Renault je v elektrifikácii doslova priekopníkom. Spomeňme len jeho Zoe, s ktorým dokázal už pred rokmi poriadne rozčeriť elektrické vody. Lenže až teraz prichádza s prelomovým elektromobilom, postaveným na novej, výlučne elektrickej platforme CMF-EV. Nový Mégane E-Tech Electric to dáva jasne najavo radikálnou zmenou charakteru. Až je čudné, že Renault vôbec lipol na názve Mégane. S tým predošlým nemá totiž nič spoločné. Snáď až na to, že ide o hatchback. No ani to nie je celkom jednoznačné, pretože s novými proporciami nezapadá do klasickej schémy. Skôr pôsobí, akoby Renault najprv vyvíjal SUV a na poslednú chvíľu si to rozmyslel. A keďže rozpočet už nepustil, na hotový masívny pontón nasadil ultranízku kabínu.
Čítajte viac Renault bude vyrábať spaľovacie motory už len s Číňanmi. Vytvoria megapodnikZvláštny dizajn v kompaktnom balení
To ale nie je kritika. Dizajn je jednoznačne vydarený. Na ceste E-Tech len ťažko prehliadnete. Má v sebe čosi futuristické aj športové. Predná maska sa hlási k Renaultu novým logom a novou interpretáciou bumerangových denných diód. Adaptívne svetlá LED Pure Vision sú asi najtenšie aké sme kedy videli. Svalnaté boky odľahčujú parádne 20-palcové disky, chrómový lem okien aj čierna strecha verzie Iconic. Efekt kupé podporujú maskované kľučky zadných dverí. Vzadu má Mégane E-Tech uzučkú diódovú lištu a brilantnú grafiku svetiel s neskutočne jemnou štruktúrou, ktorú by sme očakávali na nejakom koncepte. Ale toto je sériové auto. Súčasťou najvyššej výbavy Iconic sú aj zlaté dekorácie v nárazníkoch, evokujúce svet F1. Možno trochu odvážne, ale extrémne zaujímavé.
Prekvapením je, že elektrický Mégane je kratší ako jeho predchodca. Nehovoríme pritom o nejakej malej korekcii. Na dĺžke 4 200 mm ubudlo až 160 mm. Zato rázvor náprav s hodnotou 2 685 mm si polepšil o 16 mm. Lenže sú tu aj väčšie kolesá a podblatníky, takže priestorové zázraky sme od Mégane nečakali. Tento odhad sa potvrdil. Ale ešte skôr ako nastúpime, spomeňme výsuvné kľučky dverí. Tie sú efektné a reagujú na priblíženie. Ak však stojíte pri aute dlhšie, zasunú sa späť. To by nevadilo, ale Mégane E-Tech nemá klasický dotykový senzor. Preto musíte buď vytiahnuť kartu alebo kľučku vysunúť manuálne odklopení malého krytu, čo je dosť nezvyklé. Kabína vás ale rozhodne prekvapí. Najmä prémiový spracovaním. Dizajnéri odviedli skvelú prácu. Výber materiálov, vrátane pravého dreva, ich zladenie, to všetko prekonáva starý Mégane na prvý pohľad.
Za volantom ako v RS
Priestorom ale neočarí. Vpredu je to fajn, no na zadných sedadlách veru veľa miesta nenájdete. Rezerva nad hlavou je zredukovaná, pretože zadné sedáky sú umiestnené výrazne vyššie a nohy zas trpia tým, že chodidlá sa nedajú zasunúť pod predné sedadlá. Čakali sme viac od auta, ktoré má v podlahe jednu z najužších batérií na trhu s výšku len 110 mm. Vpredu je to výrazne lepšie. Nielen priestorovo. Za volantom sa budete cítiť takmer ako v Mégane RS. Kokpit je útulný, sedadlá fantastické a skosený volant ako vystrihnutý zo športového kupé. Len škoda, že posuvná lakťová opierka nemá poriadnu aretáciu. Táto nátura podporená nízkou kabínou si ale vypýtala daň. Z Mégane E-Tech je príšerne zlý výhľad a to všetkými smermi.
