Test: MG EHS. Toto čínske SUV rozhodne netreba podceňovať!

MG EHS je dobre vybavené a komfortne jazdiace SUV. Plug-in hybridný pohon mu však úplne nesvedčí.

03.01.2023 06:00
debata (7)
MG EHS je takmer tak veľké, ako Škoda Kodiaq. Foto: Pravda, Martin Domček
MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023) MG EHS je takmer tak veľké, ako Škoda Kodiaq.

Čínske automobilky to myslia so vstupom na európsky trh naozaj vážne. Jednou z nich je štátna automobilka SAIC Motor Corp., vlastniaca aj kedysi britskú automobilovú značku MG. Ak skratku SAIC rozšifrujeme, dostaneme spojenie Shanghai Automotive Industry Corporation.

Pod krídlami SAIC

SAIC existuje síce už od štyridsiatych rokov minulého storočia, ale naozaj významnú úlohu v rámci čínskeho automobilového priemyslu začal zohrávať až po roku 1984. Čínsky koncern relatívne krátko vlastnil aj kórejský SsangYong, respektíve od roku 2004 v ňom mal kontrolný podiel. Pod jeho vedením sa však SsangYong dostal na hranicu krachu a SAIC sa ho po piatich rokoch zbavil. Významnejšia akvizícia sa odohrala v roku 2007, keď SAIC kúpil britskú automobilku MG Rover. A tú vlastní dodnes.

Interiér pôsobí jednoducho a prehľadne. Foto: Pravda, Martin Domček
MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023) Interiér pôsobí jednoducho a prehľadne.

Britskú značku rozvíja pomerne úspešne, pričom sa s ňou snaží hrať významnejšiu úlohu nielen vo Veľkej Británii, ale aj v celej Európe. A nie sú to len prázdne reči. Ak sa pozrieme na aktuálne čísla, tak značka MG za 11 mesiacov uplynulého roku dokázala predať v Európe vyše 100-tisíc áut. Približne polovicu z toho vo Veľkej Británii, zvyšok v kontinentálnej Európe. A aktuálny rok by mal byť ešte lepší, pretože MG rozšíri výrazne portfólio áut, ktoré ponúka v Európe. Súčasťou tohto rozšírenia ponuky bude aj očakávaný čisto elektrický hatchback MG4, ktorý by mal zaujať najmä svojou cenou.

Na Slovensku aktuálne predáva MG dva modely. Jedným je menší crossover ZS, ktorý so 76 kW (106 koní) motorom 1,5 DVVT a 5-stupňovým manuálom začína na sume 16 990 eur. Ten sme už vyskúšali. Ak vás náš test zaujíma, nájdete ho na nasledujúcom odkaze:

MG ZS - test 2022 Čítajte viac Test: MG ZS 1,0 TGI – za srdce vás nechytí, cenou a komfortom áno

Druhým modelom v ponuke je väčšie a samozrejme aj drahšie plug-in hybridné SUV EHS s motorom 1.5 TGI, ktorý je doplnený elektromotorom, pričom systémový výkon je 190 kW (258 koní). Čerešničkou na torte je 10-stupňový automat. Jeho test práve čítate.

S elektrickou dopomocou

Model EHS je pomerne veľké SUV. S celkovou dĺžkou 4 574 mm a rázvorom 2 722 mm je iba nepatrne menší, než napríklad Škoda Kodiaq. Mladoboleslavský model s motorom 1.5 TSI ACT s výkonom 150 koní a 7-stupňovým automatom začína s cenou približne o 2 500 eur pod MG EHS. Jeho cena je podľa aktuálneho cenníku 33 040 eur, MG EHS začína na sume 35 590 eur. A sú tu tri základné „ale“. MG v uvedenej cene má približne o sto koní vyšší výkon, je to plug-in hybrid, pričom jeho batéria má veľmi slušných 16,6 kWh a motor je kombinovaný s 10—stupňovým automatom. Nehovoriac o tom, že výbava MG je v danej cene predsa len bohatšia, než pri Kodiaqu.

MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023)
MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023)
+8MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023)

Ale aby sme len nechválili – v tej 10-atupňovej robotizovanej prevodovke sú štyri prevody určené pre elektromotor a 6 pre spaľovací motor. Radí pomerne rýchlo, aj keď nám svojim správaním občas pripomínala bezstupňové CVT prevodovky, radenie bolo totiž pri vybitej batérii citeľne pomalšie. Z omylu nás však vyviedlo relatívne slušné trhnutie, sprevádzajúce prechod z elektrického do spaľovacieho režimu. Ale celkovo hodnotíme prácu prevodovky dobre.

Pravdou je, že plug-in hybridný pohon máte pod kontrolou len čiastočne. V podstate môžete nechať auto riadiť spoluprácu motorov samo, alebo môžete manuálne prepnúť do elektrického módu. Nič viac, žiadne regulovanie rekuperácie, alebo rôzne jazdné režimy.

V chladnom počasí, aby sa zamedzilo intenzívnemu míňaniu batérie budete až do zahriatia auta jazdiť v spaľovacom režime, potom sa prepne, respektíve vám umožní prepnutie do elektrického módu. Pri krátkych trasách, na ktorých vie byť plug-in hybrid úsporný je tento systém menej efektívny, pomerne veľa totiž jazdíte so spaľovacím motorom. Pri teplotách mierne nad nulou sme sa v elektrickom režime nedokázali dostať ani v meste na dojazd nad 40 kilometrov.

Pri jazdení počas relatívne chladnejšieho týždňa podarilo dosiahnuť celkový priemer tesne pod hranicou 7 litrov, ak sme však s úplne vybitým autom jazdili čisto v meste, spotreba vedela narásť až na 9 litrov. Vtedy si uvedomíte ďalší drobný nedostatok – malú kapacitu nádrže na benzín, kam sa zmestí len 38 litrov. Elektromotor efektívne pomáha autu pri rozbiehaní, takže dynamika patrí k jeho silným stránkam. Koniec -koncov, zrýchlenie na stovku pod sedem sekúnd je pri takto veľkom aute veľmi slušnou hodnotou.

Jazdné vlastnosti auta sú neutrálne, orientované možno o niečo viac na komfort, než na dynamické jazdenie. To však mienime ako pochvalu, nie ako výhradu. MG EHS totiž podľa nás ašpiruje na úlohu pohodlného a priestranného rodinného SUV. Kabína je navyše dobre odhlučnená, až pri rýchlostiach na hranici diaľničného limitu začne dnu prenikať aerodynamický hluk, hlavne od spätných zrkadiel.

MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023)
MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023)
+13MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023)

Kabína je priestranná, pre nás bol pri výške vodiča takmer 190 centimetrov trochu problémom vysoký posed. Aj pri úplnom znížení sedadla ste sa von dívali fakticky hornou tretinou predného skla, čo bol trochu zvláštny pocit. Možno by sme privítali trochu ostrejší, presnejšie kontrastnejší, obraz na digitálnom prístrojov paneli a infotainment by si tiež zaslúžil prehľadnejšie menu a rýchlejšie reakcie. Kufor mu ľahko podpriemerný objem 448 litrov, no je súmerný bez akýchkoľvek výstupkov, pod jeho podlahou možno umiestniť nabíjacie káble.

Silná výbava

Naopak, silnou stránkou auta je výbava. Už v základe má EHS predné a zadné parkovacie senzory, doplnené kamerou (tá by mohla byť citlivejšia), adaptívny tempomat, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, vpredu vyhrievané sedadlá, digitálny prístrojový panel a 18-palcové kolesá z ľahkých zliatin. Vo vyššej výbave Exclusive, ktorú sme testovali, boli v cene aj kožené sedadlá, strešné okno, predné LED svetlá, elektricky ovládané piate dvere, ambientné podsvietenie interiéru a množstvo ďalších drobností.

