Test: Peugeot 308 1.6 Hybrid 225k e-EAT8. Má plug-in hybrid zmysel?

Plug-in hybrid s výkonom 225 koní jazdí výborne, dojazd na elektrinu je však len priemerný a cena vysoká.

25.12.2022 07:00
debata (11)
Plug-in hybridný Peugeot 308 s výkonom 225 koní... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022) Plug-in hybridný Peugeot 308 s výkonom 225 koní vo výbave GT je aktuálne najdrahšia verzia v ponuke.

Pre posledný test v tomto roku sme si symbolicky vybrali „dosluhujúceho kráľa“. Tým je Peugeot 308, ktorý bol na Slovensku zvolený za Auto roku 2022. Síce len veľmi tesne – o jediný bod – porazil Kiu Sportage, ale ako sa hovorí – víťaz berie všetko.

Aktuálne už máme za sebou aj voľbu Auta roku 2023, výsledky sú však zatiaľ tajné, zverejnené zrejme budú až koncom februára budúceho roku. A Peugeot má aj tento rok v najužšom zastúpení 7 finalistov svoje želiezko v ohni. Je ním úplne nový Peugeot 408.

Interiér je spracovaný s dôrazom na vnímanú... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022) Interiér je spracovaný s dôrazom na vnímanú polohu. Nie každý si však dokáže nájsť pri šoférovaní takú polohu, aby mu veniec volantu čiastočne neprekrýval prístrojový panel.

Len málokedy sa stáva, aby niektorá značka titul Auto roku obhájila, ale faktom je, že radikálne nový a dizajnovo zaujímavý model 408 určite nie je bez šance. O víťazstvo však tentokrát bude bojovať s veľmi zdatnými súpermi, ktorými sú Kia Niro, Honda Civic, Dacia Jogger, Citroën C5 X , Alfa Romeo Tonale a Toyota Corolla Cross. Navyše Peugeot 408 zabojuje o víťazstvo aj v súťaži o európske Auto roku, kde sa tiež dostal do užšieho 7-členného finále.

Prvý medzi rovnými

Ale vráťme sa k „nášmu“ Peugeotu 308. Vzhľadom sa tentokrát nebudeme príliš zaoberať, pretože tento model sme testovali už v niekoľkých verziách. Ak vás viac zaujíma dizajn, rozmery a zmeny oproti predchodcovi, pozrite si napríklad naše dojmy z neho po prvých jazdách, kde sa týmto veciam podrobne venujeme:

Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021) Čítajte viac Prvá jazda: Vo Francúzsku sme vyskúšali nový Peugeot 308

Ako sa patrí, „kráľa“ sme si pre posledný test vybrali v tom najsilnejšom prevedení a najvyššej výbave. A zameriame sa na to, či sa do tejto verzie oplatí investovať. Aby sme boli konkrétni – ide o verziu 1.6 Hybrid 225k e-EAT8 v najvyššej výbave GT.

Ak jej názov rozšifrujeme, vyjde z toho plug-in hybrid so systémovým výkonom 225 koní (165 kW). Zaň vďačí kombinácii benzínového motoru s objemom 1,6 litra a výkonom 132 kW (180 koní) s 81 kW (110 koní) elektromotorom na prednej náprave. Výsledkom je už zmienený maximálny systémový výkon 225 koní a maximálny krútiaci moment 360 Nm.

Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022)
Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022)
+7Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022)

A to vôbec nie sú zlé hodnoty, umožňujú totiž tomuto autu vyvinúť maximálnu rýchlosť až 235 km/h a na stovku dokáže zrýchliť za 7,5 sekundy. A ako správny plug-in hybrid, Peugeot 308 zvláda aj jazdu čisto na elektrinu, podľa prísnejšej meracej metodiky WLTP má deklarovaný čisto elektrický dojazd takmer 60 kilometrov. V elektrickom režime je jeho maximálka obmedzená na 135 km/h.

Porovnanie cien

To všetko je fajn, až kým sa nepozrieme do cenníku. Plug-in hybrid s výkonom 225 koní je totiž dostupný výlučne v najvyššej výbave GT. A v nej je jeho cenníková cena 45 190 eur. V úplnom základe aktuálne toto auto kúpite vo verzii 1.2 PureTech 110k s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou za 23 190 eur. To je rozdiel 22 000 eur.

Základná verzia s 8-stupňovým automatom je 1.2 PureTech 130k, ktorá stojí 26 090 eur. To je oproti testovanej verzii stále veľmi veľký rozdiel – 19 100 eur. A ešte jedno porovnanie. Ak vás oslovil plug-in hybrid, tak ten vo verzii 1.6 Hybrid 180k e-EAT8 (teda s výkonom nižším o 45 koní oproti testovanému autu) kúpite už za 37 190 eur, teda o 8 000 eur lacnejšie, než testované auto vo výbave GT.

Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022)
Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022)
+12Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022)

Samozrejme, dôležité sú výbavy. Všetky porovnávané autá sú v základnej výbave Active Pack. A tá je výrazne chudobnejšia, než GT. Stačí uviesť pár príkladov – na rozdiel od GT autá s výbavou Active Pack nemajú navigáciu, bezkľúčový prístup, adaptívny tempomat, disky z ľahkých zliatin (s výnimkou základného plug-in hybridu), predné parkovacie senzory, ambientné osvetlenie, full LED „matrixové“ svetlá, 3D digitálny prístrojový panel, čalúnenie s Alcantarou a množstvo dizajnových doplnkov.

Aby však nevznikol dojem, že Active Pack je nejaká „vypreparovaná“ výbava a v aute máte miesto sedadiel „šamlík“. Francúzi, na rozdiel od nemeckých značiek, už v základe zväčša ponúkajú veľmi slušne, aj keď nie luxusne, vybavené autá. Peugeot 308 má už v základnej výbave Active Pack napríklad automatickú dvojzónovú klimatizáciu, LED svetlá vpredu aj vzadu, zadné parkovacie senzory, tempomat, dažďový senzor, samostmievacie vnútorné zrkadlo, systém na rozpoznávanie dopravných značiek a aj automatické núdzové brzdenie.

Predné sedadlá poskytovali veľmi dobrú bočnú... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022) Predné sedadlá poskytovali veľmi dobrú bočnú oporu a pritom boli dostatočne pohodlné.

Ak si prikúpite disky z ľahkých zliatin, tak už v základe máte naozaj dobre vybavené auto. Navyše pri plug-in hybride dostanete už aj v základe ako bonus 17-palcové disky z ľahkých zliatin. Dostanete k nemu však v cene len kábel pre nabíjanie z bežnej domácej siete. Ak ho budete chcieť nabíjať rýchlejšie, kábel si treba prikúpiť.

S elektrickou dopomocou

Pozrime sa, aké benefity v praxi prináša prítomnosť plug-in hybridnej technológie. Tým najzákladnejším je samozrejme výpomoc elektromotoru, ktorý spaľovaciemu agregátu asistuje pri akcelerácii a šetrí tým palivo. Okrem toho napomáha dynamike. Keďže maximálny krútiaci moment je pri ňom k dispozícii prakticky okamžite, pomáha spaľovaciemu motoru, keď turbo nemá ešte správny tlak. Samozrejme, s autom možno jazdiť aj na čisto elektrický pohon – deklarovaný dojazd je takmer 60 kilometrov.

Peugeot 308 SW Hybrid 225 - test 2022 Čítajte viac Test: Peugeot 308 SW 1,6 Hybrid 225 – dobrý, ale len ak máte zástrčku

Reálne na elektrinu prejdete skôr okolo 40 – 45 kilometrov, v zime ešte menej. Potom sa batéria vybije a následne jazdíte s benzínovou 1–6-kou s reálnou kombinovanou spotrebou mierne nad hranicou 7 litrov. Vtedy trochu cítiť aj hendikep v podobe palivovej nádrže s kapacitou len 40 litrov. Samozrejme, jazdiť môžete v hybridnom režime, ktorý by mal byť základný a v ktorom sa batéria vybíja výrazne pomalšie, než pri jazde čisto na elektrinu.

Z nášho pohľadu je dobré rátať vždy s určitou rezervou batérie – to si možno nastaviť napríklad aj v infotainmente. Ak kapacita batérie klesne pod stanovenú hodnotu, začne sa dobíjať počas jazdy, daňou za to je zvýšená spotreba. V hybridnom režime Peugeot 308 zvláda jazdu v meste bez problému so spotrebou pod tri litre.

Plig-in hybrid dáva zmysel, ak ho máte kde nabíjať – či už doma, alebo v práci. Nevýhodou tohto typu auta oproti elektromobilu je výrazne pomalšie nabíjanie. Aj keď má auto batériu s celkovou kapacitou len 12,4 kWh, tak doma z bežnej zásuvky ho budete nabíjať takmer 7 hodín, na verejnej nabíjačke približne štyri.

Kufor má pri plug-in hybride objem len 361 litrov. Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022) Kufor má pri plug-in hybride objem len 361 litrov.

Oplatí sa?