Vpredu odkrajujú zo zorného poľa extrémne masívne stĺpiky aj trojuholníkové plastové výplne bočných okien. Keď sa k tomu pridá pravé spätné zrkadlo splývajúce s touto výplňou, nebudete tušiť ani o kamióne. Ešte horšie je to vzadu. Priezor nízkeho okna stačí len tak-tak aby ste mali prehľad o dianí za vami, lenže kryt kabeláže vedúcej k tretiemu brzdovému svetlu vytvára ďalšiu prekážku presne v mieste, kde ju nechcete. Digitálne spätné zrkadlo nie je riešením pre každého a navyše je len súčasťou príplatkového paketu aj v najvyššej výbave Iconic. To by bolo sympatické možno v prípade pravoverného hothatchu, ale nie na rodinnom hatchbacku pre každý deň, s ktorým strávite v meste 90 % času.
Kufrom neočarí, displejmi áno
Batožinový priestor nie je tiež bez výhrad. Nevadí, že nemá elektrické ovládanie veka, ale čakali by sme , že po odistení elektrickým spínačom bude veko kde chytiť. Nič také tu nie je. Jediným riešením je otvoriť piate dvere potiahnutím za spodnú hranu, takže v zlom počasí sa zašpiníte. Mégan E-Tech má tiež vysokú nakladaciu hranu, ktorá prospieva tuhosti karosérie, ale nie úžitkovým vlastnostiam. Samotný kufor má objem 389 litrov, čo je o 14 menej v porovnaní s odchádzajúcou generáciou. Pochvalu si však zaslúži, že pod dnom kufra nájdete ešte schránku na nabíjacie káble. Keďže však Mégane E-Tech nemá dvojitú podlahu, po sklopení operadiel, dlených v pomere 2 : 3, vzniká veľký schod, ktorá nie je čím „zaplátať“.
Veľký pokrok si všimnete v infotainmente OpenR Link s dvojicou obrazoviek. Prístrojový panel má 12,3-palca a veľký centrálny „tablet“ s uhlopriečkou 12 – palcov. To platí ale len pre úroveň Iconic, základom je totiž menší 9-palcový dotykový displej. Vyzerá to fantasticky, keďže obrazovky sú prekryté spoločným sklom. Usporiadanie v tvare ležatého a obráteného písmena L evokuje slávne luxusné Renaulty zo sedemdesiatych rokov, napríklad Renault 30. Brilantné je zobrazenie aj reakcie na dotyk. Na výber máte viacero zobrazení, každé je presvedčivé vďaka peknej grafike a vysokému kontrastu. Nechýbajú virtuálne budíky či digitálne zobrazenie rýchlosti v športovom móde.
Ak neholdujete dotykovému displeju Mégan E-Tech poteší aspoň lištou s hardvérovými tlačidlami pre reguláciu teploty. Digitalizácia zároveň vytvorila dostatok miesta pre odkladacie priestory v „plávajúcej“ stredovej konzole, či pod ňou, vrátane indukčnej nabíjačky na smartfóny. Máme tu ale aj ergonomické chybičky. Mégane E-Tech priam šokuje kumuláciou ovládačov na pravej strane stĺpika riadenia. Nachádza sa tu páčka voliča „prevodovky“, klasická páčka ovládania stieračov a ešte k tomu páčka ovládačov audiosystému. Na pravej strane tiež nájdete ovládač rekuperácie a tlačidlo jazdných režimov. Pôsobí to dosť chaoticky. Kým si zvyknete, pár krát si namiesto polohy D pre jazdu vpred zapnete stierače. Tlačidlo udržiavania v jazdnom prúde sa zas doslova skrýva na palubnej doske vľavo od volantu.