
BMW 3 Touring je praktické kombi nižšej strednej triedy. Ešte stále dosť ľudí potrebuje auto s väčším kufrom a SUV alebo crossovery im nepripadajú ako ideálna voľba. Kombi s relatívne kompaktnými rozmermi je v meste manévrovateľnejšie a ak k nemu pridáte pohon 4×4 (ktorý malo aj testované auto), častokrát toho zvládne viac ako drsnejšie vyzerajúce SUV. Pokiaľ máte navyše pod kapotou výkonný dvojlitrový naftový motor, začína byť zaujímavá aj dynamika, nehovoriac už o spotrebe.

O tom, že „trojkové BMW“ je skutočným bestsellerom svedčia aj predajné čísla. Od uvedenia tohto modelového radu v roku 1975 predala z neho mníchovská automobilka približne 16 miliónov kusov. S 1,1 miliónom predaných kusov od svojho uvedenia v roku 2019 je siedma generácia radu 3 historicky najúspešnejšou. A aktuálny facelift o ňu oživí záujem ešte viac.
Suverénne na ceste
My sme mali pod kapotou testovaného auta naftový dvojliter s výkonom 140 kW, respektíve 190 koní. S autom sme odjazdili vyše 800 kilometrov s miernou prevahou okresiek a diaľnic pred cestami v meste. Aj vďaka tomu sme dosiahli priemernú spotrebu pod hranicou šiestich litrov, čo pri 59 litrovej nádrži znamená takmer tisíckilometrový dojazd. Dobrým hodnotám výrazne napomohla aj mild-hybridná sústava so 48V architektúrou.
Zaujímavý je aj maximálny krútiaci moment 400 Nm dostupný pri 1 750 až 2 500 otáčok za minútu, ktorý autu prepožičiava veľmi dobrú dynamiku. Na stovku dokázalo zrýchliť za 7,5 sekundy a maximálku malo 225 km/h.
A keď k tomu prirátame príplatkový adaptívny podvozok (za 620 eur), výsledkom bol veľmi slušný cestovný komfort aj napriek tomu, že sme mali veľké kolesá s 19-palcovými diskami. Testované auto bolo nabité nadštandardnou výbavou. Len pre zaujímavosť – tá cenu auta navýšila o takmer 20 000 eur, čo je fakt dosť. Výsledná cena auta s príplatkovou výbavou prekročila 73 000 eur a testovaná motorizácia aj bez nej stojí v základe vyše 54 000 eur.
K cene smeruje aj naša prvá výhrada k testovanému autu. My by sme veľa vecí z príplatkovej výbavy pravdepodobne vynechali a trochu sa uskromnili. Oželeli by sme napríklad už zmienené 19-palcové M disky, ktoré aj s pneumatikami navýšili cenu auta o vyše dve tisícky, ale adaptívny podvozok by sme v nej určite ponechali.
Naša pochvala celkom jednoznačne smeruje k jazdnému prejavu. Silnou stránkou auta je naozaj dobre vyvážený podvozok, ktorý poskytuje dostatočný komfort pre dlhé jazdy a pri dynamickejšej jazde je s ním auto stabilné, veľmi dobre ovládateľné a predvídateľné aj v ostrejšie prechádzaných zákrutách, kde cítite aj dopomoc pohonu 4×4.
Riadenie je presné, kabína veľmi dobre odhlučnená, na volante ani pedáloch necítite ani náznak vibrácií, spolupráca s automatom je z hľadiska rýchlosti radenia výborná a prevodovka motor ani príliš nedusí v extrémne nízkych otáčkach. Po jazdnej stránke je BMW 320d výborný kombík, v tomto smere mu naozaj niet čo vyčítať. Je to auto, v ktorom si jazdu môžete naozaj užiť, no kľudne v ňom môžete aj pasívne za volantom oddychovať a „nechať sa viezť“. Je to len a len na vás.
Nie všetko však budeme chváliť. Napríklad objem kufra – v tomto smere BMW 3 nevynikalo nikdy a hoci teraz udáva základný objem 500 litrov, príliš sa nám to nezdalo. Nemerali sme ho, ale kolegovia z nemeckého ADAC-u áno a po plató im nevyšlo ani 400 litrov. Pre rodinný kombík to nie je práve svetoborná hodnota. Na druhú stranu – v aute môžete mať v kufri výsuvné gumové pásy, ktoré sa aktivujú sami (vysunú sa o 2 mm) a počas jazdy držia tašky presne tam, kam ste ich dali. Toto riešenie si naozaj zaslúži pochvalu.

