačuje snahu o udržanie nízkej hmotnosti.

Dvojitá koncovka výfuku prezrádza potenciál... Foto: Toyota
Toyota GT 86 Dvojitá koncovka výfuku prezrádza potenciál tohto auta.

Nechýba ani široký postoj dravca, hoci len na pomerne civilných 17-palcových diskoch. Dizajn prekypuje na konzervatívne pomery Toyoty množstvom nápadov. Nielen svalnatými blatníkmi, agresívnou maskou, ostro rezanými svetlami či originálnym zadným spojlerom s bočnými krídelkami, ale aj efektnými detailmi v podobe loga 86 stvárňujúceho piesty motora boxer, mohutnými koncovkami výfukov či trojuholníkovým zadným hmlovým svetlom evokujúcim svet F1. Tak či tak nemusí byť GT86 každému po chuti. Napriek invencii mu predsa len chýba ľahkosť a švih talianskych či britských kriviek.

Sériové disky majú priemer 17 palcov Foto: Toyota
Toyota GT 86 Sériové disky majú priemer 17 palcov

Nižšie ako v Porsche Cayman

Kým si sadnete za volant, pripravte sa na malý gymnastický výkon. Sedadlá sú umiestnené vo výške len 400 mm, čo je nižšie ako pri Porsche Cayman. To však nie je výčitka. Potom vás totiž GT86 doslova pohltí. Fantastické anatomické sedadlá s výraznými bočnicami fixujú telo aj v extrémnych situáciách. Nedá sa povedať, že by boli nepohodlné. Problém nastáva, len ak sa chcete obzrieť dozadu. Našťastie, z GT86 je vynikajúci výhľad. Vypuklé blatníky viditeľné cez čelné okno informujú vodiča o proporciách vozidla a rovnako dobrý prehľad máte aj o dianí za vozidlom cez bezrámové spätné zrkadlo inšpirované slávnou Toyotou 2000GT zo šesťdesiatych rokov. Zadné okno totiž nijak zvlášť neobmedzuje zorné pole. Tu sa podaril Toyote vskutku husársky kúsok. Aj spätné zrkadlá majú solídnu veľkosť. Ale poďme späť do interiéru. Všetko je tu podriadené športovému naturelu. Do rúk vám okamžite padne takmer kolmo situovaný 3-ramenný volant, ako aj hlavica radiacej páky s extrémne krátkymi radiacimi dráhami. Lakťová opierka musela ustúpiť filozofii, že v kupé máte volant držať stále dvoma rukami.

Vypuklé blatníky viditeľné cez čelné okno... Foto: Toyota
Toyota GT 86 Vypuklé blatníky viditeľné cez čelné okno informujú vodiča o proporciách vozidla.

Prístrojovému panelu dominuje centrálny otáčkomer a naľavo rýchlomer s malou stupnicou. To však neprekáža, keďže rýchlosť sa vám zároveň zobrazuje na displeji priamo v ploche otáčkomera spolu s údajom o zaradenom rýchlostnom stupni. Presne tak, ako to má byť pri skutočnom okruhovom špeciáli. Toyota nasadila do svojho kompaktného GT aj nové multimediálne rozhranie Toyota Touch so 7-palcovým dotykovým displejom, cez ktoré vstupujete do menu audiosystémov či navigácie. Športový charakter podporujú ľahko ovládateľné kolískové prepínače funkcií klimatizácie a tiež ovládače nastavenia teploty v podobe matíc. Všetko je jednoduché a prehľadné. Zaráža len staromódne tlačidlo palubného počítača priamo na prístrojovom paneli a retro digitálne hodiny, evokujúce produkciu z osemdesiatych ro­kov.

Toyota mohla trošku viac popracovať aj na farebnom koncepte interiéru. Vyznávači športovej klasiky síce neholdujú „ornamentom“, ale atmosféra GT je zbytočne strohá. A je to škoda, pretože použité materiály čalúnenia či plastov, ako aj dizajn interiéru sú na veľmi slušnej úrovni. Možno by stačilo nahradiť tmavý karbónový obklad palubnej dosky hliníkom a interiér by ožil.

Interiér pre štyroch

Zadné sedadlá sú síce iba do páru, čo je pochopiteľné, ale v porovnaní napríklad s Audi TT je na nich predsa len viac miesta. Ak sa v krízovej situácii vodič a spolujazdec uskromnia, zmestia sa sem dvaja dospelí a dokonca si nebúchajú hlavu o sklo. Samozrejme, dlhšiu cestu so 4-člennou posádkou nemá GT86 v pláne, ale aj tak ide o obrovskú výhodu. Na rozdiel od dvojsedadlovej konkurencie vás totiž toto GT neobmedzuje v prípade, že predsa len potrebujete odviezť ďalších ľudí.

Stroho zariadený interiér ponúka miesto pre... Foto: Toyota
Toyota GT 86 Stroho zariadený interiér ponúka miesto pre 4-člennú posádku. A nielen na papieri.

Prekvapí aj šikovne navrhnutým kufrom. Prístup doň je síce len cez malé veko, keďže zadné okno zostáva z dôvodu tuhosti karosérie pevne na svojom mieste, ale má relatívne slušný objem 243 litrov a po sklopení jednodielneho operadla zadných sedadiel v ňom vzniká vodorovná podlaha. Potom je tu možné umiestniť napríklad štyri pneumatiky na diskoch a helmu, takže pri príchode na okruh si môžete svojho miláčika prezuť do športovej obuvi. Pritom je pod podlahou ešte miesto na plnohodnotnú rezervu, i keď tá sa k nám štandardne nedodáva.

