Pre posledný test v tomto roku sme si symbolicky vybrali „dosluhujúceho kráľa“. Tým je Peugeot 308, ktorý bol na Slovensku zvolený za Auto roku 2022. Síce len veľmi tesne – o jediný bod – porazil Kiu Sportage, ale ako sa hovorí – víťaz berie všetko.
Aktuálne už máme za sebou aj voľbu Auta roku 2023, výsledky sú však zatiaľ tajné, zverejnené zrejme budú až koncom februára budúceho roku. A Peugeot má aj tento rok v najužšom zastúpení 7 finalistov svoje želiezko v ohni. Je ním úplne nový Peugeot 408.
Len málokedy sa stáva, aby niektorá značka titul Auto roku obhájila, ale faktom je, že radikálne nový a dizajnovo zaujímavý model 408 určite nie je bez šance. O víťazstvo však tentokrát bude bojovať s veľmi zdatnými súpermi, ktorými sú Kia Niro, Honda Civic, Dacia Jogger, Citroën C5 X , Alfa Romeo Tonale a Toyota Corolla Cross. Navyše Peugeot 408 zabojuje o víťazstvo aj v súťaži o európske Auto roku, kde sa tiež dostal do užšieho 7-členného finále.
Prvý medzi rovnými
Ale vráťme sa k „nášmu“ Peugeotu 308. Vzhľadom sa tentokrát nebudeme príliš zaoberať, pretože tento model sme testovali už v niekoľkých verziách. Ak vás viac zaujíma dizajn, rozmery a zmeny oproti predchodcovi, pozrite si napríklad naše dojmy z neho po prvých jazdách, kde sa týmto veciam podrobne venujeme:
Čítajte viac Prvá jazda: Vo Francúzsku sme vyskúšali nový Peugeot 308Ako sa patrí, „kráľa“ sme si pre posledný test vybrali v tom najsilnejšom prevedení a najvyššej výbave. A zameriame sa na to, či sa do tejto verzie oplatí investovať. Aby sme boli konkrétni – ide o verziu 1.6 Hybrid 225k e-EAT8 v najvyššej výbave GT.
Ak jej názov rozšifrujeme, vyjde z toho plug-in hybrid so systémovým výkonom 225 koní (165 kW). Zaň vďačí kombinácii benzínového motoru s objemom 1,6 litra a výkonom 132 kW (180 koní) s 81 kW (110 koní) elektromotorom na prednej náprave. Výsledkom je už zmienený maximálny systémový výkon 225 koní a maximálny krútiaci moment 360 Nm.
A to vôbec nie sú zlé hodnoty, umožňujú totiž tomuto autu vyvinúť maximálnu rýchlosť až 235 km/h a na stovku dokáže zrýchliť za 7,5 sekundy. A ako správny plug-in hybrid, Peugeot 308 zvláda aj jazdu čisto na elektrinu, podľa prísnejšej meracej metodiky WLTP má deklarovaný čisto elektrický dojazd takmer 60 kilometrov. V elektrickom režime je jeho maximálka obmedzená na 135 km/h.
Porovnanie cien
To všetko je fajn, až kým sa nepozrieme do cenníku. Plug-in hybrid s výkonom 225 koní je totiž dostupný výlučne v najvyššej výbave GT. A v nej je jeho cenníková cena 45 190 eur. V úplnom základe aktuálne toto auto kúpite vo verzii 1.2 PureTech 110k s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou za 23 190 eur. To je rozdiel 22 000 eur.
Základná verzia s 8-stupňovým automatom je 1.2 PureTech 130k, ktorá stojí 26 090 eur. To je oproti testovanej verzii stále veľmi veľký rozdiel – 19 100 eur. A ešte jedno porovnanie. Ak vás oslovil plug-in hybrid, tak ten vo verzii 1.6 Hybrid 180k e-EAT8 (teda s výkonom nižším o 45 koní oproti testovanému autu) kúpite už za 37 190 eur, teda o 8 000 eur lacnejšie, než testované auto vo výbave GT.
