K elektrickým dodávkam sme prevažne skeptickí. Ak nemajú slúžiť na zásobovanie priamo v meste, ich dojazd je zväčša nedostatočný na dlhšie trasy, nabíjajú sa pomaly a sú pomerne drahé. Testovaný ë-Jumpy však patrí k tým, ktoré sú spomedzi nich najpraktickejšie a najdostupnejšie.
Drahý nie je – na pomery elektromobilov
Aj keď je pravda, že ani tento model sa nevyhol, tak ako drvivá väčšina všetkých ostatných áut, v posledných dvoch rokoch pomerne výraznému zdražovaniu, tak na pomery elektromobilov má ešte stále pomerne zaujímavú cenu. V úplnom základe, v kratšej verzii M a so slabšou 50 kWh batériou ho kúpite približne za 40-tisíc eur, „naša“ predĺžená verzia s väčšou 75 kWh batériou začína na sume 48 036 eur.
V rámci príplatkovej výbavy patril najdrahším prvkom balík Look, ktorý vylepšoval výzor inak pomerne fádneho exteriéru. Jeho súčasťou, okrem iného, boli bočné ochranné lišty, čierne kryty vonkajších spätných zrkadiel, kľučky dverí vo farbe karosérie, chrómované prvky na prednej maske, hmlovky a denné LED-svetlá integrované do predného nárazníku.
Isteže, ë-Jumpy nie je lacný, ale na pomery elektrických dodávok a s ohľadom na to, že ponúka reálny dojazd na úrovni 300 kilometrov a k tomu rýchle nabíjanie, rozhodne patrí so základnou cenou na úrovni 40-tisíc eur k tým cenovo najzaujímavejším plne elektrickým modelom.
Navyše je naozaj praktický – najmä ak využijete príplatkový systém (630 eur) ModuWork. Ten určite odporúčame. Tvorí ho dvojsedadlo pasažiera, takže máte sedenie 1 + 2. Pod ňou je navyše úložný priestor a stredné sedadlo má sklopiteľnú opierku (slúži ako podložka na notebook, alebo stolík, dá sa natočiť horizontálne aj vertikálne).
Ďalej pravé sedadlo možno nadvihnúť a pod ním máte v pravej dolnej časti deliacej prepážky otvárateľný priechod do kabíny, ktorý predlžuje ložnú plochu o viac ako meter. Navyše sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné a má aj bedrovú opierku. (Jednotlivé časti systému ModuWork nájdete odfotografované v našej galérii interiéru vozidla.)
Vodič sa príliš uskromňovať nemusí, no zvyšní dvaja cestujúci pri trojčlennom obsadení už áno. Prístrojová doska pôsobí lacnejšie, než v Spacetoureri a je tiež výrazne jednoduchšia.
Dobrá spotreba, rýchle nabíjanie
Testovaný furgon bol v najdlhšej verzii XL, reálne sa predáva v troch variantoch. Dve 2 klasické verzie M (4,95 m) a XL (5,30 m) doplnila tretia, najmenšia verzia XS s dĺžkou len 4,60 metra. Testovaná verzia má celkovú dĺžku 5 309 mm a do jeho nákladného priestoru s dĺžkou 2 862 mm a šírkou medzi stenami 1 628 mm sa vojdú tri štandardné europalety. Zadné dvere sú dvojkrídlové, možno ich otvoriť v 180-stupňovom uhle.
My sme ho neskúšali pri plnom zaťažení, no pri jazde so šoférom bola spotreba naozaj zaujímavá. S elektromotorom s výkonom 100 kW a maximálnym krútiacim momentom 260 Nm, dostupným prakticky hneď po naštartovaní sme v meste nemali problém podliezť hranicu 20 kWh/100 km, na diaľnici pri rýchlosti okolo 110 km/h (maximálna rýchlosť tohto modelu je 130 km/h) sme sa pohybovali niekde medzi 30 – 32 kWh, výsledný priemer s dvojtretinovou prevahou ciest v meste nad okreskami a diaľnicami sa nám ustálil niekde okolo 21 –22 kWh/100 km.
