
Lexus NX prichádza na trh len vo svojej druhej generácii, začal sa predávať v roku 2014. Po 7 rokoch prišla na rad jeho prvá zásadná generačná obmena a Japonci tvrdia, že v porovnaní s predchodcom je nových vyše 95 dielov a komponentov. Navonok to možno až tak nevidieť, ale zmien je naozaj veľa.
Tou najzásadnejšou je, že spolu s verziou NX 450h+ prichádza vôbec prvý plug-in hybridný Lexus. A keďže Toyota, rovnako ako aj Lexus, to s hybridnou technológiou naozaj vedia a ich hybridy patria k tým najefektívnejším na trhu, boli sme mimoriadne zvedaví, či sa japonským inžinierom podarilo toto ich špecifické know-how pretaviť aj do plug-in hybridnej technológie.
Dvaja z jedného cesta
Lexus NX je na Slovensku jednoznačne najpredávanejším modelom tejto japonskej značky, za prvých 10 mesiacov tohto roku sa ich predalo už 145. Aj keď benzínové plug-in hybridy Slovákov príliš nelákajú a ich predaj zatiaľ v tomto roku len minimálne prevyšuje predaj čisto elektrických áut, niektoré sú mimoriadne vydarené a určite si pozornosť zaslúžia.
V roku 2022 nás zatiaľ o svojej kvalite a zmysluplnosti plug-in hybridnej technológie v testoch jednoznačne najviac presvedčil luxusný Mercedes S580 e, s testovaným Lexusom sme podvedome spájali rovnako pozitívne očakávania.
V lete sme mali možnosť otestovať klasický hybrid s označením Lexus NX 350h, naše dojmy z neho nájdete v nižšie uvedenom článku, v ktorom je aj viac detailov o interiéri a medzigeneračnej výmene. My sa teraz zameriame skôr na plug-in hybridnú technológiu a niektoré technické a technologické odlišnosti verzie 450h.

Nezaškodí preto menšie porovnanie oboch modelov. Niekoho možno prekvapí, že pod kapotou majú prakticky identický hardvér, menšie rozdiely medzi nimi sú dané iba ich odlišným naladením. Samozrejme, platí to len v prípade, ak porovnávame štvorkolky, pretože verzia NX 350h je k dispozícii aj s jednou poháňanou nápravou, zatiaľ čo NX 450h sa predáva výhradne ako štvorkolka. V prípade štvorkoliek je v oboch verziách jeden spaľovací motor a dva elektromotory, doplnené sú elektronicky riadenou prevodovkou s plynulo meniteľným prevodom (e-CVT).
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak pod kapotou oboch modelov sa nachádza rovnaký atmosférický spaľovací motor s objemom 2,5 litra. Ten pri testovanom plug-in hybride ponúka výkon 136 kW, respektíve 185 koní a maximálny krútiaci moment 227 Nm pri 3 200 až 3 700 otáčkach za minútu. Vo full-hybride 350h má o niečo vyšší výkon (141 kW, resp. 192 koní) a nižší maximálny krútiaci moment (210 Nm pri 4 400 otáčkach).

Elektromotory sú pri oboch štvorkolkách rovnaké – predný má výkon 134 a zadný 40 kW. Medzi prednou a zadnou nápravou nie je žiadne mechanické spojenie, pohon 4×4 je čisto záležitosťou elektromotorov.
Z hľadiska systémového (celkového) výkonu ponúka verzia 450h 225 kW (306 koní) , zatiaľ čo verzia 350h „len“ 178 kW (241 koní). Cítiť to napríklad na akcelerácii. Aj keď je testovaný plug-in hybrid približne o 200 kilogramov ťažší, tak na stovku mu stačí 6,3 sekundy, full hybrid 350h na jej dosiahnutie potrebuje 7,7 sekundy ako štvorkolka a o sekundu viac bez pohonu 4×4. Rozdiel v ich váhe má do veľkej miery „na svedomí“ elektrická batéria, ktorá má v plug-in hybride celkovú kapacitu 18,1 kWh.
Len pre zaujímavosť – plug-in hybridná technológia a zástavba samotnej batérie nemali žiadny vplyv na objem palivovej nádrže a ani na veľkosť kufra. Nádrž má objem 55 a kufor 554 litrov, čo sú úplne identické hodnoty ako vo verzii 350h.
Malé (a trochu nepatričné) porovnanie
Z hľadiska kapacity pomerne veľkoryso dimenzovaná batéria umožňuje plug-in hybridnému Lexusu NX podľa údajov výrobcu dojazd v čisto elektrickom režime 69 až 76 kilometrov. A to aj zodpovedá realite – pri väčšine jázd v meste a jeho bezprostrednom okolí sme sa dostali na elektrický dojazd plus-mínus 70 kilometrov. A to je naozaj mimoriadne slušná hodnota.
Len pre ilustráciu – v čase písania tohto článku testujeme plug-in hybridný Citroën C5X. (To je niečo ako francúzska variácia na Audi A6 Allroad). C5X je podľa nás – myslené subjektívne – v súčasnosti najkrajší predávaný Citroën a druhý najkrajší Citroën v novom miléniu po modeli C6. Ten sa však predával len relatívne krátko medzi rokmi 2005 a 2012, pričom bol z rôznych príčin veľkým komerčným prepadákom. Lenže plug-in hybridná verzia Citroënu C5X reálne ponúka oproti Lexusu NX 450h len približne polovičný elektrický dojazd. A to je podľa nás zásadný problém.