Samozrejme, dôležité sú výbavy. Všetky porovnávané autá sú v základnej výbave Active Pack. A tá je výrazne chudobnejšia, než GT. Stačí uviesť pár príkladov – na rozdiel od GT autá s výbavou Active Pack nemajú navigáciu, bezkľúčový prístup, adaptívny tempomat, disky z ľahkých zliatin (s výnimkou základného plug-in hybridu), predné parkovacie senzory, ambientné osvetlenie, full LED „matrixové“ svetlá, 3D digitálny prístrojový panel, čalúnenie s Alcantarou a množstvo dizajnových doplnkov.
Aby však nevznikol dojem, že Active Pack je nejaká „vypreparovaná“ výbava a v aute máte miesto sedadiel „šamlík“. Francúzi, na rozdiel od nemeckých značiek, už v základe zväčša ponúkajú veľmi slušne, aj keď nie luxusne, vybavené autá. Peugeot 308 má už v základnej výbave Active Pack napríklad automatickú dvojzónovú klimatizáciu, LED svetlá vpredu aj vzadu, zadné parkovacie senzory, tempomat, dažďový senzor, samostmievacie vnútorné zrkadlo, systém na rozpoznávanie dopravných značiek a aj automatické núdzové brzdenie.
Ak si prikúpite disky z ľahkých zliatin, tak už v základe máte naozaj dobre vybavené auto. Navyše pri plug-in hybride dostanete už aj v základe ako bonus 17-palcové disky z ľahkých zliatin. Dostanete k nemu však v cene len kábel pre nabíjanie z bežnej domácej siete. Ak ho budete chcieť nabíjať rýchlejšie, kábel si treba prikúpiť.
S elektrickou dopomocou
Pozrime sa, aké benefity v praxi prináša prítomnosť plug-in hybridnej technológie. Tým najzákladnejším je samozrejme výpomoc elektromotoru, ktorý spaľovaciemu agregátu asistuje pri akcelerácii a šetrí tým palivo. Okrem toho napomáha dynamike. Keďže maximálny krútiaci moment je pri ňom k dispozícii prakticky okamžite, pomáha spaľovaciemu motoru, keď turbo nemá ešte správny tlak. Samozrejme, s autom možno jazdiť aj na čisto elektrický pohon – deklarovaný dojazd je takmer 60 kilometrov.
Čítajte viac Test: Peugeot 308 SW 1,6 Hybrid 225 – dobrý, ale len ak máte zástrčkuReálne na elektrinu prejdete skôr okolo 40 – 45 kilometrov, v zime ešte menej. Potom sa batéria vybije a následne jazdíte s benzínovou 1–6-kou s reálnou kombinovanou spotrebou mierne nad hranicou 7 litrov. Vtedy trochu cítiť aj hendikep v podobe palivovej nádrže s kapacitou len 40 litrov. Samozrejme, jazdiť môžete v hybridnom režime, ktorý by mal byť základný a v ktorom sa batéria vybíja výrazne pomalšie, než pri jazde čisto na elektrinu.
Z nášho pohľadu je dobré rátať vždy s určitou rezervou batérie – to si možno nastaviť napríklad aj v infotainmente. Ak kapacita batérie klesne pod stanovenú hodnotu, začne sa dobíjať počas jazdy, daňou za to je zvýšená spotreba. V hybridnom režime Peugeot 308 zvláda jazdu v meste bez problému so spotrebou pod tri litre.
Plig-in hybrid dáva zmysel, ak ho máte kde nabíjať – či už doma, alebo v práci. Nevýhodou tohto typu auta oproti elektromobilu je výrazne pomalšie nabíjanie. Aj keď má auto batériu s celkovou kapacitou len 12,4 kWh, tak doma z bežnej zásuvky ho budete nabíjať takmer 7 hodín, na verejnej nabíjačke približne štyri.
Oplatí sa?
