Citroën C5 X je úplne nový model francúzskej značky, pomocou ktorého by sa chcela lepšie etablovať v strednej triede. A pre tento účel si pripravila naozaj zaujímavé auto. Z nášho (subjektívneho) pohľadu ide aktuálne nielen o najkrajší Citroën v rámci aktuálneho portfólia značky, ale zároveň aj najkrajší od uvedenia Citroënu C6 niekedy v roku 2005.
Na Slovensku je reálne v predaji plus-mínus pol roka, za ten čas sa ich predalo necelých 60, čo na veľký a nie úplne najlacnejší Citroën, ešte sa len etablujúci na trhu, vôbec nie je zlé. A keď sme už načali rozmery – auto má na dĺžku vyše 4,8 metra, na šírku 1,87 metra a rázvor, vymedzujúci vnútorný priestor kabíny, je 2,79 metra. K tomu ešte pridáva mierne nadštandardnú svetlú výšku 195 mm a objem kufra 485 litrov. Ten platí pre testovanú plug-in hybridnú verziu. Čisto benzínové motorizácie majú kufor o niečo väčší, má pri nich objem 540 litrov. Diesel v ponuke chýba.
Zaujme na prvý pohľad
Ale zostaňme ešte chvíľu pri dizajne, ktorý je naozaj vydarený a s prižmúrením oka možno povedať, že ide svojim spôsobom o podobne stvárnené auto ako napríklad Audi A6 Allroad. Z boku zaujme ochranným oplastovaním, podobným, aké využíva aj Octavia Scout. Vpredu je výrazná maska s typickými delenými svetlami v tvare ležiaceho písmena ypsilon. Túto výraznú grafiku preberajú aj zadné svetlá. Na fotkách si vzadu všimnite aj ďalšiu zaujímavosť – C5 X tam má dva spojlery. Jedným končí dozadu sa zvažujúca strecha, druhý je na odtrhovej hrane kufra.
Rovnako zaujímavý je aj pohľad do kabíny. Tej dominuje veľký 12-palcový (v nižších výbavách 10-palcový), farebný samostatne stojaci centrálny dotykový displej infotainmentu s trošku neprehľadným menu, treba si naň zvykať. Zato kvalita samotného displeja je veľmi dobrá, len obraz z cúvacej kamery by mohol byť v horších svetelných podmienkach kvalitnejší.
Pod displejom sú ventilačné výduchy a pod tými sa skrýva hardvérové ovládanie klimatizácie. Citroën chválime za to, že sa nerozhodol pre ovládanie klímy výlučne na dotykovom displeji. Ďalšou technologickou zaujímavosťou je rozšírený head-up displej, ktorý vám na čelné sklo pokojne na plochu s uhlopriečkou až 21 (!) palcov premietne aj komplexnejšiu navigačnú mapu, nielen jednoduchú šípku, označujúcu zmenu smeru.
Vodič má pred sebou 7-palcový digitálny prístrojový panel a vo výbave auta nechýbala ani dvojzónová klimatizácia, adaptívny tempomat, automatické núdzové brzdenie, kamery, pokrývajúce celé okolie auta, rozšírené rozpoznávanie dopravných značiek a aj systém, rozpoznávajúci blížiace sa auto pri cúvaní z parkovacieho miesta „do cesty“.
To, čím C5 X jednoznačne boduje, je veľkorysý vnútorný priestor nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách. A to nielen v oblasti kolien, ale aj hlavy. Ak hľadáte komfortné a naozaj priestranné rodinné auto, tento model bude patriť k horúcim kandidátom. A to sme ešte nespomenuli predné sedadlá Advanced Comfort so špeciálnou výplňou z peny s vysokou hustotou, vďaka ktorej sa ani po dlhšom čase „nevysedia“, pritom sú maximálne pohodlné a v prípade testovaného auta nielen vyhrievané, ale aj odvetrávané a masážne.
Neskutočne pohodlný
Pocit maximálne komfortnej jazdy nevytvára len veľký a dobre odhlučnený vnútorný priestor a pohodlné sedadlá, ale rovnako veľký podiel na ňom má aj podvozok, využívajúci aktívne pruženie Advanced Comfort. Jeho základom sú dobre známe tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, „vyboostované“ elektronikou. Aj vďaka nej sa každý tlmič prispôsobuje pohybom karosérie aj profilu cesty, využíva na to niekoľko senzorov. Palubná jednotka dáta vyhodnocuje s cieľom aktívne potlačovať nedokonalosti cesty, bočné náklony karosérie aj pohyb karosérie v pozdĺžnom smere. A tlmenie nerovností funguje naozaj vynikajúco.
Citroën C5 X je jedným z najkomfortnejších áut, v akých sme v poslednom období jazdili. Nastavenie tlmičov závisí aj od zvoleného jazdného profilu. V komfortnom je auto vyložene húpavé, v hybridnom neutrálne a v športovom o niečo tvrdšie. Ako sme už napísali – vo všetkých výborne tlmí prejazd nerovnosťami.
Na výber je ešte jeden režim – čisto elektrický. V ňom by malo auto prejsť na elektrinu približne 55 kilometrov, podľa našich skúsenosti to bude skôr niekde okolo štyridsiatky a v chladnom zimnom počasí aj menej. Na plug-in hybrid to nie sú zle hodnoty, no nie sú ani nijako výnimočné, je to skôr taký slabší priemer.
