Test: V Španielsku sme zisťovali, ako naozaj jazdí nový Peugeot 408

Prvé kilometre sme absolvovali s plug-in hybridom, ktorý bude jednou z dvoch zatiaľ dostupných motorizácií. Druhou je benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra. Auto zaujalo dizajnom a výborným podvozkom.

27.11.2022 07:00
debata (3)
Peugeot 408 je extravagantné auto na rozhraní... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022) Peugeot 408 je extravagantné auto na rozhraní niekoľkých kategórií.

Len málokedy sa stane, aby automobilka udržala predstavenie nového modelu utajené do poslednej chvíle – žiadne „akože úniky“ fotografií, žiadne teasre, žiadne informácie vopred. Preto, keď Peugeot v júni predstavil nový model s označením 408, pre mnohých bol obrovským prekvapením. Okamžite zaujal svojou karosériou „od každého trochu“. Je totiž niečím medzi zvýšeným kombi, fastbackom a crossoverom. S trochou odľahčenia možno povedať, že je to akýsi automobilový „gender bender“.

Porovnanie s C5X

Prešlo pár mesiacov a my sme dostali možnosť absolvovať s týmto zaujímavým autom v okolí španielskeho mestečka Sitges neďaleko Barcelony prvé kilometre. Keď sme sa naň pozreli bližšie, tak z nášho pohľadu mieri na rovnakú cieľovú skupinu ako sesterský Citroën C5X, s ktorým zdieľa aj rovnakú motorizáciu.

Interiér autá je prakticky identický s... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022) Interiér autá je prakticky identický s interiérom nového Peugeotu 308.

V tomto prípade je jednotné číslo na mieste. Aktuálne je totiž C5X vyrábaný len ako plug-in hybrid, Peugeot 408 bude spočiatku k dispozícii tiež výhradne ako plug-in hybrid so systémovým výkonom 180 alebo 225 koní (133 resp. 165 kW). Okrem toho sa v Európe dostane do predaja aj benzínová motorizácia s preplňovaným 1,2-litrovým motorom PureTech, ktorá ponúkne 96 kW (130 k) a krútiaci moment 230 Nm. Neskôr príde na trh aj čisto elektrická verzia.

Mimo Európy s jej emisnými obsesiami bude mať 408-ka pod kapotou aj klasický 215-koňový benzínový štvorvalec THP. Ide totiž o globálny model, ktorý by sa mal predávať vo viac ako 90 krajinách. Aj keď to teoreticky plug-in hybridná zástavba umožňuje, tak s prevedením 4×4 sa neráta, rovnako ako ani so žiadnym naftovým motorom.

Keď sme v prítomnosti francúzskych inžinierov a dizajnérov spojených s vývojom nového Peugeotu 408 vyjadrili názor, že mieri na rovnakú „cieľovku“ ako Citroën C5X, razantne sa proti tomu ohradili. Podľa nich je totiž citroën o 118 mm dlhší, o niečo vyšší a celkovo je viac crossoverom, patriacim do segmentu D, zatiaľ čo Peugeot 408 mieri do segementu C. Navyše je 408-ka podľa nich viac hi-tech, šoférsky orientovaná a je „trendsetterskou záležitosťou“.

Peugeot 408 plug-in hybrid (2022)
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022)
+14Peugeot 408 plug-in hybrid (2022)

To sú však čisto marketingové konštrukty. Nikto pri rozhodovaní sa o kúpe auta neuvažuje štýlom „chcel by som nejaké ‚fasa‘ kombi zo segmentu C“. Porovnáva dizajn, cenu, výkon, vnútorný priestor, veľkosť kufra a bezpečnosť. Kufor a aj rázvor, limitujúci vnútorný priestor, sú pritom u oboch francúzskych modelov takmer identické, majú rovnaký motor a oba vyzerajú naozaj výborne.

V jednej veci však mali inžinieri z Peugeotu naozaj pravdu a zistili sme to už po prvých desiatkach kilometrov. Nový Peugeot 408 je skutočne viac orientovaný na šoféra a zážitok z jazdy, zatiaľ čo Citroën C5X jednoznačne vsádza na komfort. O tom však neskôr.

