Test: Hyundai i30 kombi 1.6 MPI – pokojná povaha

Rozhodli ste sa pre Hyundai i30 a uvažujete nad motorom? Pokojne berte 1.6 MPI, má výkon, vychovanie a jazdí za málo.

07.09.2012 09:46
Hyundai Foto:
Kombi je v porovnaní s hatchbackom približne o 30 kg ťažšie. Pohotovostná hmotnosť verzie 1.6 MPI kombi je 1290 kg.
debata (1)

Ak patríte medzi šťastlivcov, ktorí sa práve rozhodujú pre nové auto, nie je vám čo závidieť. Vyznať sa v aktuálnych ponukách automobiliek dá veru poriadne zabrať. Sú navzájom neporovnateľné, často účelovo neprehľadné a narafičené zľavy vás nútia uvažovať aj nad autami, ktoré ste pôvodne dopredu vylúčili. Vo väčšine prípadov tak za požičané peniaze nakoniec kúpite niečo, čo vôbec nepotrebujete. Trochu vám poradíme, nehľadajte dokonalosť, ale auto, s ktorým neurobíte krok vedľa. Buďte racionálni, obráťte svoju pozornosť na niečo zo stredu ponuky a chybu rozhodne neurobíte. Vieme to, testovali sme totiž nenápadný benzínový Hyundai i30 1.6 MPI kombi. A viete čo? Je naozaj dobrý.

S benzínovým motorom 1.6 MPI je vo vyšších... Foto: Václav Lipavský
Hyundai S benzínovým motorom 1.6 MPI je vo vyšších rýchlostiach už trochu ležérny, ale k lenivosti má stále ďaleko. Pokojne ho môžete naložiť po strechu a nebude brzdou ani v ľavom pruhu diaľnice.

Najskôr k motoru

Naozaj potrebujete agregát 1.6 GDi? Myslíme, že nie, na bežné jazdenie totiž skromnejší motor 1.6 MPI (88 kW/120 k) úplne stačí. Navyše je to len akademická otázka, Hyundai totiž motor 1.6 MPI kombinuje výlučne so stredným stupňom výbavy (Comfort), zatiaľ čo výkonnejší štvorvalec 1.6 GDi (99 kW/135 k) vám naordinuje len s najvyššou výbavou Style. Ktosi u importéra Hyundai tak vyriešil dilemu okolo motora za vás.

Priame vstrekovanie síce nemá, ale pružný je dosť. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Priame vstrekovanie síce nemá, ale pružný je dosť.

Atmosférický štvorvalec 1.6 MPI je každopádne dobrou voľbou. Aj keď nemá prepĺňanie, je príjemne pružný a za normálnych okolností ho ani pri zrýchľovaní netreba vytáčať nad hranicu dvoch tisíc otáčok. V meste (50 km/h) s ním dokážete jazdiť pri zaradenej päťke a 1600 otáčkach, ak zrýchlite na 60 km/h, už môžete pokojne radiť šiesty prevodový stupeň. Akcelerácia z takto nízkych otáčok je pochopiteľne vlažná, takže pri prudšom zrýchľovaní musíte newtonmetre ponaháňať prevodovou pákou, celkovo je však jazda s motorom 1.6 MPI uvoľnená a tichá. Na voľnobeh štvorvalec sotva počujete, v nízkych otáčkach nerezonuje ani neduní a akustikou neotravuje ani na diaľnici. Max. krútiaci moment dosahuje až pri 4850 ot./min., no pri prekonávaní tiahlych diaľničných stúpaní ho až tak vysoko tlačiť nemusíte. Stačí si strážiť otáčky a neprekvapí ho ani auto naložené po strechu.

Aj kombi má zadný tlmič výfuku umiestnený pred... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Aj kombi má zadný tlmič výfuku umiestnený pred zadnou nápravou. Dozadu vedie len dlhá rúra. Snáď časom neodhnije jej držiak na konci.