Z hľadiska príplatkovej výbavy by sme pri plug-in hybride určite odporúčali investovať 500 eur do výkonnejšej 7,4 kW palubnej nabíjačky. Len pre zaujímavosť, dobitie batérie o 5 kWh vám na verejnej nabíjačke bude so základnou 3,6 kW palubnou nabíjačkou trvať cca hodinku a pol, plug-in hybridný Mercedes triedy C s rýchlejším nabíjaním, ktorý testujeme v čase písania tohto článku, zvládne spomínaných 5 kWh za 15 minút. Aj takýto môže byť rozdiel medzi dvomi plug-in hybridmi.

A treba rátať aj s ďalším obmedzením – kufor má pri hatchbacku objem len 361 litrov a ak chcete so sebou voziť aspoň dva rôzne nabíjacie káble, miesta nazvyš v ňom nebude. Inam, než do kufra ich totiž nedáte, v aute nie je na ne vyhradené zvláštne miesto, napríklad pod jeho podlahou. Z tohto pohľadu by sme asi pri plug-in hybride preferovali pred hatchbackom kombi, ktoré je na tom v tomto smere výrazne lepšie.

Modrá farba Vertigo autu vyložene svedčí. Je za... Foto: Pravda, Martin Domček
Peugeot 308 GT PACK 1.6 HYBRID 225k e-EAT8 (2022) Modrá farba Vertigo autu vyložene svedčí. Je za príplatok 800 eur.

Pozrime sa na návratnosť. Úsporný 130-koňový diesel 1.5 BlueHDi s 8-stupňovým automatom stojí v druhej najvyššej výbave Allure Pack 30 790 eur, čo je o 12 400 eur menej než testovaný plug-in hybrid. Priemerná spotreba dieslu je 4,4 litra nafty na sto kilometrov a liter nafty stojí 1,657 eura. To znamená, že za uvedený cenový rozdiel najazdíte s dieslom vyše 170-tisíc kilometrov. To asi ďalší komentár nepotrebuje.

Plug-in hybridný Peugeot 308 s výkonom 225 koní rozhodne nie je o úspornosti. Je o tom, že s týmto agregátom a výpomocou elektromotoru si môžete užiť naozaj dynamickú jazdu. Peugeot 308 je na ňu stavaný, má výborný podvozok, pomerne rýchlu prevodovku a presné riadenie. Je to však voľba pre tých, ktorí nemusia riešiť peniaze. Argumentácia, že s plug-in hybridom jazdíte úsporne neobstojí v konfrontácii s jeho vysokou nadobúdacou cenou.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Model
Dĺžka (mm) 4 367
Šírka (mm) 1 852
Výška (mm) 1 441
Rázvor náprav (mm) 2 675
Objem kufra (l) 361
Objem nádrže (l) 40
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 742

Technické údaje

Motor 1,6 Hybrid 225
Počet valcov/ventilov 4/16 turbo
Zdvihový objem (ccm) 1 598
Max. výkon spaľ. motora (kW/k pri ot. za min.) 132/180 pri 6 000
Max. výkon elektromotora (kW/k pri ot. za min.) 81/110 pri 2 500
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) 250/1 750
Krútiaci moment elektromotora (Nm/ot.) 320/2 500
Systémový výkon (kW/k) 165/225
Systémový krútiaci moment (Nm/ot.) 360
Prevodovka 8A
Celková kapacita batérie (kWh) 12,4
Deklarovaný dojazd v elektrickom režime (km) 58 – 59
Orientačný čas nabitia (0–100%) – Wallbox 7,4 kW (h) < 2 h
Orientačný čas nabitia (0–100%) – zosilnená 220V Green'Up zásuvka (3,7 kW) (h) < 4 h
Orientačný čas nabitia (0–100%) – domáca 220V zásuvka (1,8 kW)(h) 7 h
0 – 100 km/h (s) 7,5
Max. rýchlosť (km/h) 235 (135 EV režim)
Komb. spotreba na 100 km, benzín/hybrid, WLTP (l) 5,9 – 6,7 / 1,1 – 1,3
Komb. spotreba na 100 km, elektrický režim (kWh) 15,6 – 15,8
Komb. spotreba na 100 km počas testu (l) 6,2

Ceny

Základná cena Peugeot 308 (1.2 PureTech 81 kW, man. 6 st. 23 1190 €
Základná cena Peugeot 308 plug-in hybrid (1.6 Hybrid, 131 kW, automat 8 st.) 37 190 €
Základná cena test. verzie (1.6 Hybrid, 165 kW, automat 8 st.) od 45 190 €

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #Peugeot 308 #test auta #autotest
Články podľa značiek