Toto je 10 najčítanejších testov áut v roku 2022 a tri, ktoré vás nezaujali vôbec

Najviac vás v roku 2022 zaujímali Dacie a dostupné autá so spaľovacími motormi. Medzi najmenej čítanými testami skončili autá, pri ktorých nás to naozaj prekvapilo.

01.01.2023 07:00
Dacia-Duster-2022-1600-c2 Foto:
V roku 2022 čitateľov na našom webe jednoznačne najviac zaujali modely značky Dacia.
debata (6)

Ak sa obzrieme na autá, ktoré nám v roku 2022 prešli rukami, dovolíme si pár subjektívnych postrehov. Aj podľa čitateľských preferencií vidno, že na našom webe, ktorý bol v uplynulom roku najčítanejším motoristickým portálom, vás zaujímajú prevažne cenovo dostupné autá s úspornými spaľovacími motormi.

Len pre zaujímavosť – zo štyroch najčítanejších testov za uplynulý rok sa tri venovali autám jedinej značky – Dacie. Duster Extreme bol vôbec najčítanejším testom za rok 2022, na treťom mieste skončil Duster v menej exkluzívnej výbave Comfort a štvrté miesto obsadil Jogger.

Medzi Dacie sa na druhé miesto vklinila Octavia Scout, z nášho pohľadu hlavne vďaka mimoriadne úspornej naftovej motorizácii. Popri Dacii s trojnásobným zastúpením má v rebríčku desiatich najčítanejších testov dvojnásobné zastúpenie Toyota a Škoda, po jednom zástupcovi v ňom má Kia, Suzuki a Volkswagen.

10 najčítanejších testov na auto.pravda.sk v roku 2022:

10. miesto: Škoda Fabia Style

Fabia s výkonnejším 81 kW trojvalcom jazdí veľmi dobre, no pred dvojspojkovým automatom by sme asi uprednostnili 6-stupňový manuál. Lepšie s ním totiž využijete dynamický potenciál motoru.

Škoda Fabia Style 1,0 TSI 81 kW 7DSG (2022) Čítajte viac Test: Nová Škoda Fabia Style 81 kW - komfort niečo stojí

9. miesto: Volkswagen Golf Alltrack 4Motion

Zvýšené kombi s pohonom 4×4 je komfortné na ceste, poradí si aj s miernym terénom a s benzínovým dvojlitrom vie byť aj pomerne úsporné.

Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TSI 4Motion (2022) Čítajte viac Test: Volkswagen Golf Alltrack 4Motion - crossovery sa naň ‘nechytajú‘!

8. miesto: Toyota Camry

Len dva roky po znovuuvedení Camry na európsky trh prišla Toyota s modernizáciou. Tá vylepšila najmä infotainment. Dotkla sa ale aj dizajnu. S balíkom VIP však prichádza o akúkoľvek variabilitu. Toho by sme sa určite vzdali.

Toyota Camry - test 2022 Čítajte viac Test: Toyota Camry – ‘lacný Lexus‘ vytŕča z radu, komfortom aj spotrebou

7. miesto: Suzuki S-Cross

Suzuki S-Cross je skutočným slovom do bitky. V triede SUV vie totiž zaujať zaujímavou cenou. Japonský výrobca urobil všetko pre to, aby ju udržal pri zemi. Aj preto nie je S-Cross úplne novým autom.

Suzuki S-cross - test 2022 Čítajte viac Test: Suzuki S-Cross 1,4 BoosterJet 4WD – zlepšená klasika poteší spotrebou

6. miesto: Kia Sportage

Testovaná Kia Sportage nás príjemne prekvapila vysokým jazdným komfortom a nízkou spotrebou v meste. Na diaľnici sa však jej apetít zvýšil.

Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Čítajte viac Test: Nový Sportage - týmto SUV KIA skutočne ‘trafila do čierneho‘

5. miesto: Toyota Yaris Cross

Toyota osviežila ponuku Yarisu o verziu Cross. V porovnaní s konkurenciou to však s malým SUV myslela naozaj vážne. Yaris Cross vyzerá ako SUV, jazdí ako SUV a má pohon oboch náprav ako SUV. Po krátkej skúsenosti by sme však radšej volili predokolku.

Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Dynamic Force AWD-i - test 2022 Čítajte viac Test: Toyota Yaris Cross AWD-i – toto nie je iba hra, toto je SUV!

4. miesto: Dacia Jogger LPG

Jogger v kombinácii benzín + LPG jazdí prekvapivo dobre, trojvalca sa netreba báť. Má veľký kufor, len vzadu je to trochu stiesnenejšie. A čo je dôležité – stále si zachováva veľmi dobrú cenu.

Dacia Jogger TCe 100 ECO-G (2022) Čítajte viac Test: Dacia Jogger LPG - dobrá cena, nízka spotreba, 'nekonečný' dojazd!

3. miesto: Dacia Duster LPG

Dusteru plyn svedčí. Má s ním lepšie dynamické parametre, než pri jazde s benzínom. Potešilo aj výrazné zvýšenie objemu plynovej nádrže.

Dacia Duster TCe 100 LPG Čítajte viac Test: Nový Duster jazdí na plyn aj benzín, prekvapil najmä s LPG

2. miesto: Škoda Octavia Scout

Octavia v prevedení Scout nie je lacná, má však silný naftový motor, pohon 4×4 a naozaj širokú výbavu v základe. Podľa nás patrí k najuniverzál­nejším aktuálne dostupným „kombíkom“ na trhu.

Škoda Octavia Scout 2.0 TDI 4x4 (2022) Čítajte viac Test: Škoda Octavia Scout - imidžové kombi s výborným dieslom

1. miesto: Dacia Duster Extreme

Duster so 4-valcom s objemom 1,3 nás prijeme prekvapil svojou agilitou a komfortným podvozkom. Pri vyšších rýchlostiach je však trochu hlučný a treba si zvyknúť aj na veľmi krátke sprevodovanie prvých troch prevodových stupňov.