Tempo udržať dokáže, ale na zrýchľovanie bez podradenia sily nemá. Pri zaradenej šestke a rýchlosti 80 km/h (2100 ot./min.) nás zastihlo menšie stúpanie, stačilo však pridať a Hyundai ho zvládol bez straty rýchlosti a podradenia. Mohli sme však plynom pretlačiť aj podlahu a zrýchlenie sa nekonalo. Napriek tomu má motor 1.6 MPI náš rešpekt.

Vzadu je miesta dostatok, výhodou je aj malý... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Vzadu je miesta dostatok, výhodou je aj malý stredový tunel, takže v strede sediaci cestujúci si má kde dať chodidlá.
Predné sedadlá majú zo zadnej strany praktický... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Predné sedadlá majú zo zadnej strany praktický plastový kryt. Malé deti v autosedačkách vám tak topánkami nezašpinia poťahy sedadiel.

Dokáže šetriť

Hyundai svojmu i30 1.6 MPI kombi udáva kombinovanú spotrebu 6,6 l/100 km a hoci to znie ako optimistický údaj, skutočne sa s ním dá jazdiť za 6 – 7 l/100 km. Samozrejme záleží od povahy šoféra aj trasy, testovaný štvorvalec totiž nie je žiadny šprintér a ak naň príliš tlačíte, zoberie si viac.

Mimo mesta nie je problémom jazdiť so spotrebou... Foto: Hyundai i30
Hyundai i30 Mimo mesta nie je problémom jazdiť so spotrebou hlboko pod šesť litrov.

Medzi mestami sa dokážete rýchlosťou 90 km/h preplietať len za päť litrov, motor v tej chvíli točí len 2400 otáčok (VI.) a v kabíne ho nie je takmer počuť. Ani pri zrýchlení na 110 km/h si však nezoberie viac ako nejakých 5,8–6 l/100 km. Stotridsiatka na diaľnici znamená 3700 otáčok a spotrebu niekde okolo 7,5 l/100 km. Auto sme však skúšali len v obsadení dvoma osobami a bez zapnutej klimatizácie. S rodinou na palube a plným kufrom počítajte so spotrebou vyššou o 0,5 –1 l/100 km. Veľmi záleží od kopcov, v nich už krútiaci moment skutočne naháňate otáčkami, čo sa odráža práve na spotrebe. Nie je to však nijak náročný a otravný proces.

Hyundai i30 môže byť na odkladacie miesta hrdý.... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Hyundai i30 môže byť na odkladacie miesta hrdý. Pozrite, koľko miesta má len v zadných dverách. Vpredu je to ešte lepšie.

Spotreba v meste sa odvíja od počtu zastavení, zrýchľovaní a celkovej hustoty premávky. V kolónach medzi križovatkami budete pokojne jazdiť za 9–10 l/100 km a verte, že nepreháňame, no stačí vybehnúť na mestský obchvat a spotreba sa razom prepadne pod šesť litrov. Určiť priemernú spotrebu v meste je skrátka zložité.

Po sklopení zadných sedadiel vznikne úplná rovina. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Po sklopení zadných sedadiel vznikne úplná rovina.
Dojazdovú rezervu vám dá Hyundai v cene. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Dojazdovú rezervu vám dá Hyundai v cene.

Aj keď je týždeň na detailné spoznanie auta málo, rozhodne stačí na to, aby ste odhalili jeho charakter. Hyundai je priateľský a čo sa nám páči ešte viac, je úprimný. Pozrite, je to veľké rodinné kombi s benzínovým atmosférickým motorom a presne tak sa aj správa. K pneumatikám je šetrný a jeho výkony vo veľkej miere závisia od momentálneho zaťaženia, s tým všetkým sa však pri aute s podobným motorom akosi počíta, nie? Rozhodne vás na ceste neprekvapí žiadnou zákernosťou a to je fajn.

Trochu lacným detailom boli nelakované zadné... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Trochu lacným detailom boli nelakované zadné parkovacie senzory. Tie sú spolu s vyhrievanými prednými sedadlami súčasťou tzv. COMFORT PACK-u za 500 eur.

