
Škodu Enyaq iV sme už testovali vo verzii iV80 aj iV 60. Tentoraz sme sa k nej vrátili. A to z dobrého dôvodu. Podarilo sa nám totiž získať v rovnakom čase hneď dva exempláre. A tie stoja na úplne opačnom konci ponuky. Enyaq iV 60 Loft je základom celého modelového radu, kým verzia Coupé RS iV 80 predstavuje absolútny vrchol. Jasne to dokumentuje cena. Kým za slabú šesťdesiatku zaplatíte od 44 830 €, za štýlové SUV-kupé si od vás Škoda vypýta minimálne 61 090 eur. Napokon, slabší Enyaq iV má výkon len 135 kW, hnanú výlučne zadnú nápravu a batériu s využiteľnou kapacitou 58 kWh, kým jeho vznešený brat so športovou siluetou posiela k obom nápravám 230 kW a do jeho batérie sa zmestí 77 kWh elektrickej energie.

No sú tu aj ďalšie rozdiely. A nie malé, pretože tieto dve autá delí na váhe 272 kg. Kupé RS má totiž väčšiu batériu, dva elektromotory aj ťažkú panoramatickú strechu. Porovnávať tieto dve autá nemá na prvý pohľad takmer žiaden význam, ale my sme si položili otázku, či dokáže ľahšia verzia profitovať z nižšej hmotnosti a menšiu batériu kompenzovať nižšou spotrebou. Zaujímala nás tiež rýchlosť nabíjania, pretože Enyaq iV 60 podporuje pri nabíjaní jednosmerným prúdom výkon len 50 kW (za vyšší si musíte priplatiť), tak „ereso“ zvláda nabíjanie s výkonom 135 kW. Preto sme sa vydali na malý výlet. Rozhodli sme sa absolvovať okruh z Bratislavy cez Malacky, Pernek a Pezinok späť do Bratislavy.
Nabíjaniu kraľovalo kupé RS
To je takmer rovných 100 km s mestskými úsekmi, diaľnicou dlhou približne 40 km, horským prejazdom Pezinskej Baby a tiež okreskami. Jednoducho, táto trasa nebude ďaleko od oficiálnej cyklu, ktorým prechádzajú autá počas oficiálnej homologizácie. Všetko to ale začalo nabíjaním. Teplomer ukazoval ráno len 5,5 stupňov Celzia, čo nie je pre elektromobily práve ideálne. Batérie majú radšej, keď ručička teplomeru vystúpi nad 20 stupňov Celzia, zvlášť pri nabíjaní. V garáži obchodného centra bolo ale prívetivejších 16 stupňov. Merali sme čas a nabíjaciu krivku pri dobití z 20 do 100 % kapacity akumulátorov a zaznamenali aj údaje z 20 do 80 % čo je typické rozpätie udávané v tabuľkách oficiálnych údajov výrobcov.
Pri Enyaqu iV 60 vzrástol nabíjací výkon hneď na jeho maximum 50 kW, neskôr dokonca na 51 kW, čo je pravdepodobne dané nabíjacími stratami. Tento výkon dokázal držať až do približne 70 %, potom začala nabíjacia krivka klesať. Pri dosiahnutí 80 % končil Enyaq iV 60 na 41 kW výkonu. Trvalo mu to 39 minút, pričom načerpal 32,02 kWh energie. To je rýchlosť 0,82 kWh za minútu. Pri nami nameranej spotrebe to Enyaqu iV 60 predĺžilo dojazd o 182 km. Zvyšných 20 % nabilo iV 60 za ďalších 21 minút, pretože nabíjacia krivka prudko klesla – až na 20 kW. Takže rýchlosť nabíjania sa znížila na 0,54 kWh/min. To len dokazuje, že nabíjať nad 80 % sa vám pri dlhšej ceste neoplatí. Výhodnejšie je nabíjať častejšie z nižšej kapacity.