V tomto smere nás ë-Jumpy príjemne prekvapil. Ak budete s týmto autom jazdiť prevažne v meste a okolí, dojazd na úrovni 300 kilometrov je reálny. Pre diaľnicu toto aute nie je stavané, ak budete na nej teoreticky atakovať maximálku a auto bude plne naložené, spotreba sa môže zvýšiť takmer na dvojnásobok priemeru a tým pádom sa vám inak veľmi sympatický dojazd môže razom „scvrknúť“ skoro na polovicu.
Taktiež chválime rýchle nabíjanie. Auto má zásuvku CCS Combo 2, umožňujúcu nabíjanie striedavým (AC) alebo jednosmerným (DC) prúdom (až 100 kW). Na rýchlonabíjačke ho pri výkone 100 kW dobijete z 10 na 80 percent za trištvrte hodinku. Ideálne je využívať domáci trojfázový 11 kW wall-box, v ktorom to trvá 7,5 hodiny, ale ani 11,5 hodiny v jednofázovom 7,4 kWh wall-boxe nie je zlá hodnota. Len pre zaujímavosť – ak by ste ë-Jumpyho chceli nabíjať doma z bežnej zásuvky, trvalo by vám to prakticky dva dni.
Záver
Úžitková verzia ë-Jumpyho je z hľadiska odberu energie, samozrejme mimo diaľnic, nad očakávanie striedma – a to často pri elektromobiloch nepíšeme. Rovnako má, opäť vzhľadom na svojich elektrických rivalov, naozaj konkurencieschopne nastavenú cenu. Stále však zostáva hlavne „mestkou dodávkou“ a dáva zmysel všade tam, kde kvôli emisiám limitujú vjazd do mestských centier. Skôr či neskôr sa to stane realitou aj na Slovensku.
Pre použitie v meste ho predurčuje hlavne dojazd. Tam je na úrovni 300 kilometrov reálny. Pre diaľnicu toto aute nie je stavané, ak budete na nej teoreticky atakovať maximálku a auto bude plne obsadené, spotreba sa môže zvýšiť takmer na dvojnásobok priemeru. Tým pádom sa vám inak veľmi sympatický dojazd môže razom „scvrknúť“ skoro na polovicu. Taktiež treba rátať s tým, že sa znižuje aj pri súčasnom chladnom počasí. Z praktického hľadiska určite odporúčame systém ModuWork. Nie je drahý a výrazne zvyšuje praktickú využiteľnosť auta.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Citroën ë-Jumpy XL furgon |
---|---|
Dĺžka (mm) | 5 309 |
Šírka (mm) | 2 010 |
Výška (mm) | 1 899 |
Rázvor náprav (mm) | 3 275 |
Objem nákl. priestoru (europalety) | 3 |
Nákladný priestor (dĺžka, + ModuWork, mm) | 2 862 (4 026) |
Nákladný priestor (šírka medzi stenami, mm) | 1 628 |
Nákladný priestor (šírka medzi podbehmi, mm) | 1 258 |
Nákladný priestor (výška, mm) | 1 397 |
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) | 2 220 |
Technické údaje, spotreba a dojazd | Citroën ë-Jumpy XL furgon |
---|---|
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) | 100/136 pri 3 673 – 10 000 |
Max. krút. moment (Nm) | 260 |
Prevodovka | jednostupňová, automatická |
Kapacita batérií (celková, kWh) | 75 |
0 – 100 km/h (s) | 11,9 |
Maximálna rýchlosť km/h | 130 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 21,7 – 26,1 |
Spotreba počas testu (l) | 22,6 |
Dojazd (km) | 330 |
Dojazd počas testu (km) | cca 290 – 330 |
Čas nabíjania | Citroën ë-Jumpy XL furgon, batéria 75 kWh |
---|---|
DC 100 kW 10% – 80% (min) | 45 |
AC 11 kW 0% – 100% (h) | 7,5 h |
AC 7,4 kW 0% – 100% (h) | 11,5 h |
Ceny a výbavy | Citroën ë-Jumpy XL furgon |
---|---|
Zákl. cena Citroën ë-Jumpy furgon M, batéria 50 kWh (€) | 40 322 |
Zákl. cena Citroën ë-Jumpy furgon XL, batéria 75 kWh (€) | od 48 036 |