Mriežka chladiča lakovaná vo farbe karosérie... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022) Mriežka chladiča lakovaná vo farbe karosérie vyzerá efektne.

Pokiaľ ide o vzhľad, dizajnéri pomenovali aj ďalší rozdiel. Podľa nich je C5X crossover, zatiaľ čo Peugeot 408 skôr kombi s lepšou svetlou výškou. Argumentovali aj tým, že prakticky až po B-stĺpik je Peugeot 408 rovnaký ako Peugeot 308, aj vrátane dizajnu interiéru. Výrazný rozdiel je v tom, že 408-ka má až o 40 mm lepšiu svetlú výšku (189 mm) a samozrejme, zásadne odlišný je u oboch áut dizajn zadnej časti.

Excentrický vzhľad

Všimnite si napríklad masívny nelakovaný zadný nárazník, ktorý na prvý pohľad akoby k autu ani nepatril. Prepožičiava mu však o niečo drsnejší vzhľad, typický pre crossovery alebo menšie SUV. Z nášho pohľadu by nebola škoda, ak by, aspoň za príplatok, bol lakovaný vo farbe karosérie. Táto opcia však v ponuke nie je. Avšak vo farbe karosérie je lakovaná mriežka chladiča a vyzerá to fakt dobre.

Zaujali nás aj retro 20-palcové „geometrické“ disky, trochu pripomínajúce tie, ktoré sa na autách používali pred nejakými tridsiatimi rokmi. (Pozrite si ich v galérii, sú na zelenom aute. Na testovanom červenom sme mali obuté 19-ky s iným dizajnom. A keď sme pri tej „zelenej“ – na nej si Francúzi zakladajú, pretože mení odtieň. Z iného uhla vyzerá totiž modro.)

Peugeot 408 plug-in hybrid (2022)
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022)
+13Peugeot 408 plug-in hybrid (2022)

Peugeot 408 si zakladá aj na svojej hi-tech výbave. Len pre zaujímavosť – asistenčné systémy využívajú šesť kamier a deväť radarov. Aj vďaka ich súčinnosti pribudlo vo výbave auta napríklad nočné videnie. To umožňuje rozpoznať osoby a zvieratá pred vozidlom v tme a na vzdialenosť vyššiu než je dosah stretávacích svetiel. Infračervené zábery zobrazuje na digitálnom prístrojovom paneli v zornom poli vodiča. Ten je súčasťou ergonomického riešenia i-Cockpit, ktoré Peugeot 408 využíva rovnako ako ostatné nové modely tejto francúzskej značky.

Do výbavy auta patria aj svetlomety LED-matrix, adaptívny tempomat, automatické núdzové brzdenie, rozšírené rozpoznávanie dopravných značiek alebo varovanie pred prekážkou pri cúvaní. V priebehu prvého kvartálu budúceho roku pribudne do výbavy aj balíček Drive Assist 2.0. Do neho budú patriť, okrem už dostupného adaptívneho tempomatu s funkciou Stop and Go a systému pre udržiavanie vozidla vo zvolenom jazdnom pruhu, dve nové funkcie: poloautomatická zmena jazdného pruhu, ktorá vodičovi ponúkne predbehnutie vozidla vpredu a potom možnosť opätovného zaradenia do pôvodného jazdného pruhu (funguje pri rýchlosti od 70 do 180 km/h) a včasné odporúčanie zmeny rýchlosti na základe čítania značiek.

Výborný na ceste

Pozrime sa však na to, ako nový Peugeot 408, postavený na platforme EMP2, jazdí. Naozaj príjemne nás prekvapil svojim naladením podvozku. V zákrutách sa auto nakláňalo oveľa menej, než sme čakali a pritom dokázalo pomerne dobre filtrovať nerovnosti – a to aj na veľkých 20-palcových kolesách. Navyše je kabína výborne odhlučnená.

Aerodynamický hluk do nej preniká len minimálne, rovnako ako hluk od odvaľujúcich sa kolies. Takže si možno naozaj vychutnať high-endové audio Focal (10 reproduktorov, výkon 690 W a 12-kanálový zosilňovač) so subwooferom v kufri, v ktorom jeho inštalácia uberá pár litrov. Aj s ním má však kufor slušných 456 litrov a súmerný tvar.