Čo nám vadilo

Tvrdohlavé hľadanie nedostatkov, nie je dobrá cesta. Jasné, ich objavenie a vypichnutie vyzerá vierohodne, nič predsa nie je dokonalé, no hoci sa aj na i30 kombi pár nedotiahnutých detailov nájde, ani jeden z nich nás vyslovene neotravoval. Snáď len slabý účinok diaľkových svetlometov. Kým lúč stretávacích svetiel je dostatočne široký a výrazný, po prepnutí na diaľkové sa k nemu pridá len nevýrazný a na tmavom asfalte takmer nepostrehnuteľný lúč diaľkového svetla. Podobne nešťastne svojho času svietil aj Hyundai i40, nedávno sme však skúšali model i20 (po facelifte) a ten si za výkon stretávacích aj diaľkových svetiel zaslúži naopak pochvalu. Malá í-dvadsiatka svieti do diaľky lepšie než i30 kombi.

Musíte si zvyknúť aj na trochu horší výhľad vzad. Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Musíte si zvyknúť aj na trochu horší výhľad vzad.

Inak je to skutočne príjemné auto. Na cvakanie prevodovej páky pri radení si zvyknete, rovnako ako na podvozok, ktorý si na kratších priečnych nerovnostiach občas odskočí do strany. Testované kombi je predsa rodinné auto, vyčítať mu preto neposednosť pri jazde na limite je trochu od veci. Keď si to chcete porovnať, neodskakuje tak ako nedávno testovaný Mégane Grandtour, no Focus, či Octavia Combi sú na rozbitých cestách istejšie. A keď máme byť dôslední, ani jeho riadenie nie je výhra. Je síce presné, ale spätná väzba je nulová a pôsobí akosi umelo.

Toto nás dostalo, Návod na obsluhu modelu i30... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Toto nás dostalo, Návod na obsluhu modelu i30 má 490 strán.

Pre zákazníkov tohto kombi sú dôležitejšie iné veci – tichý, komfortne naladený podvozok, úsporný a dostatočne pružný motor, praktický kufor so sedadlami sklápajúcimi sa do roviny a priestranná kabína, ktorá svojou šírkou poráža väčšinu konkurentov. Nebudeme to komplikovať, Hyundai i30 1.6 MPI kombi je naozaj dobré auto. Skrátka, zlatá stredná cesta, ktorá nesklame.

Hyundai i30 1.6 MPI kombi jazdí na pneumatikách... Foto: Václav Lipavský
Hyundai i30 Hyundai i30 1.6 MPI kombi jazdí na pneumatikách Hankook Ventus Prime2 s rozmermi 205/55 R 16.
Výhody Nevýhody
priestranný interiér riadenie bez citu
tichý motor výkon diaľkových svetiel
pocit robustnosti tlmenie krátkych priečnych nerovností
Technické údaje
Model: i30 1.6 MPI kombi Comfort
Počet valcov/ventilov: 4/16 DOHC
Objem motora (cm3): 1591
Výkon (kW/ot.): 88/6300
Krútiaci moment (Nm/ot.): 156/4850
Prevodovka: 6-manuál
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4485/1780/1500
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem bat. priestoru/nádrže (l): 528–1642/53
Maximálna rýchlosť (km/h): 190
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s): 11,2
Komb. spotreba (l/100 km): 6,6
Cena: 14 890 €
Sériové vybavenie Comfort (vybrané prvky):
6 × airbag, stabilizačný systém VSC, LED predné svetlá, predné hmlové svetlá, odbočovacia funkcia svetiel, nastaviteľný posilňovač Flex Steer, hill-holder, dojazdová rezerva, výšková regulácia sedadla vodiča, dvojosová regulácia volantu, multifunkčný kožený volant, kožená hlavica radiacej páky, el. ovládané okná a zrkadlá, diaľkové centrálne uzamykanie, palubný počítač, audio s CD, MP3, USB a AUX, 15-palcové oceľové disky, pneumatiky 195/65 R 15.
Autozor: Hyundai i30 – ceny, výbavy a porovnanie s konkurentmi
1 debata chyba
Články podľa značiek