Obe verzie majú aj pomerne slušnú bezpečnostnú a technologickú výbavu, združenú do systému MG Pilot, ktorý možno ľahko vyvolať tlačidlom na páčke pod volantom a presne nastaviť na stredovom dotykovom displeji.

Autu možno trochu chýba charizma, dizajnom ale... Foto: Pravda, Martin Domček
MG eHS PHEV 1.5TGI Exclusive (2023) Autu možno trochu chýba charizma, dizajnom ale rozhodne nikoho nemôže uraziť.

Z nášho pohľadu je MG EHS konkurencieschopným SUV s neutrálnym až nenápadným dizajnom, trochu postrádajúcim osobitosť a charizmu. Na druhu stranu – takýto dizajn sa rýchlo neopozerá a nebude rýchlo starnúť. Silnou stránkou modelu je pomer cena/hodnota a silná výbava už v základe. Taktiež chválime cestovný komfort a veľmi slušný podvozok.

Prítomnosť plug-in hybridného pohonu však auto zbytočne predražuje, podľa nás nie je po technologickej stránke najvydarenejším. My by sme počkali skôr na verziu s benzínovou 1,5-kou bez elektrickej výpomoci, ktorá by sa na náš trh mala dostať už onedlho, navyše za veľmi zaujímavú cenu, ktorá by mala začínať niekde okolo hranice 26-tisíc eur. Toto auto, pokiaľ bude dostupné v dostatočnom množstve, má podľa nás veľký potenciál na to, aby v roku 2023 výrazne prehovorilo na Slovensku do predajných štatistík aj v tak silne konkurenčnom segmente, akým SUV aktuálne sú.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Model
Dĺžka (mm) 4 574
Šírka (mm) 1 876
Výška (mm) 1 685
Rázvor náprav (mm) 2 722
Objem kufra (l) 448
Objem nádrže (l) 37
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 812 – 1 850

Technické údaje

Motor 1.5 TGI, 16-ventilový radový zážihový preplňovaný

štvorvalec DOHC s priamym vstrekovaním paliva + elektromotor

Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 490
Max. výkon spaľ. motora (kW/k pri ot. za min.) 119/162 pri 5 500
Max. výkon elektromotora (kW/k pri ot. za min.) 90/122 pri 3 700
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) 250/1 700 – 4 300
Krútiaci moment elektromotora (Nm/ot.) 230/500 – 3 700
Systémový výkon (kW/k) 190/258
Systémový krútiaci moment (Nm/ot.) 370
Prevodovka automat 10 st.
Celková kapacita batérie (kWh) 16,6
Deklarovaný dojazd v elektrickom režime (km) 52
Orientačný čas nabitia (0–100%) – zosilnená 220V Green'Up zásuvka (3,7 kW) (h) 4.5 h
Orientačný čas nabitia (0–100%) – domáca 220V zásuvka (1,8 kW)(h) 7 h
0 – 100 km/h (s) 6,9
Max. rýchlosť (km/h) 190
Komb. spotreba na 100 km, hybrid, WLTP (l) 1,8
Komb. spotreba na 100 km, elektrický režim (kWh) 16,6
Komb. spotreba na 100 km počas testu (l) 6,2

Ceny

Základná cena MG eHS Emotiom (1.5 TGI + elektromotor, 190 kW, 10AT) 35 590 €
Základná cena MG eHS Exclusive (1.5 TGI + elektromotor, 190 kW, 10AT) 39 190 €
Cena test. auta s dopl. výbavou MG eHS Exclusive (1.5 TGI + elektromotor, 190 kW, 10AT) 39 840 €

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #plug-in hybrid #čínske autá #test auta #autotest #MG EHS
Články podľa značiek