Značka DS je pomerne mladá. Vznikla v roku 2009, vtedy však ešte išlo iba o luxusnejšiu divíziu materského Citroënu. Pozornosť, ktorú modely DS budili napokon pomerne rýchlo viedla k osamostatneniu sa, čo sa stalo realitou v roku 2014.
Odvtedy sa ešte stále relatívne mladá značka snaží etablovať ako svojbytná, s aurou výnimočnosti a luxusu. Prezentuje sa ako ikona zosobňujúca francúzsky štýl, šarm a zmysel pre avantgardnú extravaganciu. A postupne dokázala zaujať čoraz širšie spektrum záujemcov.
Výnimkou nie je ani Slovensko. Stačí sa pozrieť na čísla. Za prvých 10 mesiacov uplynulého roku dokázala na Slovensku predať len 75 automobilov, no za prvých 10 mesiacov tohto roku to bolo už 216 vozidiel. Na vzostupne záujmu o DS má výrazný podiel DS4, teda auto, ktorého test práve čítate. Doteraz tento model tvorí takmer polovicu tohtoročných predajov DS na Slovensku. Predalo sa z neho za prvých 10 mesiacov 104 kusov. V predajoch mu dokázal sekundovať len model DS7 Crossback, z ktorého sa do konca októbra predalo 90 kusov.
S vlastnou tvárou
Vráťme sa však k testovanému DS4, ktorý sme tentokrát na test dostali v zaujímavom športovejšie ladenom prevedení s označením Performance+. A ako napovedá názov, pochváliť sa môže najmä výnimočným výkonom 224 koní (165 kW), prenášaným na prednú nápravu. Zaň vďačí benzínovému motoru s objemom 1,6 litra, kombinovanému s 8-stupňovým automatom. Popri vysokom výkone sú silnou stránkou auta aj zaujímavý dizajn a silná výbava.
Zvonku testované auto na fotografiách, až na veľké lomené denné svetlá vpredu, možno nepôsobí výnimočne. Pravdou je, že oveľa lepšie dokáže vyniknúť vo svetlejších farbách. Tie zvýraznia jeho zaujímavé línie viac než čierna, v ktorej sme ho získali na test. Na druhú stranu – dokáže na prvý pohľad zaujať veľkými 19-palcovými kolesami (v ponuke sú dokonca aj 20-palcové) a svetlou výškou 188 mm, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani niektoré SUV.
DS4 nie je len nápadný a výkonný, ale až prekvapivo všestranný crossover, o čom svedčí aj objem kufra 430 litrov, a to je v tejto triede veľmi slušná hodnota. Zaujímavým detailom sú aj vonkajšie kľučky, zapustené do karosérie. V „našom“ testovanom aute s výbavou Performance+ boli súčasťou tohto, naozaj veľkoryso poňatého výbavového stupňa, aj predné svetlomety LED Matrix. Pravdou je, že auto stojí na platforme EMP2, ktorú zdieľa napríklad s Peugeotom 308 alebo s novým Oplom Astra (ktorého test už pripravujeme). Už na prvý pohľad však pôsobí oveľa masívnejšie.
Zatiaľ čo pri exteriéri vyznieva expresívne predovšetkým predná maska, interiér je dokonale extravagantný. Základným dizajnovým prvkom sú lomené tvary, odkazujúce na známu sklenú pyramídu v parížskom múzeu Louvre. Niektoré detaily sú mimoriadne vydarené, pri niektorých sa možno snaha o výnimočnosť uplatnila trochu na úkor praktickosti. V každom prípade však interiér tohto modelu patrí v rámci svojej triedy k tým najvýnimočnejším.
Vzadu je priestor priemerný, no vpredu je poňatý naozaj veľkoryso, vrátane skutočne pohodlných sedadiel. Pochváliť musíme aj veľký head-up displej, ktorý je dobre čitateľný, trochu lepší by však mohol byť v zhoršených podmienkach obraz zo zadnej kamery. Smerom dopredu je to iné – tam sa totiž v tme spolu s vami „díva“ aj systém nočného infravidenia (pre nami testovanú výbavu dostupný len v komplexnom balíku Comfort za 4 200 eur, kam patria aj kompletné parkovacie senzory, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup, motorizované otváranie batožinového priestoru, samostmievacie vonkajšie zrkadlá a množstvo ďalších doplnkov).
