Lexus NX prichádza na trh len vo svojej druhej generácii, začal sa predávať v roku 2014. Po 7 rokoch prišla na rad jeho prvá zásadná generačná obmena a Japonci tvrdia, že v porovnaní s predchodcom je nových vyše 95 dielov a komponentov. Navonok to možno až tak nevidieť, ale zmien je naozaj veľa.
Tou najzásadnejšou je, že spolu s verziou NX 450h+ prichádza vôbec prvý plug-in hybridný Lexus. A keďže Toyota, rovnako ako aj Lexus, to s hybridnou technológiou naozaj vedia a ich hybridy patria k tým najefektívnejším na trhu, boli sme mimoriadne zvedaví, či sa japonským inžinierom podarilo toto ich špecifické know-how pretaviť aj do plug-in hybridnej technológie.
Dvaja z jedného cesta
Lexus NX je na Slovensku jednoznačne najpredávanejším modelom tejto japonskej značky, za prvých 10 mesiacov tohto roku sa ich predalo už 145. Aj keď benzínové plug-in hybridy Slovákov príliš nelákajú a ich predaj zatiaľ v tomto roku len minimálne prevyšuje predaj čisto elektrických áut, niektoré sú mimoriadne vydarené a určite si pozornosť zaslúžia.
V roku 2022 nás zatiaľ o svojej kvalite a zmysluplnosti plug-in hybridnej technológie v testoch jednoznačne najviac presvedčil luxusný Mercedes S580 e, s testovaným Lexusom sme podvedome spájali rovnako pozitívne očakávania.
V lete sme mali možnosť otestovať klasický hybrid s označením Lexus NX 350h, naše dojmy z neho nájdete v nižšie uvedenom článku, v ktorom je aj viac detailov o interiéri a medzigeneračnej výmene. My sa teraz zameriame skôr na plug-in hybridnú technológiu a niektoré technické a technologické odlišnosti verzie 450h.
Čítajte viac Test: Lexus NX 350h 4x4 E-four - má to, čo 'nemcom' chýbaNezaškodí preto menšie porovnanie oboch modelov. Niekoho možno prekvapí, že pod kapotou majú prakticky identický hardvér, menšie rozdiely medzi nimi sú dané iba ich odlišným naladením. Samozrejme, platí to len v prípade, ak porovnávame štvorkolky, pretože verzia NX 350h je k dispozícii aj s jednou poháňanou nápravou, zatiaľ čo NX 450h sa predáva výhradne ako štvorkolka. V prípade štvorkoliek je v oboch verziách jeden spaľovací motor a dva elektromotory, doplnené sú elektronicky riadenou prevodovkou s plynulo meniteľným prevodom (e-CVT).
Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak pod kapotou oboch modelov sa nachádza rovnaký atmosférický spaľovací motor s objemom 2,5 litra. Ten pri testovanom plug-in hybride ponúka výkon 136 kW, respektíve 185 koní a maximálny krútiaci moment 227 Nm pri 3 200 až 3 700 otáčkach za minútu. Vo full-hybride 350h má o niečo vyšší výkon (141 kW, resp. 192 koní) a nižší maximálny krútiaci moment (210 Nm pri 4 400 otáčkach).
Elektromotory sú pri oboch štvorkolkách rovnaké – predný má výkon 134 a zadný 40 kW. Medzi prednou a zadnou nápravou nie je žiadne mechanické spojenie, pohon 4×4 je čisto záležitosťou elektromotorov.
Z hľadiska systémového (celkového) výkonu ponúka verzia 450h 225 kW (306 koní) , zatiaľ čo verzia 350h „len“ 178 kW (241 koní). Cítiť to napríklad na akcelerácii. Aj keď je testovaný plug-in hybrid približne o 200 kilogramov ťažší, tak na stovku mu stačí 6,3 sekundy, full hybrid 350h na jej dosiahnutie potrebuje 7,7 sekundy ako štvorkolka a o sekundu viac bez pohonu 4×4. Rozdiel v ich váhe má do veľkej miery „na svedomí“ elektrická batéria, ktorá má v plug-in hybride celkovú kapacitu 18,1 kWh.