S výbavou si nemusíte lámať hlavu. GT86 má len jeden stupeň vybavenia. Ale nebojte sa, od sparťanstva športových áut má naozaj veľmi ďaleko. V sérii je dvojzónová klimatizácia, tempomat, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, rozhranie Toyota Touch s dotykovým displejom, kožené čalúnenie a dokonca vyhrievané predné sedadlá. Za príplatky si môžete dopriať prakticky len rozšírené funkcie systému Toyota Touch, kvalitnejšie značkové audio JBL alebo metalízu. Rovnako bohatý je bezpečnostný balík so siedmimi airbagmi vrátane kolenného a pokročilou trakčnou elektronikou VSC.

Atmosféra pod kapotou

Štvorvalcový dvojlitrový boxer, vyvinutý v spolupráci so Subaru, je asi to najlepšie, čo sa dá pod kapotou malého kupé predstaviť. Nízkou stavbou totiž dokonale zapadá do koncepcie nízkeho ťažiska. Toyota sa zámerne vyhla použitiu turba, no do tohto agregátu implantovala vlastné vstrekovanie D-4S, kombinujúce priamy a nepriamy vstrek, a zjednotila vŕtanie a zdvih na 86 mm. Práve z tejto štvorcovej koncepcie pochádza číslica v názve.

K ideálnemu rozloženiu hmotnosti Toyoty GT86... Foto: Toyota
Toyota GT 86 K ideálnemu rozloženiu hmotnosti Toyoty GT86 prispieva aj plochý motor s protiľahlými piestami.

To umožnilo dosiahnuť dokonalé športové charakteristiky s výkonovým maximom posunutým až k hranici 7000 otáčok a krútiacim momentom vrcholiacim pri 6400 otáčkach za minútu, ale aj prekvapujúcu pružnosť pri extrémne nízkych otáčkach. Zaradiť šestku v päťdesiatke nie je nijaký problém. Niet však pochýb, že skutočná zábava sa začína, až keď sa ručička otáčkomera prehupne cez číslicu 5 000. Zážitok z akcelerácie umocňuje nákazlivá zvuková kulisa boxera, ktorý cez rezonátor výfuku dávkuje do interiéru presne ladené echo. Za volantom tak máte pocit, že kupé buráca, ale nie je to celkom tak, exteriérový hluk v ničom nepresahuje okoloidúci „mainstream“.

Dvesto koní a 205 Nm krútiaceho momentu síce nevyrážajú dych, ale na ľahké kupé s hmotnosťou 1200 kg to stačí. Športoví nadšenci ocenia skôr citlivé dávkovanie výkonu a rýchlu reakciu na plyn, ktorú dokáže ponúknuť len klasická "atmosféra“.

Kráľovná zákrut

To, čo možno motoru chýba na výkone, dobieha GT špičkovými jazdnými vlastnosťami. Na technickej trati ukážete veľmi rýchlo chrbát aj podstatne silnejším súperom. Stabilita a neutralita pri rýchlych prejazdoch zákrut vyrážajú dych. A tomu všetkému nasadzuje korunu super presná 6-stupňová prevodovka, tuhé a strmé riadenie, ako aj klasický zadný náhon vyzbrojený samosvorným diferenciálom.

Vďaka pneumatikám s rozmermi 215/45 R 15 je s... Foto: Toyota
Toyota GT 86 Vďaka pneumatikám s rozmermi 215/45 R 15 je s Toyotou zábava.

Športový program stabilizačného systému VSC Sport vám navyše dovolí jemné drift, vypnutie protipreklzovacieho systému zas ulahodí milovníkom spálenej gumy a ak vám to nestačí, možno stabilizáciu celkom vypnúť. Tak či tak nemá trakčná elektronika veľa práce. A to je GT86 obuté na „civilných" plášťoch Priusu s celkom štandardným rozmerom 215/45 R15. To je nepochybne výhoda pre drifterov, ktorí nemusia investovať horibilné sumy do nákupu športových gúm. GT86 však vašu peňaženku nezničí na čerpacej stanici. V priemere nemusí totiž z nádrže ubudnúť viac ako 8,5 litra. Mimo mesta dokážete spotrebu zredukovať ešte o dva litre, no a pri troche zábavy je tých 12 – 13 litrov stále akceptovateľných.

A čo za to? Toyota dodržala sľub a cenu udržala na akceptovateľnej hranici 32 000 eur, teda pod miliónom korún. Nie je to málo, ale za tú zábavu to určite stojí.

Výhody Nevýhody
jazdné vlastnosti priemerná dynamika
štyri miesta ovládač palubného počítača
motor strohý interiér
Technické údaje
Model: GT86
Počet valcov/ventilov: 4/16 2×DOHC
Objem motora (cm3): 1998
Výkon (kW/ot.): 147/7000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 205/6400
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4240/1775/1425
Rázvor náprav (mm): 2570
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 205/50
Maximálna rýchlosť (km/h): 226
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 7,6
Komb. spotreba (l/100 km): 7,8
Cena: 31 990 €
Sériové vybavenie Comfort (vybrané prvky):
7 x airbag, stabilizačný systém VSC, samosvorný diferenciál, denné LED svetlá, predné xenónové svetlá, zadné LED-svetlá, hmlové svetlá, výšková regulácia predných sedadiel, dvojosové nastavovanie volantu, dvojzónová klimatizácia, kožené čalúnenie, tempomat, bezkľúčové štartovanie a odomykanie, tempomat, elektrické ovládanie okien a spätných zrkadiel, vyhrievané sedadlá, rozhranie Toyota Touch, 7-palcový dotykový displej, zadné krídlo, audio s CD + 6 repro, USB-port, 17-palcové hliníkové disky.
7 debata chyba
Články podľa značiek