Celkovo je v interiéri kladený veľký dôraz na vnímanú kvalitu, po nasadnutí si okamžite uvedomíte množstvo luxusných a zaujímavých detailov, patrí k nim napríklad Alcantarou potiahnutá prístrojová doska. Nás teší, že rozvrhnutie ovládacích prvkov je o niečo konvenčnejšie než v predošlých modeloch. Napríklad to, že tlačidlá na sťahovanie okien sa zo stredovej konzoly dostali opäť na okná a štartovacie tlačidlo sa z dominantného miesta v hornej časti prístrojovky vrátilo do jej stredu, kde je oveľa viac „po ruke“. V stredovom tuneli je malá obrazovka, de facto touch-pad, na ktorý môžete napríklad ručne písať ciele pre navigáciu.
Na ceste príjemne prekvapil
Jednou z vecí, na ktorú je značka DS hrdá, je príplatkový systém elektronicky riadeného odpruženia Active Scan Suspension (dostupné za príplatok 1 200 eur). Ním vybavené auto pomocou kamery sleduje povrch vozovky a jeho kvalite automaticky prispôsobuje odpruženie kolies.
Podvozok je však celkovo veľmi dobre naladený aj pre športovejšiu (aktívnejšiu) jazdu, nie je vôbec „rozhúpaný“, no pritom dobre tlmí nerovnosti. Menší problém mu robia len väčšie priečne nerovnosti, respektíve „rolety“, na ktorých zadná čas občas mierne odskakuje.
Celkovo ale toto auto podvozkom príjemne prekvapilo, rovnako ako silným benzínovým štvorvalcom s výkonom 165 kW, resp. 224 koní. Toto je naozaj dobré spojenie, uvidíme, dokedy ho Stellantis v rámci súčasnej „emisofóbie“ dokáže udržať v ponuke. Určite však toto spojenie môžeme šoférom, uprednostňujúcim aktívnejší spôsob jazdy, odporučiť.
Spolupráca s 8-stupňovým automatom je tiež dobrá, rovnako ako spotreba, ktorú sa nám pri približne rovnakom rozložení absolvovaných kilometrov medzi mesto, okresky a diaľnicu podarilo udržať len mierne nad 7 litrovou hranicou.
Samozrejme, ak sa rozhodnete využiť dynamický potenciál tohto motoru, môžete rátať s jej nárastom aj cez osem litrov, ale to je reč naozaj o športovejšie ladenej jazde s výraznejšou prácou brzdy aj plynu. Pri bežnom jazdení je priemerná spotreba vzhľadom na výkon úplne v poriadku. Aj pri vyšších rýchlostiach na diaľnici sme ocenili kvalitné odhlučnenie kabíny, ktoré sa výrazne podieľa na komfortnom pocite z jazdy.
Záver
Z nášho pohľadu je testovaný DS4 so silným benzínovým motorom vydareným autom. Na rozdiel od niektorých starších modelov tejto značky nie je len samoúčelne extravagantný, ale začína si hľadať vlastnú tvár, keď silný dôraz na originalitu čoraz viac dokáže prepojiť aj s dobrou ergonómiou, hoci pár chybičiek sa v tomto smere ešte stále nájde.
Dôležité je, že pod kapotou je naozaj výkonný motor a dobrý podvozok, čo znamená, že z auta nebudete mať dobrý dojem len po vizuálnej, respektíve estetickej stránke, ale aj po jazdnej. Cena nie je najnižšia, aj s príplatkovou výbavou sa vyšplhala až k hranici 46-tisíc eur.
Netreba však zabúdať, že pod kapotou máte silný 224-koňový motor a Performance+ je naozaj veľkorysá výbava, kam patrí napríklad kožený interiér, full LED svetlá (vpredu Matrix), rozšírený head-up displej, navigácia s rozpoznávaním hlasu, 19-palcové disky z ľahkých zliatin, adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, parkovacie senzory aj s kamerou, silná bezpečnostná výbava a špeciálny dizajnový balík.
Rozmery, objemy, hmotnosti | DS4 PERFORMANCE LINE+ |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 400 |
Šírka (mm) | 1 866 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 490 |
Rázvor (mm) | 2 675 |
Objem batožinového priestoru(l) | 430 |
Objem palivovej nádrže (l) | 52 |
Prevádzková hmotnosť, (kg) | 1 554 |
Technické údaje | DS4 PERFORMANCE LINE+, PureTech 225 S&S EAT8 |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 165/224 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 1 900 |
Prevodovka | automat, 8 stupňov |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 79 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 6,6 – 6,9 |
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) | 7,2 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena DS4 PureTech 130 S&S EAT8, Trocadero | 34 990 eur |
Základná cena PureTech 225 S&S EAT8 | 42 490 eur |
Cena testovaného auta s príplatkovou výbavou | 45 840 eur |