Len pre zaujímavosť – plug-in hybridná technológia a zástavba samotnej batérie nemali žiadny vplyv na objem palivovej nádrže a ani na veľkosť kufra. Nádrž má objem 55 a kufor 554 litrov, čo sú úplne identické hodnoty ako vo verzii 350h.
Malé (a trochu nepatričné) porovnanie
Z hľadiska kapacity pomerne veľkoryso dimenzovaná batéria umožňuje plug-in hybridnému Lexusu NX podľa údajov výrobcu dojazd v čisto elektrickom režime 69 až 76 kilometrov. A to aj zodpovedá realite – pri väčšine jázd v meste a jeho bezprostrednom okolí sme sa dostali na elektrický dojazd plus-mínus 70 kilometrov. A to je naozaj mimoriadne slušná hodnota.
Len pre ilustráciu – v čase písania tohto článku testujeme plug-in hybridný Citroën C5X. (To je niečo ako francúzska variácia na Audi A6 Allroad). C5X je podľa nás – myslené subjektívne – v súčasnosti najkrajší predávaný Citroën a druhý najkrajší Citroën v novom miléniu po modeli C6. Ten sa však predával len relatívne krátko medzi rokmi 2005 a 2012, pričom bol z rôznych príčin veľkým komerčným prepadákom. Lenže plug-in hybridná verzia Citroënu C5X reálne ponúka oproti Lexusu NX 450h len približne polovičný elektrický dojazd. A to je podľa nás zásadný problém.
Sedemdesiat kilometrov vám totiž zväčša stačí v bežnom týždni na každodenné jazdenie z práce a do práce v čisto elektrickom režime, pričom ešte máte aj nejakú tu kilowatthodinu navyše, aby ste napríklad vyzdvihli manželku z práce, alebo dieťa z krúžku. Samozrejme, ak auto „nepokúšate“ niekde na diaľničnom obchvate – NX 450h má totiž maximálnu rýchlosť v elektrickom režime až 135 km/h, čo pri plug-in hybridoch nie je celkom obvyklé. S plug-in hybridom s dojazdom okolo 35 kilometrov to však čisto na elektrinu v bežnom pracovnom dni zväčša „nedáte“. Buď jazdíte na benzín, alebo ho opätovne dobíjate.
Dobíjanie plug-in hybridov nie je kvôli pomalým palubným nabíjačkám „žiadna sranda“. Rýchlosť dobíjania je v prípade modelu NX 450h limitovaná 6,6 kW palubnou nabíjačkou na striedavý prúd, takže nabitie vybitej batérie trvá nejakej dve a pol hodinky. Reálne sa práve kvôli tomu oplatí kupovať plug-in hybrid (bez ohľadu na značku), len ak ho máte možnosť pravidelne nabíjať dlhší čas doma alebo v práci, inak táto technológia ekonomicky nedáva príliš zmysel.
To si veľmi dobre uvedomujú aj v Lexuse, pretože ak sa pozriete do cenníku, tak aktuálne k autu môžete dostať zdarma 22 kW wallbox aj so šesťmetrovým 32A nabíjacím káblom. To je fakt zaujímavá ponuka, pretože ani wallbox a ani nabíjacie káble nie sú práve lacnou záležitosťou. V prípade Lexusu má tento benefit hodnotu vyše tisíc eur.
Na ceste
Auto nikdy pri jazde v elektrickom režime nevybije batériu úplne „na nulu“, necháva si vždy rezervu na to, aby v hybridnom móde mohla vypomáhať spaľovaciemu motoru a pomáhala tak znižovať spotrebu najmä pri rozjazdoch a akcelerácii. Inak – tá autu naozaj ide, aj keď sa to pocitovo možno nezdá. Lexus NX 450h je totiž primárne naladený skôr na komfortnú, než na aktívnu dynamickú jazdu.