Z hľadiska príplatkovej výbavy by sme pri plug-in hybride určite odporúčali investovať 500 eur do výkonnejšej 7,4 kW palubnej nabíjačky. Len pre zaujímavosť, dobitie batérie o 5 kWh vám na verejnej nabíjačke bude so základnou 3,6 kW palubnou nabíjačkou trvať cca hodinku a pol, plug-in hybridný Mercedes triedy C s rýchlejším nabíjaním, ktorý testujeme v čase písania tohto článku, zvládne spomínaných 5 kWh za 15 minút. Aj takýto môže byť rozdiel medzi dvomi plug-in hybridmi.
A treba rátať aj s ďalším obmedzením – kufor má pri hatchbacku objem len 361 litrov a ak chcete so sebou voziť aspoň dva rôzne nabíjacie káble, miesta nazvyš v ňom nebude. Inam, než do kufra ich totiž nedáte, v aute nie je na ne vyhradené zvláštne miesto, napríklad pod jeho podlahou. Z tohto pohľadu by sme asi pri plug-in hybride preferovali pred hatchbackom kombi, ktoré je na tom v tomto smere výrazne lepšie.
Pozrime sa na návratnosť. Úsporný 130-koňový diesel 1.5 BlueHDi s 8-stupňovým automatom stojí v druhej najvyššej výbave Allure Pack 30 790 eur, čo je o 12 400 eur menej než testovaný plug-in hybrid. Priemerná spotreba dieslu je 4,4 litra nafty na sto kilometrov a liter nafty stojí 1,657 eura. To znamená, že za uvedený cenový rozdiel najazdíte s dieslom vyše 170-tisíc kilometrov. To asi ďalší komentár nepotrebuje.
Plug-in hybridný Peugeot 308 s výkonom 225 koní rozhodne nie je o úspornosti. Je o tom, že s týmto agregátom a výpomocou elektromotoru si môžete užiť naozaj dynamickú jazdu. Peugeot 308 je na ňu stavaný, má výborný podvozok, pomerne rýchlu prevodovku a presné riadenie. Je to však voľba pre tých, ktorí nemusia riešiť peniaze. Argumentácia, že s plug-in hybridom jazdíte úsporne neobstojí v konfrontácii s jeho vysokou nadobúdacou cenou.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Model | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 367 |
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 441 |
Rázvor náprav (mm) | 2 675 |
Objem kufra (l) | 361 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 742 |
Technické údaje
Motor | 1,6 Hybrid 225 |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 1 598 |
Max. výkon spaľ. motora (kW/k pri ot. za min.) | 132/180 pri 6 000 |
Max. výkon elektromotora (kW/k pri ot. za min.) | 81/110 pri 2 500 |
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) | 250/1 750 |
Krútiaci moment elektromotora (Nm/ot.) | 320/2 500 |
Systémový výkon (kW/k) | 165/225 |
Systémový krútiaci moment (Nm/ot.) | 360 |
Prevodovka | 8A |
Celková kapacita batérie (kWh) | 12,4 |
Deklarovaný dojazd v elektrickom režime (km) | 58 – 59 |
Orientačný čas nabitia (0–100%) – Wallbox 7,4 kW (h) | < 2 h |
Orientačný čas nabitia (0–100%) – zosilnená 220V Green'Up zásuvka (3,7 kW) (h) | < 4 h |
Orientačný čas nabitia (0–100%) – domáca 220V zásuvka (1,8 kW)(h) | 7 h |
0 – 100 km/h (s) | 7,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 235 (135 EV režim) |
Komb. spotreba na 100 km, benzín/hybrid, WLTP (l) | 5,9 – 6,7 / 1,1 – 1,3 |
Komb. spotreba na 100 km, elektrický režim (kWh) | 15,6 – 15,8 |
Komb. spotreba na 100 km počas testu (l) | 6,2 |
Ceny
Základná cena Peugeot 308 (1.2 PureTech 81 kW, man. 6 st. | 23 1190 € |
---|---|
Základná cena Peugeot 308 plug-in hybrid (1.6 Hybrid, 131 kW, automat 8 st.) | 37 190 € |
Základná cena test. verzie (1.6 Hybrid, 165 kW, automat 8 st.) | od 45 190 € |