Sedemdesiat kilometrov vám totiž zväčša stačí v bežnom týždni na každodenné jazdenie z práce a do práce v čisto elektrickom režime, pričom ešte máte aj nejakú tu kilowatthodinu navyše, aby ste napríklad vyzdvihli manželku z práce, alebo dieťa z krúžku. Samozrejme, ak auto „nepokúšate“ niekde na diaľničnom obchvate – NX 450h má totiž maximálnu rýchlosť v elektrickom režime až 135 km/h, čo pri plug-in hybridoch nie je celkom obvyklé. S plug-in hybridom s dojazdom okolo 35 kilometrov to však čisto na elektrinu v bežnom pracovnom dni zväčša „nedáte“. Buď jazdíte na benzín, alebo ho opätovne dobíjate.
Dobíjanie plug-in hybridov nie je kvôli pomalým palubným nabíjačkám „žiadna sranda“. Rýchlosť dobíjania je v prípade modelu NX 450h limitovaná 6,6 kW palubnou nabíjačkou na striedavý prúd, takže nabitie vybitej batérie trvá nejakej dve a pol hodinky. Reálne sa práve kvôli tomu oplatí kupovať plug-in hybrid (bez ohľadu na značku), len ak ho máte možnosť pravidelne nabíjať dlhší čas doma alebo v práci, inak táto technológia ekonomicky nedáva príliš zmysel.
To si veľmi dobre uvedomujú aj v Lexuse, pretože ak sa pozriete do cenníku, tak aktuálne k autu môžete dostať zdarma 22 kW wallbox aj so šesťmetrovým 32A nabíjacím káblom. To je fakt zaujímavá ponuka, pretože ani wallbox a ani nabíjacie káble nie sú práve lacnou záležitosťou. V prípade Lexusu má tento benefit hodnotu vyše tisíc eur.
Na ceste
Auto nikdy pri jazde v elektrickom režime nevybije batériu úplne „na nulu“, necháva si vždy rezervu na to, aby v hybridnom móde mohla vypomáhať spaľovaciemu motoru a pomáhala tak znižovať spotrebu najmä pri rozjazdoch a akcelerácii. Inak – tá autu naozaj ide, aj keď sa to pocitovo možno nezdá. Lexus NX 450h je totiž primárne naladený skôr na komfortnú, než na aktívnu dynamickú jazdu.

Testovaný Lexus využíva architektúru TNGA-K. Táto skratka sa dá rozšifrovať ako Toyota New Global Architecture, pričom písmeno K značí, že ide o najväčšiu platformu s motormi umiestnenými vpredu naprieč. Z hľadiska jazdného komfortu je podvozok naladený neutrálne, takže auto si veľmi dobre vie poradiť s nerovnosťami a aj napriek o niečo vyššiemu ťažisku je stabilné a dobre čitateľné aj pri jazde v zákrutách, hoci z nášho pohľadu príliš k dynamickej jazde neláka.
Keď sa už pre ňu v serpentínach predsa len rozhodnete, treba rátať s určitou nedotáčavosťou pri ostrejších prejazdoch. Kabína je tiež od podvozku veľmi dobre akusticky izolovaná, v podstate do nej preniká žiaden hluk. Ten môžete však občas pri jazde vo vyšších otáčkach cítiť od motoru, čo nás trochu prekvapilo.

Spotreba výrazne variuje v závislosti od toho, ako máte nabitú batériu. Teoreticky viete jazdiť aj v čisto elektrickom režime bez toho, aby ste minuli čo i len deci paliva. Ak však máte batériu vybitú a spaľovaciemu motoru asistuje iba minimálne, počítajte s priemerom niekde pod sedemlitrovou hranicou v kombinovanom režime pri jazde prevažne v meste a na okreskách.
Záver
Z nášho pohľadu je Lexus NX 450h výborným autom, ktoré ponúka zaujímavý dizajn, priestranný interiér s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu (o tom sme viac písali v už zmienenom teste modelu NX 350h) a veľmi dobré jazdné vlastnosti, hlavne z pohľadu šoférov preferujúcich pokojnejšiu jazdu. Plug-in hybrid je so 70-kilometrovým elektrickým dojazdom (v meste spravíte aj viac) naozaj prakticky využiteľný. A netreba zabúdať ani na vysokú úroveň bezpečnosti, čo je vec, na ktorej si značka Lexus mimoriadne zakladá.
Z praktického hľadiska by sme v priamom porovnaní verzií 350h a 450h+ volili pravdepodobne prvú z nich. Testovaný plug-in hybrid totiž aktuálne začína na cene 69 400 eur a full-hybridná verzia 350h s pohonom 4×4 na sume 54 400 eur. Aj keď vezmeme do úvahy fakt, že NX 450h štartuje s bohatšou výbavou než 350h, tak rozdiel 15 000 eur medzi oboma štvorkolkami nám pripadá pomerne značný.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Lexus NX 450h+ |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 660 |
Šírka (mm) | 1 865 (sklop. zrkadlá) |
Výška (mm) | 1 640 |
Rázvor (mm) | 2 690 |
Objem batožinového priestoru(l) | 554 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1990 – 2050 |
Technické údaje | Lexus NX 450h+ |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 487 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 136/185 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 227 pri 3200 – 3700 |
Elektromotor výkon (kW/k, predný a zadný) | 134/182 a 40/54 |
Elektromotor max. krútiaci moment (NM, predný a zadný) | 270/121 |
Sytémový výkon (kW/k) | 225/306 |
Kapacita batérie (kWh | 18,1 |
Prevodovka | Elektronická, s plynulo meniteľným prevodom |
Poháňaná náprava | predná/zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 (135 v režime EV) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,3 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 0,9 – 1,1 |
Spotreba, test (kombinovaná, režim hybrid, bez čisto el. jazdy) (l/100km) | 6,7 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Lexus NX 450h+ 4×4 E-FOUR | 69 400 eur |
Základná cena testovanej verzie Lexus N450h+ Luxury Top: | 82 200 eur |