Testovaný Lexus využíva architektúru TNGA-K. Táto skratka sa dá rozšifrovať ako Toyota New Global Architecture, pričom písmeno K značí, že ide o najväčšiu platformu s motormi umiestnenými vpredu naprieč. Z hľadiska jazdného komfortu je podvozok naladený neutrálne, takže auto si veľmi dobre vie poradiť s nerovnosťami a aj napriek o niečo vyššiemu ťažisku je stabilné a dobre čitateľné aj pri jazde v zákrutách, hoci z nášho pohľadu príliš k dynamickej jazde neláka.
Keď sa už pre ňu v serpentínach predsa len rozhodnete, treba rátať s určitou nedotáčavosťou pri ostrejších prejazdoch. Kabína je tiež od podvozku veľmi dobre akusticky izolovaná, v podstate do nej preniká žiaden hluk. Ten môžete však občas pri jazde vo vyšších otáčkach cítiť od motoru, čo nás trochu prekvapilo.
Spotreba výrazne variuje v závislosti od toho, ako máte nabitú batériu. Teoreticky viete jazdiť aj v čisto elektrickom režime bez toho, aby ste minuli čo i len deci paliva. Ak však máte batériu vybitú a spaľovaciemu motoru asistuje iba minimálne, počítajte s priemerom niekde pod sedemlitrovou hranicou v kombinovanom režime pri jazde prevažne v meste a na okreskách.
Záver
Z nášho pohľadu je Lexus NX 450h výborným autom, ktoré ponúka zaujímavý dizajn, priestranný interiér s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu (o tom sme viac písali v už zmienenom teste modelu NX 350h) a veľmi dobré jazdné vlastnosti, hlavne z pohľadu šoférov preferujúcich pokojnejšiu jazdu. Plug-in hybrid je so 70-kilometrovým elektrickým dojazdom (v meste spravíte aj viac) naozaj prakticky využiteľný. A netreba zabúdať ani na vysokú úroveň bezpečnosti, čo je vec, na ktorej si značka Lexus mimoriadne zakladá.
Z praktického hľadiska by sme v priamom porovnaní verzií 350h a 450h+ volili pravdepodobne prvú z nich. Testovaný plug-in hybrid totiž aktuálne začína na cene 69 400 eur a full-hybridná verzia 350h s pohonom 4×4 na sume 54 400 eur. Aj keď vezmeme do úvahy fakt, že NX 450h štartuje s bohatšou výbavou než 350h, tak rozdiel 15 000 eur medzi oboma štvorkolkami nám pripadá pomerne značný.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Lexus NX 450h+ |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 660 |
Šírka (mm) | 1 865 (sklop. zrkadlá) |
Výška (mm) | 1 640 |
Rázvor (mm) | 2 690 |
Objem batožinového priestoru(l) | 554 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1990 – 2050 |
Technické údaje | Lexus NX 450h+ |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 2 487 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 136/185 pri 6 000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 227 pri 3200 – 3700 |
Elektromotor výkon (kW/k, predný a zadný) | 134/182 a 40/54 |
Elektromotor max. krútiaci moment (NM, predný a zadný) | 270/121 |
Sytémový výkon (kW/k) | 225/306 |
Kapacita batérie (kWh | 18,1 |
Prevodovka | Elektronická, s plynulo meniteľným prevodom |
Poháňaná náprava | predná/zadná |
Max. rýchlosť (km/h) | 200 (135 v režime EV) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,3 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 0,9 – 1,1 |
Spotreba, test (kombinovaná, režim hybrid, bez čisto el. jazdy) (l/100km) | 6,7 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Lexus NX 450h+ 4×4 E-FOUR | 69 400 eur |
Základná cena testovanej verzie Lexus N450h+ Luxury Top: | 82 200 eur |