Toto auto malo vcelku výstredné... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022) Toto auto malo vcelku výstredné "geometrické" 20-palcové retro disky. Nás celkom zaujali.

Pod kapotou sme mali silnejší plug-in hybrid s celkovým (kombinovaným) maximálnym výkonom 225 koní (165 kW). O ten sa postarala kombinácia 1,6-litrového benzínového motoru s výkonom 180 koní a 110-koňového elektromotoru, ktoré svorne prenášali výkon na prednú nápravu.

Využiteľná kapacita batérie je necelých 10 kWh, čo by podľa testovacej procedúry WLTP malo stačiť na vyše 60 kilometrov čisto elektrického dojazdu v kombinovanom režime. S autom sme prešli len necelých 300 kilometrov, čo je málo na to, aby sme vynášali nejaké relevantné súdy o elektrickom dojazde. Na to bude čas po našom týždňovom teste.

Masívny a nelakovaný zadný nárazník na nás... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022) Masívny a nelakovaný zadný nárazník na nás pôsobil trochu rušivým dojmom.

Trochu nám prekáža, že štandardom zostala pomalšia palubná nabíjačka s výkonom 3,7 kW, silnejšia s výkonom 7,4 kW bude len za príplatok. Za aký, ešte nevieme, pretože slovenský cenník auta nebol v čase písania tohto textu zverejnený a nevieme tým pádom ani presne, čo bude patriť do jednotlivých výbavových stupňov. Videli sme zatiaľ francúzsky cenník, v ktorom je cena testovaného 225-koňového plug-in hybridu nastavená pomerne sebavedomo. Kým však budeme hodnotiť, počkajme si na oficiálny slovenský cenník, kde by vraj ceny mohli byť oproti francúzskym nižšie.

Vráťme sa k správaniu sa auta na ceste. Spolupráca elektromotoru so spaľovacím je naozaj výborná. Elektrická dopomoc umožňuje Peugeotu 408 dynamické rozjazdy a výborne reaguje aj na pokyny akcelerátoru pri predbiehaní. Elektrická asistencia samozrejme pomáha aj nízkej spotrebe. Kým sme batériu nemali vybitú, držali sme priemer na úrovni štyroch litrov, respektíve tesne pod nimi. Keď jej došla energia, priemer sa nám zvýšil približne na 6,7 litra. V športovom režime auto reagovalo oveľa bezprostrednejšie na stlačenie akcelerátoru, zdalo sa nám však, že aj v tomto nastavení sa prevodovka pomerne rýchlo vracala do „ekonomickejšieho spektra otáčok“, čo je možno trochu na škodu.

Záver

Vzadu nechýba typický svetelný podpis modelov... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 408 plug-in hybrid (2022) Vzadu nechýba typický svetelný podpis modelov Peugeot.

Po prvých kilometroch, strávených za volantom tohto zaujímavého auta s excentrickým dizajnom na hranici niekoľkých kategórií môžeme povedať, že nás príjemne prekvapilo svojimi vyváženými jazdnými vlastnosťami, veľmi slušným cestovným komfortom a odhlučnením. Sme zvedaví na reálny elektrický dojazd, ktorý sme nemali možnosť behom krátkeho testu overiť.

A možno ešte viac na klasický benzínový motor s objemom 1,2 litra a výkonom 96 kW (130 koní), ktorý by mohol byť v našich končinách najmä vďaka nižšej cene ekonomicky zaujímavou alternatívou. Keď sa totiž pozrieme do už zmieňovaného francúzskeho cenníku, tak rozdiel medzi základnou 130-koňovou benzínovou verziou a nami testovaným silnejším 225-koňovým plug-in hybridom je takmer 11-tisíc eur. Otázkou je, nakoľko sa bude downsizingový agregát s týmto veľkým a tým pádom ťažším autom v skutočnosti „trápiť“ a čo to urobí s reálnou spotrebou.

Nový Peugeot 408 by sa mal na slovenský trh dostať už na prelome tohto a budúceho roka, respektíve začiatkom budúceho ako 225-koňový plug-in hybrid alebo s benzínovým trojvalcom s výkonom 130 koní.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #Peugeot 408 #test auta #autotest
Články podľa značiek