A keď sme už pri priestore – v kabíne auta s dĺžkou 4,71 metra a rázvorom 2,85 metra je dostatok miesta pre cestujúcich vpredu aj vzadu. Vďaka streche, ktorá sa, na rozdiel od sedanu, nezvažuje smerom dozadu, sa na zadných sedlách bez problémov usadia aj nadpriemerne vysokí cestujúci.
Výrazne zmenený interiér
Zásadnou zmenou v tejto faceliftovanej verzii (približne od polovice minulého roku) je to, že vodič má pred sebou dva združené displeje pod jedným zakriveným krycím sklom (12,3 palca + 14,9 palca), čo je riešenie ktoré sa postupne objavuje vo väčšine nových modelov BMW, poznáte ho aj z iX.
Je efektné, celý systém reaguje rýchlo a pohyb v menu je veľmi blízky spôsobu, akým sa orientujeme v smartfónoch. Využiť možno aj konfigurovateľné skratkové príkazy. Okrem dotyku možno použiť na orientáciu v menu aj klasicky okrúhly joystick systému iDrive na stredovej konzole. Infotainment sa dá ovládať aj hlasom a gestami a keď sa počas cesty nudíte, dokáže vám rozprávať vtipy, ale nie v slovenčine.
Škoda, že v rámci redukcie hardvérových ovládačov v BMW obetovali v prospech dotykového aj klasické ovládanie klimatizácie. Aj na radenie slúži na prepracovanej stredovej konzole páčkový ovládač. Manuálna prevodovka sa už využívať nebude, jedinou alternatívou zostáva 8-stupňový automat.
Zvonku sa toho zmenilo len málo, celkovo vyzerá nové BMW radu 3 možno trochu konzervatívne, no z nášho pohľadu je to v rámci dnešných „uletených“ dizajnových experimentov skôr pochvala. „Konzervatívne“ totiž nie je pre nás synonymom slova „nudne“. Auto skôr pôsobí elegantne a nadčasovo, rovnako pekné ako teraz, bude aj v budúcej dekáde.
Kvalita niečo stojí
Z hľadiska jazdných vlastností testovanému autu niet čo vyčítať, má skvelý podvozok a ocenia ho rovnako dynamickí a aktívni šoféri, ako aj tí, ktorá sa radi skôr pasívne „vozia“. Prepracovaný interiér vyzerá zaujímavo, nový infotainment je naozaj rýchly a má svoju vnútornú logiku, no treba si na ňu nejaký čas zvykať. Zo začiatku môže pôsobiť neprehľadne.

Kufor je na kombi nižšej strednej triedy zľahka podpriemerný, no nakladacia hrana je nízko a chválime integrovaný zádržný systém batožiny. Asi najväčšia výhrad smeruje v prípade tohto auta k cene. Pravdou je, že príplatková výbava za 20-tisíc eur bola bohatá. Zahŕňala napríklad balík Innovation (laserové svetlá, head-up displej, ovládanie gestami a niekoľko ďalších pokročilých technológií) stojaci vyše 3 200 eur, funkčný a dizajnový balík M Sport za 4 400 eur, špeciálne 19-palcové M disky za vyše 2 tisícky a množstvo ďalších funkčných a dizajnových doplnkov.
Zdvihla však cenu testovaného auta na vyše 73-tisíc eur. A pravdu povediac – s testovaným dvojlitrom a pohonom 4×4 nie je najlacnejšie ani v základe, stojí totiž 54 250 eur.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
BMW 320d xDrive Touring | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 713 |
Šírka (mm) | 1 827 |
Výška (mm) | 1 445 |
Rázvor náprav (mm) | 2 851 |
Zákl. objem kufra (l) | 500 |
Objem pal. nádrže (l) | 59 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 800 |
Technické údaje
Motor | 2.0d xDrive |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 995 |
Max. výkon (kW/k pri to. za min.) | 140/190 pri 4 000 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 400 Nm pri 1 750 ‐ 2 500 |
Prevodovka | automat 8 st. |
0 – 100 km/h (s) | 7,5 |
Max. rýchlosť (km/h) | 225 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 5,3 – 6,0 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 5,7 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Zákl. cena BMW radu 3 Touring (318i, 115 kW, automat) | 44 500 eur |
Zákl. cena BMW 320d xDrive Touring (2.0d, 140 kW, 8AT | 54 250 eur |
Cena testovaného auta s doplnkovou výbavou | 73 853 eur |