Dacia Duster 1.3 TCe 150 4x4 Extreme (2022) Čítajte viac Test: Dacia Duster Extreme - vyskúšali sme najdrahšiu verziu Dusteru. Oplatí sa?

Tri testy, ktoré vás v uplynulom roku zaujali najmenej:

Testy, ktoré vás v roku 2022 zaujali najmenej padajú skôr na hlavu autorov, ktorí vás nedokázali presvedčiť o tom, že ide o zaujímavé autá, prípadne volili nevhodné nadpisy.

Dôkazom je napríklad videotest elektrickej Kie EV6. Ten je za celý minulý rok druhý najmenej čítaný. Keď sme sa však po niekoľkých mesiacoch k tomuto autu v inej výbave a verzii vrátili opäť, zaradil sa tento materiál medzi najčítanejšie testy elektromobilov.

A vôbec najmenej čítaný bol v uplynulom roku test (prvá jazda) ikonického BMW M240i Coupé. Je to pritom výborné auto. To, že vás test nezaujal jeho autora, ktorý píše zhodou okolností aj tento text, úprimne mrzí, pretože jediným dôvodom nezáujmu pri takomto modeli môže byť fakt, že tento materiál jednoducho nenapísal a nenazval dobre.

3. miesto: Ford Transit Custom plug-in hybrid

Ford Transit Custom PHEV (2021) Čítajte viac Ford Transit Custom: Dáva plug-in hybridná dodávka s trojvalcom zmysel?

2. miesto: Kia EV6 (videotest)

Kia EV6 Čítajte viac Videotest: Kia EV6 - budúcnosť z Južnej Kórey je tu

1. miesto: BMW M240i xDrive Coupé (prvá jazda)

BMW M240i xDrive Coupe (2022) Čítajte viac Prvá jazda: BMW M240i xDrive Coupé - návrat ku koreňom

A teraz pár subjektívnych hodnotiacich postrehov, týkajúcich sa testovaných áut. V uplynulom roku sme vyskúšali niekoľko áut s výbornými úspornými naftovými motormi. Ak sa pozrieme na ich reálne emisie a emisie, vznikajúce pri ich výrobe, tak všetky sú dôkazom toho, že kampaň proti naftovým autám pripomína skôr hon na čarodejnice. Ak by politici nepotrebovali mať ľahko definovaného „nepriateľa“ na ktorého možno ukazovať prstom, aj naďalej sme mohli jazdiť v lacných a úsporných diesloch, z ekologického hľadiska plne porovnateľných s modernými benzínovými motormi.

Druhou vecou, ktorá nás v roku 2022 sklamala, je bezprecedentné zneužívanie polovodičovej krízy, nedostatku komponentov a zdražovania energií väčšinou automobiliek, hlavne európskych. Tie si povedali, že keď na trhu autá chýbajú, budú vyrábať len drahšie modely, na ktorých majú vyššie marže. Z ponuky postupne odstránili s rôznymi viac či menej pofidérnymi odôvodneniami lacné autá a dostupné výbavy a aj tie drahšie modely v priebehu celého roku neustále zdražovali aj v čase, keď na to nebol dôvod. Stačí sa pozrieť na to, ako rástli v uplynulom roku ich zisky, hoci množstvo predaných áut klesalo.

Skoda-Fabia-2022-1600-ab Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ za rok zdraželi na Slovensku najlacnejšie autá!

Treťou vecou je neustále protežovanie elektrických áut ako jedinej alternatívy do budúcna. Elektromobily naozaj prídu a sú budúcnosťou, ktorej sa nedá vyhnúť. Ich príchod však nemožno absolútne nekriticky urýchľovať v čase, keď technológie pre ne sú pridrahé, kritické suroviny chýbajú, infraštruktúra je nepripravené a rozvodné siete zastarané. Zároveň presadzovať obnoviteľné zdroje, zakazovať jadrovú energiu a umelo urýchľovať prechod na elektromobilitu je podľa nás ekonomickou samovraždou.

Odjazdili sme tento rok takmer dve desiatky elektromobilov a pravdou je, že za posledné dva roky zaznamenali ohromný pokrok, pokiaľ ide o ich úspornosť, dojazd a v neposlednom rade aj dizajn. Stále sú to však autá, ktoré sú v porovnaní so spaľovacími veľmi drahé a ktoré neslúžia vám, ale vy sa musíte prispôsobovať im. V plánovaní trás, štýlom jazdy a aj pri nabíjaní. A kým sa to nezmení, elektrické autá nebudú konkurencieschopné a nemali by sa násilne presadzovať. Ich čas príde a trh si ich napokon vyžiada sám – nie je dobre tento proces urýchľovať, pretože to môže skončiť zle.

A posledná vec – rok 2022 bol rokom, v ktorom sme jednoznačne najviac písali o čínskych autách. Už tento týždeň otvoríme nový testovací rok symbolicky testom čínskeho auta, crossoveru MG EHS. Nemyslíme si, že rok 2023 bude rokom, kedy čínske automobilky masívne obsadia európsky trh, skôr a budú snažiť viac etablovať na zdecimovanom ruskom, ktorý pre ne bude „ľahšou korisťou“. Minimálne v druhej polovici tejto dekády však už s nimi treba vážne rátať aj v Európe. Ich vplyv, rovnako ako aj predaje budú narastať, pričom tradiční európski výrobcovia sú z toho už teraz nervózni. A úprimne povedané – majú byť prečo.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #test auta #TOP 10 áut #autotest najčítanejšie testy áut
Články podľa značiek