Rýchlosť nabíjania Škody Enyaq RS iV 80
Úroveň nabitia | Čas | Nabíjací výkon | Dodaná energia |
---|---|---|---|
20 % | 0:00 | 86 kW | 0,0 kWh |
25 % | 2:37 | 96kW | 5,08 kWh |
30 % | 4:48 | 97 kW | 8,85 kWh |
35 % | 7:11 | 90 kW | 12,47 kWh |
40 % | 9:40 | 87 kW | 16,15 kWh |
45 % | 12:10 | 85 kW | 19,77 kWh |
50 % | 14:50 | 81 kW | 23,47 kWh |
55 % | 17:38 | 76 kW | 27,21 kWh |
60 % | 20:39 | 71 kW | 30,7 kWh |
65 % | 24:00 | 64 kW | 34,65 kWh |
70 % | 27:37 | 64kW | 38,59 kWh |
75 % | 31:50 | 56 kW | 42,77 kWh |
80 % | 35:26 | 56 kW | 46,19 kWh |
85 % | 39:40 | 49 kW | 50,15 kWh |
90 % | 45:15 | 39 kW | 54,11 kWh |
95 % | 52:10 | 32 kW | 57,98 kWh |
100 % | 60:36 | 27 kW | 62,80 kWh |
Rýchlosť nabíjania Škody Enyaq iV 60
Úroveň nabitia | Čas (h:min) | Nabíjací výkon | Dodaná energia |
---|---|---|---|
20 % | 0:00 | 50 kW | 0,00 |
25 % | 3:00 | 50 kW | 2,60 kWh |
30 % | 6:00 | 51 kW | 7,69 kWh |
35 % | 9:05 | 51 kW | 5,00 kWh |
40 % | 12:13 | 50 kW | 10,29 kWh |
45 % | 15:22 | 50 kW | 12,90 kWh |
50 % | 18:29 | 51 kW | 15,57 kWh |
55 % | 21:25 | 51 kW | 18,50 kWh |
60 % | 24:50 | 51 kW | 20,95 kWh |
65 % | 28:09 | 48 kW | 23,58 kWh |
70 % | 31:40 | 47 kW | 26,50 kWh |
75 % | 35:20 | 42 kW | 29,20 kWh |
80 % | 39:22 | 41 kW | 32,02 kWh |
85 % | 43,45 | 34 kW | 34,95 kWh |
90 % | 49:21 | 27 kW | 37,73 kWh |
95 % | 56:16 | 24 kW | 40,67 kWh |
100 % | 60:04 | 20 kW | 43,56 kWh |
A ako bol na tom parádny Enyaq RS iV s takmer trikrát vyšším nabíjacím výkonom 135 kW? Samozrejme, lepšie, ale prekvapil, že nad 100 kW sa vôbec nedostal. Nabíjacia krivka odštartovala na úrovni 86 kW a pri 30 –percentnom nabití na 97 kW. To bolo absolútne maximum. Pri 50 % nabití klesol nabíjací výkon na 81 kW, od 55 % to už bolo 76 kW a pri 65 % len 64 kW. Pri nabití na 80 % končil nabíjací výkon na úrovni 56 kW. Nabitie z 20 na 80 % trvalo to 35 minút, teda o približne o tri minúty dlhšie ako pri Enyaqu iV 60. Lenže Enyaq RS za ten čas načerpal až 46,19 kWh, teda o prižne 18 kWh viac. Priemerná rýchlosť nabíjania bola 1,3 kWh/min, oveľa vyššia. O zvyšných zvyšných 20 % nabíjania to už ale neplatilo. Enyaq Coupé síce udržal vyšší nabíjací výkon (27 kW), ale aj tak sme strávili na nabíjačke ďalších 25 minút pri rýchlosti nabíjania podobnej iV 60 (0,66 kWh/min). Dojazd Enyaqu RS sa po nabití z 20 na 80 % predĺžil reálne o 255 km.