Auto má navyše štandardne (rovnako ako aj nový plug-in hybridný Peugeot 408) v základe len slabú palubnú nabíjačku s výkonom 3,7 kW, no my sme mali našťastie príplatkovú výkonnejšiu 7,4 kW. Dáte za ňu síce 500 eur, ale tento príplatok určite odporúčame. Batériu s ňou nabijete z nuly na maximum za hodinu a štyridsať minút. So štandardnou 3,7 kW vám to bude trvať 3 hodiny a 25 minút. Ak by ste chceli tento plug-in hybrid nabíjať doba z bežnej zásuvky, bude vám to trvať prakticky celú noc – vyše 7 hodín.
Cena plug-in hybridu začína na 41 990 eurách, čo je o rovných 10-tisíc eur viac, než cenníkový základ, ktorým je benzínová 1,3-ka s výkonom 96 kW. Plug-in hybrid, kombinovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ë-EAT8 ponúka maximálny systémový výkon 165 kW a maximálny krútiaci moment 360 Nm. Jeho základom je benzínová 1,6-ka s výkonom 132 kW, doplnená na prednej náprave elektromotorom s výkonom 81,2 kW. Elektrická batéria má celkovú kapacitu 12,4 kWh, reálny dojazd auta v elektrickom režime v meste je niekde na úrovni 40 kilometrov.
Ak bola batéria vybitá, tak priemerná spotreba auta sa pohybovala na 7-litrovej hranici pri približne rovnomernom rozdelení jázd medzi mesto, okresky a diaľnicu. V hybridnom režime s nabitou batériou výrazne závisí od profilu cesty a jazdného štýlu vodiča, deklarovaný priemer je 1,3 litra. Deklarovaná dynamika je veľmi slušná, na stovku dokáže plug-in hybridný Citroën C5 X zrýchliť za 7,8 sekundy, maximálka auta je 233 km/h. V čisto elektrickom režime je to 135 km/h. Keď s nabitou batériou skúsite ísť na deklarovanom maxime v elektrine, tak vám to vydá približne na cca 15 kilometrov a „máte po batérii“.
V športovom režime sa tlmiče mierne prispôsobia, auto citlivejšie reaguje na plyn a aj trochu stvrdne, no aj tak sa „húpavosti“ celkom nezbaví. Celkovo ale toto auto neláka k športovej jazde, skôr naopak. Je to výborná voľba pre rodinu, respektíve pre tých, ktorí ocenia vysoký cestovný komfort.
Záver
Ak niekto túži po aktívnejšej jazde, lepšou voľbou bude jeho koncernový súrodenec Peugeot 408, ktorý sme mali možnosť pred pár týždňami vyskúšať na španielskych cestách. Ten je však cenovo posadený ešte vyššie, než auto, ktorého test práve čítate. S rovnakou plug-in hybridnou motorizáciou a s rovnakým výkonom ako testovaný Citroën začína na sume 45 990 eur.
Citroën C5 X nás jednoznačne už na prvý pohľad zaujal najmä vonkajším „allroadovým“ vzhľadom. Počas testu nás príjemne prekvapil veľkým vnútorným priestorom a aj dôrazom na vnímanú kvalitu. Jeho najsilnejšou stránkou je však už spomínaný vynikajúci podvozok s maximálnym dôrazom na komfort. Zaň vďačí najmä novým tlmičom Advanced Comfort, ktoré sú však výsadou len testovanej plug-in hybridnej verzie, čo je trochu na škodu. Pri nej by sme za tých takmer 42-tisíc eur v základe privítali aspoň o niečo väčší dojazd a výkonnejšiu 7,4 kW nabíjačku už v základe.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Citroën C5 X Plug-in Hybrid |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 805 |
Šírka (mm) | 1 865 (sklop. zrkadlá) |
Výška (mm) | 1 485 |
Rázvor (mm) | 2 785 |
Objem batožinového priestoru(l) | 485 |
Objem palivovej nádrže (l) | 40 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 865 (s vodičom 75 kg) |
Technické údaje | Citroën C5 X Plug-in Hybrid 166 kW |
---|---|
Typ motora | zážihový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 598 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 132/181 pri 6000 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 250 pri 1 750 |
Elektromotor výkon (kW/k) | 81,2/110 (na prednej náprave) |
Elektromotor max. krútiaci moment (NM pri ot. za min.) | 320 pri 500 – 2 500 |
Sytémový výkon (kW/k) | 165/225 |
Sytémový krútici moment (Nm) | 360 |
Kapacita batérie (kWh | 12,4 |
Prevodovka | automatická 8-stupňová |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 233 (135 v režime EV) |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 7,8 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 1,3 (v režime Hybrid) |
Spotreba, test (kombinovaná, režim hybrid, bez nabitej batérie) (l/100km) | 6,9 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Citroën C5X (PureTech 130, 96 kW EAT8) | 33 390 eur |
Základná cena testovanej verzie Plug-in Hybrid 225, 166 kW, ë-EAT8: | 43 990 eur |
Cena testovaného auta | 45 240 eur |